کارگاه شخصیت کاریزما

چطور تماس چشمی برقرار کنیم؟ – نحوه و راه درست ارتباط چشمی

راه درست ارتباط چشمی چیست؟ در این مقاله به راه درست ارتباط چشمی می پردازیم.

راه درست ارتباط چشمی – نحوه درست حرکات چشم در ملاقات های رسمی و دوستانه

چطور ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

اصول و نحوه درست برقراری تماس چشمی چگونه است؟

در درس قبل از دوره شخصیت کاریزما  به این موضوع پرداختیم که چطور می توانیم فردی خوش صحبت باشیم؟ و اما متد بعدی در این درس برقراری ارتباط چشمی قوی است.

« بعضی وقت ها یک چشم در چشم شدن کوتاه بهتر از یک ساعت حرف زدن است.»

برقرای ارتباط چشمی مناسب به این معناست که ما به حرف طرف مقابل گوش می دهیم و برای او ارزش و اهمیت قائل هستیم و او را فرد محترمی می دانیم. از بالا به پایین نگاه کردن یا چرخاندن مداوم سر در هنگام صحبت کردن طرف نشانگر این است که ما علاقه ای به صحبت کردن با آن فرد را نداریم و هوش و حواس ما جای دیگر است. در رابطه با مباحث زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی، توضیحات کاملی را در دوره زبان بدن سایت توانا مطرح کرده ایم.

چطور تماس چشمی برقرار کنیم ؟ رواتنشناسی ارتباط چشمی

تماس چشمی زیاد، تاثیر منفی می گذارد.

با این حال تمرین ارتباط چشمی مبحث دو دو تا چهارتایی نیست. ارتباط چشمی زیاد می تواند دفع کننده باشد و از آن طرف کمش هم خوب نیست. اگر می خواهیم به اندازه مناسب ارتباط چشمی برقرار کنیم باید حسابی تمرین کنیم.

راه درست ارتباط چشمی – قانون هفت ثانیه در ارتباط چشمی 

بعد از مدتی که تمرین کردیم؛ قلقش دست مان می آید که چقدر چشم در چشم شویم. اما ارتباط چشمی فقط به زمان آن بستگی ندارد. نحوه ی چشم در چشم شدن هم موثر و مهم است.

توصیه توانا  نهایتا 7 ثانیه خیره شدن به چشم های طرف مقابل است. 

یک تمرین قوی برای برقراری تماس چشمی درست

می توانیم به رنگ چشم افرادی که رو به روی مان قرار دارند دقت کنیم و از این قضیه برای خودمان عادتی بسازیم؛ تا مخاطب در نگاه ما سردرگمی نبیند.

شاید مبالغه باشد اگر بگوییم  «هلن » قهرمان تروا می توانست با چشمانش کشتی ها را به آب بیندازد و « دیوی کروکت»  می توانست با نگاهش خرس خشمگینی را رام کند.

«چشمان ما ابزار بسیار مهمی هستند و قدرت آن را دارند که توجه اشخاص را به ما جلب کنند.»

درست همان طور که استادان هنر های رزمی از دست های خود به شکل یک سلاح مهلک استفاده می کنند؛ ما می توانیم از چشم های مان به عنوان سلاحی قدرتمند استفاده کنیم مشروط بر این که بر شیوه ای که در ادامه توضیح می دهیم مسلط شویم!

آدم های موفق و کاریزماتیک در بازی زندگی تنها به این توصیه قدیمی که می گوید: « تماس چشمی برقرار کنید » کاری ندارند. آن ها می دانند که ممکگن است برای بعضی از افراد شکاک و بی اعتماد؛ نگاه کردن در چشم نشان مزاحمتی خصمانه باشد.

در بوستون برای اطلاع دقیق از تماس چشمی و تاثیر آن بررسی جامعی صورت گرفت. پژوهشگران از اشخاص خواستند دو دقیقه ای با هم صحبت کنند. از نیمی از شرکت کنندگان در این بررسی خواسته شد چنان در چشمان طرف مقابل نگاه کنند که بتوانند پلک زدن آن ها را بشمارند. به نیمی دیگر افراد شرکت کننده در این بررسی در زمینه برقراری تماس چشمی هیچ توصیه ای نشد.

در جریان این بررسی کسانی که پلک زدن های شان شمارش شده بود گفتند نسبت به کسی که با آن ها تماس چشمی برقرار کرده احساس احترام فراوان می کنند.

راه درست ارتباط چشمی - تماس درست

در ادامه داستان بسیار جالبی را با هم می خوانیم ومی بینیم که «تماس چشمی » تا چه اندازه می تواند موثر باشد و آدم ها را جذب ما  نماید!

یک بار در حالی که برای چند صد نفر سمیناری برگزار می کردم؛ چهره زنی در میان شرکت کنندگان نظر مرا به خود جلب کرد. وضع ظاهرش تفاوت چندانی  با بقیه نداشت. اما در تمام مدت صحبت نظرم به او جلب شده بود.علتش این بود که او حتی یک لحظه نگاهش را از من بر نداشت. حتی وقتی نکته ای را توضیح می دادم و حرفم تمام می شد؛ او باز هم به صورت من نگاه می کرد. این رفتار او روی من تاثیر گذاشت .تحت تاثیر نگاه و تمرکزش ؛ حرف هایی برای گفتن به یادم آمد که مدت ها بود آن را فراموش کرده بودم.

در پایان سخنرانی خواستم این کسی را که تا این حد به من و حرف هایم توجه کرده بود بیشتر بشناسم. در حالی که شرکت کنندگان جلسه را ترک می کردند؛ به او نزدیک شدم و گفتم : « ببخشید خانم ». اما او بی اعتنا به این حرف به راه خود ادامه داد. برای دومین بار  حرفم را تکرار کردم ؛ اما این بار هم تاثیری نکرد. وقتی او از سالن بیرون رفت و به راهرو رسید؛ او را تعقیب و این بار با صدای بلند تری حرفم را تکرار کردم . با تعجب به من نگاه کرد. له او گفتم از توجه و تمرکزی که به صحبت های من داشته متشکر هستم و می خواهم چند کلمه ای در این خصوص با او حرف بزنم .

گفتم: « آیا از این سمینار چیز زیادی دستگیرتان شد؟! »

و او صادقانه جواب داد: « نه آنقدر ها. متوجه حرف های تان نمی شدم زیرا شما روی جایگاه سخنرانی مرتب راه می رفتید و به جهات مختلف نگاه می کردید.»

در لحظه متوجه حرفش شدم. آن زن ناشنوا بود. برخلاف تصور من؛ نظر او را جلب نکرده بودم و برخلاف میلم؛ از صحبت های من به هیجان نیامده بود. تنها دلیلی که به صورت و لب های من نگاه می کرد این بود که بتواند لب خوانی کرده باشد. با این حال نگاه های او چنان تاثیر فراوانی روی من گذاشته بود که با وجود خستگی به او گفتم می توانم یک ساعتی مطالب سمینار را برایش بازگو کنم و همین کار را هم کردم. تماس چشمی از قدرت فراوانی برخوردار است.

تماس چشمی  احساسات قوی را انتقال می دهید

برای برقراری تماس چشمی نکته دیگری هم وجود دارد که باید به آن توجه کنیم .تماس  چشمی علاوه بر این که تولید احترام و محبت می کند ؛ در طرف مقابل این برداشت را به وجود می آورد که ما یک متفکر مجرد هستیم. اشخاص با این ویژگی به راحتی بیشتری اطلاعات دریافتی را تلفیق می کنند.

راه درست ارتباط چشمی و احساسات فرد

 

پژوهشگران دانشگاه ییل اقدام به بررسی دیگری کردند تا ثابت کنند که تماس چشمی بیشتر؛ احساسات مثبت تری بر می انگیزد. آن ها از شرکت کنندگان در بررسی خواستند که اطلاعاتی را به تفصیل درباره ی خود بیان کنند و بعد از طرف مقابل او خواستند که با او تماس چشمی برقرار کند.

اما چه نتیجه ای به دست آمد؟!

وقتی زنان حکایت های شخصی خود را برای زنان دیگر باز می گفتند؛ پژوهشگران به نتیجه ای رسیدند که پیش بینی کرده بودند. افزایش تماس چشمی؛ احساس صمیمیت را در آن ها بالا برد اما در مورد مردان این طور نبود. بعضی از مردان از این که مرد دیگری به مدت طولانی در چشمان شان نگاه کند؛ رفتاری خصمانه بروز دادند. بعضی نیز احساس کردند که تهدید می شوند.

« واکنش احساسی طرف مقابل ما به خیره شدن ما در چشم هایش یک مبنای بیولوژیایی دارد. وقتی از روی عمد و قصد به کسی نگاه می کنیم؛ ضربان قلب طرف مقابل را افزایش می دهیم و موجب ترشح ماده ای شبیه آدرنالین در خون او می شویم. این همان واکنش فیزیکی است که باعث جذب شدن طرف مقابل مان می شود. »

 

«چشمان چسبنده در تماس چشمی»

تصور کنیم که چشمان ما با چسب به کسی که با او صحبت می کنیم؛ چسبیده است. حتی وقتی او صحبتش تمام را تمام کرد؛ تماس چشمی خود را با او قطع نکنیم . و وقتی هم باید از او چشم برگیریم؛ این کار را به آرامی انجام بدهیم.

 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا