بازاریابی و فروش

شبکه­ سازی در کسب و کار

شبکه ­سازی را می­ توان یکی از مهم ترین کارهایی دانست که برای رواج دادن و قدرتمند کردن کسب و کارمان باید از آن استفاده کنیم. آن چه که که مهم تر از شبکه ­سازی است، چگونگی نحوه ایجاد شبکه­ است. برای موفقیت در شبکه­ سازی باید زمان زیادی را صرف کنیم.

دو اصل مهم شبکه سازی

شبکه سازی و فردی که روی تخته می نویسد

دواصل مهم در شبکه سازی را با هم بررسی می کنیم:

برقراری ارتباط درست

در گذشته صاحبان کسب و کار منفعت خود را اولویت ایجاد ارتباط می­ دانستند. یعنی فقط زمانی به برقراری ارتباط می­ پرداختند که محتاج چیزی مثل شغل یا مشتری بودند. چرا که تنها چون منفعت شخصی را دلیل ارتباط می­ دانستند. ولی امروزه کسانی که به دنبال شبکه­ سازی هستند، تلاش بیشتری به خرج می­ دهند تا اول از همه در ارتباطات کمک کننده باشند و در قبال این کمکی که رساندند هیچ توقعی نیز ندارند. اما آن ­ها خوب می­ دانند که کارهای خوب تلافی می­ شوند. با وجود داشتن علم به جبران شدن کار خود، هیچ­ گاه کمک­ انجام شده را حسابگری نخواهند کرد. آن­ ها همیشه به­ جای این­ که به دنبال شروع ارتباط باشند، به ­دنبال تقویت و ایجاد راهی برای ارتباط دیگران با آن­ ها و استمرار این ارتباطات هستند.

تفاوت شبکه سازی قدیم و جدید

شبکه سازی و چهتر نفر مقابلهم با تفکر متفاوت

تفاوت شبکه­ سازی قدیمی با جدید این است که در گذشته، مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباط ، فروش بیشتررا ترجیح می دادند. اما این تصور غلط باعث شد تا توجه بیشتری به کمیت داشته باشند. نادانسته ارتباطات بیشتر اما ضعیف شکل می­ دادند.

در مقابل شبکه­ سازان امروزی ازتباطات خود را به گروه­ های بسیاری تقسیم­ بندی می­ کنند. برای هرکدام از این دسته­ ها الویت­ های مشخصی در نظر می­ گیرند، تا کیفیت کالا یا خدمات را برای مشتریان بالا ببرند. با این کار کمیت بسیار بالایی نیز خواهند داشت. شبکه­ سازان قدیمی بر این عقیده بودند که برای یافتن مشتریان جدید باید بر مسیرهای واضح و از قبل مشخص شده­ خود متمرکز باشیم. مسیرها می ­توانند جلسات رسمی یا برقراری تماس­ های تلفنی کوتاه و خیلی از مسیرهای ارتباطی دیگر باشد.

اما شبکه­ سازان امروزی عقیده دارند که ما باید بر روی شبکه­ های ارتباطی که داریم متمرکز باشیم. به این ترتیب می توانیم از آشنایان خودِ مشتریان، ارتباط جدیدی را تشکیل دهیم. این نوع شبکه­ سازی بیشتر و بهتر از مدل ­های قدیمی عمل می­ کند. ما باید بدانیم که شبکه­ سازی در دنیای مدرن امروزی همانند پیدا کردن همسری ایده­ آل است.

ارتباط شخصی

ما هنگامی که تصمیم می گیریم که با شخصی ارتباط برقرار کنیم باید مواردی را در نظر داشته باشیم:

  • آیا شخصیت فرد مورد نظر مورد پسند ما می ­باشد؟
  • آن فرد چقدر توانایی ارتقاء و پیشرفت را دارد؟
  • فرد مورد نظر چطور می ­تواند ما را در رسیدن به مقصد کمک کند؟
  • ما چه اندازه می­ توانیم در مسائل یاد شده به او کمک کنیم؟

حال آیا او می ­تواند خود را با شرایط کسب و کار ما تطبیق دهد؟

با چشمان او ببینید

کارآفرینان باید آنچه را که در ذهن مشتریان است را بدانند و چیزی را که آنان خواهانش هستند را ارائه دهند. کارآفرین موفق بودن زمانی تحقق پیدا می ­کند که ما بتوانیم جهان را از نگاه مشتریانمان ببینیم. یعنی خودمان را دقیقاً جای آنان متصور شویم. زمانی که کسی به ما کمک می­ کند و در ازای آن توقع دارد، چندان حس مثبتی برای ما ایجاد نمی­ شود. اما زمانی که کسی بدون توقع به ما کمک می­ کند احساس خوبی پیدا می ­کنیم و در صدد جبران آن نیز بر می­ آییم.

پس ما باید این نکته را نیز لحاظ کنیم که بی­ توقع به دیگران کمک کنیم. این نکته بیان­ شده به این معنا نیست که ما منفعت خود را در نظر نگیریم. بلکه این نکته به ما می­ گوید راحت­ طلب نباشیم. الویت خودمان را کمک کردن به دیگران قرار دهیم. در مراحل بعد منافع خود را لحاظ کنیم.

تقویت شبکه سازی

شبکه سازی و سایه چند نفر در فضای ارتباطی
  • باید یاد بگیریم که چطور شبکه­ سازی خود را تقویت کرده و آن را حفظ کنیم. ارتباط مانند نهالی است که هرچه بیشتر از آن مراقبت کنیم و متوجه ­اش باشیم و رفع نیازش کنیم او قوی­تر رشد می­ کند. پس برای تقویت کردن یک رابطه، بهتر است از همان اول خودمان پیش ­قدم شویم. و با آن چنان شوری وارد رابطه شویم که انگار می ­دانیم این ارتباط یک ارتباط کاری موفق بلند مدت است. داشتن چنین نگاهی باعث ایجاد نگرشی می ­شود که تمام ارتباطات خود را حفظ و تقویت کنیم و همیشه به مشتریان کمک کنیم.
  • باید یاد یگیریم که همیشه پل باشیم: یکی از بهترین کمک­ هایی که ما می­ توانیم به دیگران کنیم، ایجاد یک رابطه جدید و مفید برای افراد است. می­ توانیم نقش یک پل را میان اجتماع ­های مختلف ایفا کنیم، تا اشخاص از طریق ما با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
  • باید بدانیم که در شبکه­ سازی باید با مشتری همیشه در تماس باشیم. در تماس بودن فقط به احوال پرسی کردن نیست، بلکه باید حواسمان دائماً به او باشد. کمکش کنیم، تشویقش کنیم و بابت موفقیت­ هایش به او تبریک بکوییم. یادمان باشد اگر به دلایلی مدتی نتوانستیم تماسی برقرار کنیم ،بهتر است این ما باشیم که اولین پیام را برای برقراری ارتباط دوباره ارسال می­ کند.
  • همیشه تلاش کنیم تا در جمع­ هایی حضور پیدا کنیم که مخاطبین هدف ما در آن یافت می­ شوند.نظیر تجمع صنفی یا جلسات اتحادیه ها

شبکه ­سازی با ذهنیت برنده، برنده محبوبیت ایجاد می ­کند و هرچه شبکه­ سازی به­ صورت گسترده­ تری شکل بگیرد، سرعت و وسعت این محبوبیت و اعتماد نیز بیشتر خواهد شد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا