قدرت عادت

هشت عادت مخرب که موجب افسردگی می شود

یکی از معضلات انسان امروز بیماری ها و اختلالات روانی است. افسردگی یکی از شایع ترین این بیماری ها بخصوص در خانم هاست. بقدری این بیماری در بین آدم ها رواج دارد که اغلب از آن بعنوان سرماخوردگی روانی یاد می کنند. جدا از وقایع و حوادث ناگوار و ژنتیک، سبک زندگی و عادت های رفتاری و ذهنی ما در ایجاد افسردگی نقش مهمی دارد. در این مقاله هشت عادت مخرب که موجب افسردگی می شود را بررسی می کنیم.


افسردگی چیست؟

فردی که افسرده است همیشه تمایل به غم و ناراحتی دارد، احساس نا امیدی می کند، فکر میکند قدرت انجام کاری را ندارد و همیشه می خواهد گریه کند. او فکر می کند هیچ کاری حال او را بهبود نمی بخشد. افسردگی در دو حالت خفیف و شدید می تواند ایجاد شود. در حالت خفیف فرد می تواند زندگی عادی خود را سپری کند ولی کیفیت زندگی او پایین می آید. در افسردگی شدید فرد قادر به زندگی معمولی خود نیست و فکر آسیب رساندن به خود و دیگران در سرش وجود دارد. او مدام به خودکشی فکر می کند. افسردگی مثل بخار روی شیشه، تمام تصویر فرد از زندگی را کدر کرده و او را از لذت های زندگی بی نصیب می کند.


علائم افسردگی

علائم رایج افسردگی عبارتند از: ناراحتی و غم دایمی، گریه بیش از حد، نداشتن انرژی و خستگی زیاد، احساس تنهایی، مشکلات در خوابیدن، کاهش یا افزایش اشتها و وزن، تمایل به خودکشی و فکر کردن در مورد آن، عدم اعتماد بنفس، دوست نداشتن خود و بعضا نفرت از خود، انتظار وقایع ناگوار داشتن، سخت شدن انجام کارهای شخصی، احساس یاس و ناامیدی، کاهش تمرکز و حافظه و تمایل ارتباط با دیگران در آنها کاهش می یابد. در یک فرد افسرده همه ی این نشانه ها ممکن است وجود نداشته باشد. شدت و ضعف این علائم هم در افسردگی خفیف و شدید می تواند متفاوت باشد.


دلایل افسردگی

افسردگی بر اثر مرگ عزیزان

برای افسردگی معمولا بیش از یک دلیل وجود دارد. در انسان های مختلف هم ممکن است علت و دلیل افسردگی متفاوت باشد. محققان گاهی زمینه های ژنتیک را از دلایل افسردگی می دانند.در کنار ژنتیک، وقایع و حوادث ناگوار مانند: طلاق و یا شکست عشقی، مرگ عزیزان،مهاجرت، فقر و بیکاری، بیماری های جسمی می توانند منجر به افسردگی شوند. همچنین در خانم ها شیوع افسردگی بعد از زایمان بسیار شایع است. در واقع موقعیت های استرس زا، حتی اگر ناگوار هم نباشد می تواند منجر به افسردگی شود. داشتن برخی عادت های مخرب نیز می تواند فرد را به سمت افسردگی سوق دهد.


هشت عادت مخرب که موجب افسردگی می شود کدامند؟

گفتیم که بغیر از ژنتیک و حوادث ناگوار ،سبک زندگی هم در ایجاد افسردگی موثر است، یعنی عادت های ذهنی و رفتاری ما در ایجاد افسردگی نقش دارند. در اینجا برخی از این عادت های مخرب را بررسی می کنیم:


اول: عادت مخرب دیر خوابیدن و دیر از خواب بیدار شدن

نداشتن خواب به اندازه و در زمان مناسب هم در افسردگی موثر است. کسانی که در شب ها خواب کافی دارند و به موقع می خوابند، در روز بعد احساس افسردگی و غم کمتری می کنند تا کسی که شب دیر خوابیده. میزان نیاز به خواب در افراد مختلف و در سنین مختلف، متفاوت است. اما بطور میانگین ۸ تا ۱۰ ساعت در نظر گرفته می شود. از طرفی سحر خیز بودن به دنبال خود شادابی می آورد. برعکس وقتی دیر از خواب بیدار می شویم، هم به کارهای مان نمی رسیم و هم مابقی روز را کسل و غمگین خواهیم بود.


دوم: در گذشته و آینده زندگی کردن

اینکه مدام فکر خود را درگیر گذشته و اشتباهات و شکست های آن، یا آینده و حوادث و رخدادهای نیامده و استرس مربوط به اتفاقات پیش بینی نشده در آینده نماییم، مسلما در روان ما اختلال ایجاد می کند. تنها زمان حال است که برای ما پیام آور شادی ست چون نه گذشته و نه آینده در دایره قدرت اکنون ما نیستند و ما اختیاری بر تغییر آنها نداریم. گذشته را به گذشته و آینده را به خدا بسپاریم. بنابراین عادت مخرب در گذشته و آینده سیر کردن را کنار بگذاریم و شیوه های کنترل ذهن را بیاموزیم.


سوم: عادت مخرب سرزنش کردن خود

عادت مخرب و افسردگی

اینکه مدام در ذهن مان خود را مورد شماتت و سرزنش قرار دهیم، در طول زمان ما را دچار کمبود عزت نفس کرده و دیگر احساس ارزشمندی نسبت به خود نخواهیم داشت. اینکه خودمان را دوست نداشته باشیم و ارزشی برای خودمان قائل نباشیم به مرور اعتماد بنفس ما را هم در انجام کارهای مختلف دچار اختلال کرده و در نهایت منجر به شکست در کارهای مختلف شده و این مسئله ما را دچار افسردگی می کند.


چهارم: عادت مخرب تنهایی زیاد

بودن در جمع دوستان و یا جامعه، ما را از حمایت اجتماعی دیگران بهره مند می کند که در زمان تنهایی از آن برخوردار نخواهیم بود و این نداشتن حمایت اجتماعی می تواند منجر به احساس تنهایی شدید و افسردگی شود. تنهایی می تواند مزایای زیادی داشته باشد مثلا افراد در تنهایی خود بیشتر رشد می کنند چون فرصت بیشتری در اختیار دارند و برای آموزش خود هم بیشتر وقت می گذارند اما در همین تنهایی بیشتر فکر می کنند و به مسایل عمیق تری پی می برند و شاید همین دلیل افسردگی آنها باشد.


پنجم: در خانه ماندن و دوری از طبیعت

دوری از طبیعت و بودن در خانه و میان هیاهوی شهرها، یکی دیگر از عادت های مخرب و دلایل افسردگی ست. طبیعت انرژی فراوانی به ما می دهد و راه رفتن و بودن در طبیعت بنوعی منجر به شارژ انرژی در بدن مان می شود. از طرفی بخصوص در خانم ها که خانه دار هستند و بیشتر وقت خود را در خانه سپری می کنند و کارهای تکراری و خسته کننده خانه را انجام می دهند، هم دچار یکنواختی می شوند و هم به دلیل نداشتن شغل و هم نبودن در اجتماع احساس می کنند بسیاری از استعدادها و توانایی هایشان نادیده گرفته شده و همین امر آنها را بیشتر دچار غم و افسردگی می کند.


ششم: گوش دادن و خواندن اخبار حوادث از رسانه های مختلف

افسردگی و اخبار

یکی از بدترین اثرات محیطی که در ما افسردگی ایجاد می کند،عادت مخرب شنیدن اخبار است. اخبار حوادث تلویزیون، رادیو و رسانه های اجتماعی مدام در حال پخش اتفاقات و رخدادهای ناگوار هستند. شنیدن این اخبار جز تزریق ناراحتی و انرژی منفی، دستاورد دیگری برایمان نخواهد داشت.


هفتم: عادت مخرب همنشینی با افراد انرژی منفی

درست است که در جمع بودن و معاشرت با دیگران می تواند حال مان را خوب کند اما نه معاشرت با هر انسانی. برخی از انسان ها فقط در حال غر زدن ، بدگویی و غیبت کردن هستند و فقط انرژی منفی خود را به دیگران منتقل می کنند. هیچ حس خوبی از معاشرت با این انسان ها در ما ایجاد نمی شود و یک عادت مخرب محسوب می شود.


هشتم: در داستان زندگی مان، خود را قربانی بدانیم

همه ی ما داستانی از زندگی گذشته خود در ذهنمان داریم. این داستان می تواند صد در صد واقعی باشد. اما گاهی بخشی از آن به مرور در ذهنمان تغییر می کند و به این سمت می رود که بیشتر خود را قربانی بدانیم و بنوعی بیشتر ما را دچار احساس غم و ناراحتی میکند. در این حالت فکر می کنیم قربانی شرایط زندگی بوده ایم و خودمان قدرتی در شرایط بوجود آمده در زندگی مان نداشته ایم. به این ترتیب بیشتر دچار احساس افسردگی می شویم.


درمان افسردگی

در حالتی که افسردگی ما شدید نباشد، ما خودمان می توانیم به خودمان کمک کنیم. گاهی تغییر همین عادتهای مخربی که گفتیم، می تواند مشکل ما را حل کند. اما اگر دچار افسردگی شدید باشیم معمولا خودمان به تنهایی نمی توانیم از پس افسردگی براحتی برآییم و نیاز به کمک گرفتن از افراد متخصص داریم. اما انجام چه کارهایی می تواند در درمان افسردگی به ما کمک کند‌:
ورزش کردن، انجام فعالیت های گروهی و جمعی، صحبت کردن با دوستان و افراد مورد اعتماد و پرانرژی، دوری کردن از افراد منفی و اخبار و حوادث ناگوار، وقت گذرانی در طبیعت، رفتن به سفر، لذت بردن از زمان حال، شبها زودتر بخوابیم، سحرخیز باشیم و از انرژی صبحگاهی بهره ببریم، انجام مدیتیشن و مراقبه، معنوی بودن در زندگی، دوست داشتن خود و عدم سرزنش درونی، توجه به موفقیت هایی که در زندگی کسب کردیم ، انجام کارهایی که اعتماد بنفس ما را افزایش دهد و در نهایت مشاوره گرفتن از روانشناس و افراد آگاه و متخصص

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. I am really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it’s rare to see a nice blog like this one these days..

  2. Can I simply say what a reduction to find someone who truly knows what theyre talking about on the internet. You definitely know how you can deliver a problem to mild and make it important. More individuals must learn this and perceive this aspect of the story. I cant believe youre not more common because you definitely have the gift.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا