مدل کسب و کار

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل

در ظاهر امر و بخصوص برای افرادی که تازه وارد عرصه کسب و کار شد‌ه‌اند تفاوت این بیزینس پلن و بیزینس مدل بسیار گیج کننده خواهد بود. اما هر دو برای موفقیت طراحی شده‌اند.

Busicess model

تفاوت و مثلث بیزنسی

در این مدل ما چگونگی کسب درآمد و سود را می‌بینیم. اینکه چه خدماتی را در بازار یابی انجام می‌دهیم. چه مقدار باید هزینه کنیم که به طور مفصل جزئیات آن را با طراحی دوم کسب و کار می توانیم ببینیم. مدل کسب و کار را بزرگ چاپ و روی یک تابلو جلوی اعضای گروه یا تیم می‌گذارند. هر یک از اعضا استیکرهای خود را روی آن می‌چسباند و از یادداشت‌های گذاشته شده همه استفاده می‌کنند.

زمان استفاده از مدل کسب و کار

 هر زمان که بخواهیم در روند کار و نتایج حاصله بهبود ایجاد کنیم. از مدل کسب و کار بهره می‌بریم و هر بار که تغییری ایجاد شود، برنامه را بازبینی در بروزرسانی می‌کنیم.

Business plan

تفاوت و نوشتهانگلیسی بیزنس پلن

یک نقشه برای طی کردن مسیر تا رسیدن به هدف است که دارای چند حوزه است. شامل:

  1. چکیده برنامه                  
  2. شرح شرکت                    
  3. محصول و خدمات  
  4. بازاریابی                         
  5. اجرائیات                        
  6. مدیریت
  7. برنامه مالی                     
  8. پیوست‌ها

تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن

 قیاس بیزنس مدل و بیزنس پلن

 بیزینس مدل شالوده و پایه اصلی شرکت محصوب می‌شود. چرا که ایده اولیه شرکت و اجرای آن ایده و چگونگی کسب درآمد را مطرح می‌کند.

بیزینس پلن ساختار سازمان است که ایده را جز به جز توصیف می‌کند و استراتژی‌های لازمه را مطرح می‌کند.

تفاوت اساسی این دو در میزان توصیف است. چرا که در بیزینس مدل ما کار را در یک یا دو صفحه می‌نویسیم. اما در بیزینس پلن شاید بیش از صد صفحه کار را با جزئیات بررسی کنیم. چرا  که در بیزینس مدل ما کار را پایه ریزی کرده و شکل دهی می‌کنیم. اما در بیزینس پلن تامین مالی شرکت و جذب سرمایه مطرح می‌شود. توجه کنیم که این دو مدل کاملا به هم وابسته اند، چرا که این مدل‌های پویا باعث رشد شرکت می‌شود.

هر یک از این دو مدل برای کارها و اهداف خاص پر می‌شود. هر چند که جدا ناپذیر هستند و با هم تفاوت دارند. اما در برخی کسب و کارها یکی پر رنگ تر از دیگری دیده می‌شود. برای مثال مدل کسب و کار یا بیزینس مدل مدل در استارت آپ بسیار مهم است. چرا که به اعتبار سنجی کمک می‌کند. اما بیزینس پلن به خاطر اینکه هنوز هسته کار شکل نگرفته است خیلی کمک کننده نیست. لذا زمانی که کار به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهد با دریافت داده ها و بررسی آنها می‌توانیم با جزئیات و آمار و ارقام بیزنیس پلن را بنویسیم . پس می توان گفت بیزینس پلن مبتنی بر ارقام و داده هاست . این موضوع هم از دید مشتری و هم از دید صاحبان کسب و کار مهم است. بیشتر برای کسب موفقیت برای کاری که شروع شده است به کار می رود.

اما در بیزنس مدل شروع کردن کار و کمک به راه اندازی مطرح است. همچنین بخاطر اینکه می‌توان از طوفان فکری بهره برد، بسیار حائز اهمیت است. بیشتر روی مشتری متمرکز می‌شود.

اهمیت مدل کسب و کار

مدل کسب و کار همانند نقشه راه است و به ما نگاه یکپارچه می‌دهد تا بهتر آنرا مدیریت کنیم. عواملی نظیر رسیدگی به کارمندان برنامه ریزی سود شرکت و هزاران کار دیگر عواملی هستند که حوزه مدیریت را دستخوش پیچ و خم می‌کنند. لذا با ترسیم مدل کسب و کار تمامی عوامل را تحت کنترل می‌گیریم . داشتن مدل کسب و کار برای افرادی که میخواهند کار خود را رشد دهند یا افرادی که همواره مشتاق به یادگیری هستند یا کسانی که می‌خواهند با اندکی تغییر کسب و کار خود را یکپارچه کنند مقید و کاربردی است.

همچنین هزینه‌ها و جریان درآمد نیز در مدل کسب و کار مشخص می‌شود.

اهمیت بیزینس پلن

 نوشته انگلیسی بیزنس پلن

بیزینس پلنی اجرایی و موفق است که بتواند موارد زیر را پوشش دهد:

  • مقدار سرمایه لازم                                
  • مقدار نیروی انسانی
  • قیمت تمام شده                                   
  • بازگشت سرمایه و نحوه بازگشت آن زمان 

در بیزینس پلن ها با بررسی جزئیات موارد بالا می‌توانیم موفقیت در کسب و کار را برای خود دست یافتنی تر کنیم چرا که درک صحیح از کار به ما می‌دهد. یک بیزینس پلن 3 هدف را دنبال می‌کند:

  1. ترسیم راه‌هایی که کارآفرین به کارفرما باید طی کند.
  2. جذب سرمایه گذار
  3. کارآمد بودن طرح کسب و کار را اثبات کند.

فواید نوشتن بیزینس پلن

  •  اهداف کسب و کار را مشخص می‌کند چرا که نکات اصلی را متمرکز شده در اختیار ما قرار می‌دهد.
  • اولویت بندی ها با توجه به رویکرد‌های رشد و مدیریت مناسب تعیین شده است.
  • نکات کلیدی که ما را در مسیر میدارد نظیر تعیین تاریخ و مهلت  انجام کار در بیزینس پلن طراحی می‌شود.
  • وظایف افراد به صورت واضح و مسئولیت های واگذار شده تعیین می‌شود
  • روند کار اعضای سازمان و مدیران مشخص است
  • نتایجی که از روند مشخص می‌شود به ما فرصت اصلاحات و بازبینی و همچنین پیش بینی آنچه که در آینده اتفاق می‌افتد را می‌دهد.
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا