تاریخچه نظریات روانشناسی

نظریه آرکی تایپ های مردانه یونگ – آرکی تایپ آپولو و هرمس

آرکی تایپ آپولو و هرمس چیست؟ در این مقاله قصد داریم به آرکی تایپ آپولو و هرمس بپردازیم.

در درس قبلی از دوره ی تاریخچه ی نظریات روانشناسی سایت توانا ، کهن الگو های پوزیدون و هادس بررسی شدند و در ادامه به بررسی آرکی تایپ های مردانه ی آپولو و هرمس پرداخته می شود.

 

آرکی تایپ پوزیدون و هادس در نظریه یونگ

کهن ‌الگو یا آرکی تایپ چیست؟ | آرکی تایپ چه مفهومی دارد؟

آرکی تایپ آپولو و هرمس – آرکی تایپ آپولو چیست؟

در نسل پسران، مهم ترین حکم فرما پس از زئوس، آپولو می باشد. بصورت کلی آپولو در اسطوره شناسی کمان گیر بوده و سازی را در دست می گرفت.

این آرکی تایپ از دور نظاره گر می باشد و عموماً از خطرها دوری می کند. این دسته از افراد تا حدودی خصوصیات زئوس را در خود دارند و می توانند دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهند.کودکان با آرکی تایپ آپولو بسیار برون گرا هستند و به کند و کاو دنیای اطرافشان می پردازند، توجه دیگران را نسبت به خود جلب می کنند و از لحظه های زندگیشان لذت می برند.

 

آرکی تایپ آپولو و هرمس - کهن الگوی آپولو

 

این کودکان می توانند به سادگی نقش رهبری را در گروه های دوستان خود به عهده بگیرند و اصولا جزو بهترین ها در فعالیت های فیزیکی ، بدنی و ورزشی می شوند.

این دسته از افراد، افرادی مضطرب می شوند و همیشه نیاز دارند تا در زمینه ای که فعال هستند برتر از دیگران باشند. این افراد در دنیای کار نیز می توانند بخوبی ظاهر شوند و این ویژگی را نیز دارند که تا در هر کاری متمرکز شدند آن را به حد اعلی برسانند. افرادی هدفمند ، مصمم ، متعهد به اهداف و برنامه ریزی هایشان هستند و به سوی موفقیت گام بر می دارند.

اصولاً در دنیای تجارت افراد با آرکی تایپ زئوس همیشه در راس قله قرار دارند اما آپولویی ها نیز جزو بهترین ها در فضای کاری می شوند.

جوانان آپولویی جذب دخترانی مستقل می شوند و می توانند با هم به پیشرفت در زندگی برسند. این آرکی تایپ عموماً وارد اعماق احساس نمی شود و تا مادامی که واقعاً عاشق زنی نشود وارد روابط عاطفی نمی شود ، ولی هنگامی که عشق را تجربه کند می تواند روابط پایداری را شروع کرده و ازدواج کند.

همانند پوزیدونی ها ، آپولویی ها نیز می توانند پدرانی خوب شوند و یا می توانند پدرانی بی مسئولیت بار بیایند و در این شرایط ، فاصله ی احساسی عمیقی با فرزندان خود گرفته و زمان زیادی را برای آنها خرج نمی کنند. 

از مسائل روانی این افراد نیز می توان گاهاً خود شیفتگی را خاطر نشان کرد.

 

آرکی تایپ هرمس

کهن الگوی هرمس ویژگی های متفاوتی دارد. او بسیار قدرتمند در امر ارتباط برقرار کردن است و گاها نیز از این ویژگی مثبت خود در راه منفی استفاده می کند.

افرادی که آرکی تایپ هرمس در آن ها فعال باشد ، بسیار خلاق درتمامی امور عمل می کنند و به سادگی هر چه تمام تر ایده های نوینی را ارائه می دهند. این دسته از افراد در بعضی مواقع بسیار حقه باز هستند و همانطور که گفته شد، از ویژگی هایشان برای فریب دادن دیگران بهره می گیرند.

 

آرکی تایپ آپولو و هرمس - کهن الگو هرمس

 

این افراد نیز عموماً برون گرا هستند و از کودکی نیز این ویژگی آن ها مشهود است، کودکانی جذاب و پر هیجان هستند که می توانند به سادگی با محیط های نا آشنا سازگار شوند.

در نوجوانی  ، هرمسی ها گاهاً دروغ می گویند و این امر برای والدینشان نیز چالش می شود که توصیه می شود دوره ی زبان بدن را در سایت توانا دنبال کنند.

جوانان هرمسی افرادی جاه طلب هستند و اصولا سعی دارند زندگی را برای والدین و مخصوصا مادر خود آسان سازند. هرمسی ها می توانند به سادگی به بزهکاری کشیده شوند که این نیز می تواند چالش بزرگی در زندگی آن ها باشد .

این دسته از افراد در دنیای کار نیز می توانند خوب ظاهر شوند و تاجرانی زبده در بطن وجود آن ها خوابیده است. می توانند با اصول مذاکره ی درست کارهایشان را پیش ببرند و با خلاقیت خود از پس مسائل کاری به خوبی بر می آیند.

هرمسی ها از دور انسان های مناسبی برای زندگی کردن به نظر می رسند اما در واقعیت آن ها بصورت غیر منتظره می توانند شریک های عاطفی خود را ترک کنند و به احساسات طرف مقابلشان آنچنان اهمیتی نمی دهند. این افراد به سادگی و چرب زبانی می توانند هر کسی را فریب دهند و هیچ احساس نا خوشایندی را در خود تجربه نمی کنند .

از جمله مسائل روانی این افراد نیز می توان به بی فکر بودن و در لحظه زندگی کردن آنان اشاره کرد.

بر خلاف افراد با آرکی تایپ هادس ، هرمسی ها نقاب های زیادی بر چهره دارند و همین امر باعث می شود تا آنان به سادگی شخصیت خود را عوض کنند. می توانند دختران را عاشق خود سازند و به راحتی از معرکه بگریزند.

اگر هرمسی ها پدر نیز شوند ، پدران بی فکری می شوند که فرزندانشان را همانند خود رشد می دهند و نمی توانند الگوی مناسبی برای پسر یا دختر خود باشند.

افرادی که آرکی تایپ هرمس در آنها خیلی فعال باشد ، نیازمند آن هستند که کهن الگوی آپولو را در خود بیشتر تقویت کنند تا در گیر مسائلی که به آنها پرداخته شد نشوند.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. I was just looking for this info for a while. After 6 hours of continuous Googleing, finally I got it in your site. I wonder what is the lack of Google strategy that do not rank this type of informative web sites in top of the list. Generally the top web sites are full of garbage.

  2. I would like to voice my respect for your generosity in support of men and women that really want help on this area. Your very own dedication to passing the message up and down appeared to be wonderfully insightful and has regularly enabled girls like me to achieve their objectives. Your personal useful guideline can mean so much to me and even further to my office colleagues. Thanks a ton; from each one of us.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا