کار آفرینی

جذب نیرو در کسب و کار

جذب نیرو در کسب و کار به چه صورت می باشد؟ نکات مهم برای جذب نیرو در کسب و کار چیست؟

این بار می خواهیم در مورد بحث بسیار مهم جذب همکار و استخدام کارمند صحبت کنیم.
بحث استخدام کارمند در یک استارت آپ،موضوعی است که دیر یا زود مطرح خواهد شد و اگر کسب وکار کارآفرینانه و استارت آپ ما قصد دارد توسعه پیدا کند مطمئنا به این مرحله خواهیم رسید که بخواهد علاوه بر شرکا و موسسان اولیه ای که در تاسیس شرکت و استارت آپ نقش داشته اند پرسنل و نیروی جدیدی را هم جذب کند.

نکته ی خیلی مهمی که مطرح است و بهتر است اول از همه به این موضوع دقت کنیم این است که،تا جایی که ضرورت پیدا نکرده از استخدام پرسنل و کارمند خودداری شود!چون استخدام کردن و دعوت به همکاری یک شخص در استارت آپ با فرض این که آن استارت آپ به مرحله ی رشد رسیده، دردسرهای خاص خودش را دارد که اگر خدای ناکرده آن ها را ندانیم و رعایت نکنیم،شاید با استخدام یک نفر، علاوه بر این که کارهایمان ساده تر و راحت تر نشود،به مشکلات دیگری هم دچار بشویم!

پس قبل از استخدام حتما به همه ی مواردی که در این بخش بیان می شود دقت کنیم و حواسمان باشد که مشکلی برای مان پیش نیاید که با استخدام یک فرد اشتباه، یک فرد به جای کمک به ما مایه ی دردسرما نیز بشود.

 

قبل از اینکه آگهی دعوت به همکاری را در سایت یا نشریه ای منتشر کنیم، سعی کنیم از دوستان و آشنایانی که می شناسیم و احتمال می دهیم که کسی را متناسب با نیاز ما سراغ داشته باشند در مورد پیدا کردن شخص مورد نظر تلاش کنیم.اگر این کار نتیجه نداد به سراغ آگهی دادن برای دعوت به همکاری و استخدام برویم.

افرادی که به عنوان متقاضی کار پیش ما خواهند آمد، مطمئنا هر نوع تیپی بین آن ها خواهد بود،با توجه به وجود بیش از 10 ،12 میلیون جوان بی کار در کشور که البته جای تاسف دارد و بدتر از آن این که بیشتر این جوانان کسانی هستند که مدرک دانشگاهی لیسانس یا حتی فوق لیسانس و بالاتر دارند وقتی ما یک آگهی ساده استخدام بدهیم مطمئنا ده ها یا صدها نفر متقاضی اولیه خواهیم داشت.برای این که بتوانیم این متقاضیان را فیلتر کنیم پیشنهاد می کنیم سعی شود اول از همه در دعوت به همکاری مان از طریق ایمیل یا یک فرم اینترنتی اولیه،شناخت اولیه و لیست اولیه از متقاضیان را داشته باشیم و سریعا به این مرحله نرسیم که به همه آدرس بدهیم تا به دفتر ما بیایند.چون مطمئنا نتیجه خیلی جالب نخواهد بود.

بعد از این که فیلتر اولیه را انجام دادیم براساس ایمیل یا رزومه هایی که به ما ارسال شده است، برای افرادی که فکر می کنیم مناسب هستند برای مرحله ی مصاحبه یا انتخاب،آن وقت است که از آن ها دعوت می کنیم و حضوری با آن ها صحبت بکنیم.

دقت شود در شناخت آن شخصی که می خواهد استخدام شود و برای ما کار کند حتما کار آزمایشی از ایشان خواسته شود و این آزمایش حداقل 2 هفته یا 1 ماه باشد و از نظر قانون کار هم برای هر استخدام و همکاری، روند کار آزمایشی تعریف شده است،که اگر در این مرحله از عملکرد این شخص خوشمان نیامد می توانیم استخدام آن را کنسل بکنیم.البته از نظر قانون کار در مرحله ی آزمایشی باید حداقل حقوق قانون کار را اگر بخواهیم به طور قانونی کار بکنیم به شخصی که می خواهد با ما کار بکند باید پرداخت کنیم. توصیه می شود یک فرم اولیه ی خاصی داشته باشیم تا از کسانی که برای همکاری اعلام آمادگی می کنند اطلاعات متفاوتی دریافت کنیم. صرفا به فرم اولیه و فرمالیته ای که به عنوان فرم دعوت به همکاری معمولا شرکت ها از آن استفاده می کنند،مثل جملات کلیشه ای از قبیل نام،تحصیلات،سابقه ی کاری و… اکتفا نکنیم.

شبکههای اجتماعی و تاثیر آن بر جذب نیرو

الان عصر شبکه های اجتماعی است.حتما از آن کسانی که متقاضی همکاری با ما هستند اطلاعات اکانت معتبرآن اشخاص را در شبکه های عمومی بخواهیم و این البته در دنیای کسب وکار امروزی مرسوم است و با دانستن این اکانت سری به شبکه های اجتماعی این متقاضیان بزنیم،ازعکس هایی که منتشر کرده اند،واز مطالبی که منتشر کرده اند،آگاه بشویم تا ببینیم چه کسی را می خواهیم به همکاری دعوت کنیم.

البته این پیگیری و کنجکاوی تنها برای کسانی لازم خواهد شد که از فیلترهای اولیه ی ما رد شده اند. حتما سعی کنیم قانون کار،قانون استخدام، قانون بیمه ی تامین اجتماعی و این موارد را مرور کنیم و با این موارد آشنایی اولیه داشته باشیم.اگر کسب و کار ما رسمی بشود و بخواهیم به صورت حرفه ای پیش برویم، دیر یا زود بالاخره باید کارمندان مان را بیمه نماییم و با قوانین تامین اجتماعی و قوانین کار سرو کار خواهیم داشت. پس حتما در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشیم. یا این که یک وکیل مناسب داشته باشیم تا خدای نکرده بعدا مواردی را که در قانون کار است و ربطی به این ندارد که ما می دانسته ایم یا نمی دانسته ایم،برای ما دردسر ایجاد نکند.

 

همچنین بخوانید:  نکات بسیار مهم در قرارداد نویسی

 

حتی اگر با دوستان نزدیک خود و حتی اگر با فامیل همکاری می کنیم،حتما قرارداد همکاری امضا کنیم و در این قرارداد شرح وظایف طرف به طور دقیق روشن باشد،مسئولیت ها و شرایط کار و حقوق مربوطه روشن باشد و هر چیزی که به نظر مهم می آید در شرح آن قرارداد بیاید تا خدای ناکرده بعدا از این نظر مشکلی پیش نیاید.

حتی برای کسانی که به صورت پاره وقت و موقت می خواهند برای ما کار کنند حتما برای آن ها هم قراردادی  آماده کنیم و مطمئنا قرارداد این نوع افراد متفاوت خواهد بود.عاقلانه است که بدون قراداد نه کاری  سفارش بدهیم و نه کسی را برای همکاری استخدام کنیم.داشتن یک برگه که در آن توافق هایی مشخص شده باشد در زمانی که ممکن است مشکلاتی رخ بدهد می تواند سندی باشد برای این که جلوی اتفاقات بعدی را بگیرد.

جذب نیرو در کسب و کار براساس توانمندی افراد

برای استخدام باید بلد باشیم که یک سری اصول روان شناسی را یاد بگیریم. کسانی که می آیند به عنوان متقاضیان همکاری به دفتر ما مراجعه می کنند البته بعد از مراحل فیلترهای اولیه باید بلد باشیم که با این اشخاص چگونه صحبت کنیم.

به هیچ عنوان معدل، رشته ی تحصیلی و دانشگاه مورد تحصیل فردی که قرار است با ما همکاری کند را معیار قرار ندهیم. متاسفانه سیستم دانشگاهی ما طوری است که فقط به نمره فکر می کنند، چه دانشجویان چه اساتید واین باعث می شود خروجی آن ها کسانی باشند که از نظر کاری و فنی معمولا خیلی سطح پایین هستند! از این نظر باید حواسمان باشد که به هیچ عنوان فریب مدرک و رشته و معدل و دانشگاه را نخوریم.

اتفاقا کسانی که در دانشگاه عادی تحصیل کرده اند و شاید معدل آن ها هم کم است، بیشتر به درد می خورند!در دعوت به همکاری به شخصیت طرف مقابل بیشتر دقت شود.به صداقتش و اگر اصولش را بلد باشیم به زبان بدن آن فرد،که چگونه وارد جلسه ی مصاحبه می شود، و چگونه به سوالات ما پاسخ می دهد.

 

جهت افزایش مهارت های خود در حوزه زبان بدن، پیشنهاد میکنیم حتما دوره جذاب زبان بدن توانا را ببینید

 

سعی کنیم این موارد را بلد باشیم تا شناسایی دقیق از فرد داشته باشیم.یک مدیر خوب معمولا وقتی کسی وارد اتاق مصاحبه می شود،در همان چند ثانیه ی اول می تواند تصمیم بگیرد که این شخص آیا به درد بخور هست یا نه؟  

توصیه می شود اگر کسی در این بخش دچار مشکل است و فکر می کند که حرفه ای این امور نیست این قسمت از کار را برون سپاری نماید.

پس جذب همکار واستخدام کارمند خیلی مهم است و رعایت این موارد باعث می شود که ما کارمان سبک تر شود.هرچند که ما به این افراد پول خواهیم داد،ولی اگر این موارد را رعایت نکنیم علاوه براین که پول ما از دست می رود،اعصاب ما هم خراب می شود و خدای ناکرده اسناد و امنیت اطلاعات ما هم دچار مشکل می شودهمه ی این موارد صرفا با مقداری احتیاط بیشتر قابل جلوگیری است.

بطور خلاصه در این مقاله به جذب نیرو در کسب و کار و نکات پیرامون آن پرداختیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا