سبک زندگی

افزایش سن چه تغییراتی در روند زندگی ایجاد می کند؟9 شایعه مهم در مورد افزایش سن

افزایش سن چه باوری در ما ایجاد می کند؟ خیلی از آدم ها می خواهند این باور را در ذهن ما به وجود آورند که از پنجاه سالگی به بعد انسان ها وارد مرحله سرازیری و رو به افت شده و قوای جسمانی افراد تحلیل رفته و وارد فاز افسردگی و تنهایی خواهند شد.

آیا واقعاً همین طور است؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم که زندگی یک هدیه ارزشمند است در دستان ما که هر کدامک از ما باید آن را به بهترین شکل به سمت جلو هدایت کنیم و از آن بهره ببریم و به فکر هنجار های پیری نباشیم، واقعیت این است که خیلی از افراد موفق در جهان در سنین پیری و از پنجاه سالگی به بعد کارهای مفید و ثمر بخشی را به انجام رسانده اند کسانی مانند، وارن بافت، نوام چامسکی و خیلی از افراد موفق دیگر که همچنان به فعالیت خود ادامه داده اند.

واران بافت، به عنوان متفاوت ترین فرد در بین افراد ثروتمند جهان شناخته شده است، زیرا این شخص در آستانه 90 سالگی، همچنان به عنوان یکی از سه فرد اصلی در فهرست ثروتمندان محسوب می شد. این شخص با تمامی شکست های که تجربه کرد پا پس نکشید و همچنان در سنین بالا برای رسیدن به موفقیت و ثروت تلاش کرده است.

این افراد همچنان در سنین پیری فعالیت و خلاقیت و نوآوری دارند. افرادی که پس از 50 سالگی به موفقیت رسیدن و مجبور شدن در سنین بالا برای افزایش این موفقیت ها تلاش کنند.

بسیاری از ما انسان ها با دیدن زندگی و موفقیت افرادی همانند، کار آفرین های موفق یا افراد نابغه که در اوج جوانی خود به موفقیت رسیده اند به این فکر افتاده ایم که پس چرا ما تا به این سن چیزی بدست نیاورده ایم و از این پس به دلیل افزایش سن دیگر قادر به کسب موفقیت نخواهیم بود، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که موفقیت و تلاش برای رسیدن به خواسته ها سن و سال نمی شناسد.

به عنوان مثال؛

فردی به نام رونالد ریگان قبل از ورود به دنیای سیاست، هنر پیشه موفقی بود، اما او در سن 53 یالگی با یک سخن رانی مشهور به نام ( زمان انتخاب) در عرصه سیاست درخشیده شد. این فرد به کمک استعداد های خود در زمینه بازیگری توانست به یکی از محبوب ترین رئیس جمهور های قرن بیستم تبدیل شود.

ری کراک کار های مختلفی همانند نوازندگی پیانو و دست فروشی انجام داد بود، اما در سن 52 سالگی با برادران رونالد ملاقات کرد و با پیشنهاد گسترش شعبه های رستوران مک دونالد در سراسر آمریکا توانست، تعداد شعبه های مک دونالد را تا قبل از مرگ او چند برابر کند.

۹ شایعه مهم در مورد افزایش سن

  1. قدرت یادگیری ما در اثر افزایش سن کاهش می یابد.
  2. اکثرا تصور می‌کنند با  بالا رفتن سن انسان‌ها دچار زوال عقل خواهند شد.
  3. بعضی ها باور دارند که در اثر افزایش سن، بدن شروع به تضعیف شدن و تحلیل رفتن می کند.
  4. افراد مسن و سالخورده با تکنولوژی میانه‌ ای ندارند و نمی توانند با آن کنار آیند.
  5. فکر می‌کنند که افراد مسن با افزایش سنشان قوه خلاقیت و نوآوری را از دست می ‌دهند.
  6. تصور می شود که سالخوردگان کاملاً قوای جنسی شان را از دست می دهند.
  7. احتمالا می‌گویند که تنهایی در سنین سالخوردگی عاملی است غیر قابل انکار و برای افراد پیر تنهایی واژه کاملاً آشنایی است.
  8. تصور این است که، افراد مسن دیگر از زندگی شان لذت نمی برند و معنا و هدفی در زندگی ندارند.
  9. واقعاً خیلی ها بر این باورند که افراد مسن دچار افسردگی و دلمردگی می شوند.

افزایش سن مرحله جدیدی از زندگی است و ممکن است تغییر و تحولاتی در زندگی به وجود آید، ولی اگر انسان ها بتوانند با این مسئله کنار آیند، آن را پذیرش کنند و به خودشان سخت نگیرند و افکار مثبت داشته باشند کیفیت زندگی آن ها خیلی بهتر خواهد بود.

8 توصیه برای کسانی که ترس از پیر شدن و سالخوردگی دارند؟

1- سن و سالتان اصلا مهم نیست و نیازی به بازگو کردن آن نیست، چون سن فقط یک عدد است مهم نیست که چند ساله باشیم ۲۰ ، ۴۰ یا ۸۰ ساله.

مهم این است که شخصیت ما اصلاً به  افزایش سن و سالمان ربطی ندارد، آن چه که خیلی مهم است و در نظر دیگران شخصیت ما را نشان می دهد عملکردمان، رفتارمان، اهدافمان و طرز فکر ماست.

2- از زندگی خود هر روز لذت ببریم. نگاه کردن به طلوع آفتاب و غروب آن، به ماه و ستارگان، به جوانه زدن درختان در فصل بهار، شکوفه های گیلاس، رفتن به یک مهمانی و دوره دوستانه، خواندن کتاب و ورزش و همین طور دیدن ‌فیلم و… همه این ها می‌تواند به ما حس و حال خوبی بدهد.

۳- به این فکر نکنیم که برای انجام هر کاری دیگر پیر شده ایم، ما زمانی که وضعیت جسمی مساعد داریم می توانیم حتی کار هایی که در گذشته دوست داشتیم و نتوانستیم آن را انجام دهیم الان به دنبالش برویم و با لذت آن کار را پیگیری کرده و انجامش دهیم مثل، یادگیری زبان، استفاده از کامپیوتر و…

۴- خودمان را باور داشته باشیم، ما می توانیم حتی از راه یادگیری مهارت جدید کسب درآمد کنیم و به این فکر کنیم که به اندازه کافی جوان هستیم و از پس هر کاری بر می آییم.

۵- مواظب خودمان باشیم، غذاهای مقوی و سالم بخوریم، فعالیت بدنی و ورزش منظم داشته باشیم و موسیقی آرام گوش کنیم.

۶- غرق در گذشته نشویم از تجربیات گذشته درس بگیریم و از خاطرات گذشته یادی کنیم، ولی حسرت گذشته را نخوریم، از امروز خود لذت ببریم و برای آینده برنامه ریزی کنیم.

۷- همیشه کاری کنیم که ذهنمان دائماً باز بماند مثلاً، حل کردن جداول، چیدن پازل، شطرنج، دیدن وب سایت ها و به دست آوردن اطلاعات جدید می تواند تحولی در مغز ما به وجود آورد.

۸- سعی کنیم هر روز برنامه تازه‌ای داشته باشیم و به فکر افزایش سن و سال و ماه نباشیم.

هر چیزی می تواند لذت بخش باشد مثل برنامه تئاتر، سینما، موسیقی، نمایشگاه های گل و گیاه

10 نکته در مورد سالخوردگی که تا به حال از کسی نشنیده ایم

 با وجود افزایش سن و سالخوردگی ولی این زن و شوهر با خوشحالی در حال دویدن بر روی ساحل هستند.

1-در واقع با کسب دانش و به دست آوردن مهارت کافی، در پیری و با افزایش سن از آن چه که در طی سال ها آموخته ایم می توانیم به خوبی استفاده کنیم.

۲- در سنین پیری معمولاً افراد پیر کمتر عصبانی، بیشتر مهربان تر و خوش اخلاق تر می شوند، چون می‌توانند روی احساسات خود کنترل داشته باشند.

۳- از سن چهل سالگی به بعد ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌کنند و با آن ها همسو و همفکر می‌شوند.

۴- در سنین پیری به علت مصرف مداوم قرص ها و داروها، بیماری ها و حساسیت ها، احساسمان نسبت به طعم و بو و مزه تغییر می‌کند که می‌تواند برای رژیم غذایی و سلامت ما تاثیر گذار باشد. باید حتماً از نمک پرهیز کنیم.

۵- معمولاً افراد در سن ۶۰ سالگی بیشتر سحرخیز هستند، شب زود تر می خوابند و  صبح زودتر بیدار می شوند و در طی این مدت می توانند تمرینات و فعالیت بدنی خوب انجام دهند.

۶- زمانی که افراد مسن به ۷۰ سالگی می رسند، معمولاً سردردهای میگرنی از بین می روند و خود را به صورت اختلال بینایی یا حسی بروز می دهند.

۷- عزت نفس با افزایش سن بالا می رود ولی بعد از ۶۰ سالگی کاهش می یابد، ولی در کل سبک زندگی سالم تر خواهد شد.

۸- افراد مسن بهتر می توانند، استرس خود را مدیریت کنند.

۹- هر چه سن بالاتر برود قد هم به نسبت کوتاه تر می شود.

۱۰- قدرت رای دادن در افراد مسن معمولاً بالاتر می رود.

آیا افزایش سن بر قدرت باروری زنان تاثیر گذار است؟

در واقع بهترین سن بارداری برای زنان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است و بعد از آن قدرت باروری کم می شود، ولی جای هیچ گونه نگرانی نیست، زمانی که به اندازه کافی تخمک وجود داشته باشد بارداری اتفاق می‌افتد معمولاً پزشکان بر این باورند که قدرت باروری در زنان از حدود ۳۰ سالگی با شیب ملایم کاهش می یابد و پس از ۳۵ سالگی زنان بیشتر دچار نازایی، سقط جنین یا نقص در کودک خود می شوند. قدرت باروری زنان در سن ۴۰ سالگی بسیار کاهش می‌یابد و در واقع افزایش سن باعث مشکلات زیادی در تخمک گذاری زنان خواهد شد.

بارداری های بعد از ۳۵ سال جز بارداری های پرخطر به حساب می آید و نیازمند مراقبت های ویژه بارداری است و در ضمن احتمال چند قلوزایی هم افزایش پیدا می کند و احتمال دوقلو های ناهمسان هم به نسبت بیشتر می‌شود.

مشکل تخمک گذاری در سنین بالا به این صورت است که هم تعداد و هم کیفیت آن ها کم خواهد شد و هم ممکن است عادت ماهانه نامنظم شود.

زنان هر چه بیشتر به یائسگی نزدیک می‌شوند تخمک گذاری به شدت نامنظم تر خواهد شد. افزایش سن در زنان باعث می‌شود که در معرض عفونت های باکتریایی و غیرقابل درمان قرار گیرند که باعث انسداد لوله های رحم یا فالوپ و در نهایت جلوگیری از تخمک گذاری شده و در ضمن باعث افزایش احتمال بارداری خارج از رحم نیز می شود، همچنین فیبروئید (که در زنان بالای ۳۰ سال معمولاً شیوع دارد) و همچنین اضافه وزندکه بارداری را دچار مشکل می کند.

اثر گذاری افزایش سن بر قدرت باروری مردان چگونه است؟

با افزایش سن ،این زن وشوهر با فرزند کوچکشان در حال بازی بر روی اب هستند.

همزمان با افزایش سن مردان، کیفیت اسپرم آن ها نیز کاهش می یابد و احتمال اختلالات کروموزومی در فرزندان نیز زیاد می شود.

حجم مایع منی و همچنین تعداد کروموزوم های اسپرم نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد و همچنین  اختلالات جنسی نیز رو به افزایش می رود.

پس برای پدر شدن بهترین سن ۲۴ سالگی است.

توانایی باروری مردان با بالا رفتن سن حدوداً در سن ۶۰ سالگی کاهش می یابد و به تبع آن عملکرد جنسی نیز کم می شود.

همچنین سلول های اسپرم افراد مسن ناهنجاری‌های ژنتیکی بیشتری نسبت به مردان جوان دارند.

خطراتی که نقص های ژنتیکی که اسپرم با آن رو به رو است:

  1. احتمال باروری کاهش می یابد.
  2. احتمال سقط جنین افزایش پیدا می کند.
  3. خطر به دنیا آوردن نوزاد مرده زیاد می شود.
  4. امکان ابتلاء به نقص های مادر زادی هم افزایش می یابد.

گر چه مردان معمولاً در سن ۶۰ یا ۷۰ سالگی هم می‌توانند صاحب فرزند شوند که البته شاید تا حدودی هم مشکل ساز باشد، ولی در مردان مسن اندازه بیضه ها کوچک تر و حجم آن به طور طبیعی کم می‌شود که باعث می‌شود حرکت اسپرم ها هم کند شود.

پژوهش گران متوجه شدند که بالاترین حد اسپرم در مردان در سن بین ۳۰ تا ۳۵ سالگی است که پس از ۵۰ سالگی به پایین تر حد خود می رسد.

در واقع با هر یک سال افزایش سن دو درصد از بارور شدن یک مرد کاسته خواهد شد.

فرزندان مردان مسن در معرض ابتلا به اختلالات زیر هستند:

  1. اوتیسم
  2. روان پریشی یا اسکیزوفرنی
  3. کوتاهی قد
  4. لوسمی
  5. اختلال دوقطبی
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. Can I simply say what a relief to seek out somebody who truly is aware of what theyre talking about on the internet. You positively know tips on how to deliver a problem to mild and make it important. More people need to read this and perceive this facet of the story. I cant consider youre no more fashionable since you undoubtedly have the gift.

  2. I definitely wanted to construct a brief note to be able to say thanks to you for all of the nice strategies you are showing at this website. My long internet search has finally been paid with reputable points to write about with my company. I ‘d repeat that we website visitors actually are truly fortunate to exist in a fantastic website with very many perfect individuals with great basics. I feel rather privileged to have seen your entire web page and look forward to so many more exciting times reading here. Thanks a lot once more for all the details.

  3. Hmm it looks like your website ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything. Do you have any points for rookie blog writers? I’d certainly appreciate it.

  4. Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such great information being shared freely out there.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا