تفکر سیستمی

6 ویژگی یک تیم اثربخش

اعضای یک تیم به شکوفایی و موفقیت هم معتقد و متعهد هستند که در نهایت رشد تیم را به همراه دارد. از ویژگی‌های مهم یک تیم قدرت اجرایی بالای آن است. جی آرسو جامعه شناس درباره ویژگی های یک تیم اثربخش چند ویژگی را بیان کرده است که در زیر به آن می‌پردازیم:

  1. اطمینان و اعتماد بین اعضای تیم
  2. مشارکت اعضای تیم در تصمیم‌گیری برای تیم
  3. خوش بینی اعضای تیم
  4. تعهد اعضا به اهداف تیم
  5. انتظارات بالا اعضا نسبت به هم باعث ارتقا آن ها می‌شود
  6. سطح ارتباطی اعضای تیم بسیار بالاست
کار تیمی چیست ؟ | تاریخچه کار تیمی و تیم چیست؟

البته باید توجه داشته باشیم، که عوامل فوق پایه‌های روان‌شناختی دارند و  در قالب دستورالعمل به اعضای تیم نمی توان القا کرد. بدین معنی که ما باید به نحوی در تیم به عنوان یک مدیر عمل کنیم که روح اعضا نظیر جسمشان کنار هم قرار گیرد. چرا که باعث ثمره بهتر، افزایش بهره وری  اعضای تیم وبازدهی بالاتر  در پایان کار خواهد بود.

 نقش مدیر در تیم موثر واثر بخش

 

رهبری مقتدر و متعهد

 

اعضا در کار تیمی موفق نقش بسیار مهمی دارند که، یکی از مهمترین افراد مدیر تیم است. جایگاه رهبر یا مدیر در تیم بسیار خاص و دارای محوریت است. چون تعیین کننده اهداف کوچک و بزرگ، روش های اجرای کار تارسیدن، نتیجه مطلوب به عهده اوست. در واقع می توانیم از مدیر به عنوان چراغ راه اعضای تیم یاد کنیم.

یکی از وظایف مهم مدیر هماهنگی و یکدست کردن اعضای تیم است. برای اجرایی شدن آن می‌توانیم کارهایی نظیر موارد زیر را انجام دهیم:

  1.  رفتاری نشان دهیم که، بیانگر اهمیت منافع دیگران برای ما باشد. یعنی ارتقا و پیشرفت و هرگونه ترقی اعضای تیم را همانند موفقیت های خود ارج نهیم.
  2.  حمایت از اعضا تیم در همه لحظات موفق و نا موفق تیم و در مسیر هموار و ناهموار تا رسیدن به هدف نهایی
  3.  نسبت به اعضای تیم عشق و علاقه داشته باشیم و مورد حمایت عاطفی قرار دهیم.
  4.  یک تصمیم گیرنده قوی باشیم. چون تزتزل در تصمیمات و عدم ثبات باعث سردرگمی و بی اعتمادی اعضا نسبت به ما و حتی بعضا نسبت به هم و خود تیم می‌شود.پس با اتخاذ تصمیم درست و ثبات آن قدت خود را به عنوان مدیر حفظ کنیم.
  5.  صداقت از ارکان های مهم در تیم داری است که درابتدا در وجود مدیر سازمان یا تیم نمود پیدا می کند. صداقت در رفتار، در مسیری که برای رسیدن به هدف تدوین شده و همچنین صداقت بین اعضا بسیار حائز اهمیت است. ما با صداقتی که نسبت تعهدات خود  به تیم و اعضا داریم، وفاداری و دوستی را بین آنها پر رنگ کنیم.

 مدیر، ستون یک تیم محسوب می شود که، تمام اهداف و اجرائیات و زمان بندی را حول محوریت او می چرخد.

نباید . داشتن یک تیم موثر چیز ساده‌ای نیست. چرا که یک تیم مجموعه‌ای از شخصیت‌های انسانی است که، باید نسبت به هم مسئولیت پذیر باشند. قرار دادن افراد با ویژگی‌های متقاوت موضوعی پیچیده است.

بررسی اعضای یک تیم اثر بخش

ما به عنوان عضوی از تیم باید بپذیریم که هر کسی ممکن است اشتباه کند و با بیان اشتباه به هم در جهت حل آن کوشا باشیم. داشتن امنیت روانی اعضا در این مورد بسیار مهم است و برای ایجاد یا تقویت آن چند نکته را با هم مرور می کنیم و آن ها را در کار تیم سر لوحه خود قرار می‌دهیم:

  • ما همواره در حال یادگیری هستیم حتی از اشتباهات خود اگر با این دید به جلو برویم برای مطرح کردن اشتباهات خود دچار مشکل نمی‌شویم.
  • نقاط ضعف خود را بپذیریم و این موضوع را با گذراندن دوره‌های توسعه فردی یا تست‌های خودشناسی می‌توانیم شناسایی کنیم. حتی با در میان گذاشتن بخشی از آن با دیگر اعضا تیم از آنها برای پوشش دهی نسبت به آن کمک بگیریم، بدین ترتیب بین اعضا همکاری بهتر خواهد بود.
  • از اینکه سوال بپرسیم درمانده و خجل نباشیم. گاهی اعضا نقاط مبهم و غیر واضح در کار می‌بینند اما به دلایلی نظیر شاید با مطرح کردن سوال ناتوان دیده شویم یا ممکن است مورد تمسخر قرار گیریم خود را در همان فضای ذهنی مه ‌آلود نگه می داریم. باید بدانیم که با پرسش و پاسخ ایده‌ها و خلاقیت‌ ها شکل می‌گیرد و نتایج بهتری حاصل می‌شود.
قوانین کار گروهی + باید ها و نباید ها در کار تیمی

نقش اعضا در ساختار یک تیم اثربخش

 

امنیت روانی 

ما به عنوان عضوی از تیم باید بپذیریم که هر کسی ممکن است اشتباه کند و با بیان اشتباه به هم در جهت حل آن کوشا باشیم. داشتن امنیت روانی اعضا در این مورد بسیار مهم است و برای ایجاد یا تقویت آن چند نکته را با هم مرور می کنیم و آنها را در کار تیم سر لوحه خود قرار می‌دهیم :

1- ما همواره در حال یادگیری هستیم، حتی از اشتباهات خود! اگر با این دید به جلو برویم برای مطرح کردن اشتباهات خود دچار مشکل نمی‌شویم.

2- نقاط ضعف خود را بپذیریم. با گذراندن دوره‌های توسعه فردی یا تست‌های خودشناسی به شناختبهتر نسبتبه خود و دیگر اعضای تیم می رسیم.در میان گذاشتن نقاط ضعف بادیگر اعضا سعی می کنیم تا حد ممکن آنها را پوشش دهیم. این کار باعث نزدیک تر شدن اعضا تیم و تقویت ارتباط بین آنها می شود.

3- از اینکه سوال بپرسیم درمانده و خجل نباشیم . گاهی اعضا نقاط مبهم و غیر واضح در کار می‌بینند، اما به دلایلی نظیر ناتوان دیده شدن یا مورد تمسخر واقع شدن  سولات را مطرح نمی کنند. آنها  خودرا فضای ذهنی مه‌آلود نگه می دارند. ان ابهامات باعث می شود خطای انسانی در روند کار افزایش یابد ، چراکه آنها با سعی و خطاکردن به پاسخ سوالات خود می رسند . دربرخی موارد نیز ممکن است خسات های مالی هم در پی داشته باشد. باید بدانیم که تشکیل جلسات پرسش و پاسخ، ایده‌ها و خلاقیت‌ها را شکل می دهد؛ که  نتایج بهتری برای تیم در پی خواهد داشت.

نقش اعضا در ساختار تیم

 هریک از افراد نقشی در درتیم خواهند داشت. البته گاهی هم یک فرد چند نقش را ایفا می کند. وقتی بخواهیم نقشی را به کسی واگذار کنیم باید موارد زیررا در نظر داشته باشیم:

1-ویژگی هایی که فرد مورد نظر باید داشته باشد تا، از عهده کاری که به او می سپاریم برآید چیست!

2-حداقل میزان اختیاری را که به افراد می توانیم واگذار کنیم ، به چه نحوی است.

3- به افراد توضیح دهیم که چه کاری را از آنها می خواهیم؛همچنین مشخص کنیم که جرا او را برای این کار انتخاب کرده ایم.

4- اگر افراد بدانند که انجام کار یا نقشی که به آنها واگذار شده  جه مزایایی رای آنها دارد، با رغبت بیشتری کار می کنند . لذا برای افراد مشخص کنید که انجام کارشان چه مقدار مهارت آنها و جایگاه شغلی یا درآمد آنها را بالا می برد.

5- اهداف تیم را برای اعضای سازمان واضح و روشن بیان کنید . به آنها بگویید که انجام کار هریک از آنها در کدام مرحله از رسیدن به هدف نهایی است ؛ به این نحو افراد درک  درستی از موقعیت  و جایگاهی که به آنها داده اید خواهند داشت.

6- وقتی وظیفه ای را به اعضای تیم واگذار می کنید ، حتما گذشته و عملکرد اورا در نظر داشته باشید. فردی که برای نقش هایی که نیاز داریدانتخاب کنید در مرحله اول باید مورد اعتماد شما باشد.

7-در واگذاری نقش ها حتما رشد فردی و مهارتی افراد را لحاظ کنید. چرا که نشان می دهید خود فرد و پیشرفت او نز بای شما به اندازه رسیدن به اهداف سازمان حائز اهمیت است.

اعتماد بین اعضای تیم

همان طور که اعتماد بین مدیر و اعضا مهم است، اعتماد بین اعضای تیم نیز بسیار حائز اهمیت است.اعتماد سازی از مهارت های مهمی است که مدیر یک تیم اثر بخش باید داشته باشد. یکی ازروش هایی که باعث اعتمادسازی اعضای تیم می شود، ارائه نظرات افراد تیم، انگیزه دادن به اعضا و باز خورد صادقانه آنها است.
به عنوان عضوی از تیم باید بپذیریم،کسی هوشمندتر از دیگری نیست؛ در جلسات تیم هدف حل و بررسی چالش‌ها به شکل خلاقانه است و با بیان غیر مغرضانه نظرات خود به اعتماد سازی بین هم کمک می‌کنیم بدین ترتیب در جلسات بجای حس نگرانی همواره انگیزه از هم می‌گیریم. به افراد تیم باید اطمینان دهیم که، در هر صورتی از آنها حمایت خواهیم کرد.
حس حمایتی که مدیر به تیم می دهد، بین اعضای تیم هم رخنه کرده و آنها هم از یکدیگر حمایت می کنند. حامی بودن آنها باعث می شودکه، اهمیت و جایگاه هر فرد و تاثیرات او در تیم پنهان نماند. ما می‌توانیم به برگزاری جلسات خارج از حیطه کار، نظیر جشن ها و مهمانی ها به شناخت فردی اعضا نسبت به هم کمک کنیم.  آنها با دانستن ویژگی های یکدیگر، بهتر و راحت تر  به هم اعتماد کنند.

اعتماد بین اعضای تیم

تعهد اعضا نسبت به هم

 اعضا تیم نه تنها به تیم بلکه به یکدیگر هم باید متعد باشند. چرا که اعضای تیم باید نسبت به همراهی تیم تا پایان مسیر تعهد داشته باشند. همچنین درباره کاری که به آنها واگذارشده مسئولیت پذیر باشند. با انجام صحیح و به موقع کارهای محول شده نسبت به اعضا باید متعهد بود. برای تعهد سازی باید تاثیر عملکرد اعضای تیم روی کاریکدیگر را برای آنها واضح و روشن، مشخص کنیم. اگر تاثیر عملکرد آنها روی نتایجی که هم تیمی هایشان کسب می کنند ، بیان شود ، قطعا به تعهدات خود پایبند خواهند بود.

اهمیت حضور اعضای تیم کنار هم

یکی از روش ها برای نشان دادن اهمیت حضور اعضا در تیم این است که، در جلسات به کارشان و فعالیتی که برای گروه تیمی انجام دارند، اشاره کنیم. اینکه چرا آنچه که برنامه‌ریزی شده است به حضور تک تک اعضا و عملکردشان بستگی دارد. به این ترتیب به کاهش حسادت بین آنها و تقویت روحیه فردی و تیمی کمک قابل توجهی می‌کنیم . یکی از عوامل موفقیت تیم و کسب نتایج خوب رعایت حقوق و احترام اعضا نسبت به هم می‌باشد. این موضوع در بین اعضا باعث بروز توانایی و استعداد آنها و خلاقیت در تیم می‌شود.

از دیگر خصوصیت های مهم یک تیم اثر بخش و موفق تمرکز روی هدف و ارزیابی عملکرد تیم در طی مسیر است.

اعتماد سازی در کار تیمی به چه معناست و چگونه ممکن است ؟

انتخاب افراد تاثیر گذار

اعتماد بین اعضای گروه

همان طور که اعتماد بین رهبر و اعضا مهم است اعتماد بین اعضای تیم هم حائز اهمیت است و از ضروریات تیم اثر بخش آنچه که می‌ تواند باعث اعتماد سازی اعضا بین هم شود توسعه بخشیدن ارائه نظرات انگیزه دادن به اعضا و باز خورد صادقانه آن است.

به عنوان عضوی ازیک تیم باید بپذیریم که کسی هوشمند تر از دیگری نیست و در جلسات تیم هدف حل و بررسی چالش‌ ها به شکل خلاقانه است و با بیان غیر مغرضانه نظرات خود به اعتماد سازی بین هم کمک می‌کنیم بدین ترتیب در جلسات به جای حس نگرانی همواره انگیزه از هم می‌گیریم.

اعتماد بین اعضا باعث می‌شود اهمیت و جایگاه هر فرد و تاثیرات او در تیم پنهان نماند. ما می‌توانیم به برگزاری جلسات خارج از حیطه کار نظیر جشن ها و مهمانی ها به شناخت فردی اعضا نسبت به هم کمک کرده و آنها می‌توانند با دانستن ویژگی های یکدیگر بهتر و راحت تر اعتماد کنند.

اثرگذاری اعضای تیم

یکی از روش هایی که ما می‌توانیم برای نشان دادن اهمیت حضور اعضا در تیم انجام دهیم این است که در جلسات به کار آن ها و فعالیتی که برای گروه تیمی انجام دادند اشاره کنیم و اینکه اجرای آنچه که برنامه ‌ریزی شده است به حضور تک تک اعضا و تشویق عملکرد مناسب آن ها وابسته است.

به این ترتیب به کاهش حسادت بین آن ها و تقویت روحیه فردی و تیمی کمک شایانی می‌کنیم. یکی از عوامل موفقیت تیم و کسب نتایج خوب رعایت حقوق و احترام اعضا نسبت به هم می‌باشد. این موضوع در بین اعضا باعث بروز توانایی و استعداد آن ها وقتی شکوفایی خلاقیت مجموعه تیم می‌شود.

از دیگر خصوصیت های مهم یک تیم اثربخش و موفق تمرکز روی هدف و ارزیابی عملکرد تیم در طی مسیر است.

شاخص های عملکردی یک گروه موفق

اگر یک تیم بخواهد موفق باشد باید شاخص هایی برای ارزیابی عملکرد خود داشته باشد که قابل اندازه گیری و در قالب کمی و کیفی همه ی زوایای فردی و اولویت بندی و استراتژی های تیم را در برگیرد. لذا دانستن شاخص عملکردی باعث تمرکز و جهت دار شدن ما برکار می‌شود.

طراحی این شاخص‌ها برای هر تیم متفاوت است برای شیوه‌های عملیاتی و استراتژی های هر هدف بر اساس داده ها و طراحی ها متفاوت است. پس می‌بایست در تیم موفق بخشی از سرمایه را برای جمع‌ آوری دقیق داده های کسب و کار در نظر بگیریم تا به جای تصمیم گیری احساسی و بر پایه فرضیات ذهنی با واقعیات آنچه که در دست داریم عمل کنیم.

چرا می‌خواهیم شاخص عملکردی داشته باشیم؟

شاخص های عملکردی
  • اهداف تیم برای ما قابل اندازه گیری می‌شود و به ما نشان می‌دهد آیا راه را درست می‌رویم یا نه!
  • ایجاد تعلق خاطر در رهبر تیم و اعضای آن باعث عملکرد متعهدانه تر شده و درک بهتر خط مشی تیم توسط کل اعضا
  • تعیین شاخص عملکردی باعث توسعه تیم و به دست آوردن راه حل نو و تازه برای مشکلات می شود.
  • تعیین شاخص کلیدی به ما کمک می‌کند تا زمینه برای یادگیری و آموزش درونی بهتر فراهم شود.
  • نکته مهم در تعیین شاخص عملکردی سازگاری و پیوستگی بین اعضای تیم است.

شاخص های عملکردی باید مطابق با اهداف تیم به روز رسانی شود و در انتخاب آن ها باید دقت کنیم که واضح و روشن و دقیق باشند. برای تعیین شاخص ها می‌توانیم از دوره‌هایی نظیر KPI (شاخص کلیدی عملکردی) و BSC (مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر کارت امتیازی متوازن) همچنین مراجع ارزیابی عملکرد کمک بگیریم.

در مسیر تعیین شاخص ها ممکن است با چالش هایی روبرو شویم. نظیر داشتن اهداف مبهم یا غیر قابل اندازه‌گیری و غیر قابل دسترس، نداشتن برنامه و نداشتن ارتباط کافی. برای تعیین بهتر شاخص های عملکردی بهتر است اهداف بزرگ تیم را به هدف های کوچک تر تقسیم کنید و برای رسیدن به آن ها برنامه ریزی کنید.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

اصول مدیریت تیمی و تقسیم کار در کار گروهی چگونه است ؟
خلاقیت در کار تیمی به چه معناست؟ نقش خلاقیت افراد در موفقیت یک تیم
اهمیت استراتژی رهبری تیم در موفقیت سازمان چیست؟
کار گروهی چیست ؟ | تفاوت کار تیمی و کار گروهی
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. Thank you a lot for sharing this with all people you really know what you’re talking approximately! Bookmarked. Kindly additionally talk over with my web site =). We can have a hyperlink exchange arrangement between us!

  2. Please let me know if you’re looking for a author for your site. You have some really great articles and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Thanks!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا