مهارت های ارتباطی

تاثیر مهارت های نرم در مصاحبه

مهارت های کاری به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که در ادامه بررسی می کنیم.

مهارت های سخت ( hard skills) 

  این دسته مهارت ها به توانمندی در کار با ابزار، دانستن روند انجام کارها، کار با نرم‌افزارهای مختلف و تجربه اجرای فرآیندها در یک پروژه کاری اطلاق می گردد. شناسایی این گروه از مهارت ها برای مصاحبه کنندگان کار دشواری نیست. با چند پرسش و پاسخ برنامه ریزی شده به راحتی نمایان می شود.

مهارت های نرم(soft skills)

این مهارت ها ریشه در رفتار شناسی و شخصیت شناسی داشته و به خصوصیات اخلاقی و رفتاری افراد مربوط می‌شود. به همین سبب شناسایی آن ها به آسانی مهارت‌های سخت نیست. تنها از عهده مصاحبه‌ گران حرفه ای و مجرب بر می‌آید. مهارت‌های نرم به نوعی با توانایی ایجاد ارتباط و کنارآمدن افراد با دیگران مربوط می شود.

این مهارت ها قابل سنجش نیست و به دانش بالایی نیاز دارد. از آن جا که مهارت های نرم به موضوع ارتباط موثر با دیگران مرتبط است، در تمام زمینه‌های شغلی دارای اهمیت و ارزش بالایی می باشد. به تمام مصاحبه شوندگان توصیه می شود حتما مهارت‌های نرمی که در آن توانمند هستند را در رزومه خود ذکر کرده و آن‌ها را تشریح نمایند. مطمئناً ذکر این اطلاعات تاثیر بسزایی در موفقیت آنان در یک مصاحبه شغلی خواهد داشت. به شرطی که جانب انصاف و صداقت را رعایت کرده و به مطلبی خلاف واقع اشاره نکنند.

از مهم ترین مهارت های نرم کدامند و چه تاثیری بر مصاحبه شغلی دارند ؟

در ادامه با مهم ترین مهارت های نرم آشنا می شویم و اثر هر یک را بر مصاحبه شغلی بررسی می کنیم.

 مهارت ارتباطات

 منظور از ارتباط همان مهارت برقراری ارتباط موثر می باشد. در صورت دارا بودن این مهارت می توانید، رابطه ای صمیمانه و محکم را بین خود و مصاحبه کنندگان به وجود آورید. از فضای ایجاد شده بیشترین بهره را برای کسب موفقیت ببرید.

سازماندهی 

 از طریق این مهارت می‌توانید توانایی خود را در برنامه ریزی و اجرای پروژه ها نشان دهید. از تجربیات قبلی خود در این زمینه کمک بگیرید. مهارت سازماندهی، جزو مهارت های بسیار مهم و حیاتی طبقه ‌بندی می‌شود. افرادی که در این زمینه  توانایی بالاتری داشته باشند، همیشه در نظر مصاحبه کنندگان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

توانایی کار گروهی

برخی مشاغل ارتباطی مستقیم با فعالیت های تیمی و گروهی دارند. کسانی برای تصدی این مشاغل انتخاب می‌شوند که توانایی خود را در زمینه کار گروهی به اثبات رسانده و در این زمینه دارای سابقه و تجربه باشند.

دقت

از مسائل مهم و مهارت هایی که حتماً در مصاحبه های استخدامی توسط مصاحبه کنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد، میزان دقت و تمرکز داوطلبان است. بدین ترتیب که مصاحبه کننده با طرح سوالات یا ایجاد یک موقعیت از قبل برنامه‌ریزی شده، میزان دقت و تمرکز مصاحبه شونده را در بوته آزمایش قرار می‌دهد. در این شرایط است که یک داوطلب دقیق و نکته سنج از یک داوطلب سهل انگار و بی توجه تشخیص داده می شود.

مهارت مدیریت زمان

یکی دیگر از مهارت های نرم، وقت شناسی و مدیریت زمان است. برخی اوقات مصاحبه کنندگان از داوطلب می‌خواهند که یک فرآیند را در زمانی مشخص تشریح و تجزیه و تحلیل نماید. حال اگر این فرد در بازه زمانی مشخص بتواند اطلاعات را به صورت کامل و طبقه‌بندی شده در اختیار مسئولان برگزاری قرار دهد از این آزمون سربلند بیرون آمده و امتیاز مورد نظر را کسب خواهد نمود.

مهارت تفکر انتقادی

این مورد در برگیرنده مطالب مختلفی است. به طور کلی شخصی دارای تفکر انتقادی است که توانایی تجزیه و تحلیل را داشته و بتواند بین موضوعات مشابه تمایز قائل شود. اطلاعات را به راحتی جستجو و شناسایی کرده و توانایی استدلال منطقی را نیز داشته باشد. یک فرد دارای تفکر انتقادی از توان پیش‌بینی کردن وقایع و همچنین تبدیل دانش ها به یکدیگر برخوردارمی باشد. می تواند به راحتی از یک دریافت کننده اطلاعات به یاد گیرنده ای فعال تبدیل شود.

خلاقیت

خلاقیت کلید برون‌ رفت از بسیاری از بحران هاست. برخی مشکلات از طریق قوانین شناخته شده و روتین قابل حل نمی باشند و نیاز به افرادی دارند که با استفاده از قدرت خلاقیت و ارائه راه حل های سریع نسبت به حل آن ها اقدام نمایند. از این رو در مصاحبه های شغلی، سنجش مهارت نرم هم از نظر مصاحبه کنندگان با تجربه دور نمی ماند.

شخصیت دوستانه

 این مهارت هم برای انجام کارهای گروهی بسیار تاثیرگذار است. ضمن این که برخی مشاغل مانند فعالیت های حوزه بازاریابی و فروش نیاز به افرادی دارد که بتوانند به راحتی با دیگران صمیمی شده و رگ خواب آن ها را به دست بگیرد. این مهارت نرم برای استخدام افراد در این دست مشاغل، به شدت زیر ذره بین مصاحبه کنندگان قرار می‌گیرد.

 اعتماد به نفس

 این مهارت نرم، از همان برخورد اولیه خود را در حرکات و رفتار داوطلبان نشان داده می شود. مصاحبه شوندگان با اعتماد به نفس بالا و هم چنین متقاضیان ضعیف و خجالتی را به سرعت از یکدیگر تفکیک می‌کند. بدون داشتن این مهارت، شانس موفقیت در یک مصاحبه شغلی بسیار کم است.

مهارت حل مسئله

برخی مشاغل به شدت نیازمند افرادی هستند که بتوانند درلحظه، شرایط را سنجیده و مسئله پیش آمده را حل نموده و به سرانجام برسانند. لذا مصاحبه کنندگان از طریق طرح پرسش ها و مسائل از پیش تعیین شده، این مهارت آنان را به چالش کشیده و افراد برتر را در این خصوص شناسایی می کنند.

صبوری

 فاکتور بسیار مهمی است که لازمه موفقیت در بسیاری از مسئولیت هایی است که به ما محول می‌شود. پس در مصاحبه شغلی حواستان را جمع کنید زیرا مصاحبه کنندگان از طریق خلق موقعیت های از پیش طراحی شده میزان صبر و حوصله شما را می سنجند.

وجدان کاری

 هر سازمانی به دنبال استخدام افرادی است که دغدغه منافع سازمان و مشتریان را داشته باشد. به اصطلاح از موهبت وجدان کاری بهره لازم را برده باشند. سعی کنید در یک مصاحبه شغلی همواره این مهارت نرم خود را به وضوح برای مصاحبه کنندگان آشکارسازید.

توانایی حل منازعه

این مهارت نرم توان مدیریتی شما را نمایان می‌سازد. پس اگر سابقه یا تجربه ای در این زمینه دارید از قدرت فن بیان خود کمک بگیرید و آن داستان را به نحوی تاثیرگذار برای مصاحبه کنندگان بازگو نمایید.

 مثبت نگری

 برای حل بسیاری از مسائل و هم چنین گذر از بحران ها نیازمند نگرش مثبت هستیم. وجود کارکنانی با این ذهنیت برای هر سازمانی لازم است. در طول جلسه مصاحبه شغلی به برگزارکنندگان ثابت کنید که فردی مثبت نگر هستید.

انعطاف پذیری

 یکی از مهارت های نرم بسیار کاربردی برای ارتقاء و افزایش بهره ‌وری شغلی، مهارت انعطاف‌پذیری است. در صورت دارا بودن این مهارت می توانید در مواقع ضروری، سبک و شیوه کاری خود را تغییر دهید. پذیرای نظرات سازنده دیگران باشید. از این ویژگی بیشتر استفاده نمایید.

مصاحبه کنندگان نیز باید توجه داشته باشند که نباید به صرف این که برخی داوطلبان در برخی مهارت های سخت دچار ضعف هستند آن ها را کنار بگذارند. شاید همین اشخاص دارای مهارت های نرم قدرتمندی باشند که بتوانند مشکلات عمده سازمان را با تکیه بر همین توانمندی ها حل و فصل نمایند.

پس یک مصاحبه کننده حرفه‌ای می‌بایست فهرستی از مهارت های نرم را تهیه و آن ها را در مصاحبه شوندگان مورد بررسی قرار دهد. یعنی با طرح سوالات هدفمند و ایجاد موقعیت های خاص مهارت های نرم آنان را به چالش بکشد. در کنار مهارت های سخت این دست توانمندی‌ها را نیز با دقت خاص مدنظر قرار دهد. مسلم است که مدارک دانشگاهی متضمن دارابودن مهارت نرم مصاحبه شوندگان نیست. پس آنان باید این قابلیت ها را فرا گرفته و در خود تقویت نمایند. مهارت های نرم میزان تعادل را افزایش می دهد و باعث خواهد شد از دانش و تخصص خود به نحو موثرتری استفاده نماییم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا