جورواجور

عادت های خوب و پایدار + چگونه عادت های خوب ایجاد کنیم؟

شخصیت هر انسانی برگرفته از تمامی عادت‌هایی است که در مسیر زندگی از آن ها پیروی می کند، پس اگر خودمان را عادت بدهیم که هر شب سر ساعتی مشخص بخوابیم، قطعا انسانی سحرخیزی خواهیم بود، در واقع این دست خودمان است که چه جور آدمی باشیم.

تقریبا می توانیم بگویم ۴۵ درصد از رفتارهای ما انسان ها بر اساس عادت هایمان انجام می شود، در نتیجه رفتارهایی که برای انجام دادن آن ها فکر نمی کنیم، انرژی زیادی از ما نخواهند گرفت و به صورت ناخود آگاه انجام می شوند، اما آن چه اهمیت دارد این است که این رفتار های ناخودآگاه یا اتو ماتیک مثبت هستند یا منفی؟ اگر این رفتار های ما مثبت و خوب باشند، ما را به سمت موفقیت و به وجود آمدن یک زندگی بهتر هدایت خواهند کرد، اما اگر منفی باشند ما را به سمت شکست و ایجاد یک زندگی بد خواهند برد.

راه حل ایجاد عادت های خوب

تمامی عادت های روزانه ی ما چه خوب و چه بد از سه بخش زیر تشکیل خواهند شد:

1.یادآور

2.روال

3.پاداش

1.یادآوری عادت های خوب

ایجاد انگیزه یکی از مهم ترین نکات برای به خاطر سپردن عادت های جدید و تکرار مداوم آن ها است، بنابراین یادآوری کردن عادت های خوب باعث پایداری و خلقِ عادت های جدید می شود.
برای ایجاد یک یادآوری مناسب، می‌توانیم کارهای بهتری انجام  دهیم، به عنوان مثال، لیستی از تمامی کارهایی که در طول روز انجام می دهیم، تهیه کنیم و آن ها را در دفتری جداگانه یادداشت کنیم، تا به مرور زمان جزئی از عادت های پایدار روزانه ی ما باشند، در واقع با یادآوری مداوم عادت های خوب را در زندگی خود پایدار نگه می داریم.

2.روال، انتخاب عادت های آسان

یک ضرب المثل معروف وجود دارد که می گوید، ” سنگ بزرگ علامت نزدن است”. تغییرات پایدار حاصل عادت های روزانه ما  است، نه از این رو به آن رو شدنِ یک‌دفعه‌ای عادت ها، پس اگر می خواهیم عادت های جدیدی را شروع کنیم، تا راحت تر زندگی کنیم،  ابتدا باید از چیز های کوچک و کم شروع کنیم، به گونه ای که آن قدر آسان باشند که توان نه گفتن به این عادت ها را نداشته باشیم، در واقع آن قدر آسان باشند که از انجام ندادن آن ها احساس شرم و خجالت کنیم.
برای خود عادت های جدید انتخاب کنیم و بعد به این موضوع فکر کنیم که چگونه می‌توانم این عادت را به حدی آسان کنیم که در صورت انجام ندادن آن ها احساس خجالت کنیم.

3.پاداش‌

بعد از ایجاد هر عادت جدید و مثبت، بهتر است برای خود جشن خوشحالی بگیریم. هیچ انسانی وجود ندارد که کاری را دوست نداشته باشد اما در طول روز آن را انجام دهد، اگر قرار است کاری را به عنوان عادت همیشگی انجام دهیم، خیلی اهمیت دارد که بعد از هر بار انجام دادن آن به خودمان پاداش دهیم، پاداش انگیزه ما را برای انجام کار های بیشتر و تکرار مدوام ان ها افزایش می دهد.

شش گام مهم برای ایجاد عادت های پایدار

هر کدام از ما ممکن است فهرستی از تمامی اهدافی که قرار است انجام دهیم داشته باشیم و برای رسیدن به هر کدام از آن ها برای خودمان مدت زمانی مشخص، تعیین کرده باشیم، اما خوب است بدانیم برای رسیدن به هر کدام از این هدف ها باید یک سری عادت های خوب و پایدار را در خود ایجاد کنیم و برای ایجاد هر کدام از این عادت ها نیاز به مراحلی مناسب داریم که در ادامه به بررسی شش گام برتر می پردازیم.

1.تفاوت میان تصمیم و عادت را بدانیم

دکتر هدر مک‌کی می‌گوید:”بیشتر تصمیم‌های افراد پس از یک ماه نقش‌ بر‌ آب می‌شود، اما عادت یک واکنش غیر ارادی است که بر افراد حاکم شده، چند نفر هستند که امروز صبح دندان‌شان را مسواک نزده باشند؟، در واقع زندگی این گونه نیست که از خواب بیدار شویم و به فواید و ضرر‌های پاکیزگی دهان و دندان فکر کنیم یا نگران این باشیم که آیا حال‌ و حوصلهٔ شستن دندان داریم یا نداریم، بلکه فقط دندان‌ خود را مسواک می‌زنیم، در واقع این حالت یک امر طبیعی است که ناشی از قدرت عادت ها می باشد، اگر کاری را در شرایط یکسان به دفعات کافی انجام دهیم، آن کار تبدیل به عادت می‌شود”.

2. استفاده از نیروی اراده

نیروی اراده، عادت های پایدار

مک‌کی می‌گوید:”اتکای بیش از اندازه بر نیروی اراده در نهایت باعث می‌شود احتمال رسیدن به هدف‌ها کمتر شود و این همان چیزی است که ما برای شکل دادن به عادت‌های جدید به کار می‌ بریم، در واقع نیروی اراده منبع محدودی خواهد بود که در شرایط روحی نامناسب، ناپدید می‌شود، اراده در واقع عضله ای است که با ورزش کافی پس از طی کردن یک مدت زمان مناسب قوی‌تر می‌شود”.

3. با کارهای کوچک شروع کنیم

با توجه به گفته ی مک کی: یک دفعه سرشار از انگیزه می شویم، تصمیم می‌گیریم که هر روز ورزش کنیم، مصرف قند و شکر را قطع کنیم، سیگار نکشیم، اما انجام دادن تمامی این تصمیم‌ها به صوت همزمان ما را زیر فشار بیهوده‌ای قرار می‌دهد، در نتیجه اثر بخشی ما را کاهش خواهند داد و از احتمال موفقیت در هر کدام از آن ها کاسته می شود.

برگزیدن و قبول کردن عادت‌های خوب و سالم باید به صورت مداوم باشد تا آن عادت ها پایدار بمانند، این عادت ها با تکرار مداوم به دست می‌آیند. طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که کنش‌های کوچک‌تر و ساده‌تر با سرعت بیشتری به عادت تبدیل خواهند شد، در صورتی که بیشتر مواقع این تغییرات کوچک از نظر ما بی‌اهمیت به نظر می آیند، اما در واقعیت اثرات مهمی بر موفقیت طولانی‌ مدت ما خواهند داشت.
خوب است بدانیم این کارها کوچک محدود‌یتی یرای ما نخواهند داشت و مانع انجام فرایند ما نخواهند شد، بلکه با موفقیت در هر یک از این تغییرات کوچک، احساس خشنودی خواهیم کرد و انگیزهٔ ما برای به دست آوردن اهداف افزایش می یابد.

4.بر اساس امکانات و محدودیت‌ها عمل کنیم.

یکی از مشکلات بزرگ انسان ها این است که این افراد فکر می‌کنند “باید” تمامی کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و دغدغه بیشتر آن ها این است که چطور می‌توانند راهی آسان برای شکل دادن به این عادت ها پیدا کنند؟، اما این تفکر اشتباه است و به جای فکر کردن به این که در طول روز، همان کار هایی را انجام دهیم که دیگران انجام می دهند، بهتر است به دنبال آسان‌ترین راه برای ایجاد عادت های تازه بگردیم و از همان جا شروع کنیم.

5.پایداری مهم تر از سرعت است.

هدر می گوید: ” یک باور نادرستی در بین انسان ها وجود دارد که می گوید ۲۱ روز طول می‌کشد تا عادتی را تغییر داد، اما طبق تحقیقات انجام شده و با توجه به پیچیدگی عادت‌ها بین ۶۶ تا ۱۲۲ روز طول می‌کشد تا عادتی تازه شکل بگیرد یا عادتی را ترک کنیم”.
موفقیت هر کدام از ما وابسته به تغییر عادت ها است، نه اهداف ما که در مسیر تعیین می‌شوند، در واقع هر آن چه که ما در طول روز برای رسیدن به هدف خود انجام می‌دهیم، با اهمیت است و راز این اهمیت، انجام مداوم آن ها می باشد، در واقع با تکرار مداوم کارها آسان‌تر می‌شوند نه سخت‌تر.

6. شرم را کنار بگذاریم

هدر در ارتباط با پایداری عادت ها می گوید: ما با کسب عادت های جدید، چیز های جدید به دست می‌آوریم، نه این که چیزی را از دست بدهیم، در واقع ما بیشتر در فضای بالندگی تغییر می‌کنیم تا در فضای شرم و خجالت.”
مهم این است که به خودمان فرصت شکست خوردن بدهیم، زیرا شکست مهم‌ترین بخش تغییر عادت ها است و ما باید بپذیریم که شکست بخشی از موفقیت ما خواهد بود.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. We’re a gaggle of volunteers and opening a new scheme in our community. Your web site offered us with helpful info to work on. You’ve done a formidable activity and our entire group can be thankful to you.

  2. I liked as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get bought an impatience over that you want be turning in the following. sick surely come further beforehand once more as exactly the similar nearly a lot often within case you shield this increase.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا