مصاحبه شغلی

مراحل مصاحبه استخدامی چیست؟

یک مصاحبه استخدامی استاندارد، فرآیندی کاملا برنامه ریزی شده است و از اصول خاصی تبعیت می کند. هنگامی که یک سازمان، قصد برگزاری مصاحبه شغلی جهت استخدام نیروهای کارآمد و شایسته را دارد، می بایست از این اصول پیروی کرده و قواعد مربوط به یک مصاحبه استخدامی را نکته به نکته رعایت کند. درصورتی که مراحل مصاحبه استخدامی، سیر طبیعی و حرفه ای خود را طی کند، می توانیم به خروجی این جلسات خوش بین بوده و نسبت به استخدام کارآمدترین داوطلبان، اطمینان حاصل کنیم.

اصلی ترین مراحل مصاحبه استخدامی کدامند؟

در ادامه به بررسی مراحل اصلی مصاحبه استخدامی می پردازیم.

مرحله آمادگی

 دراین مرحله، وظیفه اصلی سازمان برگزارکننده مصاحبه و هم چنین مصاحبه کنندگان، کسب حداکثر اطلاعات ممکن از مصاحبه شوندگان و داوطلبانی است که خود را برای تصدی، مشاغل مدنظر آن سازمان، واجد شرایط می دانند. یکی از کاربردی ترین منابع اطلاعاتی که مصاحبه کنندگان می توانند به آن استناد کنند، مطالعه دقیق رزومه ارائه شده توسط داوطلبان می باشد. نمایندگان سازمان با اطلاع از نیازهای پرسنلی و کمبودهایی که در برخی از بخش های سازمان از نظر نیروی انسانی وجود دارد، به بررسی و آنالیز دقیق مشخصات، توانمندی ها و مدارک تحصیلی متقاضیان پرداخته و میزان همپوشانی توانایی ها و قابلیت های داوطلبین و نیازهای سازمان را تعیین می کنند. پس از آن مصاحبه کنندگان می توانند به نوعی داوطلبان را  بر اساس رزومه ای که ارائه داده اند الویت بندی کرده و سوالات هریک از آنان را بر اساس سوابق و مستندات ارائه شده طراحی نمایند.

چه بسا ممکن است برخی از متقاضیان در همین مرحله و پس از مطالعه دقیق رزومه ای که ارائه داده اند، کنار گذاشته شده و به مرحله مصاحبه استخدامی وارد نشوند، به این دلیل که فاقد ویژگی های مورد نیاز آن سازمان یا اداره می باشند. مرحله آماده سازی، به نوعی اولین فیلتر در فرآیند مصاحبه شغلی می باشد که از طریق آن، تعدادی از متقاضیان حذف شده و جلسه حضوری مصاحبه، با تعداد کمتری از آنان برگزار می شود.

این موضوع موجب کاهش قابل ملاحظه هزینه های سازمان شده و طراحی سوالات و مکانیزم برگزاری جلسه را نیز برای مصاحبه کنندگان تسهیل می سازد. یکی دیگر از اقداماتی که در این مرحله انجام می شود، تعیین بهترین زمان و مکان، برای برگزاری جلسات مصاحبه حضوری می باشد، با توضیحاتی که داده شد این نکته مشخص می گردد که تنظیم رزومه توسط متقاضیان، موضوعی بسیار مهم و حیاتی بوده و چه بسا باعث تعیین سرنوشت شغلی افراد می گردد. پس لازم است که داوطلبان، رزومه خود را با کمال دقت و صداقت تنظیم کرده و آن را در اختیار مسئولین مربوطه قرار دهند.

مرحله آغاز مصاحبه و ایجاد ارتباط

 در این مرحله اولین اطلاعات در خصوص مهارت های ارتباطی و توانایی برقراری ارتباط موثر توسط متقاضیان، در اختیار مصاحبه کنندگان قرار می گیرد. نوع پوشش ظاهری و نحوه برقراری ارتباط کلامی، به دقت توسط مسئولین برگزاری، بررسی شده و شناخت های اولیه حاصل می گردد.

البته این از وظایف اصلی یک مصاحبه کننده حرفه ای است که در این مرحله با بررسی شرایط متقاضی، محیط را برای وی از نظر روحی و روانی فراهم نموده و تنش ها و نگرانی های وی را تا حد زیادی برطرف سازد تا مصاحبه شونده از این طریق به آرامش نسبی دست پیدا کرده و با خاطری آسوده، پاسخگوی پرسش های آنان باشد. برخورد اولیه مصاحبه کنندگان، در این خصوص نقشی تعیین کننده ایفا می کند. به محض ورود متقاضی، مصاحبه کنندگان از وی استقبال نموده و با رویی گشاده و لبخندی بر لب به او خوشامد می گویند و حس صمیمیت و آرامش زا به او القا می کنند.

سپس برای یخ شکنی اولیه، کمی در خصوص مسایل حاشیه ای و بعضاً نامربوط نسبت به موضوع اصلی، با متقاضی به گفتگو پرداخته و موانع و نگرانی های اولیه در برقراری یک ارتباط موثر را از پیش رو بر می دارند. سپس مصاحبه کننده، به معرفی مختصری از سازمان و اهداف و انتظارات آن اشاره نموده و پس از آن به صحبت های اولیه مصاحبه شونده گوش فرا داده و به یادداشت برداری می پردازد.

مصاحبه شونده نیز باید به اهمیت این مرحله از مصاحبه استخدامی که نقشی بسیار تعیین کننده دارد، واقف بوده وبا ظاهری بسیار آراسته و رعایت مسائل اساسی آداب معاشرت، وارد جلسه شود.

مرحله مصاحبه اصلی

در این مرحله و با توجه به جمع آوری اطلاعات لازم از مراحل قبلی، ساختار و روش مصاحبه تعیین شده و سوالات مناسب و بعضاً از پیش تعیین شده توسط مصاحبه کننده مطرح می گردد. در این مرحله تبادل اطلاعات صورت می گیرد، نه این که صرفاً مصاحبه شوندگان، اطلاعات خود را در اختیار سازمان قرار دهد. سپس با طرح پرسش های هدفمند، میزان اطلاعات خود را نسبت به توانمندی ها و ویژگی های متقاضیان به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.

معمولاً سوالات مطرح شده در این مرحله، قابل پیش بینی بوده و در اکثر مصاحبه های شغلی مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با این سوالات می توانید به مقاله 42 پرسش هدفمند در مصاحبه های شغلی مراجعه فرمائید. دراین مرحله مصاحبه کننده باید با طرح سوالات باز، داوطلبان را به چالش کشیده و حداکثر اطلاعات را در خصوص توانایی ها و قابلیت های آنان، بدست آورد. گوش دادن فعال و موثر، یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی دو طرف مصاحبه می باشد. در صورت استفاده از این مهارت، علاوه براین که اطلاعات بسیار ارزشمندی ازطرف مقابل بدست می آید، این باور نیز در وی شکل خواهد گرفت که مورد توجه مخاطب قرارگرفته و سخنانش بادقت، مورد توجه و بررسی قرار می گیرد. در واقع این اقدام، نوعی ادای احترام به حساب می آید.

 پایان مصاحبه

در این مرحله پرسش های نهایی مطرح و صحبت های طرفین جمع بندی می شود. در این مرحله ممکن است برخی پرسش ها، به سبب اهمیت برخی از آن ها و یا همچنین راستی آزمایی مصاحبه شوندگان، مجدداً مطرح گردند. با استفاده از این تکنیک می توانیم میزان صداقت مصاحبه شونده را در بوته آزمایش قرار داده و تصمیم بهتری را اتخاد کنیم.

برای نشان دادن پایان وقت مصاحبه بهتر است از روش های غیرکلامی استفاده نمائیم. مثلاً به ساعت خود نگاه کنیم یا پرونده و مدارک پیش روی خود را جمع آوری کرده و کنار بگذاریم. از این طریق مصاحبه شونده متوجه می گردد که وقت مصاحبه رو به اتمام است. درنتیجه، مسائل و موضوعات مد نظر خود را جمع بندی و با سرعت بیشتری در اختیار مصاحبه کنندگان قرار دهد. هرگز مصاحبه کننده نباید نتیجه نهایی را دراین مرحله اخذ یا اعلام نماید.

ممکن است یک متقاضی به خوبی از پس مصاحبه شغلی بربیاید. خواسته های مسئولین برگزاری را تا میزان قابل ملاحظه ای تامین کرده باشد. ولی یک مصاحبه کننده حرفه ای هرگز در این مرحله نظر نهایی خود را اعلام نمی کند. زیرا ممکن است نفرات بعدی که هنوز در جلسه مصاحبه شرکت نکرده اند، از قابلیت و شایستگی بیشتری برخوردار باشند. شاید بتوانند در برآورده سازی نیازهای سازمان، کمک بیشتری کرده و نقش موثری را به عهده بگیرند. درانتهای جلسه به خوبی از داوطلب قدردانی کرده و با رفتاری خوب و شایسته، از او بدرقه گرمی بعمل می آوریم.

مرحله نتیجه گیری

 در این مرحله، مصاحبه کنندگان اطلاعات جمع آوری شده از هر داوطلب را گردآوری می کنند. سپس تجزیه و تحلیل می نمایند. برای هر یک ازمصاحبه شوندگان گزارشی جداگانه تهیه می گردد. در اختیار مسئولین سازمان یا اداره متبوع خود قرار می دهند. تهیه گزارش ها می بایست به دور ازهرگونه جانبداری و با رعایت عدالت کامل صورت گیرد.علایق شخصی درآن نقشی نداشته باشند. گزارش های نهایی می بایست با توجه به استانداردهای یک استخدام درست و اصولی باشد.با در نظر گرفتن منافع و نیازهای سازمان تنظیم گردد.از این طریق می توان شایسته ترین افراد را گزینش نموده و در جهت دستیابی به اهداف سازمان بکار گرفت.

رعایت مراحل مصاحبه استخدامی، امری کاملاً ضروری و حیاتی است. اگر دراجرای هریک ازاین مراحل، اهمال و قصوری صورت پذیرد، نتایج نهایی بدست آمده از این دست مصاحبه ها مورد تردید واقع می شود. ممکن است خروجی آن، پاسخگوی رفع نیازها و خواسته های سازمان برگزار کننده نباشد. برگزاری یک مصاحبه شغلی استاندارد و گزینش شایسته ترین افراد، از وظایف اصلی تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان هر سازمان، اداره و یا شرکت می باشد.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫55 دیدگاه ها

  1. Ι don’t even understand how I ended up һeгe, howeѵer I beⅼieved this publish uѕed to be good.

    I do not recognise who you miɡht be but definitely ʏou’re going to a well-known blogger when you are
    not already. Cheers!

  2. Hey! Ι just wanted to ask if you ever have any issues ѡith hackers?

    My lаst blog (wordpreѕs) was hacked and I ended սp losing mօnths of hard work duе to
    no datа bacкuр. Do you have any solutions to protect against hаckers?

  3. Ηi, I think your blog migһt be having browser compatіbility issues.
    When I ⅼoߋk at your blog in Ie, it looks fine but when opening
    in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wantеd to
    gіve yoս a quiⅽk heads up! Other then that, amazing blog!

  4. Wrіte more, thats аll I have to say. Lіterally,
    it seems as though you relied on thе video to make
    your point. You obviously know whɑt youre talking about,
    why throw away your іnteⅼligence on just posting videos to your weblog when you could be
    giving սs sometһing enlightening to read?

  5. Greetings from Florida! I’m bored to dеath at wⲟrk ѕo I deⅽided t᧐ browse your websіte
    on my iphone during lunch break. І гeally like tһe knowledge you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprisеd at how fast your blog loaded ⲟn my mobile ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, excellent blog!

  6. Wonderful ɡoods from you, man. I’ve be mindful your stuff prior to and you’re just too
    great. I realⅼy like what you’ve οЬtaineԀ here, certainly liқe what you are stating and
    the way in which during which you assert it. You make it enjoyabⅼe and
    yoս still care for t᧐ keep it sensible. I can not waіt to learn far more from you.
    Ꭲhis is really a great ᴡebsite.

  7. Appreciating the dedicatіon you put into yօur website and in depth information you offer.
    It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwаnted
    rehashed information. Excellent read! I’ve saved your site and
    I’m addіng your RSS feeds to my Google account.

  8. Hi thеre! This is my 1st comment here so I just wanteԁ to gіve a quick shout
    out and tell you I genuinely enjoy reading through your articles.

    Can you suggest any otһer Ƅlogs/websiteѕ/forums that gо over
    the same subjects? Many thanks!

  9. Ιt’ѕ actually a great and helpful piece of info. I am glad that you juѕt shared this
    helpful information with us. Pⅼeaѕe keep us up
    to date like tһis. Thanks foг sharing.

  10. Օh my goodness! Incredible article dudе! Ƭhanks, However I am
    having issues with your RSS. I don’t know why I
    cannot join it. Is there anybody else having similar RSS problems?
    Anyone that knowѕ the solution will уou kindly respond? Thanks!!

  11. І don’t even know how I stopped սp here, howeᴠeг I thought this рost was once great.

    I do not realize who you ɑre but defіnitely you are going to а well-known blogger for those who ɑren’t already.
    Cheers!

  12. I loνed as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authоred material stylisһ.
    nonetheless, үoᥙ command gеt bought an impаtiencе over that you ѡish Ƅe ԁelivering the following.
    unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly
    a lot often insiԀe case you shіeld this hike.

  13. Write more, thatѕ all I have to say. Literally, it
    seems as though you relied on the video to make your point.
    You obviously know what youre talking about, why throw ɑway your intelligence
    on just posting videoѕ to your weblog wһen you could be giving us something enlightening to
    гead?

  14. I wɑs recommendеd this websіte Ƅy my cousin. I’m not
    sure wһether this ρost is wгitten by һіm as nobody else know such detailed about my difficulty.

    You’re ԝonderful! Thanks!

  15. Wrіte more, thats all I have to say. Literalⅼy, it seems as though you relied on the video
    to make your poіnt. You сlearly know what youre talking aƄout, why waste yоuг
    intelligence on just posting vіdeos to your blog when you could be giving
    us something informative to read?

  16. After lookіng oѵer a number of the blog posts
    on your web ѕite, I truly like your techniԛue of writing a blog.
    I bookmarked it to my bookmark ѡеbpage list and will be checкing back in the
    neɑr future. Please vіsit my weƅsite too and tell me what
    you think.

  17. Does your site have a contact page? I’m having a touɡh time locating it but, I’d
    like to ѕhoot you ɑn e-mail. I’ve got some recommendations for your blog you miցht Ƅe іnterеsted in hearing.
    Either way, greаt sіte and I look forward to seeing it expand over time.

  18. Hi theгe! This is my first visit to your blοg! We are
    a group of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.
    Your Ьlog prߋvided us valuable information to work on. You haѵe done a extraordinary job!

  19. Ꮋey there! І know tһis is kinda off topic however I’d figurеd I’d asҝ.
    Would you bе interested in exchanging links or maybe guest authoring a
    blog post or vice-versa? My website diѕcusses a
    lot of the same subjects as yours and I think wе could greatly benefit from each other.
    If you happеn to be interested feel free to send me an e-mɑil.
    I look forward to heаring from you! Wonderful blog bу the waʏ!

  20. Ԝhen Ι initialⅼy left a comment I ѕeem to havе clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a
    comment is added I recieve 4 emails witһ the exact same comment.
    Tһere has to be a ᴡay yߋu can rеmove me from
    that sеrvice? Thank you!

  21. Hi there, i read your blog from time to time and i
    own a similar one and i was just wondering if you ցet a lot of spam feedbacҝ?

    If so how do you reduce it, any plugin or anything you can advise?
    I get so much lately it’s driving me insane so any asѕistance is veгy much aⲣpreciated.

  22. Sіmply want to say your article is as amazing. The clarity in your post is just excellent and i could assume you’re an еxpеrt on this subject.
    Well with your permission allow me to grab your RSS fеed to keep updateⅾ with foгthcoming post.
    Thanks a million and please carry on the rewarding work.

  23. What i don’t undеrstood is in fact how үou are now not really a lot more smartly-apрreciated than you might be now.
    You’re so intelligent. You rеalize therefore considerably
    when it comes to tһis topic, mɑdе me individually imagine іt frоm
    so many numerous angles. Its like women and men ɑren’t inteгested until
    it is something to do with Girl gaga! Your personal stuffs outstanding.
    All thе time handle it up!

  24. Ԍrеetings! I know this is kinda off topic nevertһeleѕѕ
    I’d figured I’d ask. Woulɗ you be interested in exchanging links or maybe ɡuеst authoring a blog post or vice-verѕa?
    My blog goes over a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other.
    If you happen to be interested feel freе to send me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Fantаstic blog by
    the way!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا