تولید محتوا

توليد محتوا چيست؟ | توليد محتوای ديجيتال چيست؟

Content يا همان محتوا كه در فارسي به معنای مضمون سخن، محتوا، مفاد، مفهوم و مظروف به معناي بن مايه و درون مايه مي باشد، تفسير ما از هر انجامي و هر حركتي را مي توان محتوا ناميد.

تمام افراد به هر دليلي كه وارد شبكه هاي اجتماعي مي شوند 2 وجه مشترك دارند، توليد محتوای دیجیتال و فعال بودن كه اين ها مي توانند از فرستادن ايموجي تا توليد محتواي آموزشي پر هزينه باشند.

مفهوم محتوا در حيطه رسانه چیست؟

به طراحي و توليد متن (نوشته) يا مقاله، تصوير، فيلم، صدا و يا تركيبي از همه اين ها يا تركيب چند گزينه با هم كه در ايجاد ارتباط با مخاطبين و يا مفهومي مشخص از برند يا شعل ما با برنامه اي مشخص به مخاطب منتقل كند را محتوا مي گويند.

هدف محتوا در حوزه ديجيتال، آگاهي مشتريان و يا مخاطبان از برند و محصولات و خدمات آن ها مي باشد، محتوای دیجیتال يك ويژگي را داراست كه براي انتقال مفاهيم به مخاطب از زير ساخت ديجيتال استفاده مي كند.

كتاب ها، مقالات، پادكست ها یا انيميشن، اينوگرافيك، ويدئو، فاميل صوتي، موشن گرافيك، محصولات آموزشي، پست ها و حتي عكس ها كه در فضاي وب منتشر مي شوند را مي توان محتوای ديجيتال به حساب آورد.

بايد بگوييم تعريف متحدالشكلي در مورد محتوا وجود ندارد، اما همين تعريفي كه ما از آن را ارائه داديم مي تواند اصل مطلب را ادا كند، هر روز به آگاهان اين مبحث اضافه شده و مديران، بازاريان، پرسنل برندها و شركت هاي خصوصي و دولتي در پي توليد و نشر اين محتواها در شبكه اجتماعي مورد نظر خود برای ارتباط موثر با مخاطبين و مشتريان خود هستند.

با توليد محتوا به رفع نياز مشتري كمك مي كنيم و حتي نيازهاي رواني آن ها را تا حدودي مرتفع مي گردانيم اين حس را بايد در توليد محتوای دیجیتال ارزشمند به كار برد، با توليد محتوای ارزشمند دغدغه مشتريان كمتر مي شود، بايد بتوانيم به مشتري در كنار محصول رويا بفروشيم.

در تعريف محتوا به نوع رسانه آن اشاره كرديم در ادامه به بررسي محتواي نوشتاري دیجیتال مي پردازيم.

محتوا بر پايه نوشتار

محتوای نوشتاری (محتوا متنی) بسيار مهم است كه از نوشته براي ارتباط برقرار كردن با مشتري استفاده مي شود، پايه و اساس محتواي متني بر محوريت نوشتار بنا شده است، كلمات، عبارات، جمله ها، پاراگراف ها و مقالاتی كه ما از طريق اين نوشته ها منظور اصلي خود را به مخاطبين مي رسانيم.

بر خلاف نظر بسياري به نظر من نوشته معمولي با محتواي نوشتاري یا محتوای متنی دیجیتال متفاوت نيست، هر كلمه اي كه مي خوانيم مي تواند تاثير خودش را بر روي ما بگذارد حتي يك سلام يا يك شب بخير مهربانانه يا يك داستان عاشقانه تمام اين ها مي توانند محتواهايي تاثير گذار در جهت رسيدن ما به هدف كه همان ارتباط با مخاطب و رساندن مفهوم برند خود به كاربران است باشد.

همان طور كه در اين مقالات اخير دريافتيم كيفيت محتوا مي تواند بر روي درآمد برندها تاثير مستقيم داشته باشد و در جذب مخاطب بسيار موثر است، بنابراين در اين شرايط كمپاني ها بر اين مهم مي کوشند كه از كيفيت محتوا توليد كم نشود و برندها سرمايه گذاري هاي خوبي در اين زمينه داشته اند.

بايد بدانيم كه مخاطبين تقريباً 8 ثانيه را به خواندن يك متن اختصاص مي دهند، پس جذابيت، مفيد بودن و ارزشمند بودن آن محتواي نوشتاري بسيار مهم است و مي توان گفت شايد اين روزها بخاطر مشغله كاربران و مخاطبان و يا مشتري ها اكثراً افراد ديد محور شده اند و تصاوير و كليپ ها را بيشتر می پسندند، اما محتوا نوشتاري يكي از ضروري ترين نوع محتوای دیجیتال است.

چطور يك محتوای دیجیتال متنی جذاب داشته باشيم؟

محتوا متنی دیجیتال

1. عنوان محتوا بايد با موضوع هم خواني داشته باشد و اين دو به صورتي باشند كه مخاطب را جذب كنند، عنوان محتوا طوري نوشته شود كه مخاطبان را قانع به خواندن كند و به نكاتي كه مشتريان دنبال آن هستند به صورت مستقيم اشاره كنيم.

2. قانون سه ثانيه را رعايت كنيم، اين قانوني است كه در همه محتوا ها بايد رعايت شود 3 ثانيه اول بيشترين تاثير را مي گذارد در اين صورت اولين جمله كه مي نويسيم بسيار مهم است، از جملات جديد و خلاقانه استفاده كنيم، خلاق بودن هنر ماندگاري است.

3- قبل از نوشتن محتوای خود حسابي تحقيق و مطالعه كنيم تا نوشتاري حرفه اي و با آمار دقيق ارائه دهيم.

4- بر اهداف برند خود تمركز كنيم و به انحراف نرويم و در نوشته ها پيام اصلي را بگنجانيم كه بر روي هدف اصلي استوار است.

5. هر محتوا بايد لحن گفتار خود را داشته باشد و محتوا هويت نويسنده خود را نشان مي دهد، محتوایی با لحن خود بنويسيم كه اعتبار ما را بالاتر ببرد و همچنان يادمان باشد روي هدف تمركز كنيم.

6. نوشتارهاي كوتاه ديجيتالي را ياد بگيريم، در سبك كپشن نويسي این روش بسيار كارآمد است، استاندارد سئو را در محتوا به شكل محتوای دیجیتال بياموزيم.

7. حتما قبل از به اشتراك گذاري محتوا آن را بررسي كنيم و ايرادات آن را برطرف كنيم.

8. در توليد محتوي نوشتاري مثل نوشتن يك مقاله بايد در انتخاب كلمات كليدي دقت داشته باشيم و بعد اين كه مشخص شد در مورد چه موضوعي قصد نوشتن داريم، كلمه كليدي كه قرار است چند بار در محتواي نوشتاري ما ذكر شود را پيدا كنيم.

9. در محتوای نوشتاری كه همراه با فيلم يا عكس قرار است بيايد حتماً بايد دقت داشت كه عكس يا فيلم با متن هم خواني داشته باشد يا اگر در مورد فيلم يا عكس مي خواهيم بنويسيم، كلمات كليدي و نوشتار را طوري انتخاب كنيم كه متناسب آن ها باشند و مخاطب بتواند متوجه منظور اصلي محتوا نوشتاري شود.

10. محتوای نوشتاری نبايد از جهت املايي داراي ايراد باشد حتماً قبلاً منتشر كردن، آن را بررسي كنيم، همچنين نبايد از جهت قواعد نگارشي و شفافيت در كلمات دچار نقص باشد، بررسي هاي لازم و خواندن چند بار آن را توصيه مي كنيم، موضوع بايد با زبان مخاطبان بيان شود تا به دل آن ها بنشيند.

11. از تيترهاي حرفه اي استفاده كنيم كه نشان بدهد موضوع متن بر چه مبنا مي باشد و در عين حال باعث جذب مخاطب و سوق دادن او به سمت خواندن متن شود، در اين جا به اكثر خصوصيات يك محتواي نوشتاري قوي و حرفه اي كه مخاطبان را به سمت خود جذب كند اشاره كرديم.

به اين جمله معروف دقت كنيد: اگر محتوا شاه است متن خداست.

پس در نظر داشته باشيم كه اين متن ها را به چه صورت مي نويسيم و هدفمان از توليد اين محتواي نوشتاري چيست؟ هدف ارائه ارزش، درخواست براي فروش، ايجاد جذابيت براي مخاطب است، ما با توليد محتوای دیجیتال مي توانيم به مخاطبين خود آن چيزي را بدهيم كه مي خواهند. هر چه ارتباط بهتري برقرار كنيم، مي توانيم براي فروش درخواست بيشتري به آن ها بدهيم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا