باجگیری عاطفی

چگونه می توانیم رفتارمان را در مقابل باج گیران عاطفی تغییر دهیم؟

رفتار با باج گیران عاطفی چگونه می باشد؟ در این مقاله به رفتار با باج گیران عاطفی می پردازیم.

رفتار با باج گیران عاطفی – زمانی برای تغییر

بسیاری از ما به این عقیده هستیم که با رفتار های جدید می توانیم از باج گیری جان سالم به در ببریم. 

در مقابل اتهام های باج گیران سکوت می کنیم و معذرت خواهی می کنیم و در مقابل شان تسلیم می شویم. 

 

همه ما می دانیم که چگونه رفتار کنیم تا از تسلیم شدن ها خلاص شویم اما اگه بخواهیم به زندگی ادامه دهیم هرگز نمی توانیم  راه حل های برای خاتمه دادن به باج گیری پیدا کنیم. هر نوع تغییری نیاز به اطلاعاتی دارد، که ابتدا باید بدانیم به چه چیزی نیاز داریم تا بتوانیم این تغییرات را ایجاد کنیم. 

و به دلیل نداشتن شناخت کافی، از برداشتن این قدم خود داری می کنیم و به دلایل ترسی که از شکست خوردن داریم از آن خود داری می کنیم و با دلیل تراشی می گویم که نمی توانیم رفتاری متفاوتی داشته باشیم و در رفتار های خود تغییر ایجاد کنیم. 

 

قدم هایی برای تغییر در مقابل باج گیران عاطفی

رفتار با باج گیران عاطفی - برخورد صحیح

برای مقابله با باج گیران باید واکنش های متفاوت و مهارت های جدید را برای ارتباط یاد بگیریم، و برای بیان احساسات مان کلماتی جدید را انتخاب کنیم و در این حالت باید واکنش های مان را هم تغییر دهیم.

باید قدم به قدم از نقاطی که قبلا در آن قرار گرفته ایم دور شویم و این بار در مقابل باج گیران واکنش جدیدی نشان دهیم که مانع تسلیم شدن مان شود. 

در واقع دو مسیر را طی می کنیم:

قدم اول مسیر رفتاری است، که می توانیم خیلی سریع وارد آن شویم. درست است در این زمان احساس می کنید چیزی تغییر نکرده و در مقابل باج گیران دچار ترس و گناه شده ایم ولی بدون شک نسبت به گذشته بهتر عمل می کنیم. و با تغییر رفتارمان رابطه مان باید تغییر کند و این باعث تقویت شهامت ما می شود. 


درس پیشنهادی: تاثیرات مخرب ترس در زندگی ما چه هستند؟


قدم دوم کار کردن در مسیر عاطفی است، برای تغییر درونی خود ابتدا باید نقطه ضعف های احساسی و ارزش و عقاید مان را در مقابل باج گیران عاطفی تغییر دهیم که دچار لطمه و صدمه نشوند و برای این کار بیشتر به زمان نیاز داریم. 

زمانی که ترس مان کاهش پیدا کند و کمتر احساس گناه کنیم بهتر می توانیم درهای گشوده شده در پیش روی مان را ببینیم. این ما هستیم که مسئولیت های خود را تعیین می کنیم. و این ما هستیم که تصمیم می گیریم چگونه به دیگران محبت کنیم.

 

رفتار با باج گیران عاطفی – اولین قدم برای نجات از دنیای باج گیران عاطفی

قبل از فکر کردن برای مقابله با باج گیران باید به کارهایی که خودمان باید انجام دهیم فکر کنیم. 

ابتدا باید قراردادی با خود امضا کنیم که در آن قول و قرار هایی ذکر شده که باید به آن عمل کنیم. 

در مرحله اول شاید دچار ناامیدی شویم و نتوانیم به قول و قرارها تن دهیم به ویژه اگر در گذشته با اجرای این روش دچار شکست شده ایم. 

برای این که پیشرفت کنیم باید گذشته را فراموش کنیم و با برداشتن قدمی تازه مهارت های تازه ای بدست آوریم. 

با گفتن جمله های کوبنده و مهم می توانیم در مقابل باج گیران به قوی ترین شکل ممکن بایستیم. و با گفتن کلماتی مثل (تحملش را دارم) باعث می شویم جنگی که با باج گیران صورت گرفته را خاتمه دهیم و دیگر در مقابل شان تسلیم نشویم. 

 

 

 

تغییر دادن رفتار گذشته

رفتار با باجگیران عاطفی و تغییر آن

پس از جایگزینی باور های جدید به جای باور های قدیمی با آموختن عبارت خود تایید کننده به آرامش می رسیم و قدرت بیشتری بدست آورده و شهامت خود را برای انجام هر عملی بالا می بریم. 
باج گیری عاطفی متداول است و این مشکل اصلی همگان است. 

اگر برخی کلمات را در خود جستجو کنیم و رفتار خود را در ارتباط با این کلمات بسنجیم راحت تر می توانیم در مقابل باج گیران بایستیم و تصویر واضح تری از آن چه قرار است بدست آوریم برای مان روشن می شود. که به وسیله آن می توانیم کار های مان را با هدفی که داریم همگام سازیم. 

رفتار با باج گیران عاطفی – مکث کنید

اولین قدمی که قربانی باج گیری باید بردارد هیچ چیز است به این مفهوم که در مقابل تقاضایی باج گیران هیچ تصمیمی نگیرد. این یکی از کار های مبارزه طلبانه است مخصوصا زمانی که برای پاسخ دادن به باج گیران تحت فشار قرار می گیریم، به همین خاطر باید آمادگی کافی را داشته باشیم. 

ممکن است احساس خوبی نداشته باشیم اما باید به این روش ادامه دهیم اولین کار این است که به خود فرصت فکر کردن دهیم و با استفاده از جملاتی محکم برای دور ماندن از فشار باج گیران وقت کشی کنیم. 

 

آهنگ گام های جدید – رفتار با باج گیران عاطفی

جملاتی که در وقت کشی استفاده می کنیم باعث سردرگمی و آزار باج گیران می شود. به هر حال ما داریم در خود این روش را تقویت می کنیم که در مقابل باج گیران تسلیم نشویم همانند دو انسان که در کنار یکدیگر راه می روند و یکی از آن ها آهنگ گام هایش را تغییر می دهد. 

گاهی این تغییر گام ها به نظر باج گیران مقاومت دیده می شود و تمام سعی خود را می کنند که فشار وارده بر ما را زیاد کنند. 

و با این کار سعی دارند قدرت قبلی خود را بدست آورند اما ما نباید تسلیم شویم بلکه باید به واکنش های جدید خود ادامه دهیم، نیروهای قدیمی باج گیران می توانند تجربه های تازه ما را برهم ریزند و بر افکار ما تاثیرگذار باشند. اما نباید کوتاه بیایم بلکه باید انگیزه خود را بیشتر کنیم. 

 

انجام عملی درست با احساساتی ناگوار 

به دلیل انجام وقت کشی و ابراز انگیزه های جدید از نقش همیشگی خود دور می شویم و عمل درستی که در این زمان انجام می دهیم برای مان احساسات بدی را به وجود می آورد. 

انجام وقت کشی شاید در وحله اول آسان نباشد ولی با گذشت زمان آسان تر می شود. وقتی سخن باج گیران را پشت گوش می اندازیم آن ها را دچار واکنش می کنیم ولی ما باید یاد بگیریم در این زمان خشونت های باج گیران که بسیار ناراحت کننده است را تحمل کنیم تا تغییرات ایجاد کرده در رفتار خود را پا برجا نگه داریم. و نباید اجازه دهیم این ناراحتی ها ما را از مسیر و هدف مان دور کند. 

 

فاصله بگیرید

رفتار با باج گیران عاطفی - فاصله گرفتن

 

همیشه در زندگی از جملات ویژه وقت کشی استفاده کنید. و به کارهای تان ادامه دهید تا موثر واقع شوند. برای وسوسه نشدن و خود را گناه کار ندانستن بهترین کار فاصله گرفتن است. منظور از فاصله دور شدن از مخاطب بدون توضیح نیست بلکه برای بدست آوردن آرامش خود برای چند لحظه با معذرت خواهی از او دور شده و در جای آرام با خود خلوت کنیم. 

وقتی فاصله بگیرید این احساس بد از شما دور می شود و دچار فاصله عاطفی مهمی می شوید که به معنای فروکش شدن شعله ها و احساس خنکی در شما است. 

 

مشاهده کنید

پس از دور شدن از ماجرای باج گیری می توانیم برای تصمیم گیری های مان اطلاعات جمع آوری کنیم تا پاسخ گوی باج گیران باشیم. 

در زمان باج گیری باید وضعیت خود ومخاطب مان را زیر نظر داشته باشیم و مشاهده گر آن باشیم. 

 

چه اتفاقی دارد می افتد

با مرور موقعیت احساسات خود را نادیده بگیریم و به عنوان مشاهده گر کمی به درخواست باج گیران فکر کنیم و نظرات خود را در این باره یادداشت کنیم. 

با نوشتن این اطلاعات بر روی کاغذ و یا حتی نگه داشتن آن در ذهن خود دچار فاصله عاطفی می شویم و به وسیله آن می توانیم پاسخ خیلی از سوال های مان را دریافت کنیم. 

 

به چه فکر می کنیم 

هر چه از ذهن مان می گذرد را یادداشت کنیم و به افکاری که تکرار می شوند و برای مان خوشایند نیستند بیشتر توجه نشان دهیم این ها اعتقاداتی هستند که ارزش ها را در ما به وجود آورده اند. 

احساسات نیروهای مستقل و زود گذر هستند. آن ها پاسخی در مقابل افکارمان می باشند به بیان دیگرهر احساس گناهی که در مقابل باج گیران عاطفی به سراغ ما می آید به دلیل باور های منفی نسبت به مسئولیت های خودمان است، درواقع احساسات خود را نادیده گرفته ایم.

به طور خلاصه برای تغییر الگو های مان اول باید باورهای مان را تغییر دهیم. 

نقاط انفجار ما چیست؟ 

نقطه ضعف های شخصی ما هدف باج گیران قرار می گیرد و ما باید قبل از هر چیزی بدانیم این نقطه ضعف ها کدامند. و آن چه باورهای ما را بر می انگیزد ،احساسات ما را تحریک می کند و باعث تسلیم شدن ما در مقابل باج گیران می شود را پیدا کنیم. 

در واقع این ها سیم های متصل به احساسات مان هستند و با شناخت این سیم ها می توانیم راحت تر ارتباط شان را قطع کنیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا