مدل کسب و کار

مدل درآمدی در شرکت هاو سازمان های بزرگ

مدل درآمدی و کسب و کار یا همان بیزینس پلن برای استراتژی های هر شرکتی از مهم ترین قسمت ها محسوب می شود. چرا که با مدل ها می .توان نیروهای انسانی هزینه ها و مشتریان و محصولات و ….را بررسی و فراهم کرد.

ارائه مدل کسب و کار به رقابت سازمان در بازار کمک می کند. چرا که شرکت ها بر اساس مدل کسب و کار برای تبلیغ و فروش خود اقدام می کنند.

در اساس کار مدل کسب و کار رابطه افراد و محصولات مشخص است. همچنین رابطه با مشتریان، رابطه، سرمایه گذاران ، نحوه توزیع و اعلام قیمت و……

مدل درآمدی تجاری گوگل

مدل درآمدی و نوشته انگلیسی بیزنس مدل

حتی اگر یک ایده تجاری یا کاری خوب هم باشد، بدون مدل کسب و کار موفقیت ها چشم گیر نخواهد بود. مدل تجاری هر سازمان برای آن یک سند کاری محسوب شده و محرمانه خواهد بود.

برای مثال گوگل برای ارائه خدمات در 3 حوزه فعالیت می کند.

  1. تولید نرم افزار    
  2. موتور جستجو
  3. تولید سخت افزار

هر یک از بخش های فوق مدل تجاری خاص خود را دارد. اما همه آنها دارای بخش های زیر هستند:

  1. شرکای کلید                
  2. فعالیت های کلیدی             
  3. منابع کلیدی
  4. ارزش های ئیشنهادی     
  5. ارتباط با مشتری                
  6. کانال ارتباطی
  7. بخش مشتری         
  8. هزینه                   
  9. جریان درآمدی

شرکای کلیدی

تولیدکنندگان نرم افزار، سخت افزار، اپلیکشن ها ، شرکت های تبلیغاتی از شریک های مهم گوگل هستند که روی درآمد ، نفوذ، اعتبار آن اثرگذار می شوند.

فعالیت های گوگل

در شرکت گوگل فعالیت های نظیر اداره داده ها و اطلاعات بدست آمده به صورت محتوایی و دسته بندی شده، نگهداری و ارتقاء آنها انجام می گیرد. همچنین در بخش R&D نیز فعالیت های مهمی برای اثرگذاری بیشتر سازمان روی مخاطب انجام می شود.

منابع سازمان گوگل

منابع انسانی شامل کارکنان و مدیران و منابع تامین داده ها و پلتفرم های جستجو و ابزار های جانبی آن از منبع درآمد مهم گوگل محسوب می شود. به این صورت که افرادی که با گوگل در ارتباط هستند یا داده هایی که در اختیار آنها گذارده می شود. همچنین پلتفرم های تبلیغتی و…. برای سازمان کسب درآمد می کنند.

ارزش های پیشنهادی

مدل درآمدی و ازرش پیشنهادی گوگل

مانند موتور جستجوی رایگان یا نرم افزارهای رایگان تحلیلگران رایگان، تبلیغ رایگان از ارزش پیشنهادات سازمان محسوب می شود.

ارتباط با مشتری

در سازمان گوگل به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم یا در قالب تالارهای گفتگوی گوگل انجام می گیرد.

کانالهای تبلیغی

گوگل به دو صورت کار می کند:

  • شرکا ی همکار برای تبلیغ
  • فروش تبلیغ به شرکت ها

مشتریان گوگل

مشتریان گوگل متفاوت هستند، نظیر افرادی که از اپلیکشن های رایگان استفاده می کنند، کاربرانی که از ابزار جستجوی گوگل بهره می برند. مشتریانی که تبلیغ کننده یا تبلیغ گیرنده هستند و ….

هزینه های گوگل

هزینه های گوگل طی فعالیت 3 دسته است:

  • هزینه هایی که به همکاران و شرکت های آنها می دهند.
  • هزینه های پیرامون سخت افزارها و نرم افزارها پرداخت می شود.
  • هزینه های تعمیرات و نگهداری سازمان.
  • هزینه های R&D

درآمد گوگل

از بخش هایی نظیر فروش اپلیکیشن ها ، هزینه های ثبت نام در گوگل، تبلیغ و درآمد حاصل از حق ثبت اختراع و…… حاصل می شود.

گوگل کسب و کار مدل درآمدی خود را به گونه ای طراحی کرده است که در هر شرایطی بتواند خود را به راحتی سازگار کند و انعطاف پذیر بالای را برای خود در نظر گرفته است.

مدل درآمدی شرکت های بزرگ آنلاین

مدل درآمدی و بیزنس مدل آن لاین

مدل های درآمدی برای چنین شرکت هایی براساس تبلیغ ، اشتراک گیری ، تراکنش فروش وب سایت و غیره طراحی شده است.

مدل تبلیغی

 شرکت های این چنینی یا وب سایت هایی نظیر Adsense google ثبت تبلیغ کرده و به ازای نمایش تبلیغ کسب درآمدی کسب می کنند از مزایای این مدل، راه ساده برای کسب درآمد است اما باید کاربران زیادی را جذب کنند تا به درآمدهای چشم گیری برسند.

مدل تراکنشی

 در ازای خدماتی که ارائه می دهند کاربران می بایست هزینه پرداخت کنند. از عیوب مهم این روش رقابت زیاد بین شرکت های مشابه است و کسب درآمد را دشوار می کند.

فروش اشتراک

 در ازای خرید خدمات توسط کاربران آنها مبلغی را به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می کنند. شرکت های توسعه یافته بیشتر از این مدل استفاده می کنند: نظیر نشریات الکترونیکی. اما حفظ نرخ در طی مدت اشتراک کاری دشوار است.

فروش وب

مشتری مستقیم از خود شرکت خرید می کند. تنها از طریق اینترنت امکان پذیر است که امکان ارائه خدمات متفاوت به جذب بیشتر مشتری می توانیم درآمد بیشتری را کسب کنیم.

مدل درآمدی استارت آپ ها

این روزها ما شاهد شکل گیری استارت آپ های زیادی هستیم . که دلیل اصلی موفقیت آنها داشتن ایده خلاقانه، نوآوری، جریان درآمد مناسب و… است . در واقع مدل کسب و کاری که همه نیاز های ما را رفع کند به سختی یافت می شود. برای همین خیلی از شرکت ها و سازمان ها یک مدل از کسب و کار را به عنوان پایه انتخاب و در عین حال از چند مدل دیگر به صورت ترکیبی بهره می برند. این مدل درست ترین شکل درآمد است.

در زیر به چند مدل کسب و کار اشاره می کنیم توجه کنیم که مدل کسب و کار و درآمد به صورتی که کار می کنیم هم بستگی دارد:

  • مدل کسب و کار تجمعی مانند airbeb
  • مدل کسب و کار تقاضا محور مانند rover
  • مدل کسب و کار اشتراکی مانند zipcar
  • مدل کسب و کار فریمیوم مانند dropbox
  • مدل کسب و کار وابسته مانند ebates
  • مدل کسب و کار الکترونیک مانند amazon
  • مدل کسب و کار تجمعی
  • مدل تقاضا محور
  • مدل کسب درآمد اشتراکی
  •  مدل کسب و کار فریمیوم
  •  مدل کسب و کار وابسته
  • مدل کسب و کار الکترونیک

مدل کسب و کار تجمعی

اگر سازمان خدمات دهنده ای را استخدام کند و تحت ونام تجاری خود به مشتری عرضه کند از این مدل استفاده کرده است. در این مدل کیفیت کار مهم است در این گروه هم تامین کننده ها و مهم تامین شونده ها مشتری محسوب می شود و معمولا تامین کنندگان از صنایع مشابه هستند. نظیر Airbnb  افرادی که می خواهند خانه خود را به مسافران اجاره دهند را با کسانی که می خواهند خانه ای اجاره کنند را وصل می کند. به عنوان سیستم واسطه کسب درآمد کند.

مدل درآمدی تقاضا محور

آنچه را که مشتری در نیازهای روزه خود دارد را تامین می کند مانند تامین مواد غذایی , حمل و نقل و بهداشت و …..شرکتی است که صاحبان را با پرستاران سگ پیوند می دهد به این ترتیب که اگر صاحبان به هر دلیلی نتوانند برای مدتی از آنها نگهداری کنند از طریق rove  پرستار مناسب انتخاب می کنند

مدل درآمدی اشتراکی

ارائه  خدمات به مشتری برای مدت مشخص و کسب درآمد می کند. اگر به جای هزینه تبلیغ بیشتر روی کیفیت کار متمرکز شویم، مشتریان بهتری مبلغ می شوند. این موضوع هم برای کاربران مهم است. چون از تبلیغات های بیهوده و آزار دهنده خلاص می شوند. هم صاحبان این گونه سازمان ها هزینه خود را با ارتقا کیفیت کاهش می دهند. در این مدل محتوای خوب بسیار حائز اهمیت است.

 مدل درآمدی فریمیوم

ارائه خدمات پایه ای که رایگان است، را با امکانات بهتر و دریافت هزینه بر مشتری عرضه می کند. کاری که بسیاری از شرکت های نرم افزاری انجام می دهند. در ابتدا کار رایگان و برای ارتقا باید پول پرداخت شود، مانند شرکت Dropbox که ابتدا محصول پایه ای را در اختیار کاربران قرار می دهد. سپس بر اساس نیاز مشتری 3 نسخه دیگر را در ازای دریافت هزینه به آنها عرضه می کند.

 مدل درآمدی وابسته

مدل درآمدی وابسته

این مدل شامل سایت وابسته به فروش و بازدیدکننده است که تبلیغ در قسمت فروش است، خدمات و پیشنهادات را مطرح می کند. به عبارتی محصول و خدمات شرکت دیگری را تبلیغ مشتری پس از انتخاب آن را در بخش فروش خریدار می کند. پس از خرید مبلغی به حساب شرکت واسطه پرداخت می شود. در واقع درآمد وابسته به خرید مشتریان است. مانند EBATES که اگر مشتری خرید را از طریق این سایت انجام دهد شرکت تامین کننده بخشی از پول مشتری را به وی برمی گرداند یا امکانات رایگانی نظیر کارت هدیه، ارسال رایگان و …. در نظر می گیرد.

 مدل درآمدی الکترونیک

 خریداران و مشتریان در بستری واحد کنار هم قرار می گیرند در این مدل تجارت ها به اشکال متفاوت انجام می شود

تجارت به تجارت B2B

مدل تجارت B2B

فروش میان دو شرکت تجاری که خدمات برای شرکت ها ارائه می شود لذا مشترین هم تنهاشرکت ها هستند

تجارت به مشتری B2C

 شرکت با مشتریان در ارتباط بوده و فروش برای مشتری است.

مشتری به تجارت C2B

مشتریان به شرکت ها ایده ها یا طرح هایی را عرضه می کنند.

مشتری به مشتری C2C

با پرداخت حق واسطه گری به شرکت بستر مشتریان با هم ارتباط می گیرند. نظیر آمازون که یک کتاب فروشی اکترونیکی است و بابت ثبت محصول پول نم گیرد. همچنین به دلیل حجم زیاد افرادی که از این شرکت بهره می برند امکاناتی نظیر تبلیغ و معرض کالا را هم به مشتریان عرضه می کند

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا