کارگاه شخصیت کاریزما

شخصیت کاریزما از نگاه روانشناسی، مدیریت و جامعه شناسی

شخصیت کاریزما چیست؟ در این مقاله به شخصیت کاریزما می پردازیم.

 

تصور کنیم که زندگی ما چگونه خواهد بود:

در درس قبل از دوره شخصیت کاریزما به بررسی ویژگی های رفتاری و ذهنی پرداختیم.

در این درس اما نگاهی کلی از منظر روانشناسی، علم مدیریت و جامعه شناسی به آن می پردازیم. اگر در آن لحظه اي که وارد یک اتاق می شویم، دیگران بلافاصله متوجه مان شوند، مایل به شنیدن حرف هاي ما، و مشتاق گرفتن تأییدمان باشند.این یک سبک زندگی افراد کاریزماتیک است  کاریزما باعث می شود دیگران دوست مان داشته باشند، به ما اعتماد کنند، و بخواهند که تحت رهبري مان کار کنند.

همین ویژگی است که تعیین می کند:

ما یک رهبر هستیم یا یک دنباله رو.

ایده هامان فراگیر می شوند یا خیر  

و اینکه پروژه هاي ما به خوبی اجرا خواهند شد یا نه .

شخصیت کاریزما و قدرت جذابیت آن

 چه ما خوش مان بیاید یا نیاید، این کاریزما است که می تواند دنیا را به جلو ببرد  می تواند افراد را به انجام آنچه که ما از ایشان می خواهیم وادار کند. و البته، داشتن کاریزما در حیطه شغلی هم بسیار حیاتی است. چه براي یک شغل جدید ثبت نام کرده باشیم، و چه بخواهیم  در سازمان مان پیشرفت کنیم، کاریزما براي نیل به هدف کمک مان می کند  مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده اند که افراد کاریزماتیک نمرات شغلی بالاتري می گیرند و از دید مافوق ها و زیردستان، آدم هاي مؤثرتري هستند.

اگر شما رهبر یک گروه هستید یا می خواهید باشید، کاریزما اهمیت زیادي دارد. زیرا به شما یک مزیت رقابتی، براي جذب و حفظ نخبه ها می دهد. تحقیقات نشان داده که افراد زیر نظر یک رهبر کاریزماتیک، بهتر عمل می کنند، کارشان را مؤثرتر از کار دیگران تلقی می کنند، و نسبت به کسانی که زیردست یک مدیر اثرگذار ولی فاقد کاریزما هستند، اعتماد بیشتري به مافوق خود دارند.

 

رابرت هاوس ( پروفسور دانشکده تجارت وارتو ) می گوید که کاریزمای رهبر « باعث می شود زیر دستانش هدف او را بسیار جدی بگیرند؛ از خود گذشتگی های مهمی انجام دهند؛ و بالاتر و فراتر از ندای وظیفه شان عمل کنند.»

 

آن چیزي که باعث می شود یک فروشنده، پنج برابرِ همکارانش فروش کند، کاریزما است. این کاریزما است که تفاوت میان نوآورانی که سرمایه گذاران را پشت در منتظر نگاه می دارند و دیگرانی که براي یک وام به بانک التماس می کنند را مشخص می کند.

بر خلاف نظر عموم مردم، هیچ کس به طور مادرزادي کاریزماتیک نیست. اگر کاریزما یک ویژگی ذاتی بود، آدم هاي کاریزماتیک همیشه مسحورکننده بودند، ولی این طور نیست. حتی براي یک فوق ستاره هم، کاریزما می تواند یک لحظه حضور داشته باشد و لحظه اي بعد خیر.

برخی از این افراد می توانند کاریزماي خودشان را به سادگیِ فشردن یک دکمه خاموش کنند و کاملاً از رادار محو شوند. برای روشن کردن آن نیز کافی است تغییراتی در زبان بدن خود ایجاد کنند.

در سال هاي اخیر یک تحقیق گسترده انجام شده که نشان می دهد کاریزما نتیجه رفتارهاي خاص غیرشفاهی است، و نه منتج ازکیفیت هاي ذاتی یا جادویی افراد. به همین خاطر است که سطوح کاریزما در نوسانند: حضور آن بستگی دارد به این که آیا فرد مورد نظر، آن رفتارهاي خاص را از خود بروز می دهد یا خیر.

آیا هرگز برای شما پیش آمده که کاملا احساس اطمینان قلب داشته باشید و در یک وضعیت خاص؛ به اصطلاح « خدایی کنید ؟» حالتی  که افراد پیرامون تان ( حتی اگر برای یک لحظه ) کاملا تحت تاثیر شما قرار گرفته باشند.

ما لزوما این لحظات را به عنوان کاریزما در نظر نمی گیریم و خودمان را هم برخوردار از آن نمی پنداریم. زیرا یک پیش فرض اشتباه داریم:

« افراد کاریزماتیک در تمام لحظات و در تمام روزهای زندگی شان؛ مثل آهن ربا جذب کننده اند. »

خیر نیستند. لطفا بیدار شویم!

عادت افراد کاریزماتیک بررسی شخصیت کاریزماتیک

یکی از دلایلِ اینکه کاریزما به اشتباه پدیده اي ذاتی پنداشته می شود، این است که مثل خیلی از مهارت هاي اجتماعیِ دیگر، رفتارهاي کاریزماتیک هم به طور کلی در سال هاي ابتدایی زندگی فرد، آموخته می شوند. در حقیقت، افراد معمولاً متوجه نیستند که دارند آن را می آموزند. بلکه فقط: رفتارهاي جدید را امتحان می کنند، نتایج را می بینند، و سپس آنها را بهبود می بخشند. در نتیجه، این رفتارها حالت غریزي به خود می گیرند.

آدم هاي کاریزماتیک بی شماري را می تواند نام برد که براي به دست آوردن این ویژگی مهم، سخت کار کرده اند و قدم به قدم آن را افزایش داده اند. ولی از آن جا که ما در اوج جذبه فردی شان آن ها را شناخته ایم ؛ سخت است که باور کنیم این فوق ستاره ها همیشه به این خوبی نبوده اند.

 

مدیر اجرایی اسبق اپل، استیو جابز، به عنوان یکی از کاریزماتیک ترین مدیران اجرایی دهه اخیر شناخته می شود، و البته که او از ابتدا اینگونه نبود. در حقیقت، اگر نخستین جلسات معرفی محصولِ او را دوباره تماشا کنید، خواهید دید که خجالتی و بی دست و پا روی صحنه می آمد و حالات و رفتاری اش ؛ از « بیش از حد نمایشی » تا « کاملا غیر جذاب » در نوسان بود.

ولی او به مرور و در طول سال ها کاریزمای خودش را افزایش داد؛ و می توانیم این پیشرفت تدریجی را در حضور های بعدی اش به وضوح ببینیم.

 کاریزما توسط جامعه شناسان، روان شناسان، و محققان علوم رفتاري و فرآیندشناختی، زیرذره بین مطالعه و تحقیق قرار گرفته و به روش هاي علمی گوناگون )از تجربه هاي آزمایشگاهی و مرحله به مرحله گرفته تا پژوهش هاي زمینه یابی جغرافیایی و تحلیل هاي تفسیري ( بررسی شده است. موضوع این مطالعات، رئیس جهورها، رهبران نظامی، دانشجویان و دانش آموزان، و مدیران تجاري – از سطوح پایین گرفته تا مدیران عاملبوده اند. به  لطف چنین تحقیقاتی، اکنون می دانیم که کاریزما در واقع مجموعه اي از رفتارها است.

در این مقاله به شخصیت کاریزما پرداختیم و موارد مهمی را مورد بررسی قرار دادیم.

4.7/5 - (62 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا