مدیریت استرس

ptsd یا استرس پس از سانحه چیست؟ – پرونده کامل بررسی ptsd و نشانه های آن

آیا میدانید استرس پس از سانحه یا PTSD چیست؟!

 چه کسانی دچار PTSD می شوند؟!

 PTSD (Posttraumatic stress disorder) اختلالی است که بعضی از افراد بعد از تجربه یک حادثه شکه کننده ؛ ترسناک یا خطرناک به آن دچار می شوند.

 

در درس قبل از دوره مدیریت استرس  توانا، به آموزش راه حل های رهایی از استرس پرداختیم، در درس قبل تر هم فشار روانی را تعریف کردیم و متوجه شدیم که اصلا استرس  چیست و دلایل آن کدام اند. اما در این درس با هم به یک دنیای متفاوت تر می رویم. این طبیعی است که در طول یا بعد از یک موقعیت آسیب زا احساس ترس کنیم. این ترس تحریک کننده بسیاری از تغییرات ثانویه در بدن برای پاسخ به خطر و کمک به یک شخص  برای جلوگیری از خطر در آینده است. این پاسخ  « مبارزه ـ یا ـ گریز » واکنش معمولی به منظور محافظت یک شخص از آسیب است. تقریبا همه افراد پس از آسیب طیف وسیعی  از واکنش ها را تجربه می کنند ؛ در عین حال بسیاری از افراد به طور طبیعی از نشانه های آن بهبود می یابند. کسانی که همچنان مشکلات را تجربه  می کنند ؛ احتمالا مبتلا به PTSD   تشخیص داده شوند. افرادی که PTSD دارند ممکن است احساس استرس یا ترس داشته باشند ؛ حتی زمانی که دیگر در خطر نباشند.

 

هر کسی در هر سنی می تواند مبتلا به PTSD شود. این شامل جانبازان جنگ و هم چنین بازماندگان خشونت جسمی و جنسی ؛ سوء استفاده ؛ تصادفات وسایل نقلیه ؛ بلایای طبیعی ؛ حملات تروریستی ؛ و یا دیگر حوادث جدی است.

همه ی افراد با PTSD دچار حادثه خطرناکی نشده اند. بعضی تجارب مانند مرگ ناگهانی  یا غیر منتظره یک شخص محبوب ؛ می تواند سبب PTSD شود.

استرس پس از سانحه و افراد مبتلا به آن

مطابق با مرکز ملی PTSD ؛ حدود هفت یا هشت نفر از هر ۱۰۰ نفر در برخی مراحل زندگی شان PTSD را تجربه می کنند. زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان مبتلا به PTSD می شوند. برخی آسیب ها ممکن است فرد را در معرض خطری بزرگتر قرار دهند و عوامل زیستی مانند ژن ها ممکن است باعث شوند برخی افراد نسبت به دیگران با احتمال بیشتری مبتلا به PTSD شوند.

نشانه های PTSD چیست؟ چه زمانی این نشانه ها آغاز می شوند؟

معمولا نشانه ها در مدت ۳ ماه از حادثه آسیب زا آغاز می شود؛ اما گاهی اوقات دیرتر شروع می شود. برای علائم مطرح شده برای PTSD ؛ باید بیش از یک ماه طول کشیده باشد و به اندازه کافی شدید باشد به گونه ای که در عملکرد در روابط یا کار تداخل ایجاد کند. دوره بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد در عرض ۶ ماه بهبود می یابند ؛ در حالی که برخی دیگر علایمی دارند که بسیار بیشتر باقی می ماند. در برخی افراد ؛ وضعیت به صورت مزمن در می آید ( مداوم می شود ).

یک پزشک که تجربه کمک به افراد با بیماری های روانی دارد؛ مانند یک روان پزشک و یا روان شناس ؛ می تواند PTSD را تشخیص دهد.

برای تشخیص  PTSD ؛ یک فرد بزرگسال باید همه  نشانه های زیر  را برای حداقل یک ماه داشته باشد:

ـ حداقل یک تجربه مجدد نشانگان

ـ حداقل یک نشانه اجتناب

ـ حداقل دو نشانه انگیختگی و واکنش

ـ حداقل دو نشانه شناختی و خلقی

 

*تجربه مجدد نشانگان :

– وقوع بازگشت آسیب به طور مکرر؛ شامل نشانه های جسمی مانند تپش قلب یا عرق کردن.

– خواب های بد.

– افکار ترسناک.

تجربه نشانگان ممکن است سبب مشکلاتی در روال روزمره فرد شوند . ممکن است از افکار و احساسات خود شخص شروع شود.کلمات ؛ اشیا یا موقعیت هایی که یادآوری از حادثه هستند نیز می توانند آغاز کننده نشانه های تجربه مجدد باشند.

 

نشانه های اجتناب – استرس پس از سانحه

PTSD و اجتناب

 

دور ماندن از مکان ها ؛ رویداد ها و یا  اشیایی که یادآور تجربه هستند.

– اجتناب از افکار یا احساسات مربوط به حادثه آسیب زا.

موقعیت ها یا چیزهایی که یادآور حادثه آسیب زا برای شخص هستند می توانند نشانه های اجتنابی را آغاز کنند. این نشانه ها ممکن است سبب تغییر روال روزمره شخص شوند.

 برای مثال ؛ پس از تصادف رانندگی بد ؛  شخصی که معمولا رانندگی می کند ؛ ممکن است از رانندگی یا سوار شدن به وسیله نقلیه اجتناب کند.

 

نشانه های انگیختگی:

به راحتی از جا پریدن .

– احساس تنش یا « لبه پرتگاه بودن ».

– دشواری در به خواب رفتن و/ یا  طغیان خشم.

نشانه های انگیختگی معمولا ثابت هستند. آن ها می توانند باعث شوند فرد احساس  استرس و خشم کند. این نشانه ها ممکن است باعث سخت شدن انجام کارهای روزانه ؛ مانند خوابیدن ؛ خوردن و یا تمرکز کردن شوند.

 

نشانه های شناختی و خلقی:

– مشکل در به خاطر سپردن ویژگی های اصلی حادثه آسیب زا.

– افکار منفی در مورد خودش و انسان ها و جهان .

– احساسات تحریف شده مانند احساس گناه یا سرزنش و حتی عذاب وجدان.

– از دست دادن هرگونه انگیزه .

– از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش و مفرح.

نشانه های شناختی و خلقی می توانند بعد از حادثه آسیب زا شروع شده یا بدتر شوند.این نشانه ها می تواند باعث احساس بیگانگی ویا جدا شدن از دوستان و یا اعضای خانواده شود.

 

پس از یک واقعه خطرناک ؛ این طبیعی است که برخی نشانه های ذکر شده نمایان شود. گاهی اوقات افراد نشانه های بسیار جدی دارند  که پس از چند هفته از بین می روند. به این اختلال استرس حاد یا ASD  گفته می شود. وقتی نشانه ها بیش از یک ماه باقی بماند ؛ به طور جدی بر توانایی عملکرد شخص تاثیر می گذارد و به دلیل استفاده از مواد مخدر ؛ بیماری پزشکی ؛ و یا هر چیزی به جز خود رویداد نباشد؛  شخص ممکن است PTSD را تجربه کند. برخی افراد مبتلا به PTSD هیچ نشانه ای برای هفته ها یا ماه ها نشان نمی دهند. PTSD اغلب با افسردگی ؛ سوء مصرف مواد یا یک یا بیش از یک اختلال اضطرابی همراه است.

آیا کودکان هم دچار PTSD می شوند؟!

آيا نسبت به بزرگ سالان واکنش متفاوتی نشان می دهند؟!

PTSD  و تشخیص آن در کودکان و نوجوانان دامنه بسیار وسیع و گسترده ای دارد که در درس های بعد به آن می پردازیم. 

در این مقاله به استرس پس از سانحه پرداختیم وموارد مهمی را در این زمینه مطرح نمودیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. Hmm it looks like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but I’m still new to everything. Do you have any tips for rookie blog writers? I’d certainly appreciate it.

  2. I was just seeking this information for a while. After six hours of continuous Googleing, finally I got it in your website. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this type of informative web sites in top of the list. Usually the top websites are full of garbage.

  3. I do agree with all of the ideas you have presented in your post. They are very convincing and will definitely work. Still, the posts are very short for newbies. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

  4. Thanks for sharing excellent informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you’ve on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and just could not come across. What an ideal website.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا