مدل کسب و کار

اینفوگرافیک مدل کسب و کار

در اینفوگرافیک ارتباط میان تمام بخش ­های کسب و کار از مشتری تا تأمین کننده و مجراهای توزیع و مجموعه عملیات و مراحل لازم برای رسیدن به هدف خود مشخص می­ کنیم.

فواید اینفوگرافیک

اینفوگرافیک و نمودار مدل کسب وکار

فواید طرح و تبیین یک اینفوگرافیک برای کسب و کار را می­ توان به چهار مورد تقسیم ­بندی کرد:

  • ما توانایی این را پیدا می­ کنیم که خیلی سریع و واضح کسب و کار خود را برای سرمایه گذاران به تصویر بکشیم و شرح دهیم.
  • با دید کلی می­ توانیم به کسب و کار خود نگاه کنیم. نواقص و بخش­ های ضعیف را شناسایی و بهبود ببخشیم. پیش از هر هزینه ای به پیدا کردن تمامی پستی و بلندی­ های نقاط مختلف کسب و کار خود کنیم.
  • ارتباط میان بخش ­های مختلف را به آسانی مشخص می­ کنیم. برای بهینه کردن این ارتباط می­توانیم تمام اقدامات لازم را صورت دهیم.
  • ما می­ توانیم با تغییر بخش­ های متفاوت اثر آن را بر بخش­ های دیگر مورد بررسی قرار دهیم. بهتر مدل تلفیق بخش ­های مختلف کسب و کار خود را پیدا کنیم.

اجزای 9 تایی مدل کسب و کار

اجزای 9 گانه کسب و کار را با هم بررسی می کنیم:

Customer segment

در این بخش ما مشتریان کسب و کار خود را مورد بررسی قرار می­ دهیم و باید بدانیم که مشتری­ های ما چه کسانی هستند؟ و آن­ها چه احساسی نسبت به کسب و کار ما دارند؟ و آن­ها چه می­ کنند؟ در این قسمت چنانچه از اسمش مشخص است ما مشتریان خود را بر مبنای یک سلسله خصوصیات هدف قرار می­ دهیم و برای خود معرفی می­ کنیم.

Valueproposition

اینفوگرافیک و نمودار ارزش های پیشنهادی

ما باید بدانیم  ارزش محصولی که ما برای مشتریان­مان می­ آوریم چقدر است و چه چیز در مورد محصولات و یا خدمات ما برای مشتری ارزش دارد و برای آنان قانع کننده است؟ و باید بدانیم که چرا مشتری­های ما باید این نوع محصول و یا این نوع خدمات ما ار تهیه و مورد استفاده قرار دهند؟ ما باید در این بخش تبیین کنیم که قرار است چه چیزهای ارزشمندی را برای مشتریان خود عرضه کنیم؟ باید بدانیم که محصول یا خدمات ما برای مشتریان چه برتری­ هایی دارد از نظر قیمت و راحت بودن و سریع بودن و . . . که ما را نسبت به رقیبانمان ترجیح می­دهند؟

Channels در اینفوگرافیک

در این بخش ما قصد داریم که طرق توزیع خدمات و محصولات خود را مورد بررسی قرار دهیم که چگونه این ارزشی که برای مشتریان تبیین کرده­ایم برای آن­ها تبلیغ شود و به آن­ها فروخته شود و تحویلشان داده شود؟ ما باید در این بخش بدانیم که دلیل انجام تمام این کارهای ما چیست؟ باید بدانیم که فواید تمام این کارها برای کسب و کار ما چیست؟ ما باید بدانیم که چطور می­خواهیم محصولات و یا خدمات کسب و کار خود را به مشتریانمان برسانیم؟ باید بدانیم چگونگی حتی توزیع محصولات و خدماتمان را، و کانال­های ارائه ­ی محصولات و خدماتمان را نیز باید مورد بررسی قرار دهیم. ما باید در این روند همه چیز را خاص انتخاب کنیم.

Customer relation

بخشی که می­ خواهیم راجب بنویسیم قرار است ما را در ارتباط­مان با مشتری کمک کند. در این بخش تببین می­ کنیم که چطور قرار است با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم؟ و چطور قرار است این ارتباط را برای خود حفظ کنیم؟ تعامل ما با مشتریان­مان در طول زمان عمر محصول­مان و فروش آن به چه طریقی است؟ باید تبیین کنیم که آیه آن تعامل به­صورت حضوریست؟ یا از طریق تماس­های تلفنی است؟ و یا از وب­سایت این تعامل را برقرار خواهیم کرد؟

ما باید این سئوالات را از خود بپرسیم و سوالاتی چون: آیا تمامی ارزش محصول و خدمات خود را می­توانیم از طرقی که مشخص کردیم چه برای تبلیغات و چه برای فروش و چه خدمات­ پس­ از فروش به مشتریان خودمان تحویل دهیم؟ و آیا تمامی محاسبات ما بهترین ارتباط با مشتری به ثمر می­نشیند؟ و باید بدانیم که آیا محصول و خدمت ما نیازی به آزمایش و یا پشتیبانی مضاعف دارد؟ جواب­دهی به همهء این سوالات باعث افزایش کیفیت ارتباط ما با مشتریانمان می­شود.

Revenue stream در اینفوگرافیک

در این بخش قصد داریم جریان درآمدی کسب و کارمان را مورد بررسی قرار دهیم . باید بدانیم محصولات و خدمات ما چطور از ارزش پیشنهاد شده درآمدی را می­ خواهد کسب کند؟ باید بدانیم که چطور قرار است کسب وکار ما از تمام دسته­ های مشتریانمان کسب درآمد کند؟ آیا قصد ارائه حق اشتراک برای مشتریانمان قائل خواهیم بود؟ و یا از حق سرویس استفاده خواهیم کرد؟ و یا می­ خواهیم حق استفاده از مجوز را به آنها پیشنهاد دهیم؟ و کلی از این نمونه­ ها که می­ توانیم برای ایجاد این جریان از آن­ها استفاده کنیم.

Key Activities

اینفوگرافیک و نوشته های

در این بخش ما قصد داریم فعالیت­ های اصلی را جای­گذاری کنیم. این فعالیت­ ها برای کسب و کارهای خدمات محور است. ما باید به­ صورت مستمر درباره کاربران و تکنولوژی­ های بروز برای ساخت محصولات بهتر، سطح علمی خود را بالا ببریم.

Key Resaurces

در این بخش ما قصد داریم منبع­ های اصلی خود را مورد بررسی قرار دهیم. برای رقابت و پیدا کردن برتری در بازار به آن منابع نیازمندیم. در این بخش ما به تحقیق تبیین ­های انجام شده در بخش­ های مختلف می­ رسیم. از طریق منابعی چون: منبع مالی، تجهیزاتی، انسانی و . . .   .

Key Partners در اینفوگرافیک

در این مرحله می خواهیم از انسان­ های مهم زندگی کاری صحبت کنیم. از شرکای کلیدی کسب و کارمان. ما برای اینکه تمرکز بیشتری بر فعالیت ­های کلیدی خود داشته باشیم. باید کارهایی را به شرکای خود واگذار کنیم. کارهایی که از ذات کسب و کار ما خارج­ است باید شناسایی شوند و انتقال یابند. ما باید بدانیم در این زمینه چه کارهایی را از فعالیت­ های شرکتمان را می­ توانیم خود انجام ندهیم. تمرکز خود را بر روی فعالیت­ های کلیدی معطوف کنیم و باید بدانیم که شرکای ما از پس کدامین فعالیت­ های ما برمی­ آید.

Cast atructure

در این مرحله ما قصد داریم در مورد ساختار هزینه مطالبی را گوشزد کنیم. برای رسیدن به تکمیل این مرحله در کسب و کار خود ما نیاز داریم چند سوال از خود بپرسیم. پرسیدن این سوال­ ها در این مرحله بسیار کمک کننده است. سوالاتی چون: چطور ارزش­ های پیشنهاد شده از سوی فعالیت­های ما ایجاد هزینه می­ کنند؟ مهم ترین بخش­ های ما که باعث هزینه­ های بیشتر کسب و کار ما می­ شوند، کدامند؟ هر بخش از کسب و کار ما چطور به درآمدزایی وصل می ­شوند؟

ما باید هزینه­ های ثابت و هزینه ­های قابل تغییر کسب و کارمان را بررسی کنیم. باید بدانیم که آیا هزینه­ های ما با مقیاس کسب و کارمان ثابت می­ مانند یا خیر؟!

امثال این سوالات که باید برای بهبود مدل کسب و کارمان به آن­ها پاسخ دهیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا