مصاحبه شغلی

تاثیر ارتباط موثر بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده در مصاحبه های شغلی

ارتباط موثر به معنای برقراری رابطه ای است که طی آن طرف مقابل پیام ما را با حداکثر دقت دریافت کرده و درک نماید، توجه عمیق به این جمله مشخص می کند که هر فردی برای موفقیت در روابط اجتماعی از جمله شرکت در یک مصاحبه شغلی، می بایست به اصول برقراری ارتباط موثر آگاه بوده و آن ها را به کار بگیرد، در غیر این صورت، خیلی نمی توان به موفقیت در عرصه های مختلف اجتماعی امیدوار بود، چرا که اگر ما در انتقال پیام خود ناتوان باشیم، این پیام و اطلاعات به طور کامل توسط مخاطب ما دریافت نشده و به خوبی درک نمی شود، به همین دلیل طرف مقابل به خوبی نیازها، خواسته ها و حتی توانمندی های ما را درک نمی کند و این ارتباط، بدون نتیجه ی مطلوب پایان می یابد.

تاثیر ارتباط موثر برای کسب موفقیت در مصاحبه شغلی نیز امری بدیهی است، اگر ما نتوانیم با تکیه بر تکنیک ها و راهکارهای مناسب، رابطه ای قوی و موثر با برگزار کنندگان جلسه و مصاحبه برقرار نمائیم، هیچ شانسی برای تصدی شغل مورد علاقه خود نخواهیم داشت.

نکات مهم برای برقراری ارتباط موثر در مصاحبه شغلی

برای برقراری یک رابطه اثر بخش و تاثیرگزار بر روی مصاحبه کننده، جلسه مصاحبه شغلی از همان برخورد اولیه آغاز می گردد. هر حرکت و رفتار ما نزد مصاحبه کنندگان، معنا و تفسیر خاصی دارد، آن ها با زیرکی و ذکاوت تمامی رفتارها، کنش ها و واکنش های یک داوطلب را زیر ذره بین قرار می دهند و سپس آن ها را تجزیه و تحلیل می کنند، پس برای این که حس خوبی در آن ها ایجاد کرده و بتوانیم نظر مثبت آن ها را به خود جلب نمائیم، به عنوان یک مصاحبه شونده حرفه ای، موارد زیر که نقش مهمی در برقراری یک ارتباط اثر بخش در یک مصاحبه شغلی را دارند به خاطر سپرده و در زمان مناسب به کار ببندیم.

1.به موقع در جلسه حاضر شویم

 این رفتار ما، پیام را به مصاحبه کننده انتقال می دهد، مبنی بر این که ما فردی منضبط هستیم و در روابط اجتماعی برای طرف مقابل خود، ارزش و احترام ویژه ای قائل هستیم.

2.آراسته و متناسب باشیم

هنگامی که یک مصاحبه کننده در نگاه اول با شخصی روبرو می شود که با ظاهری کاملا آراسته و پاکیزه در جلسه حضور پیدا می کند و تمامی موارد از جمله، بهداشت فردی و پوشش کاملا حرفه ای و مناسب را رعایت نموده ، به این نتیجه می رسد که فرد مورد نظر کاملا حرفه ای بوده و با اصول، مهارت های ارتباطی و آداب معاشرت، آشنایی کامل دارد، به همین دلیل خود را ملزم می داند که او را بیشتر جدی بگیرد و رابطه ای اثربخش تر با او برقرار نماید.

3.فن بیان در زبان بدن را جدی بگیریم

 یکی از مهم ترین ابزار برای برقراری یک ارتباط موثر، استفاده صحیح از قابلیت های فن بیان و زبان بدن می باشد، اگر ما به عنوان یک مصاحبه شونده از قدرت فن بیان بالایی برخوردار باشیم و با تکنیک های مهم زبان بدن از جمله لبخند زدن، ارتباط چشمی، تایید طرف مقابل، نحوه صحیح نشستن، ایستادن و راه رفتن به خوبی آشنا باشیم، به راحتی مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار داده و شانس خود را برای موفقیت، به شدت افزایش خواهیم داد.

 4.رفتار خود را کنترل کنیم

 برای برقراری یک ارتباط موثر می بایست خود را به خوبی شناخته و کنترل رفتار و عادات خود را به دست بگیریم. در طول جلسه مصاحبه می بایست مراقب باشیم تا عصبانی نشویم، پرحرفی و زیاده گویی نکنیم. غرور و فضل فروشی را کنار بگذاریم و تمرکز و حواس خود را به مسائل حاشیه ای معطوف نکنیم.
بحث و جدل را فراموش کنیم و به طرف مقابل بی توجهی نکنیم، از طرف دیگر سعی کنیم در طول مصاحبه، مصاحبه کننده را تایید کنیم و حس هم دلی را در آن ها به وجود آوریم، انعطاف پذیر باشیم، با دقت و احتیاط حس شوخ طبعی خود را به کار بگیریم، مهارت خود را در مذاکره نشان دهیم، صداقت داشته باشیم و رفتاری مناسب و مودبانه داشته باشیم.
با رعایت دقیق 4 نکته ای که به آن ها اشاره شد، تردید نداشته باشیم که ما موفق به برقراری یک ارتباط موثر و قدرتمند با مصاحبه کنندگان می شویم و می توانیم به راحتی قابلیت ها و شایستگی های خود را نمایان سازیم و همچنین توقعات و نیاز های خود را به آن ها انتقال دهیم.

11 مزیت برقراری ارتباط موثر در مصاحبه های شغلی کدامند؟

  • با برقراری ارتباط موثر در مصاحبه شغلی این فرصت را پیدا می کنیم که با تمرکز و آرامش فراوان، سخنان مدنظر خود را به زبان بیاوریم و به طور کامل خود را معرفی نماییم، همچنین قابلیت ها و شایستگی های خود را بیان کرده و نیازها و خواسته های خود را بازگو کنیم.
  • با برقراری ارتباط موثر می توانیم، حس اعتماد مصاحبه کنندگان را به دست آوریم و سپس  به صورت کاملا صریح و صادقانه نقطه نظرات خود را بیان کنیم.
  • از طریق ارتباط موثر می توانیم از رابطه مطلوب به وجود آمده محافظت کنیم و اجازه ندهیم خدشه ای به این رابطه وارد شود، بلکه می توانیم، رابطه به وجود آمده را لحظه به لحظه مستحکم تر بسازیم.
  •  در صورتی که بتوانیم از همان ابتدای جلسه، رابطه اثر بخشی به وجود آوریم، در طول جلسه احساس آرامش خاصی به ما دست می دهد، در این صورت ما می توانیم خود را در طول مدت جلسه مدیریت کنیم.
  •  فقط در صورت برقراری ارتباط موثر است که ما می توانیم از طریق روش های صحیح و مناسب، مخالفت خود را با برخی مسائل مطرح شده اعلام نموده و دلیل آن را ذکر نمائیم، اگر ما نتوانیم یک رابطه موفق را به وجود آوریم، هر گونه مخالفت ما، نوعی اعتراض تلقی می شود، در نتیجه ما را در وضعیتی نامطلوب، قرار خواهد داد.
  • اگر ما بتوانیم پایه گذار یک ارتباط موثر باشیم، می توانیم به راحتی به سخنان مصاحبه کننده واکنش نشان دهیم و احساس و نظر خود را بیان کنیم، اما در غیر این صورت، ما فرصت اظهار نظر پیدا نکرده و تنها یک شنونده محض خواهیم بود.
  • ایجاد یک ارتباط موثر سبب می شود که ما به خود شناسی بیشتری دست یابیم و سطح آگاهی خود را افزایش دهیم، از این طریق می توانیم دیگران را بهتر شناخته  و خود را نیز بهتر و کامل تر به آن ها بشناسانیم.
  • گاهی ممکن است در طول برگزاری جلسه، دچار خستگی و عدم تمرکز شویم و نیاز به استراحت کوتاهی داشته باشید، دراین صورت می توانیم با تکیه بر ارتباط اثر بخشی که ایجاد کرده ایم، تقاضای وقفه ای کوتاه در جلسه داشته باشیم و به تجدید قوا بپردازیم.
  • اگر نتوانیم ارتباط موثری ایجاد کنیم، ناچار هستیم احساسات خود را کنترل کرده و دچار فشار روحی و روانی شویم، اما اگر بتوانیم با مصاحبه کننده ، ارتباط خوب وصمیمانه ای برقرار کنیم، به راحتی احساسات خود را بروز می دهیم و متعاقبا فضای مطلوب تری را تجربه خواهیم کرد. در صورت توانمندی در ایجاد یک ارتباط موثر، به راحتی می توانیم راه را بر هر سوء تعبیر و سوء برداشت احتمالی سد کنیم، در نتیجه روند گفت و گو را به نحو مطلوبی پیش ببریم.
  • در صورت برقراری یک ارتباط موثر و استمرار بخشیدن به آن تا پایان جلسه، احساسی مثبت از خود را در خاطر مصاحبه کننده برجا می گذاریم، همین حس خوشایند، قطعا تاثیر بسزائی در تصمیم گیری نهایی آن ها نسبت به ما برجا خواهد گذاشت.
  • برقراری ارتباط موثر کاملا قابل آموختن و یادگیری می باشد. برای این کار می بایست اصول و مهارت های ارتباطی را بیاموزیم و با تکرار و تمرین، در نحوه اجرای آن ها به تسلط لازم دست پیدا کنیم. در ضمن لازم است برای موفقیت در این امر، موانع ارتباط موثر از قبیل دروغگوئی، پرخاشگری، پیش داوری، تعصب بی جا، خشمگین شدن، بی توجهی کردن و مواردی از این دست را به خوبی شناخته و به شدت از آن ها دوری کنیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. Wonderful beat ! I wish to apprentice at the same time as you amend your website, how can i subscribe for a blog website? The account aided me a applicable deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast provided shiny clear idea

  2. Nearly all of what you claim happens to be supprisingly legitimate and it makes me ponder the reason why I hadn’t looked at this in this light previously. This article really did turn the light on for me personally as far as this issue goes. However at this time there is actually just one position I am not too comfortable with so whilst I try to reconcile that with the main theme of the position, permit me see just what all the rest of your visitors have to point out.Very well done.

  3. I don’t even know how I stopped up right here, but I thought this publish used to be good. I don’t recognize who you might be but certainly you are going to a well-known blogger should you are not already 😉 Cheers!

  4. A formidable share, I just given this onto a colleague who was doing a bit analysis on this. And he in truth purchased me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love reading extra on this topic. If doable, as you turn out to be experience, would you thoughts updating your weblog with extra particulars? It is highly helpful for me. Huge thumb up for this weblog submit!

  5. I not to mention my pals were viewing the nice suggestions from your website then unexpectedly I had a terrible feeling I never thanked you for those strategies. The people appeared to be as a result stimulated to learn all of them and have now in reality been loving these things. Appreciation for truly being so kind and also for making a decision on this sort of fabulous subject matter millions of individuals are really desperate to be informed on. My personal honest regret for not expressing gratitude to you sooner.

  6. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that “perfect balance” between superb usability and visual appeal. I must say you have done a superb job with this. In addition, the blog loads very quick for me on Opera. Superb Blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا