مدیریت مالی

یک راز کوتاه و مفیدبرای ثروتمند شدن

ثروتمند شدن چیزی نیست که شما با تلاش زیاد بتوانید به آن برسید.در حقیقت موفقیت اصلی از ذهن ما ریشه می گیرد. و در دنیای بیرونی ما انعکاس پیدا می کند.این که شما از لحاظ مالی در چه سطحی هستید مهم نیست،این یک  راز ،راه موفقیت و ثروتمند شدن را به شما نشان خواهد داد فقط کافی است به آنها عمل کنید.شما باید ذهنیت های اشتباه خودتان راجب پولدارشدن را کنار بگذارید و با ذهنیتی تازه به استقبال پیشرفت ها بروید.

شما با یادگیری این یک راز ثروتمند شدن ، درست همان مسیر افراد موفق را طی خواهید کرد.و با باورهای درستی که در شما ایجاد خواهد کرد .شما را در مسیر ثروتمند شدن قرار خواهد داد.پس صبور باشید و یه تک تک نکات دقت کنید و آنها را در زندگی خودتان اجرا کنید.

برای اینکه بدانید آن یک راز چیست ، باید مفهوم درآمد و انواع آن را بدانید .

انواع درآمد کدام است؟ مقایسه درآمد فعال و غیرفعال

 

درآمد چیست ؟

درآمد پولی است که وارد جیب ما می شود. خب این یک مفهوم خیلی ساده ای هست ،

حالا فرقی نمی کند  این پول از چه طریقی به دست می آید. می تواند حقوقی باشد که از صاحب کارمان دریافت می کنیم. ممکن است سود پولی باشد که در بانک سرمایه گذاری کرده ایم. یا حتی پول توجیبی که از اعضای خانواده دریافت می کنیم هم می تواند از انواع درآمد حساب بشود. این درآمدی که داریم می تواند پولی باشد که از فروش محصولات یا خدماتمون کسب می کنیم. البته این فروش قرار نیست حتما درفروشگاه و مغازه اتفاق بیفتد؛ امروزه تعداد زیادی از کسب و کار های موفق از طریق فروش اینترنتی فروش های میلیاردی دارند.

انواع درآمد

اگه بخوایم خیلی جزئی بررسی کنیم میتونیم به تعداد افرادی که دارن کسب درآمد می کنن اشاره داشته باشیم .

اما معمولا به طور کلی درآمد به دو دسته تقسیم می شود :

  • درآمد فعال
  • درآمد غیر فعال

درآمد فعال

یکی از انواع درآمد، درآمد فعال هست. درآمد هایی که نیاز به بودن شما دارن می شوند درآمد فعال.
یعنی شما باید باشید و کار انجام بدهید . نیاز به فعالیت مستقیم شما دارد و اگه کاری انجام ندهید درآمدی نخواهید داشت.
شما باید زمان خود را صرف کنید و کاری انجام بدهید تا درآمد فعال داشته باشید. به درآمد فعال اصطلاحا time for money می گوییم،  یعنی ساعت ها و زمان خود رو در ازای پول معامله می کنید.
شما برای چند ساعت مشخصی در روز کار می کنید و به ازای کار کردن خود پول دریافت می کنید،که در واقع درآمد فعال دارید.

چند مثال برای درآمد فعال

درآمد فعال نیاز به حضور و فعالیت مستقیم شما دارد. مثل یک پزشک که علم پزشکی اش را می فروشد. زمانی را که دارد از علم پزشکیش استفاده می کند، آن زمان را  می فروشد و در ازای آن پول در می آورد. یا مثلا یک کارمند توانایی ذهنی اش، توان انجام کار های اداری و زمانش رو می فروشد و در ازای آن پول در می آورد. یک کارگر که زور بازو و زمانش رو می فروشد در ازای آن ها، درآمد کسب میکند. همه این درآمد ها درآمد فعال هستند.

[aparat id=”quaj6″]

ویژگی های درآمد فعال

 

درآمد فعال یعنی درآمد محدود

فرمول درآمد فعال: حقوق درآمد فعال=ضریب تخصص×توان×زمان

شما در یک بازه مشخصی (معمولا ۸ ساعت) در روز رو برای کار کردن زمان اختصاص می دهید و در ازای اون، پول دریافت می کنید. زمان یکی از فاکتور های درآمدد شماست. فاکتور دوم توان هست. در واقع شما در این بازه زمانی ۸ ساعته نمی توانید به صورت مستمر کار انجام دهید . قطعا زمانی را باید به استراحت اختصاص دهید . در کنار این دو تا فاکتور، یک ضریب تخصص هم وجود دارد. یک عدد ثابت که نشان می دهد شما چقدر می توانید پول در بیاورید. این ضریب تخصص بسته به مهارت ها و دانش شما تغییر می کند .

حالا فرض کنیم توان شما نامحدود است . مثل ربات بتوانید ۲۴ ساعت شبانه روز را کار کنید. قبول دارید که همین ۲۴ ساعت هم یک زمان محدودی هست؟ بی نهایت که نیست. همه آدم ها در یک شبانه روز، ۲۴ ساعت وقت دارند.  پس زمان و توان یک عامل محدود هست. ضریب تخصص هم که یک عدد ثابت است (تغییر جزئی). حاصل ضرب سه تا عامل محدود قطعا می شود یک عدد محدود. پس درآمد فعال یک عدد محدود است . حتی اگر یک عدد خیلی بزرگی هم باشد همچنان محدود است.

یک راز کوتاه و مفیدبرای ثروتمند شدن

مزایا و معایب درآمد فعال

مزایا

  • بر اساس زمانی که می گذارید می توانید حدودا حساب کنید که چقدر قرار است درآمد کسب کنید .
  • چون مقدار درآمد در این حالت کم است ، بنابراین مسئولیت زیادی هم نخواهید داشت.
  • وقتی برای افراد دیگر کار می کنید و حقوق ماهیانه می گیرید، معمولا از استرس ها و تلخی های پشت پرده خبری ندارید.
  • یک بازه زمانی مشخص روزانه برای کار دارید ، بعد از آن ساعت، دیگرکار کردن شما اجباری نیست.

معایب

  • حقوق ها معمولا به مدت چندین ماه و حتی چندین سال ثابت هستند ، ممکن است بعد از چند مدت، افزایش کمی داشته باشند .
  • هر چقدر هم اضافه کاری انجام بدهید نمی توانید درآمدتان رو خیلی افزایش بدهید. پس درآمد شما محدود است .
  • امکان پیشرفت در آن حوزه کاری شما کم است . چون شما مدام زمان خود را در ازای پول می فروشید. پس برای آموزش زمان زیادی ندارید .
  • باید هر روز کار بکنید. معمولا می توانید دو و نیم روز در ماه رو مرخصی بگیرید و به تفریح و سفر بروید .
  • اگر کار نکنید هیچ درآمدی هم نخواهید داشت. یعنی نیاز به زمان مستقیم شما دارد .

 

درآمد غیرفعال

انواع دیگر درآمد، درآمد غیرفعال است . درآمدی که نیازی به کار کردن همیشگی ندارد. آیا درآمدی هست که برایش کار نکنیم؟ بله. درآمد غیرفعال درآمدی هست که نیاز به زمان و فعالیت مستقیم ندارد. برای این درآمد دو حالت وجود دارد. انواع درآمد غیرفعال شامل:

  1. پول برای پول (money for money)
  2. سیستم برای پول (system for money)

۱. پول برای پول

مثلا پول خیلی زیادی دارید، این پول رو جایی سرمایه گذاری می کنید و سودش رو می گیرید. یعنی اگه شما یک میلیارد تومان در بانک سرمایه گذاری کنید با سود ۲۰ درصد حدودا ماهی ۱۷-۱۸ میلیون تومان می توانید درآمد داشته باشید. بدون این که کاری انجام بدهید. در واقع پول شما دارد برای شما کار می کند و کسب درآمد می کند. چون نیاز به زمان مستقیم شما ندارد. شما ممکن است خواب باشید، مسافرت رفته باشید و در حال تفریح باشید اما این پول به حساب شما واریز می شود .

  2 . سیستم برای پول 

دومین نوع درآمد غیرفعال، درآمد سیستم در ازای پول هست. این جنس از درآمد ها، درآمد هایی هستند که احتمالا قبلا براش کار کرده اید ، قبلا یک سری فعالیت ها داشتید و امروز نتیجه اش رو می گیرید .

ویژگی های درآمد غیرفعال

درآمد غیرفعال نیازمند صرف وقت به صورت مستقیم نیست.
منظور از این جمله در هر دو حالت غیرفعال این است که آدم ها از اهرم استفاده میکنند. شما وقتی پول می گذارید بانک و سودش رو میگیرید اهرم شما پول است.
پول شما دارد برایتان کار می کند. می گویید پول و سرمایه ندارم؛ شما می توانید از اهرم زمان دیگران استفاده کنید؛آقای جی پال گتی ، اولین بار درباره این موضوع صحبت کرده است.
ایشان اذعان دارند که من ترجیح می دهم  به جای این که از صد در صد توان خودم استفاده کنم از یک درصد توان صد نفر استفاده کنم. در واقع آن هم می شود صد در صد اما من خسته نمی شوم کیفیت کار بالاتر می رود.
از همه مهم تر،می توانم  این یک درصد ها رو حداقل تا  10-20 درصد افزایش بدهم. آدم هایی که از اهرم استفاده میکنن چه پول چه زمان، درآمدهایشان  می  تواند با بیشتر شدن اهرم ها، به درآمد نامحدود تبدیل بشود .

درآمد غیرفعال اینترنتی

برای کسب درآمد غیرفعال، روش های اینترنتی و آنلاین بسیاری وجود دارد که بهترینشان فروش محصولات و خدمات هست.
مثلا یک مدرس (در هر حوزه ای) می تواند برای خودش یک وبسایت ایجاد کند . دوره های آموزشی برای مخاطب هایش تولید کند.
بعد در وبسایتش این دوره های آموزشی رو آپلود کند و کار های معرفی دوره ها و ویدئو های آموزشی رو انجام بدهد. بعد از انجام این کار ها، افراد می توانند وارد سایت این مدرس بشوند و ویدئوهای آموزشی رو خریداری بکنند.
به این دلیل می گویم آنلاین، که این افراد خریدار ، خیلی راحت از درگاه پرداخت اینترنتی موجود در سایت دوره رو میخرند و به آن دوره ها دسترسی پیدا میکنند. یک نویسنده وقتی کتابی می نویسد ، می تواند درآمد غیرفعال اینترنتی داشته باشد.
خب یکی از راه های فروش کتابش، فروش در مغازه های کتاب فروشی است . اما به صورت اینترنتی می تواند نسخه پی دی اف را به عنوان یک محصول بفروشد.

یک راز برای ثروتمند شدن
a man rising coins

یک مزیت مهم درآمد غیرفعال

 درآمد غیرفعال مزایا و معایب خودش رو دارد. اما مهم ترین مزیتش داشتن همزمان این دو نوع درآمد هست. از اونجایی که درآمد غیرفعال نیازی به زمان مستقیم شما ندارد می توانید به صورت غیرفعال درآمد کسب کنید. حالا اگر به کار دیگری هم علاقه دارید می توانید اون رو انجام بدید. در واقع می توانید به صورت فعال هم درآمد داشته باشید.

ثروتمندها تو حالت پول برای پول، چون از اهرم پول استفاده میکنند پول بیشتری به دست می آورند. مثال ۱ میلیارد تومان که سر سال از بانک ۲۰۰ میلیون تومان سود میگیرید رو در نظر بگیرید. ممکن است ماهانه فقط ۵ میلیون هزینه زندگیتان باشد.
شما می توانید بقیه این پول رو بگذارید روی پول قبلی و سود بیشتری دریافت کنید. همین باعث می شود این نوع درآمد نامحدود بشود.

البته که مساله دانش مالی و هوش مالی که در مقاله ی دیگرم در مورد آن نوشتم فراموش نشود ، شما با دانش مالی نسبت به هر سرمایه گذاری می توانی پول روی پول بگذارید .

تو حالت سیستم برای پول، شما کارمند استخدام می کنید. کلی کار رو بین تعداد زیادی آدم تقسیم میکنید. که البته از اهرم زمانی اون ها استفاده می کنید. آن آدم ها کار میکنند و برای خودشان پول در می آورند. شما هم که دارید کل مجموعه رو مدیریت می کنید به ازای زمانی که آن ها می گذارند پول در می آورید . حسن این حالت این است که ، شما فرض کنید ۸ نفر کارمند دارید و روزی ۸ ساعت، زمان کاریشان است . در واقع انگار شما دارید ۶۴ ساعت در روز کار می کنید .

مزایا و معایب درآمد غیرفعال

مزایا

  • بعد از مدتی کار کردن، دیگر اگر حتی کار هم نکنید درآمد دارید.
  • نیاز به زمان مستقیم ندارد و می توانید بدون زمان گذاشتن در لحظه، پول در بیاورید .
  • نامحدوده و بیشتر از چیزی که تصور می کنید کسب درآمد خواهید داشت .
  • بازه زمانی مشخصی ندارد؛ هر زمان که مال باشیدکار میکنید .
  • هر چقدر بیشتر زمان بگذارید درآمدتان بسیار افزایش پیدا می کنید .
  • امکان پیشرفت زیاد وجود دارد. چون زمان بسیاری برای آموزش می توانید بگذارید .

معایب

ممکنه چند مدت کار کنید و درآمد نداشته باشید تا کارتان به نتیجه برسد .

مسئولیتش سنگین است و ممکن است استرس به نتیجه رسیدن رو داشته باشید .

فرق قشر متوسط و فقیر با قشر ثروتمند در درآمد زایی

 

ثروتمندها پولشان رو برای خرید زمان بیشتر خرج میکنند. اما قشر متوسط و فقیر جامعه، زمان رو خرج میکنند تا پول بیشتری به دست بیاورند. اصلا بحث توهین نیست و هر کس یه انتخابی دارد.
اکثر کارمند ها چون درآمد ثابتی دارند و از انواع درآمد فعال استفاده میکنند، وقتی یک خرج به خرج های قبلیشان اضافه می شود ، سعی میکنند به جای افزایش درآمد، هزینه هاشون رو کم کنند. پس تفاوت اصلی قشر ثروتمند با قشر متوسط و فقیر این است که ثروتمندها پول خرج میکنند تا زمان بخرند، فقرا زمان خرج میکنند تا پول به دست بیاورند

حالت سیستم برای پول دو مدل دارد. مدل اولش همین  که از زمان دیگران استفاده کنید. مثال مدل دوم آدم هایی هستند که محصولشون رو یک بار تولید میکنند و دائما اون رو میفروشند. مثل یک خواننده؛ یک بار وقت می گذارد، آهنگ سازی و ترانه سرایی انجام می شود ضبط می شود و به ازای هر بار فروش آن آهنگ، یک درصدی از مبلغ، به اون خواننده می رسد.
درآمد غیرفعال سیستم برای پول یعنی این خواننده یک سیستمی ساخته است که دائما در حال تکراره. دیگر به زمان مستقیم احتیاج ندارد. ممکن است این خواننده در سفر باشد، ممکن است در حال ورزش باشد، تا یک مدت زیادی بعد از انتشار یک آهنگ، می تواند از فروشش درآمد کسب کند.

مقایسه درآمد فعال و درآمد غیرفعال

شما زمانی که یک ساعت کار میکنی به همون اندازه پول درمیاورد. اگه دو ساعت وقت بگذارید به اندازه دو ساعت پول درمیاورید. همینطور اگه ۱۰ ساعت برای کارتان زمان بگذارید درآمدتان هم به اندازه اون ده ساعت خواهد بود.
یعنی درآمدتان یک نسبتی هست که به زمانتان ضرب می شود. این که خیلی خوبه؛ مگر ایرادی دارد ؟ بله دو ایراد دارد.
شما اگر برای کارتان وقت نگذارید، هیچ پولی در نمی آورید ، شما بیشتر از این مقدار نمی توانید وقت بگذارید؛ پس در نتیجه، پول بیشتر هم نمی توانید در بیاورید .

شما وقتی به اندازه ای کار می کنید  و زمان می گذارید، پول خیلی کمی در می آورید. بعد که به مرور کارتان پیشرفت می کند زمان کمتری می گذارید و پول بیشتری در می آورید . همینطور که می گذرد ، شما به نقطه ای می رسید که زمانتان نزدیک به صفر است  ولی درآمدتان خیلی زیاد است . حالا چون شما از اهرم زمان استفاده کردید اگر زمانتان را دوباره بیشتر کنید، پول بیشتری هم در می آورید .

تفاوت درآمد فعال و درآمد غیرفعال دقیقا مثل با سطل آب بردن و لوله کشی است .

معمولا اولویت قشر فقیر و متوسط این است که آن ها می گویند من الان کار کردم پس الان هم باید پولمو بگیرم. اما برای قشر ثروتمند اصلا عجیب نیست که یک مدت یک جایی رایگان کار کنن . آدم های ثروتمند آدم های صبورتری هستند . چون آنقدر صبر میکنند تا بالاخره به آن نتیجه دلخواهشون برسند .

هر کدام از انواع درآمد در مسیر ثروت چیکار میکنن؟

 

درآمد فعال هزینه های روزمره زندگی را تامین می کند. درآمد غیرفعال در بلند مدت ما رو به آرزوهامان می رساند.
برای این که بتوانید به صورت مستقل برای خودتان درآمد کسب کنید راحت ترین و اصولی ترین روش، داشتن درآمد فعال است . یعنی مثلا برای شخص دیگر  و در مغازه و شرکت افراد دیگر کار کنید و حقوق بگیرید. یا حتی خودتان خدمات ارائه بدهید.
چون بدون سرمایه نمی توانید یهو سیستم سازی کنید و درآمد غیرفعال داشته باشید. شما نمی توانید تو نقطه شروع ، از درآمد غیرفعال شروع کنید. معمولا آدم ها از درآمد فعال شروع میکنند و کم کم به درآمد غیرفعال می رسند. درآمد فعال، زمانی که دارید لوله کشی میکنید هزینه روزمره تان را به شما می دهد . درآمد غیرفعال هم شما را به آرزو هایتان می رساند.

سعی کردیم تو این مقاله، انواع درآمد رو از همه جوانب بررسی کنیم .

و در واقع آن یک راز ثروتمند شدن استفاده از درآمد غیر فعال در بیزینس و کسب و کارتان است .

به این نکته هم توجه کنید که قرار نیست انتخاب همه آدم ها یک چیز باشد. هر شخصی راهی رو انتخاب می کند و برای همه افراد راه درست وجود دارد. فقط بحث انتخاب است که کدام یک از انواع درآمد رو انتخاب کنید .

مقالات مرتبط :

مدیریت مالی به چه معنا است؟ +  مدیریت مالی چیست؟
سمینار آموزشی ذهن ثروتمند و افزایش هوش مالی – دکتر حمیدرضا محتشمی
4.6/5 - (92 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام
    بله درست هست همه آدم ها فکر می کنند برای ثروتمند شدن باید در ابتدا سرمایه هنگفتی داشته باشند ولی این طور نیست
    اینکه درآمد ها رو چقدر خوب توضیح دادید و در مقاله خوب جا انداختید
    متاسفانه در نظام آموزشی ما همه رو به سمت کارمندی سوق میدن و اگر شخصی کارمند نباشه انگار دارای اعتبار اجتماعی نیست

  2. چقدر خوب گفتید
    استفاده از درآمد و تلفیق اون با هوش مالی مسیری برای ثروتمند شدن
    عالی 🙏👍

  3. سلام
    بله درسته برای پولدار شدن و ثروتمند شدن با درآمد غیر فعال و دانش مالی
    هر چند که در ابتدای راه باید درآمد فعال داشته باشیم

  4. ثروتمندشدن دقیقا ذهنی است . انسان های باهوش هم به درآمد فعال می اندیشند و هم غیرفعال ولی به قول شما انتخاب آدم ها با هم متفاوته. ممنونم از مقاله خوب شما

  5. جقدر مقاله شما در مورد درآمد فعال و غیرفعال خوب بود . من خودم خیلی استفاده کردم. متشکرم

  6. آدم ثروتمند اگر رایگان هم کار کند برایش عجیب نیست چون او به اهداف خود صبور است
    این راز مهم برای ثروتمند شدن است
    👏🏼👏🏼👏🏼

  7. بدون سرمایه وارد درآمد غیر فعال نمیتوانید بشوید
    در ابتدا به درآمد فعال برسید و به مرور و با برنامه ریزی صحیح وارد درآمد غیرفعال شوید

  8. In this awesome pattern of things you actually secure a B- for effort and hard work. Exactly where you misplaced me personally ended up being on the facts. As it is said, details make or break the argument.. And that couldn’t be more accurate in this article. Having said that, permit me tell you just what did give good results. The text is definitely extremely powerful and this is possibly the reason why I am making an effort to opine. I do not really make it a regular habit of doing that. Second, even though I can easily notice the leaps in reasoning you make, I am not confident of how you appear to unite your details which make your conclusion. For right now I shall subscribe to your position however trust in the foreseeable future you link the dots better.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا