تاریخچه نظریات روانشناسی

نظریه ی آرکی تایپ های مردانه یونگ چیست؟ – آرکی تایپ پوزیدون و هادس

آرکی تایپ پوزیدون و هادس چیست؟ در این مقاله سعی داریم به آرکی تایپ پوزیدون و هادس بپردازیم.

در درس قبلی از دوره ی تاریخچه ی نظریات روانشناسی سایت توانا به نظریه ی کهن الگوها از دیدگاه یونگ ،به توضیح مختصری از کهن الگو، پرسونا و همچنین آرکی تایپ زئوس پرداخته شد. در این درس نیز به بررسی دیگر آرکی تایپ های مردانه پرداخته می شود.

 

نظریه آرکی تایپ های مردانه یونگ و آرکی تایپ پوزیدون و هادس

کهن ‌الگو یا آرکی تایپ چیست؟ | آرکی تایپ چه مفهومی دارد؟

آرکی تایپ پوزیدون و هادس – آرکی تایپ های مردانه:

کارل یونگ در بررسی هایش در خصوص روان آدمی به واژه هایی چون کهن الگو،پرسونا،آنیما و آنیموس و… دستیافت که کهن الگو ها را برای مردان و زنان تعریف کرد. در این درس به بررسی آرکی تایپ های پوزیدون و هادس در ادامه پرداخته می شود.

آرکی تایپ پوزیدون و هادس – آرکی تایپ پوزیدون:

هنگامی که دنیا بین زئوس و … تقسیم می شد، پادشاهی دریاها به پوزیدون رسید. پوزیدون به صورت کلی فردی است هیجانی همانطوری که به دریا نیز تشبیه شده است، افرادی با آرکی تایپ فعال پوزیدون نیز به همان صورتی که می توانند زیبا و آرام به نظر برسند، به همان نسبت نیز افرادی پر شور و مخرب نشان می دهند.

 

آرکی تایپ پوزیدون و هادس - آرکی تایپ پوزیدون

 

افراد پوزیدونی می توانند به عمق احساسات خود دست پیدا کنند و بُعد عاطفی خود را در هنر نشان دهند. این دسته از افراد بطور کلی ذهنشان برای کسب و کار خوب فعالیت نمی کند و آنچنان که زئوسی ها می توانند در دنیای تجارت موفق عمل کنند، افراد با آرکی تایپ پوزیدون نمی توانند.


دوره پیشنهادی: دوره کار آفرینی توانا


در اسطوره ها پوزیدون شخصی کینه توز معرفی شده است که در آرکی تایپ شناسی نیز از همین تعریف برای این افراد استفاده می شود. افراد پوزیدونی هم می توانند بُعد عمیق احساسی خود را بروز دهند و به صورت فردی برون گرا عمل کنند و یا دسته دیگر این افراد ، احساسات را در خود نگه می دارند و افرادی سخت درون گرا می شوند و این دو رویکرد در کودکی آنها به خوبی نمایان می شود.

اگر کودکان پوزیدونی برون گرا باشند سعی در نشان دادن خود به دیگران دارند و خواسته هایشان از دیگران را اعلام می کنند . این پسرها به دلیل احساساتی بودنشان امکان دارد که درریز سیستم و یا در اجتماع بیرون و جامعه سرکوب شوند و با جملاتی چون پسر که گریه نمی کنه و …مواجه شوند که متاسفانه این سرکوب شدن احساسات می تواند به آن ها آسیب برساند.

این افراد عموما به کارهای هنری گرایش پیدا می کنند و حتی در هنگام بلوغ و بزرگسالی به کارهایی جذب می شوند که ماهیت لطیف تری نسبت به دنیای بی رحم تجارت داشته باشند.

اصولاً افراد با آرکی تایپ پوزیدون به همسران خود وفادار می باشند و در عین حالی که می توانند نقش پدر و همسررا بخوبی ایفا کنند، به همان نسبت نیز گاهاً پدرانی بی مسئولیت بار می آیند و از نقاط ضعف این افراد نیز می توان به سرکوبی عاطفی و یا گاهاً اعتماد به نفس پایین اشاره کرد.

آرکی تایپ پوزیدون و هادس – آرکی تایپ هادس:

هادس پادشاه دنیای زیر زمین است. به صورت کلی افراد این چنینی از اجتماع انسان ها فاصله می گیرند و ارزش چندانی برای حوادث اطراف قائل نمی شوند.

از لحاظ بیماری شناختی این افراد احتمالاً افسردگی،پارانوئید و یا اسکیزوئید را تجربه می کنند. این دسته از انسان ها عموماً نقش بازی نمی کنند و تنهایی را در اغلب اوقات زندگی برای خود برمیگزینند.

 

آرکی تایپ پوزیدون و هادس - آرکی تایپ هادس

 

اگر از این کهن الگو به میزان درستی استفاده شود، می تواند انسان را در خلوت خود خلاق کند و حتی هنر را در وجود انسان پرورش دهد، ام این انسان ها نیاز به شور و هیجان نیز در زندگی خود دارند تا بلکه دچار انزوای اجتماعی نشوند.

به طور کلی کهن الگوی هادس کمی با فرهنگ جامعه متضاد است. کودکانی که کهن الگوی هادس در آنها فعال باشد، بسیار درون گرا می شوند و نمی توانند آن طور که زئوس و پوزیدون بر اطرافیانشان تاثیر می گذارند ،خود را نشان دهند.

این افراد از رویارویی با موقعیت های جدید به علت درون گرا بودنشان هراس دارند. گاهاً خانواده آن ها را به علت گوشه نشینی نیز سرکوب می کنند که این امر می تواند اعتماد به نفس آن ها را پایین بیاورد که در آینده برایشان مشکل ساز خواهد شد.

اگر درون گرایی زیاد در این افراد سلطنت کند آن ها را از محیط های کاری نیز دور می سازد و به مشاغلی جذب می شوند که نیاز چندانی به ارتباط اجتماعی گسترده نداشته باشد وآن ها با خیال راحت در فضای محبوس خودشان کسب درآمد کنند. همانطور که اشاره شد مشکلاتی چون پارانوئید، اسکیزوئید و افسردگی می تواند گریبان گیر این افراد شود.

در حقیقت تمامی کهن الگو ها در تمامی انسان ها وجود دارند اما بسته به انواع افراد هر کسی یک یا چند آرکی تایپ را بیشتر در دنیای روانی خود زندگی می کند.

در این درس به بررسی دو آرکی تایپ پوزیدون و هادس پرداخته شد، نسل اولیه و یا همان نسل پدران در این کهن الگو ها شامل: 
زئوس، هادس و پوزیدون هستند که به شرح مختصری از آنها پرداخته شد.  

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا