مهارت های گزارش نویسی

افراد موفق چگونه با یادداشت برداری به موفقیت می رسند؟

افرار موفق بارها از جملاتی همانند، بگذارید به یادداشت های خود یک نگاه بنیدازم، تا به نتیجه بهتری برسیم را برای ما تکرار کرده اند.
یادداشت ‌برداری یکی از مهمترین مهارت ها در بسیاری از حوزه‌های کاری و تحقیقاتی شناخته شده است. اما این سوال پیش می آید که آیا واقعا یادداشت ‌برداری می‌تواند به ما کمک کند تا نکات مهم و کلیدی را پیدا کنیم و عضوی از افراد موفق جامعه باشیم؟

به کمک چند روش مرسوم که در خیلی از مقالات یا کتاب ها بیان شده است می توانیم به سوال خود پاسخ دهیم تا قانع شویم که افرلد موفقی که یادداشت‌ برداری می‌کنند زودتر به موفقیت و هدف خود خواهند رسید.

یادداشت برداری چیست | خلاصه نویسی چیست؟

1-افراد موفق به صورت فعال در حال یادگیری هستند

عمل یادداشت ‌برداری یکی از بهترین راه ها برای درگیر شدن در جریان یادگیری خواهد بود.

افراد موفقی که به یادداشت‌ برداری می پردازند بیشتر خود را درگیر یادگیری خواهند کرد، زیرا زمانی که به یادداشت کردن مطالب می پردازیم در واقع با انجام این کار اطلاعات و نکات نوشته شده را پردازش خواهیم کرد و آن ها را در مرحله اولیه در مسیر درک و برقراری ارتباط قرار می دهیم تا در مرحله‌ی بعد با یک دیگر یکی شوند.

۲-اهمیت یادداشت برداری در یادگیری اطلاعات

دانش آموزان و دانشجویان نیازمند هستند تا همه اطلاعات مربوط به مبحث درس را در زمان پاسخ به سوالات امتحانی به یاد بیاورند. یک سخن‌ گو در زمان سخنرانی یادداشت‌ های خود را در دست نمی گیرد اما اگر برای یادداشت‌ برداری وقت زیادی گذاشته باشد شانس بیشتری برای بیان آسان تر هر آن چه قصد دارد انتقال دهد دارد.

 طبق تحقیقات این مسئله تائید شده است که دانش آموزانی که به یادداشت برداری می پردازند نسبت به افرادی که یادداشت برداری انجام نمی دهند می توانند اطلاعات را به راحتی حتی پس از گذشت 7روز یا بیشتر به یاد آورند.

اهمیت یادداشت برداری در موفقیت

۳- افراد موفق می دانند چگونه باید نکات و اطلاعات را سازمان‌ دهی کنند.

هنگامی که وقت ذخیره و بازیابی نکات، داده‌ها، اطلاعات می رسد برای مدیران و دانشجویان  این منابع اطلاعاتی چالش ‌برانگیز می شود.

اگر دانشجو از یک سیستم طبقه ‌بندی قدیمی پیروی کنند می توانند در دریافتن اطلاعات لازم کمک کافی را از آن ها بدست آورند. تکنولوژی مدرن راه‌ حل‌ های فوق‌ العاده‌ای برای ذخیره و بازیابی انواع اطلاعات برای این افراد مهیا می کند. به عنوان مثال؛ تنها با دوبار فشار و کلیک بر یک دکمه می توانیم به یک مشتری ایمیل بفرستیم.

این دسته افراد می دانند پس از پیدا کردن اطلاعات به طور سریع و آسان، زمان برای آن ها بسیار قابل اهمیت خواهد شد.  به کمک داشتن سیستم یادداشت‌ برداری موثر می توانیم در این راه خود را برای رسیدن به مقصود و هدف یاری برسانیم.

۴- افراد موفق می دانند که چگونه برای یادداشت ‌برداری آماده شوند


 دانشجویان و مدیران در بسیاری از مواقع در سخنرانی های قرار می گیرند تا بتوانند به مشکلات گوش دهند و یا در موقعیتی قرار می‌گیرند که باید به نکته‌ برداری بپردازند.

  پیش خوانی متن، می‌تواند عامل مفیدی در ایجاد موقعیت‌ باشد، زیرا با این کار مخاطبان فهمی کامل از متن مطالب به دست خواهند آورد. به کمک پیش خوانی مخاطبان می‌توانند معانی اصطلاحات و مفاهیم را پیدا کنندو با آن ها آشنا شوند. افراد موفق می توانند با یادداشت برداری داده‌ها را بررسی کنند و از اطلاعات زائد و غیر مرتب اجتناب کنند و قبل از شروع به سخنرانی نکات مهم را پیدا کرده و ذخیره کنند.

۵- سیستم یادداشت ‌برداری کارآمد خود را دارند

موفقیت با یادداشت برداری

قبل از هر چیزی بهتر است از مختصر نویسی و یا سیستم‌های دیگر استفاده کنیم. زمانی که به صورت کلمه به کلمه به نوشتن نکات می پردازیم بسیاری از نکات و عناصر مهم در روند یادگیری را برای خود یاد آوری می کنیم.

یکی از روش های مناسب برای رفع این مشکل ترسیم تصویری است، حال چه بهتر که یادگیری دانش آموزان به صورت تصویری باشد. افراد زیادی وجود دارند که به مخفف کردن عبارات و یا ایجاد علائم مخصوص به خود می پردازند، زیرا این کار را به منظور یادداشت ‌های خود ایجاد می‌کنند که روش بسیار خوبی در جهت صرفه‌ جویی  زمانی خواهد بود.و این یکی از اصول افرار موفق خواهد بود.

۶- در تشخیص نشانه‌ها بسیار زیرک خواهند بود


برای یادداشت ‌برداری کارهای زیادی باید انجام داده شود. قبل از هر چیزی ما باید مهارت‌ های شنیداری خود را بهبود ببخشیم تا سرعت نوشتن، تایپ کردن و قدرت تمرکز خود را بالا ببریم.

اگر توجه‌ ما در یکی از این زمینه‌ها ضعیف باشد، در نکته‌ برداری مطالب مختلف دچار مشکلات مختلف خواهیم شد. به کمک نکته‌ برداری می توانیم به ایجاد یک حس ششم برای تشخیص نشانه‌های کلامی و غیر کلامی به منظور پروش خود بپردازیم و در این زمینه کمک بزرگی برای ما خواهد بود. به عنوان مثال: ممکن است یک سخنران در یک سخنرانی اغلب مواقع مکث کند و یا مجبور شود گاهی یک نکته را چند بار تکرار کند، یک سخنران در هنگام سخنرانی گاهی اوقات ممکن است آرام‌ تر سخن بگوید و یا در زمان صحبت لحن، تن و آهنگ صدای خود را تغییر دهد. البته برخی مواقع سخنران ها از نشانه ‌های غیر کلامی استفاده می‌کنند.

افرادی که به یادداشت برداری می پردازند این نشانه‌ها را می توانند تشخیص دهند و از آن ها برای به دست آوردن زمان و ذخیره انرژی ذهنی استفاده کنند.

۷- افراد موفق تنها به نکات معلم تکیه نمی‌کنند

بسیاری از دانشجویان از سخنران ها درخواست می کنند تا کپیی از نکته‌ها یا پاورپوینت و یا هر نرم افزاری که استفاده می کنند را در اختیارشان قرار دهند. این کار نتایج خیلی خوبی برای دانشجویان به همراه نخواهد داشت و اگر این کار به صورت همیشگی انجام شود مانع پیشرفت دانشجو خواهد شد  و از پیشرفت آن ها جلوگیری می کند. برای این که دانشجویان به یک یادگیری موفق برسند باید در موضوعات درگیر شوند و به پردازش اطلاعات و سپس بازسازی آن ها بپردازند، تا فهم و بازیابی محتوای خود را افزایش دهند.

 نکته‌ برداری موثرترین روش برای رسیدن به این مقصود است.

۸-افراد موفق خوانندگان کار آمد تری خواهند بود

 عده زیادی از دانشجویان در حال خواندن مطالب به یادداشت برداری می پردازند، البته برخی از مدیران مجبور هستند به مطالعه و دستورالعمل های خسته‌ کننده آن ها توجه نشان دهند تا بتوانند در این زمینه به منظور اعمال بررسی تلاش کنند.


 یادداشت ‌برداری عالی ترین روش برای حفظ تمرکز خواهد بود و به ما کمک می‌کند نکات کلیدی را به صورت خلاصه در اختیار داشته باشیم. به کمک یادداشت برداری پس از گذر زمان به مراتب، خوانندگان بهتر و سریع ‌تری خواهیم شد و میزان حواس‌ پرتی ما نیز در هنگام خواندن مطالب کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا برای تشخیص نکته‌ای که می خواهیم یادداشت کنیم باید توجه بسیاری داشته باشیم.

9- افراد موفق می دانند یادداشت‌ برداری کمک می‌کند تا به اهداف خود برسند


مطالعاتی مختلف در زمینه‌ی تاثیر نکته ‌برداری، دست نویس و تایپی، به منظور افزایش یادگیری و دستیابی به اهداف انجام شده است. محققان کشف کرده‌اند که نوشتن اهداف و تقسیم ‌بندی آن ها می تواند عاملی تعیین‌ کننده برای افراد به منظور کمک در جهت

دسترسی به اهدافشان باشد. شانس موفقیت افرادی که اهداف خود را یادداشت می‌کنند در حدود ۳۳% بالاتر از افرادی  است که به یادداشت برداری در زمینه اهداف خود نمی پردازند.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. Woah! I’m really digging the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that “perfect balance” between usability and appearance. I must say you have done a superb job with this. Additionally, the blog loads very quick for me on Safari. Excellent Blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا