تولید محتوا

چگونه استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

شاید هنوز هم که هنوزه تعریف دقیقی برای استراتژی محتوا وجود نداشته باشد و بازاریابان این حیطه بازاریابی محتوا (Content marketing)و استراتژی محتوا ( strategy Content ) را یکی بدانند، اما بهتر است بدانیم که گزینه Content strategy در جست و جوی گوگل بیشتر سرچ شده است.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا برای ما محتوای مفید، با ارزش، کاربردی و مناسب با یک تجربه خاص را تولید و جمع آوری می کند و برای ارائه آن به مخاطب به ما کمک کرده و این کار را مدیریت می کند، در استراتژی محتوا از رویکردهای جدید و به روز برای بازاریابی استفاده می شود و روش سنتی در آن جایی ندارد. با مدیریت درست منابع طیفی پیوسته از محتوا در راستای نیاز های خریداران در همه مراحل خرید به آن ها ارائه می شود.

استراتژی محتوا نوعی نگرش استراتژیک در مدیریت محتوا می باشد، پس در آن مدیریت محتوا باید به گونه ای باشد که نرخ بازگشت سود و سرمایه مربوط به محتوا به صورت اعداد و ارقام قابل سنجیدن باشد، استراتژی محتوا جنبه های مختلف در ارتباط با برنامه ریزی محتوا را در تمام طول عمر محتوا شامل می شود و در برگیرنده برنامه ریزی برای فعالیت های هم راستا کردن محتوا، هدف و تحلیل مدل کسب و کار می باشد، برنامه ریزی کردن برای تولید محتوا، ارائه آن و ارزیابی موفقیت محتوا می باشد.
استراتژی محتوا به ما کمک می کند که بدانیم یک محتوا به پایان عمر خود رسیده یا نه؟ و اگر به پایان کار خود رسیده حذف شود یا نه؟ یکی از نکات مهم استراتژی محتوا این است که آن بیشتر مربوط به برنامه ریزی در راستای تولید محتوا است، استراتژی محتوا روش استفاده از محتوا برای دست یافتن به هدف های کسب و کار و رفع نیاز مشتری است.

برای داشتن استراتژی بهتر چند سوال از خود بپرسیم


1-چه کسانی محتوای ما را می بینند؟
2- محتوا خود را برای چه کسانی می سازیم؟
3- افراد با استفاده از محتوا ما به چه سود و منفعتی می رسند؟
4-چه نوع محتوایی برای ما به صورت دائم قابل تولید است؟
(محتوا بر پایه رسانه ای باشد ویدئو، متن یا عکس یا فایل صوتی)
جواب این سوال ها می تواند ما را در یک استراتژی محتوای خوب یاری کند و پاسخ تمام سوالات دیگر ما در این زمینه باشد.

چرا اجرای یک استراتژی مفید حیاتی به نظر می رسد؟

نزدیک به 70 درصد بازاریابان محتوا عقیده دارند که استراتژِ درست به گروه آن ها کمک می کند تا منابع تولید محتوا خود را دسته بندی کنند و بتوانند به بهترین نتیجه دست پیدا کنند، بازاریان معتقدند که استراتژی محتوا باعث به وجود آمدن یک برنامه ریزی خوب و ایجاد تمرکز بهتر تیم برای بدست آوردن الویت ها می شود.
بیشتر بازاریابان محتوا عقیده دارند که حتماً باید استراتژی محتوا را به صورت مکتوب در آورد، باید بدانیم که با دیدگاهی که استراتژی محتوایی به ما می دهد می توانیم تصمیم های تکنیکی و تاکتیکی مؤثری را اتخاذ کنیم، در واقع ما می توانیم بگوییم چه محتوایی بیشتر تولید کنیم، کدام را حذف کنیم و کدام را متوقف کنیم ، این روش در مدیریت محتوا و برنامه ریزی ارائه و تولید محتوا و بازاریابی آن به ما کمک می کند.

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی و استراتژی محتوا

ما در ابتدای این مقاله در مورد شباهت های این دو مقوله صحبت کردیم حال می خواهیم به تفاوت های آن ها نگاهی بیندازیم.
این روزها بازاریابان معروف از ترکیب این دو واژه به واژه ترکیبی ← Content marketing strategy رسیده اند، در بازاریابی محتوا تقویم محتوا، تولید، تبلیغ و تکرار محتواها، بررسی می شود، امّا در استراتژی محتوا راهنمایی کلی و قوانین، پایه ریزی می شود و در بازاریابی استراتژی محتوا دورنما، اهداف، مخاطب شناسی، سبک، قوانین بیرونی و ایده ها پایه ریزی می شود.
1-استراتژی محتوا چگونه کار می کند؟
2- هدف از تولید محتوا چیست؟ چرا ما به تولید محتو مشغولیم؟
3- اگر اهداف 3 یا 5 ساله را هدف گذاری کنیم با تولید چگونه به آن هدف برسیم؟

جواب به سوالات بالا می تواند برای رسیدن به مفهوم استراتژی محتوا به ما کمک کند، در بخش های بعدی به پاسخ این سوالات به صورت کامل می پردازیم.
اگر در حال تولید محتوا هستیم، باید با واژه استراتژی محتوا زیاد سرو کار داشته باشیم، زیرا می دانیم که برای موفقیت در بازاریابی محتوا و تأثیرگذاری محتوا و دور نریختن پول و زمان خود قبل از هر نوع تولید محتوا در فضای مجازی باید یک استراتژی معین برای تولید و نشر محتوا خود داشته باشیم.

8 مرحله برای رسیدن به یک استراتژی محتوا

در ادامه به بررسی 8 مرحله مهم برای رسیدن به یک استراتژی محتوای مهم می پردازیم.

1.قصدمان از تولید محتوا چیست؟

می خواهید به چه دستاوردی نهایی دست پیدا کنید؟
در ابتدا باید هدف و تصویر خود از آینده کاری خود را روی کاغذ بنویسیم، خب ما یک هدف نهایی بزرگ در ذهن داریم که در طولانی مدت میسر است، پس برای رسیدن به آن باید اهداف خود را خُرد کنیم و آن را به چند بخش تقسیم کنیم، زیرا به اهداف کوچک تر راحت تر می توان دست یافت،پس برای این که پله پله به سمت آن هدف برویم، حتماً اهداف را بنویسیم.
اهداف کوچک می تواند:

1-رسیدن به 1000 مخاطب فعال و وفادار
2- رسیدن  به مبلغ 5 میلیون تومان درآمد
3- تشکیل تیم مدیریتی
بعد رسیدن به اهداف کوچک اهداف بعدی را در راستای رسیدن به اهداف اصلی پایه گذاری می کنیم.

2.برای چه کسانی تولید محتوا انجام می دهیم؟

در استراتژی تولید محتوا قدم دوم، یک قدم بسیار پر اهمیت می تواند برای مخاطبین ما باشد. دوست داریم به مخاطبین خود چه چیزی هدیه بدهیم چه دلیلی دارد که آن ها ما را دنبال کنند، چه چیزی به آن اضافه می شود؟
قصد و هدف ما نوع مخاطب ما را تعیین می کند، اگر در بیان و ارائه هدف خود به مخاطب در قالب محتوا موفق نباشیم، نمی توانیم مخاطبین مورد علاقه خود را پیدا کنیم.
در این قسمت مخاطب شناسی نیز بسیار مهم است آن ها چه می خواهند همان ها را به مخاطبین ارائه دهیم تا ماندگار و وفاداری آن ها را تضمین کنیم، البته نباید از هدف و آرمان های خود فاصله بگیریم، بلکه باید هویت خود یا برند خود را همیشه حفظ کنیم

3.چطور مخاطبین جدید خود را به مخاطبین ماندگار تبدیل کنیم؟

تبلیغات یکی از راه های جذب مخاطب است و ماندگاری این افراد بسته به محتوای ما می باشد و این که چگونه محتوا های ما آن ها را راضی می کند.
فعالیت مستمر و محتوا های کاربردی همیشه در هر زمینه ای کمک کننده است.
1-پادکست های رایگان ارائه دهیم.
2- ایمیل های آموزشی کوتاه
3- با مخاطبین وفادار ارتباط بهتری برقرار کنیم.
4- تحقیقات عالی
5- به رشد مخاطب کمک کنیم.

4. مخاطبان ما چه نوع محتوایی را می پسندند؟

از بازخوردهایی که مخاطبان نسبت به محتواهای ما انجام می دهند، می توانیم بفهمیم که چه نوع محتوایی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
شاید ما ویدئویی از خود منتشر کرده باشیم و مخاطب خوشش آمده باشد یا متنی بسیار طولانی که مخاطبان بازخورد خوبی نداشته اند، خب به نظر ما کدام راه در مسیر استراتژی تولید محتوا جواب می دهد؟
حتما بازخوردها و تعداد اتصالات را بررسی کنیم، فقط یادمان باشد در تولید یک نوع محتوا زیادی روی نکنیم و از همه نوع محتوا در سایت یا صفحۀ مجازی خود استفاده کنیم، چون این گونه همه سلیقه ها را در نظر گرفته و به آن احترام می گذاریم، ما باید حتماً آن تعداد کمی که یک نوع از محتوای ما را می پسندن در نظر بگیریم.
در مخاطب شناسی باید رفتار مخاطبان رقبای خود را نیز تحلیل کنیم و ببینیم آن ها چگونه محتواهایی را پسندیدند.


5.بدانیم در کدام یک از شبکه های مجازی می خواهیم محتوا منتشر کنیم؟

باید ببینیم کدام فضای مجازی برای ما مفید است و با نوع محتوای ما جور در می آید سایت، شبکه اجتماعی، ایمیل، ….
بهتر است محتواهای خود را برای چند فضای مجازی مختلف آماده کنیم و طوری طراحی شوند که با کمی تغییر شود در چند فضا آن ها را منتشر کرد.
اگر تیم مدیریت فضای مجازی داریم، می توانیم گه گاهی از محتوای متفاوت در فضاهای مجازی خود استفاده کنیم، هر چند این کار مشکل به نظر می رسد، مثلاً می توانیم از مقاله ای که برای سایت خود آماده کرده ایم عکس بگیریم و آن را با کمی تغییر به چند اسلاید عکس نوشته تبدیل کنند یا مبحثی کوتاه از مقاله را به صورت ویدئویی برای مخاطب بیان کنیم، به زبان ساده تر و خودمانی تر این گونه از یک موضوع 3 طرح مختلف برای 3 فضای مختلف شبکه های اجتماعی محتوا داریم، حتی می تواننم یک قسمتی از مقاله را به صورت پادکست در آورده و از آن استفاده های گوناگونی داشته باشیم.

6. برقراری رابطه عاطفی

با مخاطب رابطۀ عاطفی برقرار کنیم و بدانیم که اکثر خریدهای ما و تصمیم های ما احساسی هستند، پس ارتباط عاطفی با مخاطبان می تواند تأثیر گذار باشد.
همیشه در صف اول پاسخ گویی مخاطبان خود باشیم و نگذاریم در انتظار پاسخ بمانند، همیشه محبت کردن، مؤدب بودن و رو راست بودن را فراموش نکنیم، به عبارتی حرفه ای باشیم، به مشتریان خود هر از چند گاهی پیغامی بدهیم و از حال آن ها جویا شویم، تعرفه تخفیف مشتریان خاص را فراموش نکنیم.

7.چطور غریبه ها را به سمت محتوا های خود بکشانیم؟

استراتژی محتوا و جذب مخاطب


1.تبلیغات: می توانیم به انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی دیگر یا اگر سایت داریم در سایت ها انجام دهیم.
2.موتور جست و جو: برای بهینه سازی جست و جو گوگل زمان بگذاریم و به شکل حرفه ای آن را سئو کنیم.
3.اینفلوئسنرد: حتما حتی اگر سایت هم داریم، شبکه های اجتماعی مجازی را فراموش نکنیم، زیرا آن ها جزء جدایی ناپذیر دنیای ما شده اند.
4.پست مهمان: از سایت های پرطرفدار نخواهیم که محتوای ما را در سایت خود به عنوان پست مهمان بپذیرند و حتماً از سایت هایی استفاده کنیم که محتوای آن با محتوا سایت ما هماهنگ باشد.
5.درخواست از طریق ایمیل: به مخاطبان یا مشتریان خود ایمیل زده و از آن ها بخواهیم ایمیل ما را برای دیگران بفرستند و حتی برای این کار تخفیف و یا جایزه در نظر بگیریم.
6.شبکه اجتماعی: به صورت مرتبط و هر روز و اگر نمی توانیم حداقل هفته ای 3 تا 4 بار در شبکه های اجتماعی پست بگذاریم و فعال باشیم، یکی از بهترین راه های استراتژی تولید محتوا می باشد و ترافیک زیاد را به سمت شبکه اجتماعی ما و سایت ما روانه می کند.

8. در خواست از مخاطب یا مشتری

درخواست کردن از مخاطبین و یا مشتریان را فراموش نکنیم، این یکی از تأثیر گذارترین روش های استراتژی تولید محتوا به شمار می آید، از آن ها بخواهیم در آخر پست ها لایک کنند، کامنت بگذارند، لینکی که در آخر تعبیه کرده ایم را لمس کنند و از طریق ایمیل یا شماره ای که گذاشته اند با مشاوره ارتباط برقرار کنند.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا