قدرت عادت

ده عادت ساده که کیفیت زندگی شخصی و کاری ما را بالا می برد

داشتن عادت های خوب در زندگی به ما کمک می کند کیفیت زندگی شخصی و کاری خود را افزایش دهیم. برخی از عادت های ساده و کوچک می توانند تاثیرات بزرگی در زندگیمان ایجاد کنند. در اینجا ده عادت ساده که می توانند منجر به افزایش کیفیت زندگیمان شوند را بررسی می کنیم.

۱- برای افزایش کیفیت زندگی خوش بین و مثبت نگر باشیم

اینکه بتوانیم در آدم ها و اتفاقات اطرافمان به جای دیدن نکات منفی و بدیها ،خوبیها و نکات مثبت را ببینیم از عادت های خوبیست که باعث می شود همیشه حال دلمان خوب باشد. با این عادت از بودن کنار آدم ها بیشتر لذت می بریم و هم ما آنها را بیشتر دوست خواهیم داشت و هم آنها ما را. این را باید بدانیم که همه ی ما انسان ها لبه های تیزی داریم که اگر در هنگام مراوده با هم، مدام چشم مان به آن لبه های تیز باشد، حتما همدیگر را خراش می دهیم.

خوش بین بودن به ما قدرت دیدن ملایمات و خوبیهای دیگران را می دهد. با خوش بینی و مثبت نگری، زندگی شادتری را تجربه خواهیم کرد.

۲- وقت شناس باشیم و برنامه زمانی برای کارهایمان داشته باشیم

وقت شناسی از عادت های خوب و ساده ای ست که تاثیر زیادی در زندگی ما دارد. همه ی ما انسان های وقت شناس را مسئولیت پذیرتر و قابل اعتمادتر می دانیم که هم برای وقت خودشان ارزش قائل هستند و هم به وقت و زمان دیگران احترام می گذارند.

بنابراین وقت شناسی جزو عادت های خوب، سودمند و در عین حال ساده می باشد که کیفیت زندگی را اقزایش می دهد. اغلب ما فکر می کنیم برنامه ریزی کردن فقط برای آدم های با مشاغل مهم است که به اصطلاح سرشان همیشه شلوغ است و ما در زندگی خودمان خودبخود کارهایمان را پیش می بریم و به برنامه ریزی نیاز نداریم اما بهتر است بدانیم، برنامه داشتن باعث ایجاد نظم در زندگی ما می شود.

اینکه هر روز بدانیم چه کارهایی باید انجام دهیم ما را از سردرگمی نجات می دهد. می توانیم برنامه هفتگی برای خودمان بنویسیم و در آن مشخص کنیم هر روز چه قرارها و یا کارهایی داریم که باید انجام شود. به این ترتیب کارهایمان از قلم نمی افتد. برنامه ریزی ذهن مان را مرتب می کند و از هدر رفتن بیهوده انرژی مان جلوگیری می کند.

۳- سریعا تصمیم بگیریم و عملگرا باشیم

در جهان کنونی ما که دسترسی به اطلاعات اینقدر سریع و سهل است، همه ی ما می توانیم در مورد هر چیزی که نیاز داریم به سرعت اطلاعات جدید و به روز را بدست آوریم. اما چرا با وجود این همه آگاهی هنوز خیلی از ما در زندگی شخصی و کاری خود دچار مشکلاتی هستیم؟ مهمترین دلیل این امر این است که ما از این اطلاعات خود استفاده نمی کنیم و آنها را در زندگی خود بکار نمی بریم.

یکی از عادت های مهم و در عین حال ساده این است که هر زمان نیاز بود تصمیم بگیریم ظرف چند ثانیه این کار را انجام دهیم و تکلیف کاری را که باید انجام دهیم سریعا مشخص کنیم. با پشت گوش انداختن کارها، فقط آنها را سخت تر می کنیم و در انجامشان دچار تردید و تنبلی می شویم. مشکل ما گاهی این است که زیاد می دانیم اما کم عمل می کنیم.

۴- برای افزایش کیفیت زندگی شکرگذار باشیم

شکرگذاری

عادت به شکرگذاری خیلی از خواسته ها و فراوانی هایی که ما می خواهیم را به زندگیمان دعوت می کند. شکر گذاری همیشه باعث می شود داشته هایمان را ببینیم و از آنها لذت بیشتری ببینیم و چیزهای بیشتری از آنچه که داریم دریافت کنیم. علاوه بر شکرگذاری نسبت به جهان هستی، در زندگی اجتماعی خود نیز باید شکرگذار هر شخصی که بنوعی برای ما کاری انجام می دهد باشیم.

۵- خودمان را دوست داشته باشیم

یکی از کارهایی که به ما خیلی در امور زندگی یاری می رساند، این است که خودمان را دوست داشته باشیم. عادت ارزش قایل شدن و حمایت کردن از خودمان در هر حالت و شرایطی از بهترین و کارآمد ترین عادت ها است. این کار باعث می شود عزت نفس مان افزایش یابد و خودمان را باور کنیم. هر روز این را به خودمان یادآوری کنیم و بصورت جملات تاکیدی به خودمان بگوییم که خودمان را دوست داریم.

۶- مراقبه و سکوت را به زندگی مان دعوت کنیم

مراقبه کردن و سکوت ذهنی باعث می شود، اضطراب و استرس هایمان کاهش پیدا کند و آرامش مان هم بیشتر می شود. مراقبه اثرات مثبت زیادی بر جسم و ذهن ما می گذارد. بیماری های قلبی، التهاب مفاصل، دردهای عضلانی و… کاهش می دهد. همچنین انجام مراقبه بیماریهای عصبی مانند: افسردگی، صرع، ام اس و … را بهبود می بخشد. در واقع مراقبه کردن پیام آرامش را به ذهن ناخودآگاه مان می دهد.

۷- برای افزایش کیفیت زندگی خوش مشرب و معاشرتی باشیم

داشتن روابط اجتماعی خوب از مهمترین کلیدهای ما در کار و محیط خانوادگی مان است. وقتی ما با دیگران خوش برخورد و خوش رفتار باشیم، آنها تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط با ما خواهند داشت. داشتن یک لبخند و روی باز از عادت های ساده و موثر در بهبود و ایجاد روابط است.

۸- در همه حال خود واقعی مان باشیم

خودت باش

اینکه بخواهیم در زندگی خود مدام نقش بازی کنیم، انرژی زیادی را از ما می گیرد. اینکه سعی کنیم خودمان باشیم و از خودمان بودن نترسیم از عادت های خوبی است که موجب می شود دیگران هم بیشتر ما را دوست داشته باشند و احساس راحتی بیشتری با ما داشته باشند. اگر ما عادت دوست داشتن خودمان را تقویت کرده باشیم، راحت تر می توانیم خودمان را به همین شکلی که هستیم بپذیریم و به دیگران خود واقعی مان را نشان دهیم.

۹- برای افزایش کیفیت زندگی مدام در حال آموختن باشیم

این عادت موجب می شود ما همیشه اطلاعات مان به روز باشد و مدام در حال یادگرفتن چیزهای جدید باشیم. برای این امر می توانیم عادت خوب کتاب خواندن را در خود تقویت کنیم و یا از طریق رفتن به کلاس های خوب آموزشی به این مهم دست یابیم. اینکه شوق آموزش و عادت آنرا در خود نهادینه کنیم بسیار عادت موثری در زندگیمان خواهد بود.

۱۰- به دیگران و حقوق شان احترام بگذاریم

این امر بسیار مهم است که یادمان باشد در هر حالتی به دیگران بی احترامی نکنیم و حقوقشان را رعایت کنیم. ایجاد این عادت هم بسیار در زندگیمان موثر خواهد بود. بخصوص در هنگام ناراحتی و عصبانیت، بتوانیم خودمان را کنترل کنیم و از حریم خود تجاوز نکنیم. در واقع با احترام به دیگران ما به خودمان احترام گذاشته ایم. هر چقدر ما دیگران را بیشتر مورد احترام بدانیم آنها ما را انسان محترم تری ارزیابی خواهند کرد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون بابت مقاله‌ی خوبی که با ما به اشتراک گذاشتید. این مقاله شامل مطالب ساده ولی بسیار کارامد در زمینه‌ی بهبود کیفیت زندگی است. به نظر من هم، خوش‌بینی و مثبت‌نگری می‌تواند کلید اصلی موفقیت در هر زمینه‌ی کاری و زندگی باشد. با این وجود، داشتن دیدگاه مثبت در مورد همه چیز چندان راحت نیست. آیا راه‌حل‌هایی برای حفظ مثبت‌نگری در طول زمان‌های سخت و دشوار دارید؟ ممنون

    1. سلام و سپاس بابت کامنت پر انرژی شما. در صورت تمایل با موضوع مد نظرتان می توانید در دسته مثبت اندیشی سایت توانا مطالعه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا