باجگیری عاطفی

باج گیری عاطفی چه اثراتی روی ما دارد؟

اثرات باج گیری عاطفی چیست؟ در این مقاله به اثرات باج گیری عاطفی می پردازیم.

باج گیران عاطفی یکی از ارزشمند ترین دارایی ما یعنی شرافت مان را از ما می گیرند. جایگزینی اخلاق ها و ارزش ها در درون ما را شرافت می گویند که نشان گر کار های درست و غلط ما هستند. 
از شرافت همانند صداقت صحبت می شود اما ارزش آن از صداقت خیلی بیشتر است. 

عده ی زیادی از افراد برای پیدا کردن راه حل های زندگی شان با مشکل رو به رو می شوند که دفاع از آن ها در مقابل باج گیری عاطفی بسیار دشوار است. 

هر بار که در مقابل باج گیران تسلیم می شویم بیشتر از حق و حقوق خود دور می شویم و بیشتر شرافت خود را نادیده می گیریم و با این کار یکی از مهم ترین نیرو های درونی که هدایت کنند زندگی مان است را از دست می دهیم. 

 

 

 

تاثیر باج گیری بر حرمت نفس مان

تاثیر باج گیری بر حرمت نفس

همه ما در زمان تسلیم شدن در مقابل باج گیران هزاران صفت بد به خود نسبت می دهیم و خود را با این واژه ها توصیف می کنیم. هر وقت که دچار باج گیری می شویم خودمان را ضعیف تر حس می کنیم، برای مثال( اگر عرضه داشتم، تسلیم نمی شدم.)

نیازی نیست در مقابل مسائلی که تسلیم شدیم خودمان را محکوم کنیم. در بیشتر مواقع تسلیم شدن در مقابل آن ها اهمیت ندارد. اما گاهی به دام مسائلی می افتیم که با تسلیم شدن آن هیچ نفعی برای مان ندارد بلکه بر حرمت نفس های مان تاثیر می گذارند. 

در همه افراد نقاط حساسی وجود دارد که بسیار خاص می باشند و در زمان زیر پا گذاشت آن ارزش های مهم خود را از دست می دهیم. 


دوره پیشنهادی: راه های افزایش عزت نفس


اثرات باج گیری عاطفی – چرخه معیوب

حمایت و ارزش دادن به شرافت خودمان کار آسانی نیست افراد باج گیر با ایجاد آشفتگی در وجود ما باعث می شود از ارزش های مان دور شویم. و زمان روبه رو شدن با افراد باج گیر و تسلیم شدن در مقابل شان خود را بیشتر سرزنش می کنیم و مقصر می دانیم. 

ما برای این که صلح و آرامش را برقرار نکنیم گاهی ممکن است ارزش های مان را فراموش کنیم. 

چنین عملی ناگوار را چرخه معیوب می نامیم. و به دلیل فشار زیاد  که از طرف باج گیران صورت می گیرد دست به روشی می زتیم که ارزش های مان نادیده گرفته می شود و زمانی که متوجه این فاجعه می شویم به این باور می رسیم که علاوه بر متهم بودن فرد باج گیر خودمان هم بی کفایت هستیم. 

 

اثرات باج گیری عاطفی – دلیل تراشی و توجیه

حمایت از شرافت مان می تواند برای مان ترسناک باشد. این عمل ممکن است باعث به خطر افتادن ارتباط ما با اطرافیان مان شود حتی کسانی که به آن ها بسیار علاقه داریم. 
بسیاری از قربانی ها برای انتخاب بهترین روش بین حفظ شرافت خود و تسلیم نشدن در مقابل خواسته های باج گیران شروع به دلیل تراشی می کنند. 

برای پذیرفتن چیزی که طبق ارزش های ما نیست انرژی زیادی صرف می کنیم. و فشار زیادی بین شرافت و خواسته فرد باج گیر رخ می دهد که در این جنگ شرافت مان همیشه بازنده است.
برای مثال هر بار که از کنار دوستان مان بودن صرف نظر می کنیم تا فرد باج گیر راضی باشد، در واقع خودمان را فدا کردیم و به شرافت خود صدمه زدیم. 

 

اثرات باج گیری عاطفی – تاثیر باج گیری بر سلامتی

اثرات باج گیری عاطفی - تاثیر آن بر سلامتی

باج گیران ما را وارد دنیای از احساسات غیر منتظره و سوزاننده می کنند. 

بسیاری از افراد که هدف باج گیران قرار می گیرند حتی حق خود را برای برخی احساسات شان از دست می دهند. یکی از این احساسات خشم است که با سرکوب کردن آن در خود دچار افسردگی می شویم که مجبور هستیم آن را پنهان کنیم. 

 

زمانی که سلامتی ذهنی مطرح است

باج گیران عاطفی می توانند سلامت ذهنی ما را به خطر بیندازند. آن ها حتی می توانند از نظر جسمی ما را دچار آسیب کنند. زمانی این اتفاق می افتد که محدودیت های جسمانی خود را نادیده می گیریم تا افراد باج گیر را راضی نگه داریم. 

زمانی که باج گیری برای مان غیر قابل تحمل می شود دچار احساساتی می شویم که به ما حس دیوانگی می دهد و باعث به وجود آمدن توهمی وحشتناک در ما می شود.


 درس پیشنهادی: بازسازی شناختی چیست و چطور می تواند با ساخت افکار مثبت زندگیمان را متحول کند؟


درد جسمانی به عنوان هشدار

گاهی درد به عنوان هشداری به ما می فهماند که باید مراقب سلامتی خود باشیم این اتفاق زمانی رخ می دهد که از جسم مان حمایت نمی کنیم. 

فشار آوردن به جسم برای پیش بردن خواسته های مان و به کار گیری جسمی خسته و فرسوده باعث طغیان بدن مان می شود. 

همه بیماری های جسمانی ریشه روانی ندارند اما بیشتر آن حاکی از ارتباط نزدیک بین ذهن و جسم ما است. ناراحتی های عاطفی می توانند باعث سر درد و اختلالات گوارشی و تنفسی شود و بیماری را در ما به شدت افزایش دهند. 

 

نارو زدن به دیگران

 

گاهی برقراری صلح و خشنود ساختن باج گیران می تواند موجب نارو زدن به سایر عزیزان مان شود. 

بسیاری از ما دچار این موضوع می شویم که در شرایط خاص برای تن دادن به خواسته های باج گیران مجبور شویم میان دو عزیز خود یکی را انتخاب کنیم. و به ناچار بر علیه طرف دیگر شویم. 
یکی از متداول ترین این حالت در خانواده رخ می دهد که دو نفر بر علیه شخصی دیگر در خانواده متحد می شوند. فردی که هدف باج گیر قرار می گیرد هر تصمیم آن باعث آزردگی یکی از دو طرف می شود و به  سنگینی بار گناهان خود می افزاید. 

 

تاثیر باج گیری عاطفی بر رابطه

اثرات باج گیری عاطفی بر رابطه

باج گیری احساس امنیت را از بین می برد. منظور از امنیت کار نیک و اعتماد ما است. زمانی این اتفاق می افتد که دیگر هیچ کس برای گفتن راز هایش به ما اعتماد نمی کند و دلیل آن ترس از به خطر افتادن احساسات و افکار درونی شان است. 

یک رابطه خالی و بدن هیچ احساساتی به وجود می آید و این اجازه به ما داده نمی شود تا واقعیت وجود خود را برای دیگران آشکار سازیم. 

زمانی که احساس امنیت در ما از بین می رود تمام سعی خود را می کنیم که از افراد باج گیر خود را پنهان کنیم. و به این نتیجه می رسیم که برای اطرافیان خود دیگر اهمیت نداریم و صمیمیت ها و نزدیکی های مان قربانی اصلی این اتفاق ها هستند.

 

سکوت

فرد قربانی چنان به قضاوت های باج گیران گوش می دهند و به واکنش ها و فشار های افراطی آن ها عادت می کنند که از مطرح کردن مسائل مهم زندگی شان احساس ترس می کنند. و برای جلوگیری از هر واکنشی در مقابل خواسته ها و نیاز های باج گیران سکوت اختیار می کنند. 

به گونه ای شگفت انگیز از بیان واقعی خود در مقابل باج گیران پرهیز می کنیم. 

 

امتناع از دست و دل بازی عاطفی

هر چه بیشتر احساس کنیم که باج گیران توقع جلب توجه و محبت ما را دارند بیشتر خودمان را عقب می کشیم و این یکی از بزرگ ترین نقض باج گیران عاطفی است. 

حتی از ابراز کوچک ترین محبت خود داری می کنیم زیرا هر محبت خود را در مقابل آن ها تسلیم شدن مان می دانیم و از نظر عاطفی دچار سردی می شویم تا هدف باج گیران قرار نگیریم. 
در زمان از بین رفتن صمیمیت و امنیت در رابطه مجبور می شویم تظاهر کنیم خوشحالیم در حالی که این طور نیست. و درهر حال ادعا می کنیم همه چیز خوب پیش می رود و خود را هیجان زده نشان می دهیم در حالی که در واقعیت هم چین چیزی حس نمی شود. 

صمیمیت و نزدیکی مان جای خود را به پنهان شدن و دوری از دیگران می دهند و از شخصیت واقعی خود دور تر می شویم. 

حالا وقت آن است که با باج گیری عاطفی کنار بیایم. و درباره این که چه زمان طول می کشد شرافت خود را دوباره بدست آوریم و چگونه  با افراد باج گیر بر خورد کنیم بیشتر فکر کنیم. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا