مهارت های گزارش نویسی

روش کرنل برای یادداشت برداری چگونه است؟

آشنایی با روش کرنل برای یادداشت برداری، به معنای یادگیری به همراه خلاصه‌ نویسی صحیح می باشد.

 همه ما انسان ها در اطراف خود آدم‌ های موفقی را داریم که تمامی آن ها به طور تقریبی دارای خصوصیات مشخصی می باشند. همچنین آن ها دارای یک خصوصیت شبیه به هم می باشند و آن هم  خصوصیت اقتصادی بودن کارهایشان  خواهد بود. اقتصاد همیشه به معنای پول و منابع مالی نخواهد بود، بلکه در اصل به این معنا است که ما بیشترین بازده را  بتوانیم با کمترین هزینه‌ها بدست آوریم. آن چه بیان شده است دارای ارتباطی با موضوع عنوان شده می باشد آن هم این است که به ما یاد می دهد چگونه یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنیم و در این زمینه کمک حال خود باشیم تا بیشترین بهره را از مطالعه های انجام شده بدست آوریم.

بدون شک روش کرنل یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای خلاصه نویسی خواهد بود.

تاریخچه یادداشت برداری به روش کرنل

روش کرنل برای یادداشت برداری برای اولین بار در دانشگاه کرنل و توسط والتر پاوک به وجود آمد. این شخص به عنوان رئیس مرکز مطالعات و فنون یادگیری این دانشگاه معرفی شده است، او توانست با معرفی و ابداع این روش، در کنار تالیف کتاب‌های آموزشی، به یادگیری دانشجویان به صورت ویژه‌ای کمک کند. به گونه ای شده است که عده زیادی از افراد او را یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین افراد در حوزه آموزش مهارت ‌ها می‌دانند.

هدف اصلی از انجام ابداع در روش کرنل به منظور یادگیری، حتی بدونه علاقه‌ به یادداشت برداری سنتی یا حتی استفاده از نقشه کشی ذهنی خواهد بود، البته می توانیم از این روش یادداشت برداری به عنوان یک جایگزین استفاده کنیم.

  به کمک روش کرنل ما می توانیم علاوه بر این که مطالب را به حجم کمتری خلاصه می کنیم، هنگام مرور با این سیستم آن ها را بهتر یاد بگیریم.

روش کرنل در یادداشت برداری

سیستم یادداشت برداری روش کرنل در واقع مناسب کسانی واقع می شود که در مقاطع بالای آموزشی مثل دانشگاه یا دبیرستان در حال تحصیل خواهند بود. علت بیان این موضوع به دلیل وجود حجم بالای کتاب‌ها و منابع درسی در این مقاطع خواهد بود.

استفاده از روش کرنل علاوه بر این که ما را یاری می کند تا به خلاصه کردن مطالب بپردازیم، بلکه باعث می شود یادگیری در ما افزایش پیدا کند، زیرا به کمک این سیستم ما تمام مطالب را به شکل کاملا سازماندهی شده و منظم بر روی کاغذ یادداشت خواهیم کرد.

چگونه می توانیم از این روش یادداشت برداری استفاده کنیم؟

در این روش از یادداشت کردن دوباره و چند باره مطالب یا بیان مطالب همانند مطالب کتاب بر روی کاغذ خود داری می شود، زیرا روش کرنل در کنار نقشه کشی ذهنی به عنوان یکی از اقتصادی ‌ترین  روش های یادداشت برداری شناخته شده است.

  دو مرحله مهم برای یادگیری و استفاده از سیستم روش کرنل عبارت است از:

مرحله اول: بخش بندی کاغذ

در این مرحله ما باید کاغذ خود را به ۳ بخش مجزا تقسیم بندی کنیم، زیرا در این روش نظم و سازماندهی مطالب بیش از هرچیز دیگری دارای اهمیت خواهد بود.

پس باید از دستورالعمل گفته شده پیروی شود تا نتیجه کار چیزی شبیه به آن چه ما می خواهیم درآید.

خطی در سمت راست کاغذ خود بکشیم تا کاغذ را به دو ستون تقسیم بندی کنیم.

ستون سمت راست باید ۳۰ درصد و ستون سمت چپ ۷۰ درصد بقیه عرض کاغذ را شامل شوند.

البته نباید این نکته فراموش شود، که خط خود را تا پایین صفحه ادامه ندهیم، چراکه باید در پایین هر صفحه خلاصه مطالب نوشته شود.

اگر از دفتر معمولی استفاده می کنیم، باید ۵ تا ۶ سانتی متر پایین صفحه را برای خلاصه نویسی کردن خالی بگذاریم.

استفاده از روش کرنل در یادداشت برداری

مرحله دوم: نام گذاری هر بخش به روش کرنل

پس از این که هر بخش را تقسیم بندی کردیم، باید یاد بگیریم هر کدام از آن ها محل قرار گیری چه اطلاعاتی خواهند بود. مشخص کردن این موضوع نه تنها باعث منظم تر شدن خلاصه‌ های ما خواهد شد، بلکه باعث می شود به کمک آن ها، مغز و توانایی‌ های درونی خود را بهتر محک بزنیم.

به عنوان مثال:

ستون سمت راست

ستون سمت راست یا ستون سر نخ جایی است که در آن ما باید نشانه‌ها یا سرنخ‌هایی از خود برای یادگیری و یادآوری مطالب به جای بگذاریم. این مطالب می تواند در هنگام مرور به ما کمک شایانی کنند، تا بفهمیم هر کدام از بخش‌ها مربوط به چه چیزی خواهد بود.

در واقع ستون سمت راست مشخص می‌کند که مثلا؛ عباراتی که نوشته‌ایم کلمات کلیدی مربوط به آن مبحث هستند یا سوال خواهند بود.

بیشترین زمان استفاده از این روش شب امتحان خواهد بود، زیرا به کمک آن خلاصه های خود را به خوبی مرور می کنیم تا برای فردا آماده باشیم. در ستون سمت راست باید موضوعات و دسته بندی‌ های اصلی را انجام دهیم. حتی یادداشت کردن نکات مفیدی که  به بهبود یادگیری ما می تواند کمک کند هم در این ستون نوشته می شود. علاوه بر آن سعی کنیم که این بخش را در حین مرور و بعد از کلاس پر کنیم.

ستون سمت چپ

بعد از این که عنوان مربوط به هر نوشته را در ستون سمت  راست مشخص کردیم، باید خود آن را در ستون سمت چپ قرار دهیم. به عنوان مثلا: اگر در حال خلاصه نویسی در مورد روش یادداشت برداری کرنل هستیم، بعد از این که در قسمت سمت راست عبارت “کلمات کلیدی” را یادداشت کردیم، باید در ستون سمت چپ کلماتی چون یادداشت برداری، خلاصه نویسی و حتی نقشه کشی ذهنی را در آن یادداشت کنیم، زیرا انجام این کار می تواند در هنگام مرور مطالب ما را یاری برساند.

اما مواردی باید در این قسمت نوشته شود که عبارت است از:

استفاده از جملات کوتاه و خلاصه برای گزارش نوشتن درباره مطلب یا سخنرانی ها.

نوشتن سوالاتی که در حین مطالعه یا شنیدن سخنرانی به ذهنمان خطور می کند.

یادداشت عبارت‌های کلیدی مربوط به مطالب.

قسمت پایین صفحه

در این بخش باید یک گزارش تهیه کنیم و به صورت کاملا خلاصه درباره هر آن چه که از کتاب یا سخنرانی یاد گرفته ایم و بر روی کاغذ یادداشت کرده ایم بنویسیم. البته باید دقت داشته باشیم که در این بخش حتما بعد از تمام شدن سخنرانی یا مطالعه کردن نوشته ها به این کار پرداخته شود و قبل از طی شدن روند انجام نشود.

نحوه مرور یادداشت به روش کرنل 

پس از این که نوشتن مطالب به اتمام رسید در روش کرنل باید به مرور مطالب بپردازیم تا بتوانیم اطلاعات را بهتر در ذهن خود ثبت کنیم.

در این روش بهتر است متن ستون سمت چپ را به وسیله یک کاغذ بپوشانیم. سپس سعی کنیم با نشانه‌ هایی که در ستون سمت راست یادداشت خود نوشته‌ایم، مطالب مربوط به ستون سمت چپ را حدس بزنیم. این موضوع به ما کمک می کند تا خود را تحریک کنیم و مطالب را به سمت حافظه بلند مدت خود سوق دهیم.

دومین راه در یادگیری روش کرنل که می تواند آن را چند برابر کند، طرح کردن سوال می باشد.  سوال کردن از خود یکی از بهترین روش های مطالعه و یادگیری خواهد بود که ما می توانیم در هنگام مرور مطالب از آن بهره ببریم.

آخرین راه کار روش کرنل هم این است که ما بتوانیم برنامه‌ریزی داشته باشیم و هر هفته نوشته‌ های خود را  مرور کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. Youre so cool! I dont suppose Ive learn something like this before. So nice to search out someone with some unique ideas on this subject. realy thank you for beginning this up. this website is one thing that’s wanted on the net, someone with a bit originality. useful job for bringing something new to the internet!

  2. There are certainly a variety of particulars like that to take into consideration. That is a nice point to bring up. I provide the thoughts above as common inspiration however clearly there are questions like the one you deliver up where crucial thing will likely be working in trustworthy good faith. I don?t know if greatest practices have emerged round things like that, however I’m certain that your job is clearly recognized as a fair game. Each boys and girls feel the influence of only a second’s pleasure, for the rest of their lives.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا