مهارت های ارتباطی

چگونه در اولین برخورد شغلی تاثیر گزار باشیم؟

برای تاثیر گزار بودن نظریه های معروف وجود دارد که می‌گوید شما در اولین برخورد با هر فرد بین ۳ تا ۷ ثانیه فرصت دارید تا او را تحت تاثیر قرار داده و علاقه و احترام او را نسبت به خود برانگیزید. توجه به این نظریه اهمیت برخورد اول در مصاحبه شغلی را بیش از پیش برای ما روشن می کند. اگر می خواهید پیروز یک مصاحبه شغلی باشید و در انتهای جلسه نظر مثبت برگزارکنندگان آن را به خود جلب نمایید می بایست از همان نگاه اول چهره یک قهرمان را به نمایش بگذارید. برای این که بتوانید در برخورد اول مانند یک الماس بدرخشید به نکات زیر توجه کنید:

خود را از قبل برنده بدانید

قبل از این که وارد جلسه بشوید این طور به خود القا کنید که تمامی مصاحبه کنندگان شما را دوست دارند و به همکاری با شما علاقه مندند. با این ذهنیت، این باور در شما شکل می‌گیرد که شما از قبل در این مصاحبه برگزیده شده اید و صرفاً جهت یک ملاقات معمولی در جلسه حضور یافته اید. در این صورت از اعتماد به نفس لازم برای تاثیر گذاری اولیه برخوردار شده و فشار روانی زیادی را تحمل خواهید کرد.

برای تاثیر گزار بودن، تاخیر نداشته باشید

سعی کنید رأس ساعت  مقرر در محل برگزاری جلسه مصاحبه شغلی حضور پیدا کنید. یکی از بزرگ ترین عوامل عدم موفقیت شما در یک مصاحبه شغلی این است که حتی برای چند دقیقه، دیر به جلسه برسید. در این صورت شما در نظر برگزار کنندگان جلسه، فردی بی نظم و بی مبالات شناخته شده و امکان تاثیرگذاری مثبت در برخورد اولیه با آنان را از دست خواهید داد. رأس ساعت تعیین شده در محل جلسه حاضر شوید، در بزنید و پس از کسب اجازه، وارد اتاق شده و ماجراجویی خود را آغاز کنید.

برای تاثیر گزاری، آراستگی ظاهری و پوشش مناسب را فراموش نکنید

یکی از اولین فاکتورهایی که حرفه ای و منظم بودن شما را به مصاحبه کنندگان اثبات می‌کند نوع پوشش مناسب و ظاهر آراسته شما می باشد. یک داوطلب حرفه ای با دقت لباس‌های مناسب آن جلسه را بر تن کرده و با موهای مرتب و رعایت کامل بهداشت فردی، به معرفی اولیه خود اقدام می کند.

وسایل اضافی همراه خود نداشته باشید

برای شرکت در جلسه مصاحبه شغلی به جز وسایل ضروری که شامل یک پوشه یا کیف کوچک صرفاً جهت به همراه داشتن مدارک تحصیلی و شناسایی شما می‌باشد، چیزی همراه خود نداشته باشید. به همراه داشتن وسایل غیرضروری از نظر بصری به تناسب پوشش و آراستگی ظاهری شما آسیب وارد کرده و به نوعی غیر حرفه ای بودن شما را نشان می دهد.

نسبت به همه خوش برخورد باشید

به خاطر داشته باشید شما از زمانی که وارد فضای سازمان یا اداره برگزار کننده جلسه مصاحبه استخدامی می شوید تحت نظر قرار گرفته و کوچک ترین رفتار و حرکات شما مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. گمان نکنید که تنها رفتار خوش و دوستانه با مصاحبه کنندگان شما را به عنوان فردی تاثیرگذار و موجه معرفی می نماید. بلکه شما موظفید، خوش رفتاری و اخلاق نیکوی خود را در برخورد با نگهبان درب ورودی، متصدی باجه اطلاعات، مسئول آسانسور و همین طور سایر کارکنان سازمان که با آن ها مواجه می‌شوید، ثابت کرده و از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

برای تاثیر گزار بودن، اعتماد به نفس داشته باشید

برای اینکه فردی تاثیرگذار به نظر برسید از همان برخورد اولیه اعتماد به نفس خود را به رخ دیگران بکشید. تمامی اعمال و حرکات خود را با عزت نفس و اطمینان خاطر بالا به انجام برسانید. ذکر این مطلب ضروری است که اعتماد به نفس تفاوت‌های اساسی با غرور و خود برتربینی دارد. هیچ کدام از حرکات و رفتارهای تان نباید شما را فردی متکبر و مغرور جلوه دهد.

تلفن همراه خود را کنار بگذارید

سعی کنید تلفن همراه خود را با خود به جلسه مصاحبه شغلی نبرید. اگر هم ناچار هستید که موبایل خود را همراه داشته باشید، حتماً آن را روی حالت پرواز قرار بدهید. در غیر این صورت کافی است به هنگام معرفی و گفتگو، فردی با تلفن همراه شما تماس بگیرد یا زنگ هشدار آن ناگهان به صدا در آید. با این اتفاق، تمرکز و دقت شما تحت الشعاع قرارمی گیرد. ممکن است در ادامه برگزاری ارتباط موثر شما با مصاحبه کنندگان اختلال ایجاد کند.

مدارک ضروری را همراه داشته باشید

برای شرکت در جلسه مصاحبه باید کاملا مجهز باشید. لازم است که از همان ابتدای جلسه برای اثبات قابلیت‌ها و توانایی‌های خود مدارک و مستندات ارائه دهید. مثلاً ممکن است مصاحبه کنندگان برای آشنایی بیشتر با شما مدارک شناسایی یا تحصیلی شما را طلب کنند. در این صورت شما قادر خواهید بود، آن ها را از میان مدارکی که با دقت مرتب و طبقه بندی کرده و در اختیار خود دارید پیدا کرده و به آنان ارائه دهید و از همان شروع جلسه خود را به عنوان فردی منظم و کار بلد معرفی نمایید.

برای تاثیر گزار بودن، در معرفی خود پیش قدم شوید

هنگامی که پس از کسب اجازه وارد اتاق مصاحبه شدید، پس از ابراز تمایل مصاحبه کنندگان با آنان دست داده و خود را معرفی نمایید. این حرکت نشانه تسلط و اعتماد به نفس بالای شماست و شخصیت مستقل شما را نشان می دهد .

یک زمینه مشترک پیدا کنید

به محض شروع جلسه و در خلال معرفی و گفتگوهای اولیه، سعی کنید موضوع مشترک مورد علاقه شما و مصاحبه کنندگان را پیدا کنید. سپس درباره آن صحبت کنید. مثلاً ممکن است به هنگام ورود به اتاق مسئول برگزاری جلسه مصاحبه شغلی چشم تان به عکس یک ورزشکار تیم ورزشی و یا شخصی از یکی از مشاهیر بیفتد که روی دیوار اتاق و یا بر روی میز کار مصاحبه‌ کننده قرار گرفته است. در این صورت می توانید به آن موضوع اشاره کنید. خود را به آن علاقمند نشان دهید و جمله‌ای در ستایش آن را به زبان بیاورید.  با این اقدام تأثیر مثبتی در ذهن مصاحبه‌گر ایجاد کرده و او را به خود علاقمند خواهید ساخت.

برای تاثیر گزار بودن، لبخند و تماس چشمی را فراموش نکنید

برای موفقیت در برقراری یک ارتباط اثربخش، استفاده از مهارت های غیر کلامی نقش انکار ناپذیری بر عهده دارد. دو مورد از این مهارت های کلامی بسیار مهم و تاثیر گذارند، لبخند و تماس چشمی. سعی کنید از همان برخورد اولیه این دو فاکتور و مهارت بسیار مهم را فراموش نکنید.

جهت تاثیر گزاری بیشتر، از زبان بدن به نحو احسن استفاده کنید

کلید حرکات از قبیل نوع راه رفتن، ایستادن و نشستن شما از همان نگاه و برخورد اولیه زیر ذره بین مصاحبه کنندگان قرار دارد. نحوه صحیح و حرفه‌ای این حرکات را آموخته و آن ها را به کار ببرید. بسیاری دیگر از مهارت های زبان بدن از جمله تکان دادن سر به نشانه تایید و نحوه قرارگیری دست ها و پاها به هنگام نشستن نیز از اهمیت ویژه برخوردار هستند.

مثبت اندیش باشید

سعی کنید از همان ابتدای جلسه مثبت اندیش باشید. مصاحبه کنندگان را دوست خود بدانید که می‌خواهند با قابلیت ها و شایستگی های شما بیشتر آشنا شوند. نه اینکه مثل یک دشمن فقط به دنبال یافتن نقاط ضعف شما باشند.

مودب و متواضع بودن از فاکتورهای تاثیر گزار می باشد

اگر می خواهید تاثیرگذاربه نظر برسید، از همان برخورد اولیه ادب و تواضع خود را به نمایش بگذارید. سعی کنید به تمام اصول و آداب معاشرت مقید باشید. طوری رفتار کنید که فردی مغرور و خودخواه به نظر نرسید.

محکم و واضح سخن بگویید

یکی از تاثیرگذارترین موارد در برخورد اولیه، نحوه صحبت کردن و انتخاب کلمات و جملات از سوی شماست . شما باید با اصول فن بیان آشنا بوده و بدانید در هر موقعیتی چه بگویید و چگونه بگویید.عبارت و کلمات زیبا را انتخاب کنید. با لحن و بیانی واضح، شیوا و محکم به گوش مصاحبه کنندگان برسانید. شک نکنید در صورت موفقیت در این امر، تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب خود خواهید داشت.

خوب گوش کنید

سعی کنید به سخنان مصاحبه کنندگان به طور فعال و موثر گوش دهید. یعنی از هنگامی که آنان اولین سخنان خود را به زبان می آورند با دقت تمام به آن ها گوش فرا داده و پاسخی مناسب به آن ها ارائه دهید.

برای تحت تاثیر گذاشتن مصاحبه کنندگان در همان آغاز جلسه، زمان بسیار کوتاهی در اختیار دارید. قبل از شرکت در جلسه مصاحبه شغلی سعی کنید به خوبی مهارت‌های ارتباطی را در خود به وجود آورده و یا تقویت نمایید. با تکیه بر آن ها، بیشترین تأثیر را در قلب و ذهن مخاطب خود به وجود می آورید.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا