مهارت های گزارش نویسی

تکنیک های خلاصه نویسی چیست؟

تکنیک های خلاصه نویسی را می خواهیم با عنوان یک مثال بیان کنیم

شخصی که درس زیست را در کنکور نود درصد زده بود، زیست شناسی رو در 30 صفحه خلاصه کرده و آن ها را مورد مطالعه قرار داده بود.

 این یکی از  گوشه های تاثیری است که خلاصه نویسی به صورت بی نظیر می تواند بر موفقیت های تحصیلی ما داشته باشد، البته عده زیادی از دانش آموزان پشت کنکوری که در این آزمون به موفقیت رسیده اند از روش خلاصه نویسی استفاده کرده اند. خلاصه نویسی هر درس با درس دیگه دارای تفارت هایی است، پس باید به شیوه های مطالعه هر درس دقت کنیم.

یادداشت برداری چیست | خلاصه نویسی چیست؟

همزمان با متن پیش رفتن می تواند از تکنیک های خلاصه نویسی باشد

 اگه بخوایم همزمان با متن پیش برویم و به خلاصه نویسی بپردازیم، باید گفت در این زمان ما داریم به کپی برداری از متن اصلی، اما به صورت دستی می پردازیم. در صورتی  که خلاصه نویسی باید بعد از خواندن دقیق مطالب و درک عمق آن ها انجام شود تا بتوانیم قسمت های مهم را از قسمت های بی اهمیت تشخیص داده و موارد اضافی را حذف کنیم. 

یک خلاصه نویسی خوب باید مطالب را در خلاصه ترین حالت ممکن و با حداکثر مطلب و داشتن مفهومی کامل بیان کند. 

حذف کلمات ربط دهنده

علاوه بر کلمات بی ارزش متن، می توانیم کلمات ربط دهنده را به کمک علائم حذف کنیم، به عنوان مثال؛  قید های زیست را به این روش بهتر یاد بگیریم … توی کتاب می خوانیم بیشتر آنزیم ها پروتئینی هستند … خلاصه نویسی می کنیم : آنزیم های پروتئینی>آنزیم های غیر پروتئینی

تکنیک های خلاصه نویسی در درس های محاسباتی

خلاصه نویسی  در درس های محاسباتی به مراتب با درس های حفظی دارای تفاوت زیادی می باشد اما انجام آن ها راحت تر از دروس حفظی خواهد بود، زیرا به کمک فرمول می توانیم بیشتر مسائل را حل کنیم.

 اما برای این درس ها باید دفتر تیپ بندی تهیه کنیم یا وقتی سوال با تیپ جدید می بینیم کنارش علامت گذاری کنیم. این باعث میشه یک دفتر داشته باشیم تا همه سوال های دنیا را به همراه راه حل های آن در دست داشته باشیم و اگه سوالی پیش آید ما با جای گذاری آن را انجام دهیم.

استفاده از نمودار و جدول یکی از تکنیک های خلاصه نویسی می باشد

 یکی از هدف های خلاصه نویسی درک بهتر و حفظ بهتر متن می باشد. اگه بتوانیم مطالب یک متن در هم را از هم جدا کرده و در قالب نموداری تهیه کنیم یا در جدول بنویسیم خیلی راحت تر می توانیم از آن ها استفاده کنیم.

استفاده از کاغذ رنگی

از کاغذ های سیاه سفید کتاب فاصله بگیرم. خلاصه نویسی خود را حداقل با دو رنگ مختلف روی برگه های آچار رنگی بنویسیم و بتوانیم از انجام عمل خود لذت ببریم.

افزودن مرجع جدید یکی دیگر از تکنیک های خلاصه نویسی است

وقتی در زمان حل تست به یک نکته جدید برخورد می کنیم آن نکته را وارد خلاصه نویسی کنیم تا خلاصه نویسی خود را به عنوان یکی از مهم ترین منابع کنکور خود قرار دهیم.

به نوشته های خود اعتماد داشته باشیم

بعضی از ما دوست داریم خلاصه ای که می نویسیم از خود خود کتاب هم کامل تر باشد. اما باید توجه شود که خلاصه نویسی ما باید بعد از خواندن کامل مطالب باشد و به منظور خواندن سریع تر جمع آوری شده باشد.

به کمک خلاصه نویسی می توانیم چندین درس را در مدت زمانی کوتاه مورد مطالعه  قرار دهیم در صورتی که بدون خلاصه نویسی تنها قادر به خواندن یکی یا دو تا از آن ها خواهیم بود.

یکی از مشکلات کتاب درسی این است که مطالب را به صورت طبقه بندی شده وارد کتاب نمی کند.

یکی از دلایل محبوبیت کتاب های کمک اموزشی این است که متن را به صورت طبقه بندی شده و موضوعی وارد کتاب خواهد کرد. خوب تا اینجا کمی با اصول خلاصه نویسی اشنا شدیم و فهمیدیم که تمام کلمات یک متن مهم نخواهند بود.

 

یکی دیگر از تکنیک های خلاصه نویسی استفاده از طرح های ویژه است

خلاصه نویسی

فرض کنیم می خواهیم فصل مولکول های زیستی رو  مورد مطالعه قرار دهیم خوب می گویم مولکول های زیستی چهار دسته مهم دارند پس چهار تا پیکان رسم می کنیم: کربوهیدرات ها، لیپیدها، پروتئین ها، اسیدهای آمینه، دوباره جلوی کربوهیدرات ها سه تا فلش کوچک تر رسم می کنیم و می نویسیم مونوساکاریدها، دی ساکاریدها، پلی ساکارید ها، بعد مونو ساکارید ها رو هم دو فلش کوچکتر می کشیم می نویسیم مهم ترین هاش پنتوزها، هگزوزها اسم هاشون رو می نویسیم  مثلا گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز، یا مثلا جلو لیپیدها پنج گروه اصلی رو براش پنج فلش کوچک تر رسم می کنیم: اسیدهای چرب، تری گلیسریدها، فسفولیپیدها، موم ها، استروئیدها و برای بقیه هم به همین صورت. یعنی باید نمودار رسم کنیم.  آن چه بیان شد به عنوان یک مثال، برای نحوه نمودار بندی بود.

 باید اول روی مطالب فصل مسلط باشیم تا بتوانیم خلاصه خوبی براش بنویسیم. قبل از خلاصه برداری باید مطلب رو کامل خونده باشیم تا طرح کلی از آن ها در ذهن خود داشته باشیم.

 وقتی به تسلط روی مطلب نرسیم ممکن است خلاصه هایی که می نویسیم اشتباهاتی هم داشته باشند و بعدا مرتب این اشتباهات مکتوب را مورد مطالعه قرار دهیم.

تا زمانی که بر روی آن ها تسلط پیدا نکنیم نمی توانیم درک کنیم کدام مطالب دارای اهمیت بیشتری است.  پس نباید قبل از تسلط کامل، بر روی موضوع خلاصه نویسی تمرکز کنیم.

تا حد امکان از خلاصه نویسی های دیگران استفاده نکنیم

از تکنیک های خلاصه نویسی یاد گرفتن این موضوع است که خلاصه هر کس مختص به خود فرد است و ممکن است در زمان استفاده از خلاصه دیگران برای آزمون ها متوجه آن چه که نوشته شده است نشویم به عنوان مثال؛ یک نفر از رمز ” فدای کلّه ی براقت آی اتم” در خلاصه نویسی شیمی خودش استفاده کرده اما هیچ توضیحی نداده که این چیه  و ما به هیچ عنوان متوجه نخواهیم شد منظور او از بیان این کلمات چیست ولی در واقعیت منظور او  عناصر هالوژن گروه ۱۷ جدول تناوبی عنصرها است که برای خودش کد گذاری کرده است.

علاوه بر این، زمانی که یک مطلب را می نویسیم به ماندگاری آن مطلب در حافظه بلند مدت خود کمک خواهیم کرد و مدت زمان بیشتری در مغز ما باقی خواهد ماند اما با رو خوانی از مطالب دیگران این ویژگی را بدست نخواهیم آورد. پس بهتر است حتما با قلم خودمان و برای خودمون خلاصه نویسی کنیم و زیاد دنبال دانلود خلاصه نویسی دروس که دیگران نوشتن اند نباشیم.

داشتن خلاصه ای منظم و مرتب و تمیز

خلاصه ها باید به صورت تمیز نوشته شوند یعنی به گونه ای باشند که به راحتی قابلیت خواندن را به وجود آورند. آن ها نباید شلوغ و درهم باشند، زیرا به علت شلوغی زیاد مطالب، با حجم زیادی رو به می شویم و خواندن آن ها برایمان ترسناک و وحشت آور خواهد بود.

اگه بخواهیم دفتر خلاصه ها طوری باشد که هر وقت خواستیم بتوانیم برگه جدیدی به آن اضافه کنیم و به راحتی مطالبی جدید به موضوعات مختلف سر برگ ها بی افزایم بهتر است از دفاتری همانند کلاسور یا دفتر های سیمی استفاده شود.

زمان مرور مطالب خلاصه نویسی شده

روزانه مدتی رو باید برای مرور مطالب خلاصه نویسی شده وقت بگذاریم چون هر چه فاصله بین مرورها بیشتر شود مطالب دیرتر برای ما یادآوری خواهند شد.

مطالب خلاصه نویسی شده رو قبل و بعد از تست‌زنی در خانه و قبل و بعد از تست‌ زنی در آزمون ‏ها مورد مطالعه قرار دهیم و بعد از زدن تست نکات جدید و مهم رو به خلاصه ‏های خود اضافه کنیم به گونه ای که بعد از مرور هر بار خلاصه ها بروز رسانی شوند.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا