مهارت های ارتباطی

موفقيت شغلي و کسب مهارت ارتباطی

موفقیت شغلی وکسب مهارت ارتباطی رابطه مستقیمی باهم دارند. تسلط به مهارت هاي ارتباطي براي كسب موفقيت در هر فعاليت اجتماعي،  امري گريز ناپذير اســت. بخصوص كه اين فعاليت اجتماعي مربوط به حوزه كسب و كار باشد. فردي در اين حوزه موفق تلقي مي گردد كه بتواند ارتباط هاي موثري با روسا،  همكاران و مشتريان خود برقرار كرده و آن روابــط را استمـــرار بخشد. در واقع هر شخصي براي كســـب موفقيت شغلي بايد علاوه بر برخـــورداري از توانمندي هاي تخصصي سخت افزاري و نرم افزاري مرتبط با حرفــــه خود،  از توانايي هـاي خاص در برقراري ارتباط هم بهره كافي داشته باشد.

در اين مقاله به اختصار،  به برخي مهارت هاي ارتباطي كه هر فرد براي كسب موفقيت شغلــي به آن نياز دارد مي پردازيم.

راه هاي برقراري ارتباط را بدانيم

 قبل از اينكه بتوانيم مهارت هاي ارتباطي خود را تقويت كنيم،  در ابتدا بايد در وهله نخست،  توانايـي برقراري ارتباط را داشته باشيم. همين كه بتوانيم نظر افرادي را تاييد كنيم يا حتي با آن به مخالفت بپردازيم در واقع داريم ارتباطي را شكل مي دهيم. پس براي اينكه به اين توانايي اوليه دست پيــــدا كنيم،  نخست بايد از حالت انفعال و بي تفاوتي خارج شده و با محيط و انسان هاي پيرامـــون خود،  تعامل اجتماعي داشته باشيم. به خاطر داشته باشيد اگر با كاري مخالفت ورزيده و نظر خود را علنــي سازيم،  خيلي بهتر از اين است كه اصلا هيچ نظري نداشته باشيم.

به ديگران توجه واقعي داشته باشيم

 توجه واقعي يعني اين قابليت را داشته باشيم كه اين احساس در مخاطب بوجود بيايد كه واقعـا در كانون توجه ما قرار گرفته است. اگر توجهمان ظاهري باشد به راحتي توسط مخاطب،  حس خواهد شد و بطور قطع ارتباط اثربخشي شكل نخواهد گرفت. مي توانيم با ارسال برخي نشانه ها از جملــه،  تبريك روز تولد، ‌تبريك سالگرد ازدواج يا تولد فرزند و يا حتي يادآوري تاريخ آشنايي مان به آنهــا متذكر شويم كه نزد ما از اهميت ويژه اي برخوردار هستند و ادامه ارتباط با آنان،  براي ما بسيـــار مهم مي باشد.

تقویت مذاكره كردن و موفقیت شغلی

در صورت توجه به اين مهارت،  هم مي توانيم در محيط كار به شرايط مطلوبتري دست پيدا كنيم و هم مي توانيم مشتريان بيشتري را به خريد محصول يا خدمت خود ترغيب نماييم. البته اين مهارت،  خود مستلزم كسب مهارت هاي ديگر از قبيل رفتار شناسي و فن بيان مي باشد. يعني در ابتدا بايــــد خصوصيات رفتاري مدير،  همكار و يا مشتري خود را شناسايي كرده و با توجه به ويژگي هـاي خاص هر يك از آنها، ‌ با بياني قدرتمند و تاثيرگزار، ‌شيوه هاي اثربخش مذاكره را به كار ببريـــــــم تا هم موقعيت شغلي خود را ارتقا داده و هم بتوانيم مشتريان بيشتري را به سمت خود جلب نماييـــــم.

فن بيان و سخنوري و موفقیت شغلی

يكي از مهم ترين مهارت ها براي جلب توجه ديگران،  استفاده از قدرت فن بيان و سخنــــوري است. فرض كنيد ما بهترين خدمت يا محصول را در اختيار داشته ولي از بيان مزايا و ويژگي هاي آن ناتوان باشيم. بديهي است كه هرگز در اقناع مشتري موفق نبوده و به راحتي آنها را از دست خواهيـم داد.

حال عكس اين قضيه را تصور كنيد. ما محصول يا خدمت فوق العاده اي نداريم ولي چنان با قدرت و جذابيت آن را به معرفي مشتري مي كنيم كه چاره اي جز خريد محصول،  برايش باقي نمي مانـد. اين توانمندي در تعامل با مديران و همكارانمان نيز حائز اهميت است. براي مثال،  شما پيشنـــهاد بسيار خوبي براي بهبود شرايط سازمان خود در ذهن داريد ولي اين توان را در خود نمي بينيد كه آن را مطرح سازيد. به همين راحتي،  يك فرصت ويژه براي پيشرفت از دست رفته و تنها افسـوس آن در آينده براي شما باقي خواهد ماند.

گوش كنيم، شنونده نباشيم

خوب گوش كردن معجزه ميكند. شنيدن يك فرايند ناآگاهانـــه است و ما نقشي در وقع آن نداريم ولي گوش كردن اقدامي آگاهانه است كه توسط مغز ما مديريت ميشود. اگر حرف مخاطب خود را با توجه كامل گوش كنيم ؛‌ خصوصيات رفتاري او را شناخته و به نيازه و خواسته هايش واقف خواهيم شد. حال مي توانيم با توجه به خصوصيات رفتاري و اخلاقي وي،  بهترين پيشنهاد را براي رفع نيازها و خواسته هايش به وي پيشنهاد مي كنيم.

اعتماد سازي در موفقیت شغلی

اگر ما صداقت را در روابطمان رعايت كنيم،  ‌به راحتي مي توانيم اعتماد طرف مقابل را جلب كنيــم. بدين ترتيب مسوليت هاي مهمتر و ارزشمندتري از سوي مديران به ما پيشنهاد مي شود و مشتريان نيز با اطمينان خاطري بيشتري با ما وارد ارتباط و تعاملي پايدار خواهند شد.

مدارا کردن با دیگران و موفقیت شغلی

گاهي ممكن است برخي همكاران در محيط كار،  ‌بواسطه بروز مشكلات فردي، ‌ از روحيـــه خوبـي برخوردار نباشند و بواسطه همين امر، ‌رفتار نامطلوبي داشته و كيفيت كاري آنها بطرز چشمگيـــري افت كند. اينجاست كه ما به عنوان همكاري مسئوليت پذير، ‌ بايد رفتار وي را تحمل كرده و حتـي در انجام وظايف ،  او را ياري كنيم. تنها با اين رويكرد است كه در صورت وقوع شرايطي مشابه براي ما،  مي توانيم مطمئن باشيم كه آنان نيز ما را تنها نخواهند گذاشت.  اين مهارت در برخورد با مشتـري نيز اثري مطلوب دارد. ممكن است مشتري،  رفتاري نامناسب با شما داشته باشد. در اين صـــورت بايد خونسردي خود را حفظ كرده و شرايط را مديريت كنيد. مطمئن باشيد اينگونه رفتارها،  هرگز از ديد مديران پنهان نمانده و در ارتقاء و پيشرفت كاري شما تاثير به سزايي خواهد داشت.

با مهارت زبان بدن آشنا باشيم

بخش قابل توجهي از روابط ما براساس ارتباطات غير كلامي صورت مي گيــرد. در واقع 55 درصد از روابط ما از طريق زبان بدن محقق مي شود. حتي اگر در سخنوري از تبحر كافي برخوردار نيستيـد،  مي توانيد با يك لبخند،  ارتباط خود را به سطح مطلوبي برسانيد. لزوم توجه به حركات صورت،  نوع راه رفتن و ايستادن،  تماس چشمي و… از جمله عوامل تاثيرگزار در ارتباط ما با همكاران ومشتريان بوده و استفاده درست و به موقع از آنها، ‌ توفيقات چشمگيري را برايمان به ارمغان خواهـد آورد.  

براي حل مسائل پيشقدم شويم

اگر مشكل يا مساله اي پيش بيايد،  بايد احساس مسئوليت نموده و در حل آن سهيم شويم. با ايـن كار خود را فردي مسئول و متعهد نشان داده و باعث خواهيم شد كه مديران و همكاران، ‌ براي گزار از مسائل مشابه روي ما حساب ويژ ه اي باز كنند.

خشم و استرس خود را كنترل كنيم

يكي از مهم ترين مهارت ها براي موفقيت شغلي، ‌ كنترل خشــــم و استرس مي باشد. اين دو عنصر در صورت عدم كنترل،  مسبب مشكلات بسيار ديگري شده و چه بسا ممكن است به قيمت از دســـت دادن شغلتان منجر گردد. بهتر از قبل فهرستي از موقعيت هايي كه باعث خشم و نگراني مان ميشـود را تهيه و در رفع آنها بكوشيم و يا حتي الامكان آمادگي لازم براي مواجهه با آنها را در خود ايجــاد نماييم. برخي اقدامات از قبيل مطالعه كتاب هاي روانشناسي،  جلسات مشاوره و يا ورزش هايي همچون يوگا و شنا،  نقش مهمي در كاهش اين معضلات رواني ايفا ميكنند.

((نَه)) گفتن و موفقیت شغلی

برخي اوقات گمان مي كنيم اگر با درخواست فردي مخالفت كنيم،  در واقع به او بي احترامي كرده

ايم. اين طرز فكر شرايط دشواري را براي ما بوجود آورده و بخش اعظمي از وقت و انرژي مـــان را صرف حل مشكلات بعضا كم اهميت ديگران نماييم. اين موضوع راندمان كاري را بشــــدت كاهش داده و موقعيت شغلي ما را در بلند مدت به مخاطره مي اندازد. لازم است گاهي دربرابر خواسته هاي بعضا نامعقول و غير منطقي ديگران مخالفت كنيم تا بتوانيم با قدرت و توان بيشتر براي دسترســي به اهداف و انجام وظايف محوله خود اقدام نماييم.

موفقیت شغلی و انعطاف پذيری

انعطاف پذيري به معناي اين نيست كه از باورها و ارزش هايمان فاصله بگيريم بلكه بدين معناست كه ما مي توانيم برخي عادات و عقايد بعضا ناخوشاينــد خود را كه در بين افراد بسيــــاري دافعه ايجاد ميكند كنار بگذاريم. بطور مثال برخي عقيده دارند كه در تمام گفتگوها، آنها بايد حرف آخر را بزنند ولي شايد انجام اين عمل، ‌هميشه منطقي و مطلــــــوب نباشد و بهتر است براي نهايـي شدن يك قرارداد پرسود،  كمي از مواضع خود عقب نشيني كرده و بگذارد طرف مقابل توافق نهايــي را اعلام نمايد. با اين كار هم رضايت مخاطب جلب شده و هم منافع سازمان حفظ ميگردد.

خوش رفتار و خوش برخورد باشيم

كليد موفقيت در ايجاد و استمرار روابط سودمنـــد، ‌ خوش رفتاري است. شايد برخي از ما در حوزه كاري خود از تخصص و اطلاعات كامل بهره مند نباشيم ولي چنان با ديگران خوش برخــــــورد و مهربان باشيم كه آنان خود را موظف بدانند كه در صورت بروز مشكل، ‌تمام توان خود را براي كمك به ما بكار بگيرند. خوش رفتاري با مشتري هم تاثيري در حد معجزه دارد. شايد كيفيت محصـول و خدمات ما، ‌ مزيت رقابتي خاصي بر محصولات مشابه موجود در بازار نداشته باشد ولي رفتار خوش و پركششمان ، ‌ مشتريان بسيـــــاري را مجاب به ادامه همكاري با ما نموده و آنان را به مشترياني وفادار تبديل نمايد.

تاثیر صداقت در موفقیت شغلی

چنان پر اهميت است كه به عنوان توضيح همين دو كلمه كافي است:  صادق باشيد!

حامي ديگران باشيم

خصوصيات مثبت همكارانمان را تحسين كرده و از تلاش هايشان براي دست يابي به اهداف مشتـرك سازمان تقدير و تشكر نماييم. در اين صورت احســــاس خواهند نمود كه تنها نيستند و تمــــام زحمات شان رصد مي شود. اين اقدام سطح انگيزه و انرژي آنها را بشدت افزايش داده و در بهـره وري آنان تاثيري دو چندان دارد.

انتقاد پذيری و موفقیت شغلی

اگر مي خواهيم ايرادات كاري خود را به حداقل برسانيم مي بايست انتقادات منطقي ديگران را بپذيريم. برخي افراد بشدت يكدنده و خود راي هستند. آنها به ايرادات خود واقفند ولي هنگامي كه اين مسائل از سوي ديگران مطرح مي گردد،  سريعا حالت تدافعــــي گرفته و اجازه اظهار نظر به آنان نمي دهند. بدين ترتيب ديگر كسي به خود اجازه نخواهد داد با وي به گفتگو پرداختـــه و راه حل هـاي مناسب  ارائه دهد. اگر چنين رفتاري داشته باشيم هرگز قادر به شناسايي و اصلاح معايب خود نخواهيـم بود و امكان رشد و پيشرفت را از خود دريغ خواهيم نمود.

شوخ طبعی و موفقیت شغلی

گاهي برخي جلسات و مذاكرات بشدت طولاني و كسل كننده مي شود. بطوري كه بيم آن ميرود ديـگر امكان ادامه گفتگو مقدور نيست در حالي كه هنوز نتيجه مدنظر حاصل نشده است. در اين شرايـــط است كه يك فرد موقعيت شناس،  با بيان موضوع يا حكايتي جالب و شنيدنــي،  شور و انرژي را به طرفين بازگردانده و ايشان را به ادامه مذاكره مشتـــاق مي سازد. چه بسا اين اقدام زمينه ســـاز يك موفقيت كاري بزرگ شده و موقعيت هـــاي مناسب تري را براي آن فرد بوجود آورد. شوخ طبعـــي در محيط كار هم ما را به شخصيت دوست داشتني تري تبديل كرده و شرايط كاري را براي ما مطلوب تر خواهد ساخت. البته شوخ طبعي، ‌ اساســا با توهين،  تمسخر و بي احترامي تفاوت داشتـــه و نبايد باعث آزرده خاطر شدن طرف مقابل ما گردد.

به كارگيري اين مهارت هاي ارتباطي نقش بسزايي در موفقيت شغلي ايفا مي كند. اگر خواهان موفقيت و ارتقاء شغلي هستيد،  مهارت هاي ارتباطي را بيش از پيش جدي بگيريد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. After study just a few of the weblog posts in your website now, and I really like your manner of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site checklist and will likely be checking again soon. Pls try my site as well and let me know what you think.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا