باجگیری عاطفی

ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی چیست؟

ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی چیست؟ در این مقاله به ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی می پردازیم.

دنیای درونی باج گیری

ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی – دنیای درون باج گیران عاطفی چگونه است؟

باج گیران از باختن متنفر هستند. آن ها برای شان مهم نیست که چگونه بازی می کنند فقط هدف شان برنده شدن است. آن ها به احساسات و اعتماد ما اهمیتی نمی دهند و در کار آن ها انصاف وجود ندارد. 

قواعد ها و ارزش های یک رابطه سالم نادیده گرفته می شوند. در میان رابطه سالم هر لحظه ممکن است مورد حمله قرار بگیریم و از ما سوءاستفاده شود.

شاید این سوال پیش آید چرا فرد باج گیر آنقدر به برنده شدن اهمیت می دهد؟ که در ادامه در این مورد بحث می کنیم. 

 

ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی – برقراری ارتباط از طریق درماندگی

ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی - درمانده بودن

با رجوع به نقطه شروع باج گیری عاملی که افراد نزدیک به ما را به قلدرهای عاطفی تبدیل می کند مشخص می شود. 

ما با خواسته های دیگران مشکلی نداریم هر کسی می تواند خواسته ای داشته باشد و برای رسیدن به خواسته اش تلاش کند. حتی مشکلی وجود ندارد که ما برای رسیدن به خواسته خود التماس و گریه کنیم حتی اگر جوابی منفی و قاطع دریافت کنیم. شنیدن جواب منفی برای هیچ کسی آسان نیست و ممکن است باعث ناراحتی و خشم آن ها شود اما می توانیم با این روش راه حلی برای مذاکره و مصالحه بیابیم. 

اما در باج گیری کاملا برعکس است. فرد باج گیر نمی تواند درماندگی را تحمل کند و درماندگی را وسیله برای رسیدن به هدف خود قرار می دهند نه به با مذاکره کردن بلکه با فشار و تهدید.
همه ما با عدم توافق و ناامیدی روبه رو می شویم بدون این که قلدری کنیم. و به عنوان جریانی موقت این شرایط را می پذیریم و به این شرایط ادامه می دهیم. 

در باج گیری، ناامیدی و یاس از نکات مثبت به حساب می آید و در زمان روبه رو شدن با آن نمی توانند عقب نشینی کنند. درماندگی در دنیای باج گیران عاطفی، احساسی عمیقی با ترس دارد و این احساس را به عنوان هشدار می پذیرند و در صورت روبه رو نشدن با آن برای شان پیامد های بدی خواهد داشت. 


ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی – از درماندگی تا محرومیت 

فرد باج گیر از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با دیگران ندارد و در بسیاری از مراحل زندگی اش موفق است. 

دنیای درونی باج گیر شبیه دوران رکود اقتصادی است همانند زندگی افرادی که زندگی شان را از دست رفته یافتند و احساس محرومیت احساس امنیت شان را از بین برده است. افرادی که در این دوران زندگی می کردند هنوز هم هر شاهی از پول خود را ذخیره می کنند و خود را برای دوران سختی و رنج آماده می سازند. 

باج گیران عاطفی دارای طرز فکری خاصی هستند که برای هر روش و ابزاری از آن استفاده می کنند اما ما متوجه آن نمی شویم، تا زمانی که ترس از محدودیت را در آن ها ببینیم. 

هم چون افرادی که سردرد ساده را غده مغزی تعبیر می کنند، باج گیران عاطفی هر نوع  مقاومتی را موضوعی جدی و نگران کننده می دانند. حتی موضوعات ناچیز هم از نظر آن ها فاجعه آمیز است و به این نظر است اگر با خشونت رفتار نکند مانع رسیدن او به خواسته اش می شود. 

 

محرومیت و وابستگی

ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی - محرومیت

گاهی این باور در باج گیران به دلیل احساس ناامنی و اضظراب شان است. 

باج گیری عاطفی تنها روش برای مقابله با دنیای قابل اعتماد نیست. افرادی که در کودکی با محرومیت روبه رو بودند در بزرگ سالی تمام سعی خود را می کنند که دچار محدودیت نشوند. و به دلیل جلوگیری از این محدودیت ها و به دلیل وابستگی شدید مجبور می شوند به باج گیری های دیگران تن دهند. 

رفتار های انسان بسیار پیچیده است و اعمال جسمانی و روانی مختلفی در آن ها شکل گرفته است که قابل شناخت نیست. 

همه ما با خصوصیات خاص به دنیا می آیم و این رفتار ها و خصوصیات زندگی درونی و بیرونی ما را می سازند. 

تقویت عوامل وراثتی، پیام هایی موثر از جانب جامعه ما است که به ما می گویند چه کسی هستیم و باید چگونه رفتار کنیم. 

بسیاری از باج گیران به این باور هستند که احساس درماندگی و بی کفایتی دوران کودکی شان از بین رفته و حالا که بزرگ شده اند می توانند به شکل معجزه آسایی موقعیت ناگوار بدست آورند و به این عقیده هستند که با تغییر حقایق می توانند بخشی از احساس درماندگی خود را جبران کنند. 


درس پیشنهادی: چرا جذب افراد می شویم؟ مغز نو و مغز کهنه چیست؟


زندگی فریبنده

برخی از باج گیران بسیار عجیب هستند زیرا همه چیز دارند ولی بیشتر می خواهند. مشکل آن ها به دلیل محرومیت شان است، زیرا خیلی کم دچار محرومیت شدند و فرصتی برای کسب کفایت  و رویارویی با مشکلات و هم چنین بدست آوردن اعتماد به نفس کافی ندارند. و با کوچک ترین محرومیت ترس و وحشت آن ها را فرا می گیرد و دست به باج گیری می زنند.

 

بیگانه های نزدیک 

سرزنش، تهدید، مقایسه های منفی، و سایر ابزار های که تا اینجا درباره اش صحبت کردیم به یقین همان چیز های هستند که رابطه ها را شکل می دهند و ما را در کنار هم نگه می دارند. در زندگی همه افراد کسانی هستند که در خیلی چیز ها از جمله احساسات با ما شریک هستند. در این صورت است که با ایجاد باج گیری عاطفی با جنبه های ناخوشایند شخصیت آن ها رو به رو می شویم شخصیت های هم چون واکنش های افراطی چه کوتاه مدت چه بلند مدت برای برنده شدن از خود نشان می دهند. 

 

از کاه کوهی ساختن

افراد باج گیر هر عدم توافقی را عاملی تعیین کننده بر ادامه ارتباط یا برهم خوردن آن می دانند. افراد با کوچک ترین مقاوت دچار نا امیدی و درماندگی می شوند که با کوچک ترین نارضایتی تعیین کننده روابط شان هستند. 

آن ها واکنش های گذشته افراد را می بینند و چنین واکنشی از خود ظاهر می سازند و هر برخورد کوچک از ما را به گذشته متوسل کرده و آن را دلیلی برای واکنش امروز ما می دانند. 

 

عواقب تنبیه کردن

ویژگی های شخصیتی باج گیران عاطفی - تنبیه کردن

با دیدن واکنش باج گیران در مقابل محدودیت و وحشت آن ها بهتر می توانیم به اعمال آن ها پی ببریم. اما این سوال برای همگان وجود دارد چرا باج گیران به دنبال تنبیه ما هستند. 

هدف باج گیران نه تنها خشنودی خودشان بلکه ناخشنود ساختن فرد قربانی است. آن ها افراد را تحقیر می کنند تا بتوانند سخنان خود را واقعی نشان دهند و با ایجاد شک و تردید در ما انگیزه ما را از بین ببرند. حتی اگر تهدید های شان به ضرر خود آن ها باشد. 

افراد تنبیه کننده کار خود را تنبیه نمی دانند زیرا آن ها فکر می کنند با این کار به امور نظم می بخشند و همه چیز را تحت تسلط خود دارند و همه چیز تحت اختیار آن ها است. 
برخی برای بی گناهی خود را فرد قربانی نشان می دهند و با واکنش های خود درد و رنج شان را بزرگ جلوه می دهند و با این کار اعمال تلافی خود را توجیه می کنند و به این باورند که ما آن ها را رنج می دهیم. 

 

قطع کردن ارتباط 

بدترین نوع تنبیه از دست دادن فردی مهم در زندگی است یا ترس از دست دادن آن همانند افرادی که با جدایی و طلاق شکاف عمیقی در زندگی شان به وجود آمده است. 

آخرین چیزی که فرد باج گیر می خواهد قطع کردن ارتباطش است و اگر فردی بخواهد به صورت قطعی از او کناره گیری کند بدون شک خودش پیش قدم می شود و رابطه را به اتمام می رساند. و با این رفتار وانمود می کند که اختیار تمامی امور در دستش است که همان محافظت از ظاهر قدیمی است. 

 

نگهداری ارتباط قوی

افراد باج گیر می توانند ارتباط قوی خود را با ما حفظ کنند. و به این باور هستند که با به وجود آوردن احساساتی در افراد آن ها را تحریک می کنند حتی اگر این احساسات موجی منفی در آن ها ایجاد کند. 

شاید نسبت به فرد باج گیر متنفر شویم ولی تا زمان بدست آوردن تمرکز آن ها به صورت کامل از طرف ما طرد نمی شوند و هنوز می توانند در زندگی ما ارتباطی قوی ایجاد کنند و جایگاه خود را در زندگی ما محفوظ نگه دارند. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا