روانشناسی شخصیت

شخصیت شما کدام یک از تیپ های شخصیتی را پوشش می دهد؟

شخصیت هایی که به شکل ساده برای ما شرح داده شده است در شناخت نوع شخصیت، ما را بیشتر کمک می کنند. با مشاهده و دقت در شخصیت های نه گانه می توانیم بگوییم که کدام یک از این نه ویژگی زیر به صورت پررنگ تر در شخصیت ما دیده می شود.
اگر بخواهیم شخصیت اصلی خود را معرفی کنیم، کدام یک از شخصیت های نه گانه در واقع شخصیتی است که ما با آن داریم زندگی می کنیم؟

شما میتوانید به بخش روانشناسی شخصیت رفته و همه مقالات مرتبط با اینیاگرام و دیگر مقالات شخصیت شناسی را مطالعه نمایید.

1.شخصیت نوع اول، افراد کمال گرا و صلح طلب

افرادی وظیفه شناس هستند، تمام کارها را با نظمی خاص و استاندارد بالا انجام می دهند، برای شروع هر کاری ابتدا دوست دارند عالی باشند بعد شروع کنند، دوست دارند بهترین ها را ارائه دهند و برای همین یا شروع نمی کنند یا دیر شروع می کنند چرا که دوست ندارند اشتباه کنند.

هر کاری را برعهده گرفته اند اصولا تا حد امکان سعی می کنند تمام و کمال و بی عیب و نقص انجام دهند و پاییبند به کار و وظیفه محور هستند.
آن ها افرادی درون گرا هستند و بیشتر با خودشان خلوت می کنند، زیرا کار برای آن ها مهم تر از تفریح و زندگی شخصی است.

اینیاگرام چیست؟ |تاریخچه اینیاگرام | 9 وجه شخصیتی اینیاگرام | از مهرطلب تا شکاک

1.شخصیت نوع دوم، افراد یاری گر و بخشنده

این گونه افراد شخصیتی دل سوز دارند و دوست دارند به دیگران کمک کنند، آن ها فردی دست و دل باز و یاری رسان هستند و در بخشش و بخشندگی حرف اول را می زند، این اشخاص شیوه مدد کاری و برطرف کردن نیازهای اطرافیان را دوست دارد و از این کار رضایت کامل بدست می آورند.

2. شخصیت نوع سوم، افراد بازیگر و خواهان موفقیت

متخصص ایجاد انگیزه در دیگران خواهند بود و در متقاعد کردن دیگران از مهارت های خاصی برخوردار هستند. این افراد برای رسیدن به اهداف خود جاه طلب هستند و خواهان دست آوردهای بزرگ، خواهند بود.
این افراد ریاست طلب و مقام پرست هستند و برای رسیدن به جایگاه خود به هر کاری و هر چیزی تن خواهند داد، زیرا دوست دارند دیده شوند و اول بودن و تک بودن برای آن ها بسیار مهم است.

3.شخصیت نوع چهارم، افراد فرد گرا، خیال پرداز و رمانتیک 

افراد خیال پرداز و رمانتیک خودشان را بیشتر از همه دوست و قبول دارند. آن ها به خاطر خیال پردازی و رویا پردازی شیرینی که در ذهن دارند، حال بسیار خوبی دارند و با آن ها لذت می برند. این اشخاص به خاطر خصوصیات درون گرایی که دارند، بیشتر تنها بودن را ترجیح می دهند و زیاد در میان جمع حضور ندارند، آن ها افرادی تودار و از نظر دیگران مرموز هستند، به گونه ای که نمی شود به راحتی آن ها را شناخت.
این اشخاص ذهن خود را درگیر حوادث و اتفاقات غم انگیزی که در گذشته برای آن ها به وجود آمده می کنند.

ساختار اینیاگرام چگونه است?| گروه سه گانه اینیاگرام

افراد شخصیت نوع چهارم به دلیل رویاهای شیرینی که دارند بیشتر خواهان چیزهایی هستند که در دسترس نیست و یا به دست آوردن آن ها بسیار سخت است، این افراد به خاطر تمرکز بر روی گذشته ی خود، بیشتر به دوستانی فکر می کنند که از دست داده اند و یا به فرصت هایی فکر می کنند که در زندگی آن ها پیش آمده و نتوانسته اند از آن ها استفاده کنند.
موضوع بسیار مهمی که در این نوع تیپ شخصیت وجود دارد این است که این افراد چون شخصیتی درون گرا دارند با خود تنها هستند و اعتماد به نفس پایینی هم دارند.

4.شخصیت نوع پنجم، افرادی کنجکاو و محقق 

افراد کنجکاو و محقق از انواع شخصیت های انسان

این گونه افراد در تجزیه و تحلیل بسیار قوی و مسائل و موضوعات پیچیده را به راحتی حل می کنند. چنین افرادی زیاد احساسی فکر و رفتار نمی کنند، زیرا آن ها مسائل و موضوعات و اتفاقات زندگی را بیشتر سعی می کنند از بیرون نگاه کنند و با ساده سازی آن ها را برطرف کرده و از آن ها فاصله می گیرند. در واقع آن ها افرادی خودکفا هستند و سعی می کنند مسائل را خودشان حل کنند، انسان های دارای این نوع شخصیت زیاد در جمع حضور ندارند و تنهایی را دوست دارند، زیرا در تنهایی به تفکر و کشف رازهای کشف نشده می پردازنند.

5. شخصیت نوع ششم، افراد اهل وفا و شکاک

این افراد شخصیتی بسیار آرامی دارند و از نظر دیگران قابل اطمینان هستند. آن ها در دوستی و رفاقت سعی می کنند گذشت داشته باشند و به همین علت از دوستان زیادی برخوردار هستند.
این افراد برای انجام هر کاری اصولا با تاخیر شروع می کنند و برای هر تصمیمی که می گیرند، شروع کار را به فردا موکول می کنند.

این دسته از افراد به دلیل شکاک بودن و ذهنیت منفیی که دارند کارها را هیچ وقت به پایان نمی رسانند. در زندگی آن ها کارها و تصمیمات نیمه کاره زیاد دیده می شود و با وجود ذهنیت منفی زمانی که کاری را شروع می کنند در ذهن آن ها مدام “شاید درست نشود و نمی شود” بسیار دیده می شود.

شخصیت جانبی چیست ؟ + چگونه شخصیت واقعی را از شخصیت فرعی تشخیص دهیم.

6. شخصیت نوع هفتم، افراد خوش گذران و ماجراجو

این افراد شاد و پر انرژی هستند و از تاثیر گذاشتن بر محیط و افراد اطراف خود لذت می برند، زیرا آن ها افرادی بسیار معاشرتی هستند و اصولا اگر در میان جمعی قرار بگیرند شروع کننده بحث خواهند بود.
این افراد تمام داستان های زندگی را پرهیجان و پر انرژی تعریف می کنند و در جمع پر حرف و شلوغ هستند، زیرا دوست دارند دیده شوند.

در واقع آن ها افرادی بی نظم و مسئولیت گریز هستند، به گونه ای که در بی نظمی حرف اول را می زنند، آن ها بسیار خوش بین هستند و زود به دیگران اعتماد می کنند.
افراد با شخصیت نوع هفتم به دلیل هیجان زیادی که دارند دست به هر کاری می زنند و عاشق تجربه کردن خواهند بود. این افراد اصولا کارها را شروع می کنند، اما هیچ وقت کاری را به پایان نمی رسانند و از نیمه کاره ماندن کارها لذت می برند. آن ها افرادی معاشرتی، مردمی و برون گرا هستند.

7. شخصیت نوع هشتم، افراد مبارز و سلطه جو

این افراد بسیار جدی  هستند و اصولا کم لبخند می زنند، همچنین آن ها تن صدای بالایی دارند و بیشتر اوقات سعی می کنند اوضاع را کنترل کنند.
این اشخاص به دلیل اعتماد به نفس بالایی که دارند، زیاد از دیگران ایراد می گیرند، آن ها زمانی که عصبانی می شوند، عصبانیت خود را مخفی نمی کنند و به دلیل ویژگی های که دارند، می توانند مدیران خوبی باشند.

افراد با این نوع شخصیت در تصمیم گیری های خود بسیار جدی هستند، زیرا احساسی تصمیم نمی گیرند، آن ها افرادی خود رای، قدرتمند، مستقل، رک و سریع، نترس و صاحب اختیار، اهل رقابت و واقع بین هستند و در رقابت عالی عمل می کنند. برای این افراد حمایت از مردم بسیار مهم است.

8.شخصیت نوع نهم، افراد اهل صلح و میانجی

این افراد خواهان آرامش هستند و می توانند مشاوران خوبی باشند، آن ها خواسته های خود را به خاطر دیگران به راحتی کنار می گذارند و به دلیل اعتماد به نفس پایینی که دارند خواسته های خود را رها کرده و برای خواسته های اطرافیان تلاش می کنند.
این افراد در برابر تصمیمات دیگران کمتر مخالفت می کنند و فکر می کنند اگر مخالفت کنند باعث طرد شدن از طرف دوستان خود می شوند و تنها می مانند و از تنها ماندن خود حراس دارند.
برای شروع هر کاری تنبلی می کنند و کارها را به روز بعد موکول می کنند، در برابر تقاضای اطرافیان نه گفتن برای آن ها کار بسیار سختی است.
برای برطرف کردن نیازهای دیگران تلاش می کنند و در این کار مشاوران خوبی هستند، اما برای خود مشاور خوبی نمی شوند.
آن ها می توانند مشاوران و مذاکره کنندگان خوبی باشند، اما مدیر خوبی نمی توانند باشند.

9.شخصیت نوع اول، افراد کمال گرا و صلح طلب

افرادی وظیفه شناس هستند، تمام کارها را با نظمی خاص و استانداردی بالا انجام می دهند، آن ها برای شروع هر کاری ابتدا دوست دارند عالی باشند و بعد شروع کنند، زیرا دوست دارند بهترین ها را ارائه دهند و برای همین یا شروع نمی کنند یا دیر شروع می کنند، چرا که دوست ندارند اشتباه کنند.

هر کاری را که بر عهده می گیرند، اصولا تا حد امکان سعی می کنند تمام و کمال و بی عیب و نقص انجام دهند و پاییبند به کار و وظیفه هستند.
آن ها افرادی درون گرا هستند و بیشتر با خودشان خلوت می کنند، زیرا کار برای آن ها مهم تر از تفریح و زندگی شخصی است.

گروه سه گانه احساس گرا شامل، شخصیت نوع دوم و سوم و چهارم

شخصیت احساس گرا، انواع شخصیت انسان

خصوصیات اخلاقی و نحوه تصمیم گیری این سه نوع شخصیت بر روی احساسات می چرخد و رفتار و کردارشان احساسی است.

زمانی که این سه نوع شخصیت بر احساسات خود غلبه کنند و آن را کنترل کنند، یعنی سالم باشند بر روی ویژگی های مثبت و تحسین بر انگیز شخصیت شان متمرکز می شوند، اما اگر نتوانند بر احساسات خود غلبه کنند در شرایط ناسالم شخصیتی قرار می گیرند و از کنترل آن ها خارج می شوند.

اگر دارندگان شخصیت نوع دوم بتوانند بر احساسات خود کنترل داشته باشند یا سالم باشند، چنین افرادی با محبت و گشاده رو هستند و از خدمت کردن به اطرافیان لذت می برند، اما زمانی که افراد نوع دوم در حد وسط سلامتی باشند، افرادی محتاج هستند و می خواهند امتیازات و امکانات موجود را به تنهایی در اختیار داشته باشند و همیشه دوست دارند خود را در ذهن دیگران جای دهند و فرد محبوب مردم باشند، اما نیازهای خود را مستقیما ابراز نمی کنند، اما شخصیت های نوع دوم ناسالم، رفتار های منفی، خشم و رنجش خود را قبول نداشته و با پنهان نگه داشتن آن سعی می کنند با محبت و مهربان جلوه کنند.

مشکل اساسی شخصیت نوع دوم این است که همیشه سعی می کنند طوری رفتار کنند که مورد تایید دیگران باشند و با ایثارگری و خوش رفتاری به اطرافیان خود نشان دهند که محبوبیت و مقبولیت دارند و اگر برای رسیدن به چنین هدفی ناکام بمانند، ناخشنودی خود را سرکوب می کنند و تلاش خود را برای رسیدن به ایده آل خود چند برابر می کنند.

دارندگان شخصیت نوع سوم سالم، به سرعت این را درک می کنند که از موقعیت های پیش آمده بهترین بهره را ببرند، این افراد برای بالا بردن عزت نفس خود تلاش می کنند به روشی ایده آل رفتار کنند که از نظر دیگران بسیار موفق باشند و دیگران را مجاب کنند که به آن ها فکر کنند و آرزو کنند مانند آن ها باشند.

دارندگان شخصیت نوع سوم هنگام برخورداری از حد وسط سلامتی با سرکوب کردن احساسات و هیجانات خود سعی می کنند که محبوبیتی در نزد دیگران پیدا کنند و برای به دست آوردن چنین ویژگی از احساسات خود می گذرند.

دارندگان شخصیت نوع چهارم، این افراد اگر سالم باشند با اطرافیان خود زود صمیمی می شوند و طوری رفتار می کنند که دیگران متوجه احساسات آن ها شوند.

دارندگان شخصیت نوع چهارم حد وسط سلامت، با احساسات منفیی که در خود می بینند، سعی می کنند خود را از دوستان اطراف خود جدا کنند و با تخیلات و رویا های خود زندگی کنند.

اما شخصیت ناسالم این گروه افراد، افرادی بسیار شکاک هستند که مورد پذیرش اطرافیان نخواهند بود، آن ها با داشتن چنین احساسی نسبت به شخصیت خود متنفر هستند و اگر نتوانند این احساس را اصلاح کنند و با آن کنار بیایید، بیشترین افرادی که گرایش به خودکشی دارند از این گروه افراد خواهند بود.

Rate this post
نمایش بیشتر

‫4 دیدگاه ها

  1. ممنون بابت این محتوای بسیار جالب. من در مورد شخصیت‌شناسی، مطالب بسیار زیادی خوانده‌ام اما محتوای شما جنبه‌های مختلف آن را پوشش می‌دهد. ممنوت بابت به اشتراک‌گذاری آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا