مدل کسب و کار

مدل کسب و کار چیست؟

برای تعریف کردن مدل کسب و کار ما نمی­ توانیم از یک تعریف واحد استفاده کنیم. چون در حوزه­ های مختلف ، معانی متفاوتی از کسب و کار برداشت و ارائه می­ شود. تعریف های ارائه شده در حوزه­ء کار بر اساس نگرش تعریف کنندگان با یکدیگر منفاوت است. مورد استفاده قرار گرفتن واژه مدل کسب و کار با به وجود آمدن کامپیوترهای خانگی و وب­سایت­ ها رواج پیدا کرده است. آن­ها ابزارهایی هستند که به صاحبان مشاغل کمک می­ کنند تا راه­ های متفاوت را برای درآمدزایی خود تجربه کنند.

مدل­ کسب و کار

کسب وکار ونمودار مدل کسب وکار به زبان انگلیسی
  1. آنچه که برای ساختن چیزی نیاز داریم: نیروی کار، مواد خام، تولیدات، طراحی­ ها و غیره.
  2. آنچه که برای فروختن چیزی نیاز داریم: بازاریابی کردن، انجام فرایند توزیع، ارائهء خدمات متفاوت، پردازش در امر فروش.
  3. آنچه که برای پرداخت و دریافت وجه نیاز داریم: قیمت گذاری با نقشهء راه مشخص، انواع الگوهای پرداخت، تشخیص زمان پرداخت و غیره.

مدل کسب و کار برای بررسی آسان دریافتی­ ها و خروجی­ ها و مقدار پول شما که می­ توانید برای محصولات و خدمات خود از مشتریان طلب کنید، طرح ریزی می شود.

انواع مدل­ های کسب و کار

برای آغاز یک کسب و کار ما نیاز داریم تا مدل جدیدی ایجاد کنیم. برخی از مدل های آماده شده استفاده می کنند. چند نمونه از انواع مدل­ ها را می­ خواهیم در اینجا به نمایش بگذاریم:

مدل تبلیغاتی

کسب وکار و عکس بلندگو

این مدل اصولاً حول محور تولید محتواهایی که مردم به خواندن یا دیدنشان علاقه دارند و تمایل نشان می­ دهند می­ چرخد. بعد از نمایش محتواها تبلیغ ما برای مشتریان بالقوه ­مان نمایش داده می­شود.

این نکته را در مدل تبلیغاتی هیچ­گاه نباید فراموش کنیم که در این مدل دو گروه از مشتریان را همیشه باید راضی نگه داریم و آن­ها بازدید کننده و سفارش دهندهء تبلیغات ما هستند.

واسطه گری

کسب وکار ومردی که دستان دو نفر دیگر را گرفته است

در این مدل ما واسطه­ گری میان خریدار و فروشنده را انجام می ­دهیم و در این معامله­ ها بعضی اوقات از هردو سر معامله دستمزد دریافت می­شود.

مدل سفارشی سازی

در این مدل از ما بعضی از محصولات و یا خدمات را برداشته و آن­ها را به ارائه­ های سفارشی کسب و کار خود تبدیل می­ کنیم. در این مدل کسب و کار ما تمامی فروش­ های خود را برای مشتریان منحصرب فرد انجام می دهیم.

Crowdsaurcung

اگر ما بتوانیم تعدادی از اشخاص را کنار هم جمع کنیم تا برای سایت ما محتوا تولید کنند. آن زمان است که ما مدل کسب و کاری Crowdsaurcung را برای خود اجرایی کرده­ ایم.

مدل Disinter mediation

این مدل برای واسطه ­زدایی است. یعنی ما در این مدل محصول خود را مستقیماً به مصرف کننده می­ دهیم. واسطه ها را در این میان از بین می­ بریم.

مدل Fraction alization

: در این مدل ما در محصول خود تقسیم­ بندی­ هایی صورت می­ دهیم که به­ جای فروش کل محصول ما فقط بخشی از آن را به فروش می­ گذاریم.

Franchise

در این مدل ما آغاز و راه­ اندازی کسب و کار موفق را به اشخاص دیگری می­فروشیم. در این مدل کسب و کار ما اعطای امتیاز می­ کنیم و نام  تجاری و خدمات حمایتی خود به آن کسب و کار را هم می­ توانیم به فروش بگذاریم.

Freemium

در این مدل ما می­ توانیم بخشی از محصولات و خدمات خود را به رایگان در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. برای محصولات و امکانات و خدمات پیشرفته­ تر پول دریافت می­ کنید.

مدل Leasing

این مدل با مدل Fraction alizationشبیه به نظر می­ رسند. اما آن­ها خیلی باهم تفاوت دارند. در مدل Fraction alizationدسترسی به ­صورت همیشگی برای بخشی از چیزی که فروخته­ ایم می­ باشد. ولی در کسب و کار Leasing عملکرد مانند اجراء کردن می­ باشد. مشتری پس از پایان قرارداد باید محصولی که اجاره کرده است را برگرداند.

مدل Low touch

در این مدل صاحبان مشاغل با انجام خدمات کمتر قیمت ­های خود را کم می­ کنند. در این مدل کسب و کار مشتریان می­ توانند خدمات یا محصولات اضافی را خریداری کنند. مشتریان خودشان برای پایین آوردن قیمت محصول کارهایی را صورت دهند.

مدل Market place

در این مدل فروشنده باید موارد فروش خود را لیست کرده و با ابزارهایی آسانی ارتباط مشتریان را با فروشنده مهیا کند. این مدل که بازار فروش کالا معنی می­ شود هم برای محصولات و هم برای خدمات قابل استفاده است.

مدل Pay-as-you-go

در این مدل که به معنی پرداخت به اندازه مصرف است. مشتریان به­ جای خرید مشخص و اندازه شده از چیزی مانند: شارژ تلفن و پول گاز و . . .   . مشتری بابت هر مقدار استفاده در هر بازه زمانی مشخص پول پرداخت می­ کند. بیشتر مصارف خانگی از این روش پرداخت صورت می­ گیرد.

مدل تیغ ریش­ تراش برعکس

این مدل فروش محصول با حاشیه سود زیاد و محصول جانبی که سود کمتری دارد می­ باشد. این مدل برای ایجاد یک بازار دائمی برای محصول است. این مدل با ارائه محصول گران خود بیشترین پول را در می­ آورد. لوازم جانبی برای این هستند که مشتری به استفاده­ آن محصول گران­ قیمت ادامه دهد.

این­ها چند نمونه از مدل­ های کسب و کاری متفاوت­ند. تعریف برای هر کدام از این­ ها یک معنای متفاوت دارد. به­ خاطر نگرش و عملکرد متفاوتشان، ما هم می­ توانیم مدل کسب و کار خود را ابداع کنیم و هم می­ توانیم از مدل ­های ابداع شده استفاده کنیم، انتخاب با ماست.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا