تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا چند نوع است؟

بیشتر افراد داشتن استراتژی محتوا را امری تزئینی و لوکس می دانند و بدون داشتن یک استراتژی مکتوب و خوب شروع به تولید محتوا می کنند،  آن ها بدون شناسایی نیازهای مخاطبان، بدون برنامه ریزی و زمان بندی و بدون ساز و کار محتواهای متعددی تولید می کنند که به طور طبیعی بازدهی چندانی به دست نخواهند آورد، رهبران بازار در واقع کسب و کارهایی هستند که محتوا را جدی می گیرند و بر اساس استراتژی محتوا قدم بر می دارند.

استراتژی تولید محتوا چه خوبی هایی دارد؟


1- زمان كمتری برای تولید محتوا می گذاریم.
2- می دانیم از تولید محتوا قرار است به چه هدفی برسیم.
3- احتمال موفقیت ما را افزایش می دهد.
4- جایگاه بالاتری نسبت به رقبا در بازار پیدا می كنیم.
5- در هزینه های خود صرفه جویی می كنیم.
6- بهینه ساری موتور جست و جو
7- كیفیت و یک دست بودن محتوا، ما را حرفه ای تر نشان می دهد.

انواع استراتژی محتوا

1- مقاله سفید White paper
2- پادكست Pad cast
3- ایمیل ماركتینگ Email Marketing
4- وبینار Webinar
5- مطالعه موردی Case study


1. مقاله سفید White paper

در تمام زمینه ها می توان از مقاله سفید برای استراتژی تولید محتوا استفاده كرد، مقاله سفید یك گزارش قانع كننده، دقیق و با اعتبار زیاد در مورد یک مسئله یا موضوع خاصی می باشد.
مقاله سفید یك مسئله مطرح می كند و راه حل را به عنوان پاسخ مسئله بیان می كند، هدف نهایی از انتشار مقالات سفید اطلاع رساندن و متقاعد كردن مخاطبان با ارائه یكسری آمار و ارقام واقعی است و اكثر این مقاله ها در ازای گرفتن آدرس ایمیل و مابقی اطلاعات شخصی مشتریان قابل دانلود هستند و این بسیار در مخاطب شناسی اهمیت دارد.
حدود 80 درصد این نوع مقالات سفید آموزشی هستند و تنها 20 درصد از این نوع محتوا حالت تبلیغاتی دارند، به عبارتی محتوای سفید به گونه ای است كه به جای فروش بیشتر، آموزش را در دستور كار خود دارد تا جذب مخاطبان بالا رود.
حالت آمار و ارقامی این مقالات باعث می شود كه مخاطبین حتی اگر به خاطر طولانی بودن مقالات سفید حوصله خواندن آن ها را نداشته باشند مجبور به خواندن آن ها باشند.
مقالات سفید حداقل 6 صفحه و دارای عكس، نمودار و منابع ذكر شده در آخر می باشند، بعضی از آن ها تا حدود 50 صفحه هم رسیده اند و بر اساس تحقیقات به عمل آمده متخصصان این حوزه اذعان داشتند كه طول مقالات سفید اگر بین 3 تا 14 صفحه باشد خوب است.
این مقالات اصولاً فرمت pdf دارند و از قلم روان و واضح برای نوشتار آن ها استفاده می شود، ساختار مقالات سفید عبارتند از: صفحه ای برای عنوان و یك فهرست برای مطالب آن، خلاصه مقاله و دارای مقدمه می باشد، بعد از آن چند صفحه ای را به مشكلات و مسئله مطرح شده اختصاص می دهند و بعد به حل مسئله و مشكل بیان شده با ارائه فرضیه ها و راه حل ها می پردازند، چند صفحه ای نیز به یک مثال واقعی تعلق می گیرد كه از راه حل ارائه شده استفاده كرده و مشكل حل شده است، در نهایت هم یک جمع بندی كلی نوشته می شود، البته تمام این مقاله ها بر اساس اسناد و مدارك است و اگر از یك گرافیست برای طراحی و ویرایش صفحات استفاده كنیم، بسیار حرفه ای تر است.

2. پادكست Pad cast

در این سال های اخیر پادكست به عنوان یك روش تولید محتوا خاص و تاثیر گذار در استراتژی تولید محتوا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، پادكست ها شامل صدای فرد یا تعدادی از افراد است كه در مورد مبحثی خاص صحبت می كنند.
پادكست ها بیشتر به صورت فایل صوتی در اختیار مخاطبان قرار می گیرند، در نتیجه كاربران بسیار راحت می توانند آن ها را دانلود كرده و گوش دهند.
تولید پادكست با وجود این كه كار چندان سختی نیست، اما اثر بخشی صدا از متن بیشتر است و اگر از پادكست استفاده كنیم، تنوع در استراتژی تولید محتوا باعث جذب بیشتر مخاطبان می شود.
همان طور كه می دانیم یک فایل صوتی نمی تواند در موتور جست و جو گوگل رتبه ای بیاورد، پس بهتر است از كلید واژه ها و متن های كوتاه مربوط به پادكست برای آن استفاده شود تا در رتبه بندی گوگل و یا موتور جست و جو جایگاه خوبی كسب كند و اثرات مثبت آن ها بر وب سایت یا شبكه اجتماعی ما مشهود شود.
در پادكست می توان از هر چیزی كه به كسب و كارمان مربوط است صحبت كنیم، حتی یک داستان واقعی بگوییم تا مخاطبان به وسیله آن با كسب و كار و محصول ما بیشتر آشنا شوند و با راه حل هایی كه در پادكست می گویم، مشكلات شان برطرف شود.
در انتخاب موضوع تصمیم با شماست.

3. استراتژی تولید محتوا – وبینار Webinar

استراتژی تولید محتوا


وبینار همان سمینارهایی است كه به صورت آنلاین برگزار می شود، این روزها وبینار بسیار پرطرفدار شده، به گونه ای که می توانیم در خانه بشینیم و یک سمینار حرفه ای در مورد موضوع مورد علاقه خود ببینیم.
وبینار محتوا ارزشمندی است كه ما به مخاطبین خود ارائه می دهیم، هر چه محتوای استفاده شده در وبینار با ارزش تر باشد مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می كند، همان طور كه در مورد مقاله سفید گفتیم وبینارها نیز می توانند رایگان باشند و تنها دارای اطلاعات مخاطبین باشند و حتی می توان از طریق وبینار و ارائه آموزش در آن ها به كسب درآمد پرداخت.
موضوعات وبینار را از علاقه مندی های شركت كنندگان در وبینار انتخاب كنیم و برای رسیدن به این علاقه مندی ها می توانیم در فرم ثبت نام سوال هایی را طرح كرده و از مخاطبان موضوعات مورد علاقه شان در رابطه با این كه دوست دارند چه نوع و در مورد چه موضوعی وبینار ببینند، بپرسیم.
حتماً باید در مورد عنوان وبینار بررسی های زیادی شود كه باعث جذب مخاطبان و تحریك شدن حس كنجكاوی آن ها باشد، فردی كه قرار است در وبینار سخنرانی كند باید تسلط كامل در مورد موضوع مورد صحبت داشته باشد، در پایان می توانیم نظرات شركت كنندگان را دریافت كنیم و از آن ها در مورد كیفیت وبینار و نحوه ارائه سخنران سوالاتی بپرسیم و از انتقادات و پیشنهادات آن ها بهره ببریم.

4. مطالعه موردی Case study

مطالعات موردی یكی از متفاوت ترین نوع استراتژی تولید محتوا است، مهم موفقیت شغلی ما است كه چطور محصولات و یا خدمات ما می توانند در حل یك مشكل موثر باشند و یا مشكلی را حل كنند، پس باید به گزارش نتایج بپردازیم تا با تولید محتوایی خاص داستان موفقیت ما توسط case study بیان شود.
مطالعه موردی می تواند به صورت مقاله، پادكست و تصویر باشد، همچنین می توانیم از نمودارها و چارت ها برای نمایش نتیجه به مخاطبین استفاده كنیم.
مصاحبه با مشتریان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد وقتی داستانی از زبان مشتریان واقعی بیان می شود برای دیگر مخاطبان و مشتریان بسیار جذاب بوده و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، فقط باید در نظر داشته باشیم كه مشتریان در داستان خود در مورد مسئله مورد نظر و این كه محصولات یا خدمات چه گره ای از زندگی آن ها باز كرده سخن بگویند.

5. استراتژی تولید محتوا – ایمیل مارکتینگ

یكی از روش هایی است كه از دیرباز تاكنون همچنان مورد توجه بازاریابان است و مخاطبین نیز بسیار از آن استقبال می كنند، در نتیجه ایمیل ماركتینگ می تواند یكی از با ارزش ترین روش های استراتژی محتوا باشد، اگر مخاطبین ایمیل را بپسندند، ترافیک سایت ما بالا می رود و در نهایت به فروش بیشتر منجر می شود.

چطور از ايميل ماركتينگ استفاده كنيم؟

  1. انتخاب نوع محتوا
  2. خبرنامه هاي ايميلي
  3. محتواي استراتژيك بر مبناي اطلاعات مخاطبين
  4. نتايج كمپين هاي ايميل ماركتينگ را بررسي كنيد.

 

1.نوع محتوا در ایمیل ماركتینگ

محتوا انتخاب شده باید به گونه ای باشد كه مخاطب را مجاب كند كه برایش با ارزش است، بنابراین بعد از بازگشایی ایمیل توسط مشتركین فرصت كمی داریم تا آن ها را جلب كنیم.
محتوا باید مناسب هدف مشتركین باشد و با علایق آن ها مطابقت داشته و به نفع آن ها باشد. محتوای ایمیل ماركتینگ باید باعث ایجاد ارتباط بین ما و مخاطبان ما شود و بیان گر هویت ما باشد.

2.خبرنامه ایمیلی

می توانیم از نكات آموزنده و یا خواص محصولات یا خدمات خود در خبرنامه استفاده كنیم، خبرهای روز دنیا كه به شكل و كسب و كار ما مربوط است، می تواند برای مخاطب جالب باشد.
عنوان خبرنامه مانند تمام محتوا های دیگر بسیار مهم است، قراردادن لینک در خبرنامه ایمیلی را فراموش نكنیم، این یكی از پربازدیدترین روش های استراتژی تولید محتوا است، در تهیه محتوای خبرنامه ایمیلی اگر بتوانیم از طنز استفاده كنیم، تعامل بهتری را با مخاطبان برقرار می كنیم. زمان بندی فرستادن خبرنامه بسیار مهم است، پس باید بدانیم چگونه می توانیم این زمان بندی را رعایت كنیم و برای آن برنامه ریخته و مانند یك خبرنامه واقعی در زمان مخصوص  به خودش روزانه یا هفتگی آن را ارسال كنیم، حتماً در خبرنامه ایمیلی از مشتركین خود بخواهیم كه آن را با دوستان خود به اشتراك بگذارند.

3. محتوا استراتژیك بر مبنای اطلاعات مخاطبین

همان طور كه از عنوان مشخص است استراتژی تولید محتوا باید بر اساس علایق و سلایق مشتركین ما باشد تا بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند، باید بدانیم چه ایمیلی را برای چه جغرافیایی بفرستیم و خریدهای سابق آن ها را بررسی كنیم، به آنالیز رفتار مشتریان هدف بپزدازیم و بعد ایمیل مختص به هر دسته شناسایی شده را برای آن ها بفرستیو.

4. نتایج كمپین در ایمیل ماركتینگ را بررسی كنیم

ایمیل ماركتینگ این امكان را به ما می دهد كه هر آن چه انجام داده ایم را ارزیابی كنیم، در این ارزیابی ها ما تعداد كلیک، تعداد ایمیل های باز شده و نرخ تحولات را مشاهده می كنیم و بر اساس این آنالیز كه ما متوجه می شویم كه چه عنوان ها یا محتواها یا چه لینک هایی آمار بالاتری دارند، از آن ها بیشتر استفاده می كنیم.
اما سوال این جا است در استراتژی تولید محتوا چطور بفهمیم چه محتوایی مناسب ما می باشد؟ در این راستا بعد از شناسایی مخاطبان هدف و مخاطب شناسیۀ، بررسی نوع محصول و یا خدمات برند و تعیین نوع محتوا خود بر این اساس مهم ترین بخش موقعیت كسب و كار ما در شبکه بازاریابی و سفر مشتری است.
باید بدانیم در هر گام از سفر مشتری باید چه نوع محتوایی تولید شود، در ابتدا ی راه برای معرفی برند از محتواهای ویدئویی بیشتر استفاده كنیم كه قدرت جذب بالاتری دارند و برای جذب مخاطب بیشتر می توانیم از اینفوگرافیک و عكس نوشته بیشتر بهره ببریم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا