روانشناسی شخصیت

ساختار اینیاگرام چگونه است?| گروه سه گانه اینیاگرام

همان طور که گفته شده، اینیاگرام یا تیپ های نه گانه شخصیتی، در واقع ترکیبی از عرفان شرقی و روانشناسی امروز است. کسانی که این نوع سبک شخصیتی را ابداع کرده اند در واقع می خواهند از طریق خودشناسی به رشد شخصیتی و خودآگاهی برسند تا جهان را به مکانی بهتر برای زندگی خود و دیگران تبدیل کنند، زیرا تا زمانی که یک فرد خود و شخصیت درونی خود را نشناسد، نمی تواند در راه رسیدن به موفقیت به خود و دیگران کمک کند و در ایجاد یک رابطه درست به مشکل برخورد نکند.

برای این که بتوانیم ساختار اینیاگرام را درک کنیم، تنها به راه حل های جزئی آن نیاز داریم، اما برای این که بتوانیم انسان های اطراف خود را بهتر بشناسیم و بخواهیم با آن ها درست ارتباط برقرار کنیم، باید انواع شخصیت ها را بشناسیم.

شاید زمانی که به طور تصادفی به ساختار اینیاگرام نگاه می کنیم، به نظرمان بسیار پیچیده و مشکل باشد، اما اگر درست دقت کنیم و به درون آن بنگریم، بسیار ساده و شیرین خواهد بود.

دانشمندان و روانشناسان و کسانی که اینیاگرام را کشف کرده اند، در ابتدا اینیاگرام را بر روی دایره ای قرار داده اند که 9 نقطه با فاصله مساوی داشته باشد و هر نقطه با عددی بین 1 تا 9 مشخص می شود و عدد 9 به طور قراردادی به لحاظ قرینه بودن در بالای دایره جای می گیرد.

پیشنهاد میکنیم، از همه ی مقالات اینیا گرام و روانشناسی شخصیت دیدن نمایید و مطالعه کنید.

هر نقطه و هر عدد خصوصیات و ویژگی های شخصیتی هر فرد را بیان می کند. اگر توجه به دایره اینیاگرام کنیم، خواهیم فهمید که نقاط شماره های 3، 9، 6 با هم متصل هستند و یک مثلث متساوی الاضلاح را تشکیل می دهند و شش نقطه دیگر با هم متصل می شوند.

گروه های سه گانه اینیاگرام

شخصیت انسان ها در نه گروه تقسیم شده است که این نه ویژگی شخصیت در سه گروه سه گانه بنیادین تقسیم می شود.

به طور کلی انسان ها به سه گروه:

  1. احساس گرا
  2. تفکر گرا
  3. غریزه گرا

تقسیم می شوند که در گروه سه نوع شخصیت وجود دارد و هر گروه نقاط ضعف و نقاط قوت مربوط به خود را دارند.
اگر به صورت دقیق و با دقت بالا به هر جزء از گروه های سه گانه نگاه کنیم، مفاهیم این ساختار روانشناسی برای ما ساده تر و روشن تر بیان خواهد شد.

 

ساختار اینیاگرام، گروه سه گانه

1.خصوصیات افراد احساس گرا

به طور مثال کسانی که در گروه سه گانه احساس گرا نوع دوم قرار دارند، این گروه افراد در زمان رو به رو شدن با اتفاقات و برخورد با هم نوع خود، خیلی احساسی رفتار کرده و احساسات خود را بیش از حد نشان می دهند، در واقع می توانیم بگوییم در بروز احساسات خود زیاده روی کرده و به صورت افراطی نشان می دهند. حال در اکثر افراد بروز چنین احساسی یا به صورت ارادی است یا نمایشی و گاهی هم بر اساس اختلالات روانی بروز می دهد.

اما افرادی که در شخصیت نوع سوم احساسی قرار دارند، سعی می کنند تا حد امکان احساسات خود را بروز ندهند و دیگران متوجه حس آن ها نشوند و با سرپوش گذاشتن بر احساس خود سعی می کنند در برابر هر اتفاقی عملکرد موثرتری داشته باشند و تاثیرات بیشتری بر دیگران بگذارند.

2.خصوصیات افراد تفکر گرا

در گروه شخصیت تفکر گرا نوع پنجم، این نوع شخصیت افکار خود را به صورت افراطی و نمایشی نشان می دهند و نسبت به تفکرات خود عملی درست در کار و زندگی ندارند، این افراد بیشتر فکر می کنند و کمتر عمل می کنند.

اما شخصیت افراد نوع ششم تفکرگرا به گونه ای است که زیاد فکر نمی کنند و همیشه به دنبال تایید و تشویق دیگران هستند. آن ها کارهایی را انجام می دهند که دیگران قبول داشته باشند و زمانی که از طرف دیگران مورد تایید قرار می گیرند، انرژی دریافت می کنند و از عملکرد خود رضایت دارند.

شخصیت نوع هفتم از تفکرگرا، کسانی هستند که کارها را نیمه کاره رها می کنند و نسبت به عملکرد خود در زندگی رشد بسیار پایینی دارند، زیرا هر گاه فکری جدیدی به ذهن آن ها می رسد، کار قبلی خود را رها کرده و به سراغ ایده ای جدید می روند. در زندگی این گونه افراد کارهای نیمه کاره و رها شده زیاد دیده می شود و بعد از سال ها زندگی وقتی سنی از آن ها می گذرد نسبت به خود و عملکرد خود در زندگی افسوس می خورند و به خود می گویند که اگر فلان کار را به پایان می رساندم به موفقیت می رسیدم.

اینیاگرام چیست؟ |تاریخچه اینیاگرام | 9 وجه شخصیتی اینیاگرام | از مهرطلب تا شکاک

3.خصوصیات افراد غریزه گرا

در شخصیت نوع هشتم غریزه گرا، اصولا در زندگی بدونه فکر کردن برخورد می کنند و اتفاقات روزمره را به صورت غریزی و غیر ارادی بیان خواهند کرد و نسبت به عاقبت اعمال خود هیچ توجهی ندارند.

در شخصیت نوع نهم غریزه گرا، افراد از غریزه ی خود برای برقراری ارتباط با محیط و افراد استفاده می کنند، به نوعی می شود گفت آن ها به هر چه پیش آمد خوش آمد معتقد هستند و برای این که در زندگی و کار خود نتیجه بهتری بگیرند و به آن آرامش درونی برسند، خود را از غریزه جدا می کنند.

هر انسانی بعد از پشت سر گذاشتن دوران کودکی و در ادامه زندگی یکی از ویژگی های کودکی را به صورت قالب با خود در زندگی آینده همراه می سازد. این ویژگی شخصی از زمان کودکی برحسب فرهنگ، مکان، جغرافیا و انسان هایی که با آن ها در ارتباط هستند، شکل می گیرد.

تمام انسان ها از دوران کودکی تا سن پنج سالگی به صورت غریزه ای رفتار می کنند و بعد از گذشت این دوران خود آگاهی، کودک به درجه ای از رشد می رسد که می تواند به صورت مستقل تصور و شناختی از خود و محیط اطراف خود داشته باشد. قابل ذکر است که در این دوران شخصیت کودک به صورت کامل شکل نگرفته است، پس در این سن شروع به کشف شخصیت خود می کند تا بتواند خود را با محیط اطراف و زندگی وفق دهد، هر چند گفته شده که تیپ رفتاری و شخصیت درونی هر فرد به صورت ارثی و ژنتیکی از پدر و مادر او به ارث رسیده است.

انسان ها در طول زندگی خود به دلیل ارتباط با موقعیت های متفاوت و افراد مختلف، تغییر خواهند کرد، اما نقطه قابل توجه این است که شخصیت واقعی و اصلی هر فرد در وجود آن ثابت است و تغییر نمی کند و هر انسانی بر اساس ویژگی و شخصیتی که دارد تا اخر عمر خود با همان ویژگی و شخصیت زندگی می کند.

شخصیت جانبی چیست؟+ چگونه شخصیت واقعی را از شخصیت فرعی تشخیص دهیم.

در واژه شناسی روان پزشکی زمانی که می خواهند انسان ها را بر حسب شخصیت آن ها تقسیم کنند، از جمله هایی مثل وسواسی، افسرده، جامعه ستیز و غیر اجتماعی استفاده می شود و این موضوع باعث آسیب روانی در افراد خواهد شد، اما خوبی اینیاگرام این است که با استفاده از اعداد از آسیب شناسی روانی در افراد جلوگیری می کند.

در شخصیت شناسی اینیاگرام اگر خود را به عنوان شخصیت نوع هشتم یا هفتم معرفی کنیم خیلی بهتر است تا این که  برچسب هایی نظیر غیر اجتمایی یا جامعه ستیز به ما زده شود، زیرا این روش در روند خودشناسی و بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت انسان کمک بزرگی می کند.

اینیاگرام این طور نیست که ارزش عددی نسبت به اعداد دیگر بالاتر باشد، یعنی نمی توان گفت که فردی که دارای شخصیت نوع هفتم است از فرد شخصیت نوع ششم و بقیه اعداد بالاتر است. هر ویژگی شخصیتی نسبت به خود دارای نقاط ضعف و قوت است و آگاهی از این نقاط ضعف و قوت می تواند برای ما انسان ها مفید واقع شود، البته برخی از انواع شخصیت ها در جامعه نسبت به بقیه شخصیت ها قابل قبول تر و قابل پذیرش تر خواهند بود.

Rate this post
نمایش بیشتر

‫15 دیدگاه ها

  1. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

  2. The crux of your writing while sounding agreeable originally, did not really sit well with me personally after some time. Somewhere throughout the paragraphs you actually were able to make me a believer but only for a while. I still have got a problem with your jumps in assumptions and one would do nicely to fill in those breaks. When you actually can accomplish that, I would surely end up being fascinated.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا