تاریخچه نظریات روانشناسی

آرکی تایپ های مردانه آرس و هفایستوس – کهن الگو های یونگ

کهن الگوی آرس و هفایستوس چیست؟ در این مقاله به معرفی کهن الگوی آرس و هفایستوس می پردازیم.

در درس قبلی از مجموعه دروس تاریخچه ی نظریات روان شناسی سایت توانا ، کهن الگوهای آپولو و هرمس مورد بررسی قرار گرفتند ، در این درس نیز آرکی تایپ های مردانه آرس و هفایستوس بررسی می شوند.

کهن ‌الگو یا آرکی تایپ چیست؟ | آرکی تایپ چه مفهومی دارد؟

کارل یونگ و کهن الگوی آرس و هفایستوس

 

کهن الگوی آرس و هفایستوس – آرکی تایپ آرس

در اسطوره شناسی و روایت هومر، شخصیت آرس کمترین احترام را در میان مردمان کشور یونان دارا بود . او با آفرودیت ازدواج کرده و همچنین همسران زیادی را نیز اختیار کرد . در نماد شناسی ، این آرکی تایپ سمبل جنگ و شهوت و درگیری است . او شخصیتی با نکات منفی بسیار زیاد می باشد که به صورت کاملاً غیر منطقی نیز جنگ را دامن می زند.

به صورت کلی آرکی تایپ آرس قبل از انجام کاری به عواقب آن دقت نمی کند و هیجان های کنترل نشده ی لحظه ای بسیاری دارد. شخصیت آرس کینه ورزی را پیشه نمی کند ولی مستقیماً به مجادله با افرادی می پردازد که به او یا خانواده اش آسیب رسانیده اند.

 

آرکی تایپ آرس

 

مردان با آرکی تایپ آرس اعتماد به نفس زیادی دارند و در لحظه واکنش های غیرمعقولانه ای نیز از خودشان نشان می دهند. این افراد در کودکی نیز بسیار پر سروصدا بوده و شیطنت بسیاری دارند که این نیزمی تواند موجب آسیب دیدن آن ها نیز شود.

کودکان با آرکی تایپ آرس ، به شدت نا فرمانی می کنند و گاهاً نیز والدین را از خود می رنجانند .این کودکان از صبر کردن خوششان نمی آید و گاها کنترل والدین را نیز در دست می گیرند.

این کودکان نیز مانند کودکان پوزیدونی به علت احساسات عمیقشان می توانند مورد سرکوب خانواده و یا حتی جامعه قرار بگیرند که این امر می تواند برای آنها بسیار آسیب زا نیز باشد.

در هنگام بلوغ این افراد به دو دسته تقسیم می شوند . نوجوانان با آرکی تایپ آرس یا خشم خود را در زمینه های ورزشی قرار می دهند و یا نیز می توانند به راه های خلاف از لحاظ  قانونی و اجتماعی کشیده شوند که این امر می تواند دو آینده ی بسیار متفاوت را برای این دسته از نوجوانان فراهم سازد.

بهتر است که نوجوانان و یا کودکان آرسی به ورزش و موسیقی و راه های این چنینی هدایت شوند تا از ویژگی رفتاری شان در راه درست بهره بگیرند. 

افراد آرسی در دنیای شغلی خود جذب مشاغلی پر ریسک می شوند زیرا آنها به هیچ وجه تحمل کارهای تکراری را ندارند . این افراد می توانند ورزشکارانی حرفه ای شوند و یا به کارهایی کشیده شوند که گاهاً خشونت در آنها برجسته باشد .

این دسته از افراد  به علت بی زاریشان از برنامه ریزی ممتد اغلب از برنامه های خاصی پیروی نمی کنند و به صورت مستقیم به مقابله با مشکلات مالی، شغلی و حرفه ای می پردازند.

مردان آرسی جذب زنان ثروت طلب می شوند و می توانند با آنها رابطه خوبی برقرار کنند. این مردان اغلب زمان روزانه ی خود را با هم نوعان خود سپری می کنند و به زبان ساده تر می شود گفت که رفیق بازی را دوست دارند، عموماً با زنان دوست می شوند ولی آنان را به عنوان افراد صمیمی در زندگی شان به حساب نمی آورند . 

اگر آرکی تایپ  آرس به صورت افراطی در مردان فعال باشد از آنها افرادی خشن ، جنگجو و پرخاشگر می سازد که برای جلو گیری از این حادثه باید کهن الگوی دیگری نیز در آنها تقویت شود .

آرکی تایپ هفایستوس

هفایستوس در معنای لغوی به آتش ترجمه شده است . او مردی با مهارت آهنگری است که سلاح های متعددی می سازد.

مردان با آرکی تایپ هفایستوس افرادی درون گرا هستند که خلاقیت زیادی نیز دارند . آنها به شدت احساساتی هستند و در بیان احساساتشان به دیگران ضعف دارند .


مقاله پیشنهادی: چگونه احساساتمان را بیان کنیم ؟- نحوه ابراز احساسات


کودکان هفایستوسی افرادی ساکت هستند که در عین حال نیز همانطوری که میان افراد یونان شهرت داشته اند به آتش فشانی در درون می مانند . این کودکان به طور معمول در جمع دوستانه تنها هستند و امکان دارد که در جمع خانوادگی با دوستان شان مقایسه شوند که این امر آسیب بسیار زیادی را به روان این کودکان وارد می سازد .

 

آرکی تایپ هفایستوس

 

مردان با آرکی تایپ هفایستوس در شغل های خود غرق می شوند و اغلب زمان زندگی خود را در محیط کاری سپری می کنند. مردان هفایستوسی اگر توسط زنی درک شوند به شدت از او استقبال می کنند و آن زن را منبع آرامش ، قدرت و انگیزه ی زندگی خود می دانند و به همین علت به مسئله ی ازدواج بسیار علاقه نشان می دهند و آن را امری مهم در زندگی به حساب می آورند .

اگر افراد با این آرکی تایپ کودکی خوبی را تجربه نکرده باشند علاقه ای به فرزند دار شدن نیز نشان نمی دهند و اگر نیز صاحب فرزندی شوند زیاد با او ارتباط نمی گیرند .

به طور کلی مردان هفایستوسی باید سعی کنند تعاملات شان را با دنیای بیرون بیشتر کرده و احساسات شان را به خوبی به دیگران نشان دهند .

 

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا