تفکر سیستمی

اهمیت و ضرورت کار تیمی چیست؟

امروزه رسیدن به هدفی مشخص به تنهایی امکان پذیر نیست یا بسیار دشوار است. می دانیم که اگر افراد با هم متحد شوند می‌ توانند کارهای بزرگی صورت بخشند و به نتایج و بهره ‌وری بهتری دست یابند. Jack Werch رئیس جنرال الکترونیک می‌گوید: ما می دانیم بهره‌ وری واقعی و نامحدود از کجا ریشه می‌گیرد و این بهره‌وری چیزی نیست جز حاصل تیم ‌های کاری پویا توان افزا و با اشتیاق و با انگیزه. با این توضیحات به بررسی ضرورت کار تیمی در سازمان می پردازیم.

جایگاه تیم در سازمان‌ها

در سازمان ها ما به مشتریان خود اهمیت می ‌دهیم و در این زمینه در رقابتی سنگین با رقبا هستیم. لذا می‌بایست در مقابل آن ها انعطاف پذیری هایی نظیر نحوه ارائه خدمات متفاوت تر، خدمات پس از فروش به شکل واقعی تر و… داشته باشیم که ضرورت کار تیمی را نشان می هد. هدایت سرمایه به سمت مهارت و تخصص فردی خارج از چهارچوب تیم نتیجه مطلوبی نمی ‌دهد. چون افراد بی ‌انگیزه از کار کردن و در نهایت تهی شدن سازمان از حضور کارمندان خوب را در پی دارد.

سال هاست که مدیران به این نتیجه رسیده ‌اند که بزرگ ترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی است. مایکل جردن بسکتبالیست مشهور می‌گوید استعداد های فردی برندگان بازی های کوچک هستند. اما کار و هوش یک تیم، قهرمان جهان است همچنین نویسنده کتاب مدیریت منابع انسانی ویجی ورما کار تیمی را مهارتی ضروری برای مدیران پروژه می داند که طی آن از توانمندی و انرژی افراد استفاده بهتری می توان داشت.

دلایل ضرورت کار تیمی

دلایل اهمیت وجود تیم

با توجه به توضیحات فوق در زیر به بررسی اثرات مثبتی که کار تیمی دارد می پردازیم:

پیشرفت کاری

ما می‌دانیم کمتر کاری را می توان در این دوره‌ها به تنهایی انجام داد و معمولا اهداف بر پایه‌های پروژه‌ای و عملکرد های چند نفره هستند. تخصص و مهارت بخشی از موفقیت در رسیدن به هدف است و باید در نظر بگیریم که به همان اندازه هم بهبود مهارت و ارتقاء سطح آموزشی مهم است. پس کار در یک تیم همراه با پیشرفت تیم رشد فردی را به صورت موازی و بدون اختلال به همراه دارد. فیل جکسون می‌گوید: قدرت یک تیم از هر عضو آن و قدرت هر عضو از تیم است.

کاهش استرس

 وقتی در یک تیم کار می‌کنیم دیگر به تنهایی با مشکلات مواجه نمی‌ شویم و فشار ناشی از آن و استرس‌ ها به طور چشمگیر کاهش می‌یابد. از مزیت های مهم کار در تیم حمایت اعضا از یکدیگر در زمان بروز مشکلات و چالش ها است.

مسئولیت پذیری و ضرورت کار تیمی

مسئولیت پذیری در تیم

کسی می‌تواند کار تیمی انجام دهد که فردی مسئولیت پذیر باشد. کار تیمی باعث ارتقای بخشی از ویژگی های فردی اعضای تیم می‌شود تعلق خاطر نسبت به اهداف را به شکل  چشمگیری بالا می‌برد. این ویژگی در افراد تیم از ارزش‌ های آن و در زمان تقسیم وظایف کاری و انجام آن به شکل درست در زمان مشخص اهمیت آن جلوه بیشتری می‌یابد.

جسارت و انگیزه

گاهی ما در ذهن خود کاری را متصور می‌شویم اما آن قدر جرات و خواستن و اعتماد به خود در ما نیست که آن فکر را بالفعل کنیم. ذهن یک تیم وقتی تصمیم گیری‌ کند، یعنی مجموعه افراد تصمیم گرفته‌اند پس برای اجرایی شدن و واقعیت بخشیدن به آن هم انگیزه داده و باعث حرکت رو به جلو در تیم می‌شوند. ترس از انجام یک کار مانع بزرگی برای نرسیدن است. پشتکار و تلاش اعضای تیم در کنار هم باعث اعتماد‌ سازی بین آن ها و ارتقاء سطح اعتماد به نفس فردی می‌شود.

یادگیری بهتر

در یک تیم افراد تخصص و قابلیت های متفاوت دارند. ما می ‌توانیم از تجربیات هم استفاده کنیم که از یک نوع تفکر و یک زاویه دید به اهداف و مسیرها نگرش نداشته باشیم. این نگاه تنها در تیم حرفه‌ای دیده می‌شود. ما می‌پذیریم از کسی که بیش از ما می‌داند یاد بگیریم و  با کسی که دانش کمتری دارد دانش خود را شریک شویم.

پرورش استعداد

پرورش استعداد

نقش مهم تیم در پرورش استعداد فردی بر کسی پوشیده نیست. اگر افراد سازمان را با وظیفه ‌ای ثابت و همواره تکرار در انجام آن و حقوق مشخص در پایان ماه متصور شویم واقعا تفاوت آن ها با ماشین چیست؟ این موضوع کاهش خلاقیت انگیزه را در افراد و بهره وری پایین آن ها را منجر می‌شود چرا که از نظم و استعداد خود در کاری که باید انجام دهند استفاده‌ای نمی ‌برند.

این مشکل بیشتر در سازمان توسعه نیافته وجود دارد. ما در کار تیمی اصولی را پیاده سازی و اجرا باید کنیم که اعضا برای حل چالش ‌ها تلاشی پیوسته داشته باشند و بدانند که نتیجه فعالیت گروهی آن ها، ارتقا شغلی و دریافت پاداش مادی و معنوی را به همراه دارد.

طی آن با ایجاد انگیزه به بروز و پرورش استعداد اعضای تیم و خلاقیت آن ها کمک می‌کنیم. هم چنین اعضای تیم هم با اثر گذاری روی یکدیگر روی این موضوع موثر هستند.

بهره وری بالا نتیجه فعالیت گروهی

کار تیمی باعث کاهش حساسیت و حسادت اعضا نسبت به هم می‌شود. چرا که هر یک جایگاه خود را می‌دانند و به اهمیت حضورشان در کار واقف هستند. پس برای رقابت با هم در کنار هم حرکت می‌کنند.

عامل های دیگری نیز وجود دارند که کار تیمی باعث بروز آن یا محو شدن برخی ویژگی ‌های نا مطلوب می‌شود. نظیر حسادت و رقابت ناسالم اعضا که به آن اشاره شد.

نهادینه کردن فعالیت های گروهی

بعد از گرفتن نتایج مطلوب در نتیجه فعالیت اعضای تیم در جلسات کاری که تشکیل می‌دهیم از آن چه که به دست آوریم صحبت می‌کنیم و در جمع با ذکر نام فرد و کاری که در نتیجه اثرگذار بوده و توسط وی انجام شده او را مورد تشویق قرار دهیم. این امر اثر مهمی در اعتماد به نفس، تعهد فردی و حس مفید بودن و تلاش بیشتر اعضای تیم می‌شود. الزاما با کار تیمی به نوعی توسعه فردی را هم در تیم انجام داده‌ ایم.

عامل‌های موثر در پذیرش تیم

عوامل موثر در پذیرش کار تیمی

مهم ترین عامل در پذیرش کار به شکل تیمی فرهنگ جامعه و دانش افراد آن است. برای مثال روان شناسان معتقدند که دلیل مهم موفقیت ورزش فردی ایرانیان نسبت به ورزش های تیمی این است که کارگروهی در بین مردم ایران بسیار کم رنگ است. پس مشکلات و چالش هایی نظیر تفکرات و گرایشات مختلف هم اثرات خاص خود را دارند و ما باید بخشی از نیرو و سرمایه خود را صرف فرهنگ سازی و توسعه فردی افراد ماهری کنیم که می‌خواهیم در تیم ما حضور داشته باشند.

به عبارتی فرهنگ سازی فعالیت گروهی عامل بعدی که بسیار مورد توجه مدیران است کاهش هزینه در کار تیمی است. این موضوع عجیب به نظر می‌ رسد اما واقعیت دارد که طی کار تیمی می توانیم هزینه ‌ها را بهتر مدیریت کرده و کاهش دهیم.

اگر کار تیمی طبق اصول از پیش تعیین شده انجام شود دیگر نیاز به حضور کارمند به تعداد زیاد نیست و پیش بینی آن چه در آینده ممکن است رخ دهد توسط افراد تیم راحت تر و امکان پذیرتر است. پس می ‌توانیم نتیجه گیری کنیم که کار تیمی نه تنها باعث کاهش هزینه‌های فعلی می‌شود، می تواند هزینه های آینده را هم کم تر کند و در پی‌ آن دستاورد و درآمد بالاتری را برای سازمان به همراه دارد.

دو عامل مهمی که بررسی کردیم فرهنگ اعضای تیم و کاهش هزینه پایه های اثر گذار بودن تیم هستند و مابقی عوامل را در سایه خود پوشش می‌ دهند.

نقش سایر عوامل در کار تیمی

  • افراد بدانند که کاری را نمی‌توانند به تنهایی انجام دهند (اجبار در پذیرش).
  • تسریع در رسیدن به آن چه که می‌خواهیم.
  • خلاقیت و نو آوری در بیشتر موارد وابسته کار تیمی است.

ادگار شاین توصیه می‌کند برای فرهنگ سازی کار تیمی ابتدا در خودتان تغییر را ایجاد کنید و از آغاز خودتان بیاموزید که چطور کار گروهی انجام دهید سپس از کارمندان آموزش پذیر شروع کنید و به آن ها وظایف تیمی بسپارید.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

ویژگی های تیم را نام ببرید | ویژگی های یک تیم اثر بخش
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something which I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا