تولید محتوا

تقویم محتوا چیست؟ | استفاده از تقویم محتوا چه لزومی دارد؟

بازاریابی محتوا در اصلی ترین مقوله های یک کسب و کار مدرن است، پس برای این که به کسب و کار خود رونق دهیم باید به اندازه کافی محتوا تولید کرده و مطمئن شویم که محتوای مطالب کسب و کار ما در مسیر هدف برند مان باشد، تمام این دستاورد ها با داشتن یک تقویم محتوا خوب امکان پذیر است.
برای این که بتوانیم به راحتی منابع تولید و تبلیغ محتوای خود را منظم کنیم و مدیر محتوا در این قسمت داشته باشیم، بایستی برنامه ای منظم را در پیش بگیریم تا بتوانیم به خود در شرایط مختلف تصمیم گیری کمک کنیم، در واقع ما برای اشیاء نامنظم به یک تقویم محتوا نیازمندیم، تقویم محتوا به ما کمک می کند که محتوا های هدفمند بیشتری تولید کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار است.

تقویم محتوا چیست؟

همان طور که از نامش پیداست تقویم محتوا، یک تقویم ساده است که ما در زمان انتشار، هر محتوا را یادداشت می کنیم که باید بر اساس آن زمان محتوا های ما آماده ی منتشر شدن باشند و این کار تیم بازاریابی و تولید محتوا را آسان می کند.

می توانیم ایده های بازاریابی خود را در آن جمع بندی کنیم و به وسیله آن می دانیم که در هر قدم از محتوای خود چه می خواهیم.
Content calendar و یا Editorial calendar  یا همان تقویم محتوا یک اصطلاح رایج در بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا است.

تقویم محتوا یک ابزار مهم در تولید محتوا به حساب می آید، در اصل یک دفتر زمان بندی است که ما در آن محتوایی که باید برای وب سایت، وبلاگ یا شبکه های اجتماعی خود تهیه کنیم را در آن یادداشت می کنیم و یکی از جذابیت های جدول زمان بندی شده است که می توانیم خود را سنجید و ببینیم تا چه حد برای رسیدن به اهداف خود زمان می گذاریم و به برنامه بندی های خود پایبند هستیم.

تقویم محتوی گویی نقشه راه است و به وسیله آن می توانیم مطمئن شویم که کارها درست انجام می شود و دستیابی به هدف در راستای اهداف برند درست پیش می رود، تقویم بازاریابی محتوا یکی از مهم ترین المان هایی است که هر مدیریتی برای برنامه ریزی دقیق و یکسان به آن نیاز دارد.

به زبان ساده تر تقویم محتوایی Contant calendar تعیین می کند که چه چیزی در چه زمانی و در کجا قرار گیرد.

برنامه ریزی با تقویم محتوا

تقویم محتوا

فرقی نمی کند که در چه حوزه ای از دیجیتال مارکتینگ مشغول فعالیت هستیم، تقویم محتوا یک نقشه  کشیده شده و دقیق است که راه ساخت تولید محتوا را به ما نشان می دهد، با بررسی مخاطبین و شناخت آن ها این امکان برای ما فراهم می شود که بدانیم آن ها چه می خواهند و در کنار مطالعه محتوا به ما این فرصت را می دهد که ببینیم کدام محتوا جذب بالاتر داشته و یا تعامل بیشتری را گرفته است.
در برنامه ریزی با تقویم محتوا ابتدا باید به مخاطب شناسی بعد شناسایی و تحلیل محتوا ها، در عین حال تولید محتوا و در آوردن بازخورد آن ها و در بعضی مواقع از آزمون و خطا بپردازیم تا بتوانیم از تولید محتوای مناسب تر استفاده کنیم.
همان ابتدا باید معلوم کنیم که نیاز مشتری چیست و بعد محتوای خود را تولید کنیم، در این صورت ما یک هدف داریم و استراتژی آن را با تقویم محتوا برنامه ریزی می کنیم، این گونه در صرف هزینه، زمان و انرژی بهینه سازی می شود.

11 آیتم تقویم محتوا

  1. موضوع محتوا
  2. تاریخ انتشار محتوا
  3. نویسنده محتوا
  4. CTA محتوا
  5. نوع محتوا
  6. دسته بندی و شرح وضعیت محتوا
  7. موقعیت مخاطبان
  8. دلایل استفاده از تقویم محتوا
  9. مخاطبان محتوا
  10. هدف محتوا
  11. آمار محتوا

در بلاگ Hub Spot یک نمونه عالی برای تقویم محتوا به ما ارائه می شود که این خدمات رایگان است و می توانیم آن ها را دانلود کرده و استفاده کنیم، تقویم های خود را می توانیم در قالب اکسل طراحی کنیم که شامل ستون های ساعت انتشار، تاریخ انتشار، نوع محتوا چه ارزشی به مخاطب اضافه می کند (پیام محتوا) و مشخصات اصلی محتوا  باشد، البته تقویم محتوا ما باید تمام مناسب ها، اتفاقات مهم سالانه و بزرگداشت ها را شامل باشد و اگر این محتوا را در سایت ارائه می دهیم از صحت لینک هایی که برای تبادل استفاده می کنیم، مطمئن شویم.

تاریخ های مهم تقویم محتوا

از مهم ترین موضوعاتی که در تقویم محتوا باید دقت داشت تاریخ های مهم و کلیدی است و دقت به این تاریخ ها مخاطب را بهتر جذب می کند، زیرا از نظر ما لذت می برد و این نظم در ادامه به بهینه سازی ما نیز کمک می کند.

تأثیرات مثبت تقویم محتوایی

  • به هماهنگی بین اعضای تیم کمک می کند و هر کسی می داند چه وظیفه ای دارد و آن را در زمان تعیین شده خود انجام می دهد.
  • آسان تر می توانیم منابع تولید محتوا را مدیریت کنیم، بدون تقویم تولید محتوی سردرگم شده و مدیریت محتوا خود را از دست می دهیم.
  • اگر تاریخ ها یا موضوعات را فراموش کرده و دچار مشکل می شویم، تقویم محتوایی به بهینه سازی محتوا و خلاقیت ما در تولید محتوا کمک می کند.
  • تقویم استراتژیک به ما این امکان را می دهد که تمام ایده های خود را در یک جا گرد هم جمع کنیم و به آن سامان دهیم و طی زمان کم می توانیم به گرفتن امتیاز از موتور جست و جو گوگل بپردازیم.
  • تقویم تولید محتوا باعث جلوگیری از انتشار محتواهای تکراری می شود، با لیست کردن محتوا دیگر به صورت اشتباه مطلبی را تکراری نمی فرستیم تا باعث رتبه گیری پایین در جست و جو گوگل و بی برنامه دیده شدن و غیر حرفه ای جلوه کردن نزد مخاطب گردد.
  • تقویم محتوا به ما کمک می کند تا با اذعان به توانایی های تیم خود محتواهای منظم روزانه، هفتگی و ماهانه تولید کنیم و بعضاً تا یک سال آن ها را برنامه ریزی کنیم و این نظمی که تقویم محتوا به ما می دهد باعث می شود که مشتریان به ما اعتماد کنند.
  • وقتی تقویم تولید محتوا داریمف هر مطلبی که پیدا می کنیم، سریع آن را منظور مکنیم، بلکه حتماً با دقت بیشتری آن را بررسی و ارزیابی کنیم و از مطالب بی کیفیت خود را رها سازیم.

مزایای تقویم محتوا

محتوی استراتژیک

1- مطالب متنوع تولید کرده و این باعث می شود مخاطبان بی حوصله نشوند و ماندگار باشند.

2- محتواهای قبلی خود را می توانیم بازیابی کنیم و آن ها را فراموش نمی کنیم و موضوع محتواهای خود را می توانیم دنبال کنیم.

3- مخاطبان متوجه توجه و ارزشی که برای آن ها قائل هستیم، می شوند و ناخودآگاه ارزش محتوای تولید ما را می دانند و قدر می نهند.

4- می توانیم بازخوردها را پی گیری کنیم، موضوعات محتواهای خود را ارزیابی کرده و رتبه بندی کنیم.

5- با داشتن تقویم استراتژیک محتوا می توانیم پروژه هایی که ضرورتی برای انجام آن نیست را قبول نکنیم، یعنی در تشخیص فرصت های قوی تر می شویم و می دانیم به چه چیزی در مسیر نه و به چه چیزی بله بگوییم.

شايد تقويم محتوايي در اول راه به مثال يك ليست ساده ديده شود، اما به مرور در مي يابيم كه اين ابزار نه تنها فقط يک ليست ابتدايي و ساده نيست بلكه كاملا باعث پيشرفت است و مي تواند موانع زيادي از سر راه بر دارد.

تقويم محتوا به ما كمك مي كند كه محتواهاي بيشتر و با كيفيت توليد كنيم و اين ما را به نتيجه مورد نظر مي رساند.

تقويم محتوا با تمام سادگيش ما را در آسان تر كردن راهمان كمك مي كند و نويسندگان، بازاريابان و ناشران به آن نياز دارند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا