باجگیری عاطفی

باج گیران عاطفی به چه ابزار هایی متوسل می شوند؟ – ابزار های معامله

ابزار های معامله باج گیری عاطفی چیست؟ در این مقاله به ابزار های معامله باج گیری عاطفی می پردازیم.

ابزار های معامله باج گیری عاطفی

 

چگونه با باج گیری بین روابط ما و خودشان مه ایجاد می کنند؟  و چگونه ما را برای گوش کردن به حرف های شان  و کنار گذاشتن خواسته های مان متقاعد می کنند؟ 

ابزار های معامله هستند که به تنهایی یا در کنار هم مه غلیظ تری را تشکیل می دهند، و باعث افزایش نگرانی های ما می شوند و زمانی به آرامش می رسیم که به خواسته های آن ها تن دهیم. 
این ابزار عاملی بسیار قوی هستند: زیرا به فرد باج گیر کمک می کنند که به شکلی که مورد قبول ما واقع شود ظاهر شوند. و به گونه ای این کار را انجام می دهند که ما باورمان شود هر آن چه می کنند به نفع خودمان است. 

ابزار های معامله باج گیری عاطفی – تعبیر دلخواه

افراد باج گیر انحراف و ندانم کاری ما را ناشی از مخالفت های مان در مقابل خودشان می دانند و خود را فردی خوش نیت و با درایت تلقی می کنند. 

جریان سیاسی تعبیر دل خواه به معنای گذراندن حوادث چه از انسان های خوب و چه از انسان های بد است و باج گیران در این کار تخصص دارند و از مهارت ها و اعمال و انگیزه های خود محافظت می کنند با تردید اعمال و انگیزه ما را ارزیابی می کنند. 

باج گیران عاطفی متخصص تعبیرات دلخواه خود هستند

ابزار های معامله در باج گیری عاطفی - تعبیر دلخواه

همانند سایر متخصصان تعبیر دلخواه، تمامی تمایلات خود را مثبت و مقاومت دیگران را منفی می نامند. افراد باج گیر از ما می خواهند که با خواسته های شان سازش کنیم، چون نتایج بدست آمده نشانه پختگی عقاید و نظرات آن هاست. و به این باور هستند که بهترین نظرات را دارند و این اجازه را دارند در زندگی دیگران دخالت کنند. 

گاهی با مودبانه ترین برخورد ما را به زبان های مختلف به چیز خاصی هم چون افراد ضعیف و قدر ناشناس و.. نسبت می دهند. و هر نوع علاقه ما نسبت به دلبستگی های مان از نظر آن ها خطا تعبیر می شود. 

 

ابزار های معامله باج گیری عاطفی – برچسب های گیج کننده باج گیران عاطفی

استفاده از تعبیرات دلخواه مستلزم استفاده از صفاتی است که بتوان به هر دو طرف نسبت داد صفاتی که مثبت آن را افراد باج گیر به خود نسبت می دهند و منفی آن را به قربانی شان. 
افراد برای تقویت موقعیت خود مشکلاتی را به طرف مقابل نسبت می دهند که این تجربه بسیار گیج کننده است. 

این اتهامات آن قدر با ما و ویژگی های ما اختلاف دارد که با گذر چند وقت به این موضوع شک می کنیم و به این باور می رسیم نکند حق با آن هاست و نظر باج گیران در مورد خصوصیات و آنچه به ما مربوط می شود حقیقت دارد. در این صورت است که در بزرگترین دام مه می افتیم. 

 

ابزار های معامله باج گیری عاطفی – بد جلوه دادن ما

شخص باج گیر انگیزه و ارزش های ما را زیر سوال می برد. از این مورد بیشتر در خانواده دیده می شود مخصوصا زمانی که والدین می خواهند فرزند بزرگ شان را زیر سلطه خود در آورند. 

در این موارد از واژه ای چون عشق و احترام صحبت به میان می آید و فرزند زمانی که از فرمان آن ها اطاعت نکند به خانواده خود خیانت کرده است. 

مفهوم باج گیری دارای شعار و ادا های مختلفی است اما یک مفهوم را می رساند. 

اگر خانواده ای از این نوع باج گیری برای فرزندشان استفاده کنند بدون شک آن ها اولین کسانی هستند که اعتماد به نفس فرزندشان را زیر سوال می برند و ارزش او را نادیده می گیرند. 

 

ابزار های معامله باج گیری عاطفی – برچسب بیماری

برخی از آن ها به دلیل مقاومت ما در برابر خواسته شان ما را فردی بیمار یا دیوانه تلقی می کنند. که درمان گران این عمل را (برچسب بیماری) نامیدند. به این معنی که فرد باج گیر مقاوت ما را در برابر خواسته اش نوعی رفتار عصبی تلقی کرده و ما را بیمار خطاب قرار داده است. 

ابزار های معامله در باج گیری عاطفی - برچسب بیماری

 

و تمام اعتماد و دوستی و صمیمیتی که بین ما و او شکل گرفته است را برهم می زند تا برای رسیدن به هدفش ما را شخصی بیمار فراخواند و بگوید ما مسئول این وضعیت هستیم زیرا از نظر عاطفی بیماریم.

چنین جملاتی می تواند موثر ترین و مسموم ترین ابزار معامله باشد زیرا اعتماد به نفس ما را مورد هدف قرار داده است. 

 

ابزار های معامله باج گیری عاطفی – حامیان سر سپرده

افراد باج گیر زمانی به نیروی تقویت کننده متوسل می شوند که نتوانند به تنهایی به هدف خود برسند. در این حالت است که پای افرادی چون خانواده و دوستان را به میان می کشند تا درستی نظر خود را ثابت کنند. 

به این ترتیب قربانی را از چند جانب تحت فشار قرار می دهند و برای این کار از افرادی که برای قربانی اهمیت ویژه ای دارند استفاده می کنند که فرد قربانی خود را تنها و بدون قدرت حس کند. 

 

ورود نیروهای تازه نفس برای کمک به باج گیران عاطفی

زمانی که فرد باج گیری به تنهایی یا به کمک نیرو های گذشته خود نتواند به هدف خود برسد افراد جدیدی را وارد این موضوع می کند افرادی که قربانی عاشقانه آن ها را دوست دارد و حرف شان برایش سندی با اهمیت تلقی می شود و به سخنان آن ها گوش می دهد از این رو تمام سعی خود را می کند که به وسیله آن ها قربانی را تحت تاثیر قرار دهد تا به خواسته خود برسد. 

 

طلب کمک از مقامی بالاتر – ابزار های معامله باج گیری عاطفی

طلب کمک از مقامی بالاتر - ابزار های معامله باج گیری عاطفی

 

وقتی افراد باج گیر به این نتیجه برسند که خانواده و دوستان شما نمی توانند کار ساز باشند به سراغ مقام بالاتری همچون کتاب های مذهبی و یا متخصصان می روند. و از جمله های شبیه به (کتاب مقدس می گوید…) برای متقاعد کرد قربانی استفاده می کنند. 

عقل هیچ یک از ما کامل نیست و نمی توانیم این ادعا را داشته باشیم که کامل هستیم. اما فرد باج گیر این ادعا را می کند. او با استفاده از نظرات و نوشته ها از منابع معتبر منظور خود را بیان می کند و به این باور است که یک حقیقت وجود دارد که متعلق به اوست. 

 

مقایسه های منفی 

برخی جملات آنقدر برای مان سنگین هستند که هم چون تیری در قلب مان فرو می روند و به ما این احساس را می دهند که از دیگران کمتر هستیم. 

افراد باج گیر برای تضعیف ما افرادی که تقریبا از هر نظر کامل هستند را نشانه قرار می دهند و آن ها را هم چون میخی بر سر ما می کوبند ما را به وسیله آن ها تحقیر می کنند ، و آن ها را وسیله برای رسیدن به خواسته های خود و ارضا نیاز های خود می دانند . (چرا تو نمی توانی مثل… باشی؟) 

با این جملات آنقدر ناراحت و غمگین می شویم که سخنان آن ها را قبول می کنیم و در مقابل فرد باج گیر تسلیم شده تا خود را برایش ثابت کنیم. 

 

فشار خطرناک باج گیران

در محیطی خارج از خانه مقایسه منفی برای مان همچون خانواده ای ناسالم تلقی می شود و باعث حسادت و غبطه ما می شود. 

اکثریت ما در وضعیتی قرار می گیریم که برای بدست آوردن چیزی غیر ممکن تمام سعی خود را می کنیم زیرا با قرار گرفتن در محیط کاری ممکن است با دیگران مقایسه شویم و با این کار حسادت هایی بین ما و دیگر کارکنان خلق می شود. 

فشار محیط کار ما را به این فکر می اندازد که اگر از دیگران عقب بمانم ممکن است اخراج شوم. و بارز ترین این افکار مقایسه کردن صاحب کار است که باعث به وجود آمدن این فشار خطرناک در ما می شود. برای این که این موقعیت را از دست ندهیم تمام سعی خود را می کنیم که به خواسته های صاحب کار تن دهیم تا از دیگران عقب نمانیم و بی کار نشویم. 

افراد باج گیر با این ابزار و راه کار ها همیشه می توانند ما را تسلیم خود کنند که جای تعجب ندارد چون قربانی ها همیشه توسط افراد باج گیر این دست و آن دست می شوند و تصمیمان آن ها برای ما وحشتناک است البته بخشی از این موضوع مربوط به خودمان است زیرا این ما هستیم که این اجازه را به آن ها می دهیم و گاهی در این راه باعث کمک شان می شویم. و به همان صورت که این ابزار را برای شان به وجود آوردیم می توانیم آن ها را از بین ببریم و یا آن ها را بی اثر سازیم. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا