کار آفرینی

بازاریابی برای کسب وکار نوپا

امیدواریم تا این بخش از ناگفته های راه اندازی کسب وکار در ایران راضی بوده باشید. در این بخش می خواهیم در رابطه با بازاریابی،تبلیغات وفروش و تجربیات خاصی که در این موارد وجود دارد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.تجربیاتی که اگر دقت شود مطمئنا جلوی هزینه های زیادی را می گیرد و احتمال فروش و میزان فروش محصول یا ایده ی ما بیشتر می شود.

 

بازاریابی برای کسب و کار نوپا

 

نکته ی مهمی که شاید لازم است در اول کار بگوییم این است که،اگر ما محصول و ایده ی خاصی داریم که قابل فروش برای دیگران است،یعنی صرفا یک سایت اینترنتی نیست،بلکه نرم افزار یا مورد خاصی است که می شود برای دیگران فروخت،سعی شود فروش این محصول را مخصوصا اگر محصولی فیزیکی هست به یک شرکت یا شخص دیگری برون سپاری نماییم.

در صورتی که کار برون سپاری شود و به افراد متخصص واگذار شود در این صورت،ما می توانیم به جای این که با روش خودمان فقط یکی یا دو تا از محصول را بفروشیم 10 ها و 100 ها محصول بفروشیم.با این کار پورسانت مشخصی به شخص فروشنده می دهیم ولی در عوض کارمان بسیار سریع تر پیش می رود.منتها حتما باید کار را به کاردان بسپاریم.

نکته ای که در ورود محصول به بازار،مخصوصا محصولات اپلیکیشنی و وب سایت های  اینترنتی هست که خیلی باید دقت شود این است که،نه در ورود به بازار عجله کنیم و نه در ورود به بازار تاخیر داشته باشیم،زیرا هر دو مورد اشتباه است.

ما اگر محصول مان ناقص باشد و آن را به بازار عرضه کنیم،یعنی عجله کنیم،مشتریانی که آن محصول را تهیه و استفاده خواهند کرد،دید بدی نسبت به ما خواهند داشت و این باعث خواهد شد در جذب مشتریان آتی دچار مشکل شویم.پس برای رفع این مشکل،محصولی را که می خواهیم به بازار وارد کنیم به صورت بخش به بخش جلو ببریم.یعنی اگر قرار است 5 بخش داشته باشد یک بخش آن را به طور کامل تکمیل کنیم و آن را وارد بازار نماییم و فیدبک های لازم را از بازار بگیریم.بعد،هم آن بخش را تکمیل کنیم و سراغ بخش دیگری برویم.

 

همچنین بخوانید: مخاطب شناسی و معرفی محصول در فروش چیست و چگونه است؟

 

در ورود محصول خودمان به بازار تاخیر و عجله نکنیم.تاخیر زیاد هم باعث می شود که ما بخواهیم محصول خودمان را کامل بکنیم و فلان آپشن را به آن اضافه نماییم و هی این مراحل و محصول را توسعه بدهیم،از آن طرف چون هنوز محصول وارد بازار نشده است به درآمدی هم نمی رسیم و این باعث می شود خدای ناکرده قبل از این که محصول مان به مرحله ی نهایی و بازار برسد ناک اوت شویم و از نظر بودجه و هزینه هم کم بیاوریم و مشکلات آتی برای مان پیش بیاید.

به طور تدریجی وارد بازار بشویم،فیدبک ها را بگیریم و متناسب با نیاز و کشش بازار هم محصول مان را تغییر دهیم و هم این که افزودنی های آتی را به آن اضافه نماییم. حواسمان باشد که آیا بازار به محصول ما نیاز دارد یا نه.

نکته ی مهم دیگر این است که بدانیم در کدام مدیا تبلیغات بدهیم،گاه مشاهده می شود تبلیغات عجیب و غریبی که مدیاهای عجیب و غریب دارند.به عنوان مثال یک بار یک نرم افزارتخصصی را مشاهده شد که به صورت آگهی روی درو دیوار چسبانده بودند!خب به طور حتم کسی که یک نرم افزار تخصصی ایجاد کرده است نباید این کار را انجام بدهد.یا یک مثال جالب دیگر،مشاهده شد شرکتی که اجزا و تجهیزات آسانسور می فروشد،تبلیغاتی را روی بنرهای شهر انجام داده است! مردم عادی که نمی خواهند فلان تیکه ی آسانسور را خریداری بکنند.مشتریان شما مشخص است و آن مشتریان هم شاید تعدادشان کم باشد.این که هزینه های آن چنانی روی بنرها انجام دهید اشتباه است.

برای فروش محصولات استارت آپی که عمدتا یا نرم افزار وسیستم تحت وب هستند یا اپلیکیشن و یا گاه تجهیزات سخت افزاری،دقت داشته باشیم کجا تبلیغات می دهیم.تبلیغات سنی را هم فراموش نکنیم،منتها این که در چه فضایی و با چه مقیاسی تبلیغات کنیم باید حواسمان را در این خصوص جمع کنیم.

 

در بحث تبلیغات اینترنتی چیزی که سال ها به تجربه ثابت شده این است که،بهترین کار برای تبلیغات اینترنتی این است که سایت های پربازدید مرتبط با حوزه ی محصول خودمان را شناسایی بکنیم و در این سایت ها تبلیغات ماهانه یا مدت دار بدهیم. تبلیغات کلیکی و تبلیغات به ازای نمایش،در فضای اینترنت ایران خیلی جواب نمی دهد.مثلا می آییم و به یک شرکت واسط پول می دهیم،به عنوان مثال به ازای هر کلیک فلان رقم،تا این تبلیغ با هزار امید و آرزو در سایت های مختلف نشان داده شود.منتها شواهدی که وجود دارد این است که،به هیچ عنوان این کلیک ها تاثیر گذار نیست.

پس باید در نظر داشته باشیم که این سایت های تبلیغ نشان دهنده ی گاه سایت های شخصی هستند البته همه ی سایت ها نه؛ و سایت های معتبر این گونه نیست که تبلیغات ما را نشان می دهند و به ازای کلیک،آن ها هم قرار است پول بگیرند.زرنگی هایی این وسط انجام می شود که کار را خراب می کند.

به جای این کارها بیاییم سایت های معتبر با کسب و کارخودمان را شناسایی بکنیم،آن هم سایت های پربازدید و معتبر را،سپس در این سایت ها تبلیغات ماهانه و مدت دار بدهیم.برای مثال در این سایت ها بر اساس جایگاه هایی که به ما معرفی می شوند برای مدت 1 هفته،2 هفته یا 1 ماه تبلیغات بدهیم،تبلیغاتی که از نوع کلیکی و نمایشی نباشد وفقط محدود به بازه ی زمانی باشد.مطمئن باشیم تبلیغ ما 1 ماه یا 1 هفته در آن سایت دیده می شود و مطمئن باشیم کسانی تبلیغ ما را می بینند.

اگر در این روش تبلیغاتی،روی بنر ما هم کلیک نکنند،بالطبع نام و اسم محصول ما به گوش آن ها می خورد و اگر این تبلیغ در جاهای مختلفی تکرار شود این کنجکاوی را ایجاد میکند که وارد جزئیات تبلیغ ما هم بشوند و مطمئنا به همین شکل نتیجه ی بهتری می گیریم.

طی تجربیات به دست آمده باید تبلیغات کلیکی و نمایشی را فراموش کنیم.از تبلیغات ایمیلی و تبلیغات پیامکی هم باز بعید است جواب بگیریم!هم از خودتان می توانید این تجربه را ثابت کنید و هم رفتاری که همه مان داریم.مطمئنا همه ی ما این گونه هستیم. 

 

همچنین بخوانید: مراحل و روش های جامع تدوین استراتژی

 

نکته ای که در تبلیغات،خصوصا در تبلیغات متنی مهم است این است که نوشتن متن تبلیغات خیلی حساس است. یک اصطلاحی داریم به نام کپی رایتینگ که به فارسی می شود تبلیغ نویسی. این که ما برای معرفی محصول یا خدمت یا استارت آپ خودمان چه متنی بنویسیم که مشتری در حین خواندن برایش کنجکاوی ایجاد کند خیلی مهم است و اگر این کار را خودمان انجام دهیم حتما دقت می کنیم.

نکته ی دیگر این که اگر می خواهیم کارهای تبلیغاتی خود را به شرکت های تبلیغاتی بدهیم دقت کنیم و ابتدا به سوابق فعالیت های آن شرکت مراجعه نماییم.به اثرگذار بودن متن های تبلیغاتی یا پوسترهای تبلیغاتی آن شرکت توجه کنیم.

پس در بحث بازاریابی و فروش سعی کنیم اگر خودمان تخصص لازم را نداریم کار را برون سپاری کنیم.

امید است محصول ما با ورود پرقدرت به بازار همراه باشد و امید است آن قدر محصول و ایده ی استار آپی ما جذابیت داشته باشد که خیلی سریع بتواند مشتریان را راضی بکند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا