کار آفرینی

برون سپاری کارها چیست؟

امیدواریم تا این بخش از ناگفته های راه اندازی کسب و کار در ایران، قابل استفاده و مفید بوده باشد. در این بخش می خواهیم در مورد یک مطلب بسیار مهم در بحث راه اندازی استارت آپ صحبت کنیم، موضوع «برون سپاری کارها».

«برون سپاری کارها» یعنی بخشی از کسب وکار خودمان را خودمان انجام ندهیم و بدهیم شخص یا شرکت دیگری برای مان انجام دهند.

برون سپاری یک واقعیت وبخش ضروری از هر کسب وکاراست. این که ما بخواهیم خودمان همه ی کارها را برای کسب وکار خودمان انجام دهیم، کار درستی نیست و صحیح این است که بعضی از کارها را به شخص یا شرکت های معتبر دیگر بدهیم تا انجام دهند. کسانی که در زمینه های تخصصی خودشان خیلی بهتر از ما می توانند کار را انجام و تحویل بدهند و درعین حال می توانند از هزینه های ما بکاهند، چون اگر ما بخواهیم آن کار را خودمان یا به وسیله ی یک کارمند خودمان انجام بدهیم، مطمئنا هزینه ی آن بسیار بیشتر از این خواهد شد که آن کار را برون سپاری کنیم و به بیرون بدهیم تا آن کار را انجام بدهند.

 دسته بندی برون سپاری کارها

برون سپاری کار ها

روش و روند برون سپاری چه مراحلی دارد؟! و چه هشدارهایی لازم است که باید رعایت شود؟!

کاری را که می توانیم برون سپاری کنیم، حتما باید جز آن دسته از کارهایی باشد که جز کارهای حیاتی کسب و کار نیست. برای مثال ما می توانیم حسابداری سیستم کسب و کار خودمان و دفتر و شرکت خودمان را برون سپاری کنیم، یا برای مثال طراحی لوگو، طراحی پوسترها و تبلیغات خودمان را  برون سپاری کنیم و یا اگر در بحث فروش و مدیریت، کسی را در تیم مدیریت خودمان نداریم این کار را به شرکت های بازاریابی و کسانی که متخصص این امر هستند برون سپاری کنیم، یا اینکه نهایتا اگر کارمان واقعا خوب پیش می رود برای این موارد خودمان پرسنل متخصص استخدام کنیم.

منتها چون بحث، بحث استارت آپ است مطمئنا یک استارت آپ نمی تواند برای همه ی این موارد کارمندان مستقل داشته باشد. کارهایی را می توانیم برون سپاری کنیم که جز کارهای حیاتی و مستقل ما نیست.

برای مثال که می گویند در مثل مناقشه نیست فرض کنید که می خواهیم یک نانوایی تاسیس کنیم. اگر در این نانوایی شغل اصلی و کار کلیدی که اصطلاحا بخواهد شاطر باشد را شخص دیگری را استخدام کنیم مطمئنا این کار و این نانوایی ما وابسته به آن شخص شاطر خواهد بود و اگر ایشان یک روز بهانه بیاورد که سرکار نیاید، ما مجبورهستیم کسب و کار خودمان را تعطیل کنیم!

برای همین است برون سپاری خیلی مهم است و باید دقت کنیم که هیچ گاه کارها و بخش حیاتی و کلیدی خودمان را برون سپاری نکنیم. اگر کسب وکار کارآفرینانه و فن آورانه ی ما حول برنامه نویسی و تهیه اپلیکیشن یا طراحی وب سایت یا نرم افزار است،سعی کنیم خودمان حتما متخصص این امر باشیم و این قضیه را به هیچ عنوان برون سپاری نکنیم یا اینکه نهایتا شخصی را که در این زمینه متخصص است و در زمینه ی برنامه نویسی مدنظر ما متخصص است راضی کنیم که بخشی از کسب وکار و استارت آپ را به عنوان سهام به ایشان اختصاص دهیم و راضی اش بکنیم تا در این استارت آپ با ما همراه باشد.

حتی اگر برون سپاری هم نکنیم، یا حتی اگر بحث استخدام هم پیش بیاید باز حواسمان باشد که به نوعی خودمان براوضاع مسلط باشیم و کنترل داشته باشیم و طوری نباشد که کارمندی بگیریم که کار کلیدی را به ایشان محول کنیم و بعد از یک مدت کوتاه ایشان سر کار نیاید و بهانه بیاورد یا برنامه ای را پیش بیاورد که ما و کار ما را دچار اخلال کند.در هر حالت اگر قرار است کارمندی بگیریم یا اگر قرار است برون سازی کنیم، حواسمان باشد که این نکته ها را حتما رعایت کنیم.

همچنین بخوانید: چطور برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم و کار ها را تقسیم کنیم؟

اگر قرار است که کارمند یا شریکی بگیریم و سهمی به وی بدهیم که در بحث اداره ی کار و بحث کارهای کلیدی کسب و کار ما نقش اصلی را داشته باشد، حتما از این شخص تعهد و ضمانت های لازم را بگیریم که تا آخر کار با ما خواهد بود که اگر خدای ناکرده بعدا دچار سو تفاهمی شدیم و قرار است که از هم جدا شویم این شخص این ضمانت و این تعهد را بدهد که تا مدتی نخواهد و نتواند کار مشابهی بدون ما شروع کند.

این مشکل خیلی پیش آمده است که کسانی با هم آمده و کاری را شروع کرده اند و بعد از مدتی از هم جدا شده اند و در عوض زحمت و هزینه ای که احیانا یک شخص از این 2یا چند نفر متحمل شده، اشخاصی دیگر به نوعی سو استفاده کرده و رفته اند عین همین کار را با آن کدها و نرم افزارهایی که کار شده بود پیاده کرده اند و به نوعی رقیب ما می شوند و این متاسفانه اتفاقی است که زیاد احتمال دارد اتفاق بیفتد و باید دقت کنیم  که از همان اول حواسمان باشد.
اگر کار خاصی هست که خودمان نمی توانیم انجام بدهیم یا نهایتا در تیم کاری مان کسی توان انجام آن را ندارد و مجبور هستیم بخشی از این کار را برون سپاری کنیم، مواردی وجود دارد که حتما در تعاملی که با آن شخص متخصص بیرون از شرکت خودمان فعالیت خواهیم داشت یا شرکتی که قرار است با ما همکاری بکند را رعایت بکنیم.

برون سپاری کار ها و سپردن کار به شخص دیگر

نکته ی مهم این است که حتما از آن شخص یا شرکتی که می خواهیم بخشی از کار بسپاریم، ضمانت حسن اجرای کار را بگیریم،که می تواند چک یا سفته ای باشد که ایشان را متعهد می کند که به کاری که قول آن را انجام می دهد پا برجا و به تعهدی که زیر آن را امضا می کند مجبور باشد. حتما از ایشان باید چک یا سفته بگیریم و حتی بهتر است برای محکم کاری، غیر از این ضمانت حسن اجرای کار،بخشی از مبلغی که برای کل قرارداد قرار است به ایشان پرداخت کنیم را تا پایان قرارداد گرو نگه داریم تا ایشان مجبور باشد تا آخر با ما همکاری بکند.

حتما بحث پشتیبانی را در قرارداد خودمان بیاوریم و سعی کنیم این پشتیبانی بلند مدت باشد. بهتر است پشتیبانی حداقل 3 یا 5 ساله یا حتی در برخی موارد لازم است پشتیبانی 10 ساله از آن شخصی بخواهیم که قرار است بخشی از کارمان را به وی برون سپاری کنیم.

در قرارداد خودمان حتما این بخش را بیاوریم که اگر کار ما بحث نرم افزری از قبیل دیتابیس یا کدنویسی یا…است مستندات کاررا از آن شخص برنامه نویس یا شرکت متخصص این کار به صورت مکتوب دریافت خواهیم کرد و طوری نباشد که کار انجام شود و بعد اگر خدای ناکرده مشکلی به وجود آمد ولازم شد شخص دیگری بقیه کار را انجام دهد دچار مشکل شود. گرفتن مستندات کار و جزئیات کدنویسی به شکل مکتوب حق ما است و این را به قرارداد خودمان اضافه کنیم.

در قرارداد خودمان لحاظ شود که این کار در چه مدتی باید تحویل داده شود. آن شخص برنامه نویس یا شخص متخصص که قرار است بخشی از کار به وی برون سپاری شود، باید متعهد باشد که در یک زمان مشخص این کار را انجام بدهد و حتما جریمه ای برای هر یک روز تاخیر در اتمام پروژه در نظر بگیریم.

همچنین بخوانید: فرمول چهار “د” طلایی در مدیریت زمان!

نکته ی دیگر که به ما بر می گردد این است که در مقابل ما هم سعی کنیم خوش حساب باشیم و به تعهداتی که برای پرداخت صورت حساب ها می دهیم پایبند باشیم تا شخص متخصص بهانه ای دستش نیاید که خدای ناکرده بخواهد کار ما را دچار مشکل نماید.

بطور خلاصه در این مقاله به موضوع مهم برون سپاری کارها پرداختیم. امید است که برون سپاری کارها با موفقیت کامل پیش برود و باز هم تاکید می شود که سعی کنیم قسمت کلیدی کسب و کارخودمان را برون سپاری نکنیم مگر این که یک کار بخشی باشد و کاری باشد که محدود باشد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا