تاریخچه نظریات روانشناسی

آرکی تایپ دیونوسوس چیست؟ – آرکی تایپ های مردانه یونگ

آیا تا بحال در مورد آرکی تایپ دیونوسوس شنیده اید؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی آرکی نایپ دیونوسوس بپردازیم.

نظریه ی آرکی تایپ های مردانه یونگ

در درس قبلی از مجموعه دروس تاریخچه ی نظریات روانشناسی سایت توانا به بررسی آرکی تایپ های مردانه آرس و هفایستوس پرداخته شد. در این درس نیز آرکی تایپ دیونوسوس مورد بررسی قرار می گیرد.

 

کارل یونگ - آرکی تایپ دیونوسوس

کهن ‌الگو یا آرکی تایپ چیست؟ | آرکی تایپ چه مفهومی دارد؟

آرکی نایپ دیونوسوس

در روایت اسطوره ای، زئوس که عاشق دختری به نام سمله شده بود به صورت پنهانی از چشمان همسرش هرا از ظاهر خدایی بیرون می آید و با سمله ازدواج می کند و صاحب فرزندی به نام دیونوسوس می شود.

هرا، همسر زئوس که متوجه این جریان شد به شکل پیرزنی در می آید و به نزد سمله، همسر جوان زئوس می رود. هنگامی که با سمله صحبت می کرد نام همسرش را از او پرسید و هنگامی که مطمئن شد که زئوس با سمله ازدواج کرده، به او می گوید که از همسرش این را طلب کند که به شکل خدایی در آید تا سمله او را در آن وضعیت ببیند. سمله نیز این کار را انجام می دهد و از زئوس می خواهد که به ظاهر خدایان در آید و هنگامی که زئوس به ابهت خدایی در می آید، سمله آن لحظه را تحمل نمی کند و بلافاصله می میرد اما دیونوسوس به حالت جاودانگی می رسد.

هنگامی که سمله می میرد، زئوس از پای خود به عنوان رحمی مصنوعی استفاده می کند و دیونوسوس را پرورش می دهد. هرا که کینه ی دیونوسوس را بر دل داشت سعی بر کشتن او کرد که زئوس مجبور شد فرزندش را به شکل قوچی درآورد تا او را بر روی کوهی با خیال راحت بزرگ کند.

 

آرکی تایپ و کهن الگوی دیونوسوس

 

دیونوسوس در هنگام جوانی اش شروع به سفر کرد و از مصر سفر های خود را آغاز کرد. او با درشکه ای یوزپلنگان آن را می کشیدند سفر می کرده و ذر طول سفرش نیز به هر کجا که پا می گذاتشته کشتار راه می انداخت.

پس از چندی دیونوسوس به دنیای زیرین نزد هادس سفر کرد تا مادرش سمله را از آن جا نجات دهد. سرانجام او موفق به این کار شد و سمله نیز به مانند دیونوسوس جاودانه شد.

آرکی نایپ دیونوسوس همیشه در جوانی باقی می ماند و به دور از واقعیات زندگی همیشه به جوانی کردن ادامه می دهد.

آرکی تایپ دیونوسوس در هر لحظه به یک حالت است. در لحظه ای می تواند کاملا افسرده خو و در لحظه ی دیگر نیز می تواند کاملا امید وارانه به زندگی ادامه بدهد. در تمامی آرکی تایپ ها، آرکی تایپی که بسیار دوگانگی شخصیت را تجربه می کند، دیونوسوس است.

به صورت کلی اغلب مردانی که این آرکی تایپ درشان فعال است از لحاظ عاطفی خشک هستند. این دسته از افراد تنها به لحظه ی حال فکر می کنند و کمتر ذهن خود را درگیر آینده می سازند.
کودکان با آرکی تایپ دیونوسوس به طور کلی جذب فعالیت های دخترانه می شوند و علاقه ی زیادی به غذا ها نشان می دهند. ابن افراد به سادگی می توانند گریه کنند و شاید این مورد ها مورد قبول والدینشان واقع نشود و این امکان وجود دارد که پسرانشان را سرکوب کنند و به او اخطار بدهند که دارد به کار هایی علاقه نشان می دهد که بیشتر مورد توجه دختران می باشد و این سرکوبی می تواند لطمه ی شدیدی به روان آن ها وارد سازد.

پسران با آرکی تایپ دیونوسوس در هنگام بلوغ حالات متفاوتی از لحاظ احساسی را تجربه می کنند که این امر می تواند موجب آن شود که ایشان غشق را زود تجربه کنند و یا سمت بذهکاری کشیده شوند.

گاها این دسته از افراد پوشش هایی غیر متعارف از لحاظ فرهنگی جامعه را به تن ی کنند و از لحاظ درسی نیز پیشرفت چندانی ندارند.

اگر آن ها خیلی از سمت والدین مورد سرکوبی واقع شوند نیز موجب این می شود که نوجوانی سختی را پشت سر بگذارند.

در دنیای پول و قدرت این افراد حرفی برای گفتن ندارند و از رقابت های سنگین کاری نیز بسیار بیزارند. این مردان آن چنان از فضای کاری بدشان می آید که بیکاری را نیز گاها تجربه می کنند.
این مردان با همکاری کردن نیز رابطه ی چندان خوبی ندارند و بیشتر مایلند که تنهایی کار ها را پیش ببرند.

 

نقاشی آرکی تایپ دیونوسوس

 

از نظربعضی از زنان، مردان دیونوسوسی تکیه گاه محکمی برای تشکیل زندگی نیستند. این افراد لحظه ای شاد و لحظه ای غمگین اند که این ویژگی از آنان پدران قدرتمندی نیز نمی سازد.


مقاله پیشنهادی: امنیت اساسی ترین نیاز بانوان


دیونوسوس کهن الگوی بسیار پیچیده ای است که “نیچه” فیلسوف بزرگ نیز آرکی تایپ دیونوسوس بسیار فعالی داشت که سعی کرد تا این آرکی تایپ را در وجودش سرکوب سازد.

به طور کلی این احتمال وجود دارد که دیونوسوسی ها جذب الکل و مواد مخدر شوند که این امر می تواند به آنان صدمه ی بسیار زیادی وارد سازد.

در این درس از سایت توانا آرکی تایپ دیونوسوس از دوره ی آرکی تایپ های مردانه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

 

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. I would like to point out my respect for your kind-heartedness giving support to persons that need help with your niche. Your special commitment to passing the message across has been astonishingly insightful and has consistently encouraged guys just like me to realize their objectives. Your amazing interesting guideline denotes much a person like me and still more to my office colleagues. Thanks a lot; from everyone of us.

  2. With the whole thing which seems to be developing throughout this particular area, many of your viewpoints are fairly radical. On the other hand, I appologize, because I do not subscribe to your whole theory, all be it exciting none the less. It appears to everybody that your remarks are generally not completely justified and in reality you are your self not even entirely certain of the argument. In any event I did appreciate reading through it.

  3. Very good site you have here but I was curious about if you knew of any user discussion forums that cover the same topics talked about here? I’d really love to be a part of online community where I can get responses from other experienced individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Thank you!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا