باجگیری عاطفی

تکنیک هایی عالی برای مقابله با باج گیری عاطفی

مقابله با باج گیری عاطفی چگونه می باشد؟ در این مقاله به مقابله با باج گیری عاطفی می پردازیم.

در گذشته در مقابل خواسته ها و نیاز های دیگران تسلیم می شدیم و فشار ها را تحمل می کردیم اما حالا با قدرت وقت کشی این فرصت را داریم که به خواسته های خود فکر کنیم و با نگاه کردن به واقعیت ها برای درخواست های دیگران عاقلانه تر تصمیم بگیریم که به این نتیجه برسیم مقاومت کنیم یا تسلیم شویم و با بیان  چه تصمیمی  در مقابل باج گیران بایستیم. 

مقابله با باج گیری عاطفی – موضوعات بی اهمیت

مقابله با باج گیری عاطفی - دوری از موضوعات بی اهمیت

در زندگی روزانه خود ناچار می شویم تصمیماتی بگیریم برای مثال برای برقراری تعادل بین خانواده و دوستان مان نیاز به تصمیم گیری داریم که خیلی این موضوع حساس و حیاتی نیست و در صورت عدم توافق در هر مورد مشکل خاصی به وجود نمی آید.  

در این موارد گاهی اختلاف بزرگی به وجود آید دلیل اصلی آن روشی است که باج گیران برای تحت فشار قرار دادن ما به کار می گیرند، که گروهی از ما در مقابل شان تسلیم می شویم تا صدمه ای به کسی نرسد زیرا این موضوع خیلی با اهمیت نیست که بخواهیم برای آن دیگران را ناراحت کنیم. 

اما باید سعی کنیم حتی در مسائل بی اهمیت یا کم اهمیت هم خیلی زود درخواست باج گیران را نپذیریم بلکه در مورد این مسئله بیشتر دقت کنیم و آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

مقابله با باج گیری عاطفی – پذیرش آگاهانه

همان بله ای که پس از فکر کردن به درخواست دیگران می دهیم را پذیرش آگاهانه می گویند زیرا با شناخت کافی از افکار و احساسات مان این تصمیم را گرفته ایم. 

زمانی می توانیم نتایج مهم و با اهمیت را بدست آوریم که پذیرش آگاهانه ما به مناسب ترین روش انتخاب شده باشد. در واقع این نوع پذیرش نتیجه فکر کردن دقیق تر ما در مقابل خواسته ها و نیاز ها است. 

در برخی مواقع به این نتیجه می رسیم که بله گفتن به خواسته دیگران هیچ ضرری ندارد و می توانیم به برخی خواسته ها جواب مثبت دهیم. 

 

مقابله با باج گیری عاطفی – زمانی که خطر بالاتر است

 

مقابله با باج گیری عاطفی در زندگی زناشویی بسیار مهم می باشد.

 

گاهی جواب مثبت دادن  به برخی خواسته ها بسیار سخت است. که معیار های ما را بهم می زند و قدرت ما و حرمت نفس های مان را نابود می سازد وبدون این که متوجه این موضوع شویم باعث از بین رفتن آرامش و احساسات خوب ما می شوند و طبیعت وجودی ما را بهم می ریزد زیرا آن ها با ما سازگاری ندارد و ما نمی توانیم نسبت به این موضوع بی توجه باشیم. 

اگه قبل از پاسخ دادن به باج گیران به این موضوع فکر کنیم که آیا جواب مثبت ما به خودمان یا دیگران صدمه می زند یا خیر بهتر می توانیم نیت های باج گیران را درک کنیم. 

 

مقابله با باج گیری عاطفی – صمیمیت همراه با شرافت

یکی از مهم ترین زمینه ها که با قرار گرفتن فشاری زیادی در آن از پا در می آیم مسائل جنسی است. که هیچ زمینه ای به اندازه آن ما  آسیب نمی رساند و پذیرفته شدن در این زمینه نسبت به موضوعات دیگر خیلی با اهمیت تر است. 

تا زمانی که طرف مقابل خود را خوب نشناسیم و ویژگی های او را درک نکنیم نمی توانیم صمیمیت و نزدیکی را حس کنیم و برای ارضاء نیاز های آن ها کنارشان باشیم. 

وقتی کسی را دوست داریم قدرت رابطه جنسی در آن را می شناسیم و می دانیم محروم ساختن آن چقدر باعث استثماروی می شود. 

هیچ قاعده صریحی به جز قواعدی که ما با شریک مان به توافق رسیدیم برای این موضوع وجود ندارد. 

باید خواسته های خود را با شرافت خود ارزیابی کنیم و تصمیم بگیریم کدام راه حل را باید در زندگی خود انتخاب کنیم. 

 

دقت در تصمیمات مهم زندگی

برای به خطر نیفتادن در دام باج گیران بهتر است زمان بیشتری را برای تصمیم گیری به خود اختصاص دهیم. و تاثیر این تصمیمات را بر زندگی و شرافت خود بسنجیم. 

عواملی که برای مان قابل قبول نیست از زندگی مان حذف کنیم البته به شرط موافقت باج گیران. 

برای بررسی خواسته باج گیران بهتر است فرصت بیشتری به خودمان بدهیم و راه حل های بیشتری پیدا کنیم. 

 

دست و پنجه نرم کردن با مسائل شغلی

 

زمانی مسائل برای مان قابل حل نمی باشند که باج گیران در بالادست ما قرار داشته باشند. در این موارد عدم توازن قدرت وجود دارد و به این فکر می افتیم که زندگی مان در دست باج گیران افتاده است. 

در اینجا مانند رابطه عاشقانه نباید به باج گیران اهمیت دهیم و باید از کنارشان با سکوت رد شویم و اجازه دهیم این مسائل روی هم انباشته شود تا یک راه حل صحیح برای این موضوع پیدا کنیم. 

 

اما چاره چیست؟ راهکار

تمام این تدارکات به لحظه ای ختم می شود که تصمیم خود را به باج گیران می گویم. گفتن این تصمیمات برای مان ترسناک و پر استرس است به حدی که باعث تغییر رفتار در ما می شود. 

 

ارتباط غیر تدافعی

عده زیادی با عصبانیت و داد کشیدن خود را قربانی نشان می دهند و با تهدید و سرزنش کردن ما به هدف خود می رسند. البته ما هم با ابزار های مان تا حدودی توانستیم در مقابل شان بایستیم و مانع ایجاد ترس و گناه در خودمان شویم. 

برخی از این عکس العمل ها حالت تدافعی دارند و بار عاطفی در این موقعیت را بیشتر می کنند.

جملاتی همانند( وقتی آرام شدی بیا با هم صحبت کنیم ) ارتباط غیرتدافعی دارند. و بهتر است از این جمله ها برای دفاع از خود استفاده کنیم و برای یاد گیری بهتر چندین بار با خود آن ها را تکرار کنیم. 
ارتباط غیر تدافعی می تواند در هر زمان قابل استفاده باشد. در وحله اول استفاده از این جملات بسیار سخت است اما با استفاده از این راهکار ها در چند مرحله  برای مان بسیار آسان می شود. و نقشه های گذشته باج گیران را نقش بر آب می کند. 

 

برخورد با عکس العمل های رایج

مقابله با باج گیری عاطفی از طریق برخورد قاطعانه

با توجه به شناختی که از اطرافیان مان داریم می توانیم عکس العمل آن ها را در مقابل تصمیمات خود پیش بینی کنیم. 
به دلیل به کار نگرفتن روش غیر تدافعی در برخی موارد نمی توانیم به سرعت و با مهارت کافی با آن ها مقابله کنیم. 
برای این که خونسردی خود را حفظ کنیم بهتر است کمی صبر کنیم و برای مدتی سکوت اختیار کنیم و بعد از گذر زمان شروع به صحبت کنیم. 
باید مواظب باشیم به خاطر استرس به الگو های قدیمی خود رجوع نکنیم. 

 

برخورد با سکوت

برخی از باج گیران خشم خود را با سکوت و اخم ظاهر می سازند. گاهی حس می کنیم که با هیچ روشی نمی توانیم با آن ها مقابله کنیم اما با به کار گیری روش های غیر تدافعی موفق خواهیم شد.  این روش برای باج گیرانی است سکوت می کنند. 

•    نباید منتظر باشیم او قدم بردارد.
•    برای گفتن مشکل به او التماس نکنیم. 
•    اجازه عوض کردن موضوع را به او ندهیم. 

برای آن ها از روش های زیر استفاده کنیم:

•    جملات اطمینان بخش به زبان آوریم. 
•    روی مسائلی که ناراحت مان کرده است تمرکز کنیم. 
•    برخی چیز ها را به امان خدا رها کنیم. 

 

پذیرش باج گیری به عنوان هم پیمان

در زمان رسیدن باج گیر به تنگنا می توانید او را در یافتن راه حل مسئله همگام سازیم. با دادن راه حل های به باج گیران می توانیم آن ها را در راه خود همراه سازیم و این بخشی از طبیعت وجود ما است که باج گیران را با خود در رسیدن به تصمیم خود مشترک می سازیم. 

با فکر کردن به مسئله ای به همراه دیگران فکرمان آزاد تر می شود البته به شرط اینکه حالت تدافعی به خودمان نگیریم. زیرا هیچ یک از ما دوست نداریم مورد حمله قرار بگیریم بلکه دوست داریم به دیگران کمک کنیم.

 

معامله پایاپای 

گاهی علاوه بر تغییر رفتار دیگران به این باور می رسیم که خودمان نیز باید رفتارمان را تغییر دهیم که در واقع معامله ای پایاپای انجام داده ایم. 
و امتیاز این روش آن است که یک شخص به تنهایی تغییر نمی کند و در واقع هیچ کس در این روش بازنده نیست. 

 

هیچ کس حس تسلیم شدن را دوست ندارد. روش معامله پایاپای موقعیتی را ایجاد می کند که در آن هر دو طرف برنده هستند و پذیرش این موضوع برای شان آسان است. 
این روش به ما کمک می کند که راحت تر مشکلات مان را حل کنیم. این روش بسیار موثر است، زیرا این اجازه به دو طرف داده می شود که بدون مورد حمله قرار گرفتن به خواسته خود برسند. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا