مصاحبه شغلی

باید ها و نباید ها در مصاحبه کاری

برای موفقیت در یک مصاحبه کاری می‌بایست برخی کارها و اقدامات را به دقت انجام بدهیم و در مقابل، از دست زدن و انجام بعضی کارها به شدت دوری نماییم. از مجموعه این عوامل به عنوان بایدها و نبایدها در مصاحبه شغلی یاد می‌کنند. در این مقاله شما را با مهمترین بایدها و نبایدهایی که در یک مصاحبه شغلی، موظف به رعایت آنها هستیم آشنا خواهیم کرد.

مهمترین باید ها در یک مصاحبه کاری کدامند ؟

خوش قول باشید

 لازم است راس ساعت مقرر که از سوی برگزارکنندگان مصاحبه مشخص می‌شود در جلسه حضور پیدا کنید. یکی از اولین فاکتور هایی که توسط مصاحبه کنندگان مورد بررسی قرار می گیرد میزان مسئولیت پذیری شما است. این فاکتور نقش مهمی در پذیرش و استخدام شما ایفا می کند.

برای رفتن به مصاحبه کاری  خوش پوش و آراسته باشید

 نوع پوشش ظاهری، به نوعی اولین حرف شخصیت و خصوصیات شما به مصاحبه کنندگان است. شما می بایست در این زمینه نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید. طوریکه با بهترین پوشش و ظاهری موجه و آراسته در جلسه حضور یابید. تاثیر اولین بار خود را هرگز فراموش نکنید.

 اجازه بگیرید

حتی اگر درب ورودی اتاق مصاحبه تا انتها باز هم باشد شما موظفید قبل از ورود کسب اجازه کنید. سپس وارد شوید. یا اگر شما قبل از مصاحبه کنندگان وارد اتاق شده اید به محض ورود ایشان حتماً از صندلی خود بلند شوید و ادای احترام کنید.

 در روز مصاحبه کاری، کاغذ و قلم همراه داشته باشید

 حتماً برای شرکت در جلسه مصاحبه شغلی کاغذ و قلم همراه خود داشته باشید. ممکن است در طول سخنان مصاحبه کنندگان سوال به ذهنتان برسد. یا این که بخواهید در زمان مناسب به موضوع مهم اشاره نمایید و قابلیت‌های خود را بیشتر به نمایش بگذارید. برای این  کار این موارد را فراموش نکنید حتماً کاغذ و خودکار همراه داشته و آن را یادداشت نمایید..

در مصاحبه کاری تلفن همراهتان را خاموش کنید

 قبل از برگزاری جلسه تلفن همراه خود را خاموش کرده و یا در حالت پرواز قرار دهید. اگر در طول مصاحبه کاری، زنگ تماس یا اخطار تلفن همراه شما به صدا در آید شما تمرکز خود را از دست خواهید داد. همچنین نوعی بی احترامی و بی دقتی را نسبت به طرف مقابل خود به نمایش خواهد گذاشت.

 مودب و متین باشید

 در تمام مدت مصاحبه کاری و حتی قبل و بعد از آن می بایست با کمال دقت مسائل اخلاقی را رعایت نمایید. احترام و طرف مقابل خود را به جای آورید. همواره طوری رفتار کنید که از شما به عنوان فردی مودب و دارای متانت یاد شود.

 مشتاق باشید

 رفتار شما باید به گونه‌ای باشد که علاقه و اشتیاق در تک‌تک حرکات و سخنان شما قابل مشاهده باشد باید آنقدر مشتاق باشد که مصاحبه کننده آن را از چشمان شما بخواند.

تاثیر گذار صحبت کنید

 شما باید به خوبی با مهارت فن بیان آشنا بوده و بتواند سخنان خود را به صورت کامل و تاثیرگذار به مصاحبه کنندگان انتقال دهید. اگر شما از رزومه و سوابق کاری بسیاری برخوردار باشید ولی می‌توان بیان و معرفی آنها را نداشته باشید و کاری از پیش نخواهد برد.

 برای مصاحبه کاری ، با زبان بدن آشنا باشید

 هر یک از زبان و رفتارهای شما حاوی پیامی به مصاحبه کننده می باشد و. آنها را به خوبی شناخته و به کار بگیرید. لبخند و تماس چشمی از مهمترین مهارتهای ارتباط غیر کلامی هستند که همیشه باید آنها را به خاطر داشته باشید.

 استعدادهای خود را بشناسید

 لازم است به خوبی از استعدادها و نقاط قوت خود مطلع بوده و آنها را در طول جلسه به مصاحبه کنندگان معرفی و عرضه نماید. در کنار موضوع لازم است قبل از برگزاری مصاحبه به اطلاعاتی نسبی از سازمان برگزارکننده و حتی  مصاحبه کنندگان دست پیدا کنید.

مهمترین نبایدها در مصاحبه کاری کدامند ؟

 بی تفاوت باشید

 حرکت خود را در طول یک مصاحبه کاری ، بی تفاوت و بی انگیزه نشان دهید نقطه وقتی مصاحبه‌کننده ویرگول اشتیاق را در وجود شما نمی بیند در ادامه مصاحبه ندیده و به راحتی شما را از میان گزینه‌های مناسب استخدام خارج خواهد ساخت

 بدگویی نکنید

 به هیچ عنوان از سازمان قبلی و مدیران آن بدگویی نکنید نقطه با این اقدام برگزارکنندگان جلسه احساس می‌کنند در صورتی که بنا به دلایلی می‌خواهند با شما قطع همکاری کنند در جلسات آتی و در حضور مسئولان دیگر سازمان‌ها، آنها را زیر سوال برده و تخریب خواهید نمود.

 در مصاحبه کاری ، بحث و جدل نکنید

 در صورتی که با مصاحبه کنندگان، اختلاف نظر دارید، هرگز آن را علنی نکرده و به بحث و جدل نپردازید.  بلکه سعی کنید موضوع را در کمال ادب و باتامل لازم بیان کنید.

 پیش داوری و قضاوت نکنید

 قبل از برخورد و آشنایی با مصاحبه کنندگان هیچگونه پیش داوری نکرده و آنها را قضاوت نکنید. مصاحبه گر را دوست خود بدانید که قصد کمک به شما را دارد نه اینکه او را به چشم فردی ببینید که فقط به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف و تخریب شماست.

 مغرور نباشید

 به گونه‌ای رفتار نکنید که حرکات و کلام و شما غرور و خودپسندی را به ذهن طرف مقابل متبادر سازد. سعی کنید در طول زمان برگزاری جلسه فروتن و محجوب به نظر برسید.

 در مصاحبه کاری ، الفاظ ناپسند و نسنجیده به کار نبرید

 در تمام طول جلسه توجه داشته باشید از اصطلاحات و عبارت سخیف، بی ارزش وغیرمحترمانه استفاده نکنید حتی به شوخی. این عمل وجه و شخصیت شما را نزد مصاحبه کنندگان به شدت متزلزل خواهد ساخت.

 خود را محتاج و نیازمند نشان ندهید

 طوری رفتار نکنید که مصاحبه کنندگان، این تنها شانس شما را به دست  آوردن شغل است و شما کاملاً به آنها نیازمند و وابسته هستید. عزت نفس خود را حفظ کند و رفتاری موقرانه از خود نشان دهید

 خجالتی و مضطرب نباشید

 قبل از شرکت در جلسه مصاحبه کاری راه های غلبه بر استرس و اضطراب را آموخته و در طول جلسه آنها را به کار ببندید. دقت داشته باشید که هرگز نباید خود را فردی مضطرب و خجالتی نشان دهید اینها ویژگی های یک داوطلب واجد شرایط و توانمند نمی باشد.

 دروغ نگویید

 اگر تمام ویژگی های مد نظر مصاحبه کنندگان داشته باشید ولی حتی  یک جمله دروغ، به زبان بیاورید بیان شغل برای خود باقی نخواهد گذاشت. صداقت یکی از شاه کلیدهای موفقیت در مصاحبه شغلی است.

 برای مصاحه کاری، با خود همراه نبرید

 هرگز کسی را همراه خود به جلسه مصاحبه شغلی نباید این حرکت نشان دهنده این موضوع است که شما هنوز شخصیت مستقیمی نداشته و واجد شرایط استخدام نیستید.

 پرحرفی نکنید

 سعی کنید سوالات راحت الامکان  به صورت مختصر و مفید پاسخ بدهید. از هرگونه زیاده گویی و پرحرفی اجتناب کنید.

باید ها و نباید ها خیلی بیشتر از مواردی هستند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم ولی این موارد مسلما از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورهای هستند که به دقت توسط مصاحبه کنندگان رصد می شوند. هموار این موارد را در یک مصاحبه استخدامی در نظر داشته باشید.

واژگان کلیدی : مصاحبه شغلی، باید ها، نبایدها، مصاحبه کننده

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. I definitely wanted to post a quick note to be able to express gratitude to you for all the remarkable recommendations you are sharing on this site. My incredibly long internet look up has now been recognized with reputable tips to write about with my friends. I ‘d state that that many of us readers actually are very blessed to be in a very good place with so many marvellous individuals with very beneficial secrets. I feel very blessed to have encountered your website and look forward to plenty of more awesome minutes reading here. Thank you again for all the details.

  2. I have not checked in here for some time as I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I will add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

  3. Hello very cool website!! Guy .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds also…I am glad to search out so many helpful information here in the put up, we want develop more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا