مدل کسب و کار

مدل درآمد و انواع آن

مهم نیست کسب و کار ما یک مجموعه خیریه است یا یک سازمان غیرانتفاعی. اما باید بدانیم که هیچ سازمانی بدون تعیین مدل درآمد مالی برای مدت طولانی زنده نمی‌ماند. لذا باید مدلی را برای تامین هزینه‌ها طراحی کنیم. هر شرکتی برای کسب درآمد خود نیاز به برنامه ریزی دارد و عدم این آگاهی باعث کوچک ماندن، کوچک شدن و در نهایت شکست می‌شود.

یک چهارچوب برای کسب درآمد تنها با داشتن مدل های درآمدی امکان پذیر است. در مدل درآمدی به مواردی نظیر آن چه که در زیر مطرح شده است، می‌پردازیم:

  1. چه منبع درآمدی ارزش پیگیری کردن را دارد؟
  2. چه چیزی ارزش پیشنهاد دادن را دارد؟
  3. چگونه قیمت‌های محصولات یا خدمات را مشخص کنیم؟
  4. چه کسی باید پول و هزینه‌ها را پرداخت کند؟

مدل‌های درآمدی

مدل درآمد و نمودار افزایشی ونماد پول

هر شرکتی یا سازمانی بسته به نوع کار و خدماتی که ارائه می‌دهد و ساختاری که در نظر دارد، مدل‌های درآمدی خود را انتخاب می‌کند. در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می‌کنیم:

آربیتراژ  arbitrage

یعنی بهره گرفتن از تفاوت قیمت یک کالا در دو بازار. یعنی از جایی خریداری کنیم و در جای دیگر گران تر بفروشیم. سود حاصله هر چند ماهیت خوبی ندارد. اما در کشور ما متداول است.

مدل درآمد حاشیه سود mark up

کالایی را خریداری می‌کنیم با اضافه کردن سود و هزینه سربار به قیمت خرید و آنرا به فروش می‌رسانیم. در واقع اختلاف قیمت بین آنچه که خریده‌ایم و فروخته ایم سود ما خواهد بود. کاری که اکثر سوپر مارکت ها انجام می‌دهند.

مدل درآمد کارمزد commission

واسطه گری بین دو شرکت یا حتی بیشتر و انجام تراکنش بین آن ها. دریافت مبلغ مشخصی از آن تراکنش را به عنوان سود دریافت می‌کنیم. مانند کاری که در مشاورین املاک انجام می‌شود.

مدل درآمد فرنچایز یا حق امتیاز

مدل درآمد ونوشته انگلیسی فرنچایز

 اگر چه عناوین این چنینی به ما درک درستی در حوزه و کسب و کار می‌دهند، اما آن چه که تعیین کننده است چهارچوب و مفاهیم و جزئیات قرار دادها است. برای این نوع مدل از کسب و کار، قرارداد خاص خود آن وجود دارد که شیوه‌ای برای تکثیر یک کسب و کار است نه کسب درآمد. از طریق برند در واقع خرید امتیاز یک شیوه‌ای که قبلا امتحان خود را در کسب و کار مورد نظر پس داده است را قرار داد فرنچایز گویند. در قرارداد‌ها معمولاً گیرنده‌ها سعی می‌کنند قوانین خود را در قرارداد‌ جای دهند. دهنده‌ها تمام تلاش را برای شبیه بودن با‌ آن چه که ایجاد کرده بود می‌کنند.

موضوع مذاکره قرارداد افزایش کسب و کار

 موضوع قرارداد‌های فرنچایز را نمی‌توان محدود کرد. برای مثال کسی فرنچایز شرکتی یا صنعت خاصی را گرفته و در آن موفق بوده است، می‌تواند متعهد شود که کلیه استاندارد‌های مربوطه را رعایت کنند. در ازاء دریافت امتیاز مادی شعبه جدید تاسیس و برای توسعه کسب و کار در آن نهایت همکاری را داشته باشند. لذا با مثال فوق می‌توان گفت اگر تمام کارها را طبق استاندارد انجام دهیم. شعبه‌ای از یک شرکت باشیم به طوری که آنها در بخشی از درآمدها شریک باشند فرنچایز صورت گرفته است.

صدور مجوز

 صدور مجوز به ما اجازه می‌دهد روی تکنولوژی‌ها و دیگر دارایی‌ها متمرکز باشیم. سایر شرکت‌ها از اختراع یا ایده‌ها برای  ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. لذا مجوزهایی که ما در این خصوص می‌دهیم، باعث کسب درآمد می‌شود. این نوع درآمد در قیاس با فروش کمتر است. اما سرعت انتشار محصولات یا خدمات را بالا می‌برد.

فریمیوم

این مدل ابتدا ورژن ساده از محصول را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم. که هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم. در مرحله بعدی که مشتری توانست تا حدودی با محصول یا خدمات ما خود را توسعه دهد. مدل پیشرفته تر و کامل‌تر محصول را به وی عرضه می‌کنیم. در آن صورت می توان هزینه‌ها را دریافت کرد. در موارد زیر می توان از این مدل استفاده کرد:

  • شبکه‌های اجتماعی link din
  • توانمند سازی افراد با آموزش coursera
  • buffer: برنامه ریزی های پست و…..

رایگان

ارائه خدمات به صورت رایگان برای مشتری بسیار مهم است. این امر عامل مهمی برای محبوبیت نزد مشتریان محسوب می‌شود. در بین این سیستم رایگان بخشی را با دریافت هزینه انجام می‌دهیم. نظیر شرکت گوگل که خدمات رایگان می‌دهد، ولی برای Adwords پول پرداخت می‌شود . یا خدمات مشابه یکی بخر، 2 تا ببر. در زیر چند نمونه را مثال می‌زنیم:

  1. square: سرویس مالی که با پرداخت از طریق موبایل کار را آسان می‌کند.
  2. palth: یک شبکه اجتماعی برای اشتراک گذاری پیام و تصویر با دوستان و……

قیمت ثابت  fixed prices

مدل درآمدی و عکس فروشگاه

ثابت نگه داشتن قیمت باعث می‌شود، پیشنهادها برای مشتری قابل انتظار شود. ولی انعطاف پذیری را در مقابل مشتری کم می‌کند.

قیمت گذاری پویا Dynamic pricing

بسته به عواملی نظیر زمان، تفاوت مشتریان ، میزان تقاضا و …. قیمت های متنوعی ارائه می شود. نظیر آنچه که خطوط هوایی عمل می‌کنند.

کمک مالی: Donation

اگر بعد از ارائه خدمات به صورت مجانی درخواست کمک مالی کنیم، رویکرد بسیار مناسبی دارد. مانند عملکرد wikipedia

فروش اموال و دارایی: Asset sale

 با فروش دارایی اختیار کامل را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم. از وی هزینه‌ای بابت آن دریافت می‌کنیم‌. مانند آنچه که شرکت علی بابا در قبال خریداران و تامین کنندگان انجام می‌دهد.

شایعات Advertisisng

در این مورد به مشتری تبلیغاتی فرصت می‌دهیم تا با انواع پیام ها پیشنهادات خود را به عنوان بخشی از محصولات یا خدمات تبلیغ کنند و ایجاد درآمد اضافی برای ما کنند.

اشتراک  subscription

بجای اینکه محصول را تک تک بفروشیم، با یک پرداخت دوره‌ای محصول یا خدمات خود را به صورت دوره‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم. این امر باعث  وفاداری مشتری نسبت به ما و ایجاد یک جریان ثابت درآمدی می‌شود مانند اکثر نشریات.

جذب حمایت مالی: sponsoring

 برای جذب حمایت مالی به حامیان چیزی برای متقاعد شدن آنها برای حمایت از ما ارائه دهیم . مانند افق روشن، یا ارتقاء چشمگیر یا افزایش مشتری یا فرصت فروش بیشتر و …..

اشتراک گذاری درآمد  Revenue sharing

 این مدل زمانی اجرایی می‌شود که هر دو طرف به نوعی به سود برسند. مانند you tube که پلت فرم های میزبانی ویدئو که به شکل گسترده استفاده می‌شود.

درآمد قبل از هزینه Revenue befor cost

بدین صورت که قبل از هزینه کردن درآمد داشته باشیم. مانند شرکت Dell آمریکا که تولید کننده کامپیوتر است. این شرکت به مشتریان حق انتخاب می‌دهد که در حین سفارش می توانند. ثبت کنند. لذا شرکت قبل هزینه برای تولید محصول را فروخته است.

پرداخت به ازای دفعات خرید استفاده pay per ase

به ازای تعداد دفعات استفاده از محصول یا خدمات ما مشتری به ما هزینه می‌پردازد که بیشتر در خدمات اتوماتیک رایج است. نظیر شرکت Drive new که با اجاره و اشتراک گذاری اتومبیل به صورت یک‌طرفه و پولی که با یک اپلیکیشن خودروی خود را در مکان مشخص شده دریافت و در نقطه‌ای که از قبل تعیین کرده‌اید، تحویل می‌دهد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. Appreciating the persistence you put into your site and detailed information you present. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed material. Wonderful read! I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا