جورواجور

ترس از آینده یا Chronophobia چیست؟

كرونوفوبيا یا ترس از آینده به عنوان ترس مداوم و اغلب غیر منطقی از آینده یا ترس از گذر زمان تعریف می شود، از آن جا که زمان می تواند به عنوان یک «شی خاص» در نظر گرفته شود، کرونوفوبیا تحت عنوان هراس های خاص قرار می گیرد. کلمه «Chronophobia» از زبان یونانی «chromos» به معنی زمان و «phobos» به معنی ترس گرفته شده است. کرونوفوبیا به عنوان ترس از آینده یا صرفا اضطراب زمانی، کرونوفوبی با آگاهی ثابت از گذشت زمان مشخص می شود. افراد مبتلا به ترس از آینده، ترس یا هراس مهم آن ها گذشت زمان است نه اتفاق هایی که قرار است در آینده برای آن ها بی افتد. پرسش درباره زمان همواره بشر را بهم ریخته است. بسیاری از نویسندگان، فیلسوفان، دانشمندان و منتقدان اجتماعی همواره سعی کرده اند درباره ماهیت گریزان آن پژوهش‌های داشته باشند، فرد مبتلا به کرونوفوبیا از گذر زمان، ترس شدید دارد، او ناگهان احساس می کند که لحظه ی حال به زودی می گذرد و این فکر می تواند او را وحشت زده کند، او بسیار نگران است به طوری که این نگرانی و اضطراب بر عملکرد روزانه اش تاثیر می گذارد، پس ممکن است بابت فرصت گذشته اش حسرت بخورد و خود را سرزنش کند، از دست دادن فرصت های آینده او را هراس ناک و وحشت زده می کند.

هر کسی می تواند با کرونوفوبیا یا ترس از آینده دست و پنجه نرم کند، اما بیشتر در بین زندانیان زندان، افراد سالخورده یا افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی این موضوع شایع است.

دلایل ترس از آینده در افراد چیست؟

دلایل هراس از آینده در افراد مختلف بسیار متفاوت است. بیشتر کارشناسان معتقدند که یک رویداد بسیار استرس زا یا آسیب زا می تواند ناگهان این فوبیا را به وجود آورد. کرونوفوبیا یا ترس از آینده، همان طور که در بالا ذکر شد، می تواند به طور ناگهانی بروز کند. حتی گاهی اوقات، یک جمله ساده مانند “زمان خیلی سریع پیش می رود” می تواند این ترس را در شخصی که قبلا از برخی اختلالات اضطرابی رنج می برد، تحریک کند.

  • افسردگی عامل اصلی ایجاد این فوبیا است. ممکن است فردی 40 ساله شود و ناگهان احساس پوچی کند. 40 سالگی زمانی است که معمولا بچه ها خانه را ترک می کنند و فرد احساس تهی بودن یا بی فایده بودن به او دست می دهد یا احساس می کند دیگر به درد نمی خورد.
  • از دست دادن شغل، مرگ یکی از عزیزان، طلاق یا جدایی نیز می تواند گاه موجب هراس از آینده شود.
  • گذشت زمان، سختی های دوران پیری و فرا رسیدن مساله اجتناب ناپذیر مرگ هم یکی از دلایل مهم این هراس محسوب می شود.  
  • زنانی که یائسه می شوند بیشتر در معرض هراس از آینده هستند.
  • فوبیا همچنین به نارسایی آدرنال، عدم تعادل هورمونی، جراحی و برخی شرایط پزشکی همانند تیروئید و بیماری‌ های قلبی نیز مربوط می شود.
  • زندانیانی که به حبس طولانی محکوم هستند، دچار این هراس می شوند، البته این بیماری اغلب با کلاستروفوبیا همراه است (هراس از فضای محدود سلول های زندان).
  • بعضی اوقات، حتی یک واقعه آسیب زا در کودکی فرد می تواند باعث ایجاد این هراس در بزرگسالی او شود. کرونوفوبیا ممکن است ارثی یا ژنتیکی نیز باشد.

نشانه های ترس از آینده کدام است؟

برخی از رایج ترین علائم و نشانه های ترس از آینده یا کرونوفوبیا شامل موارد زیر است:

  • افزایش ضربان قلب و تنفس تند، این امر به ویژه هنگامی که در مورد گذر زمان (یا در مورد آینده) فکر می کنیم برجسته است. گاهی اوقات، ممکن است به بیش فعالی یا حمله هراسناک افزایش یابد.
  • وقتی به گذشت زمان فکر می کنیم، احساس ترس شدید داریم.
  • تنش بدنی گسترده، اغلب باعث درد شانه یا سردرد مزمن می شود.
  • فکرهای مزاحم و آزاردهنده درباره گذشت زمان، حتی وقتی می خواهیم روی چیز دیگری متمرکز شویم.
  • خشک شدن دهان، خشک شدن دهان گاهی موجب می شود که بلعیدن یا صحبت کردن دشوار شود.
  • کابوس دیدن یا اختلالات خواب، اغلب دیدن کابوس یا اختلالات خواب با افکار یا تصاویر مربوط به آینده همراه است.
  • تلاش مکرر برای جلوگیری از مواردی که گذر زمان را یادآوری می کند (مثلاً نداشتن ساعت در خانه یا عدم بحث در مورد برنامه های آینده).
  • حالت تهوع، استفراغ و احساس ضعف (در صورت بروز ترس بسیار شدید).
  • اختلال در زندگی اجتماع، فرد مبتلا به دلیل این که از گذر زمان هراس دارد تلاش می کند زندگی اجتماعی محدودتری را داشته باشد، به ویژه سعی می کند با افرادی سرکار داشته باشد که گذر زمان را برای او یادآور نشوند یا این که در بحث ها با این موضوع روبه رو نشوند.
  • دشواری در یافتن علت اصلی ترس از آینده، کسانی که به ترس از آینده مبتلا هستند تفکر درباره علت اصلی ترس برای آن ها دشوار است. آن ها بیشتر سعی می کنند از فکر کردن درباره ترس بگریزند، گر چه این امر در واقع برای آن ها آسان نیست.

اگر بیش از یکی از نشانه های فوق در فرد مشاهده شود، ممکن است که حداقل درجاتی از کرونوفوبی را داشته باشد.

راهکارهای مقابله با ترس از آینده کدام است؟

خبر خوب این است که می توان تا حدودی هراس از آینده را کاهش داد. با این وجود، ایجاد عادت هایی که به مبارزه با این ترس کمک می کنند، به زمان و تلاش نیاز دارد. اگر ما مبتلا به این هراس هستیم، باید بدانیم که هر نوع گفتار درمانی می تواند برای ما مفید باشد، زیرا کمک می کند تا به وسیله ی یک شخص با تجربه، درک کنیم که چگونه و چرا این هراس خاص در ما به وجود آمده است، با این وجود، تکنیک های زیادی نیز وجود دارد که می توانیم از همین امروز در منزل امتحان کنیم، بسیاری از آن ها می تواند به ما کمک کند تا با منبع اضطراب مداوم کنار بیاییم و به گونه ای آن را رفع کنیم.

ما طیف وسیعی از رویکردهای درمان کرونوفوبیا را بررسی خواهیم کرد. به یاد داشته باشیم، ممکن است دریابیم که برخی از آن ها برای ما مناسب تر است، پس لازم نیست همه آن ها را تمرین کنیم تا شاهد پیشرفت چشمگیری در ترس خود باشیم، با این اوصاف، ارزش این را دارد که هر پیشنهادی را امتحان کنیم، زیرا ممکن است از نتیجه غافلگیر شویم.

بر آن چه می توانیم کنترل کنیم، تمرکز کنیم

کنترل منبع نگرانی و اضطراب غیر ممکن است، پس روی آن تمرکز نکنیم. پیش بینی این که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد یا دانستن این که در ده سال آینده یا حتی فردا خوشحال هستیم یا خیر، غیر ممکن است. این بدان معنی است که ما همیشه باید با عدم اطمینان زندگی کنیم، با این حال، مواردی وجود دارد که می توانیم آن ها را کنترل کنیم، که به شکل گیری آینده ما کمک می کند! تمرکز روی این موارد می تواند بسیار قدرتمند باشد، پس سعی کنیم روی چیزهای دست یافتنی فکر کنیم، چیزهایی که سبب خشنودی ما می شود. برای شروع، سعی کنیم لیستی از مواردی که می توانیم کنترل کنیم، تهیه کنیم، به عنوان مثال، لیست ما ممکن است شامل همه چیز از رژیم غذایی خود تا نحوه گذراندن اوقات فراغت ما باشد، همچنین در نظر بگیریم با چه کسی معاشرت می کنیم و برای حمایت از سلامت روانی چه کاری انجام می دهیم.

نتیجه مثبت را تجسم کنید

تجسم مثبت در درمان فوبیا

در بعضی مواقع «مثبت اندیشی» در حال یا وضعیت کنونی ممکن است دشوار باشد، پس باید نتیجه ای که قرار است اتفاق بی افتد را تجسم کنیم، البته به صورت مثبت.
تجسم چیزی فراتر از رویا پردازی در روز است، تجسم به معنای حس کردن یک واقعیت در ذهن است به صورتی که حس خوب به ما منتقل شود. تجسم واقعیت مثبت به ما کمک می کند که احساس بهتری داشته باشیم، منظور از مثبت اندیشی خیال بافی یا مبالغه کردن نیست تنها ما اتفاق ها یا واقعیت های روزانه را به شکل مثبت تجسم می کنیم.

مراقبه کنیم

اگر با هر نوع اضطرابی دست و پنجه نرم می کنیم، مراقبه می تواند به ما کمک کند. مراقبه نه تنها روشی جدید برای کاهش میزان اضطراب در مواقع هراس به ما ارائه می دهد، بلکه به ما کمک می کند تا احساسات خود را به طور مؤثر تنظیم کنیم و احتمال غرق شدن در احساسات منفی را کاهش می دهد. مهم تر از همه تمرین های مراقبه و ذهن، آگاهی ما را به زندگی، کاملا در لحظه حال یا کنونی تشویق می کند. زندگی در لحظه سلاحی قدرتمند در برابر نگرانی درباره آینده است.

مدیتیشن کنیم

تحقیقات روانشناختی و پزشکی زیادی وجود دارد که نشان می دهد معنویت به افراد کمک می کند حتی بیماری های جسمی را سریع تر التیام دهند، بنابراین مطمئناً می تواند به اضطراب آینده ما کمک کند. برای افرادی که آن را امتحان نکرده اند، شاید نشستن در یک جا و نفس کشیدن یک فعالیت بی معنی به نظر برسد، اما نفس کشیدن عمیق، با چشمان بسته، فقط برای آرام کردن بی قراری ما بسیار شگفت انگیز است.

نیایش، توسل به خداوند و نماز خواندن

همان طور که اشاره شد طبق تحقیقات روانشناسی معنویت به رفع بیماری های روحی و جسمی کمک می کند. توسل کردن به خداوند متعال و کمک خواستن از او و یا توکل به او به ما کمک می کند که دیگر نگران آینده نباشیم و هر اتفاقی که در آینده بی افتد را به خداوند بسپاریم. این گونه تفکر سبب می شود که باری از دوش ما برداشته شود و احساس کنیم که کسی همیشه مراقب ما است و اصلا جای نگرانی و هراس نداریم.

فوبیای خود را درک کنیم

وقتی با ترس از آینده روبه رو هستیم، می توانیم درک عمیق تری از این ترس داشته باشیم. برای بسیاری از مردم، ترس از تمام شدن زمان یا مرگ مبهم است، همان طور که در بالا ذکر شد، برای توسعه درک ما از منبع یا علت هراس از آینده و هراس از زمان در خود می توانیم با یک مشاور ارتباط بگیریم، با این حال می توانیم در خانه هم روی آن کار کنیم، به خصوص با خواندن و مطالعه کتاب هایی که به ترس ها و اضطراب ها می پردازد و در این زمینه شناخت ما را بیشتر می کند. نوشتن درباره ترس و هراس خود می تواند به ما کمک کند تا شناخت بیشتری نسبت به آن به دست آوریم.

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی براساس شواهد علمی به عنوان یکی از مؤثرترین درمان های ترس شناخته شده است، بنابراین می توانیم با مراجعه به مراکز درمانی و کمک گرفتن از درمانگرهای خبره ترس خود را درمان کنیم. در این نوع درمان از طریق گفت و گو با درمانگر به فکرها و باورهای های غیرمفید و نادرستی پی می بریم که موجب به وجود آمدن هراس در ما شده است، سپس با شناسایی این افکار و جایگزین کردن فکرها و باورهای درست و مفید تر، شناخت ما نسبت به هراس تغییر خواهد کرد و این تغییر در میزان هراس ما مؤثر است، در این نوع درمان حتی ممکن است به کلی هراس ما درمان شود.

درباره ترس از آینده خود بیشتر بدانیم

برخی از افراد از خواندن درباره ترس از آینده یا کرونوفوبیا سود می برند، چند دلیل وجود دارد که نشان می دهد این می تواند ایده خوبی برای ما باشد. در مرحله اول، اگر ما منبع هراس خود را بشناسیم و عوامل تحریک کننده را شناسایی کنیم، می توانیم با استفاده از شناخت خود از پیشرفت فوبیای خود جلوگیری کنیم. یادگیری بیشتر به ما کمک می کند تا تجربیاتی که از هراس خود داشته ایم را بیشتر درک کنیم، ثانیا خواندن درباره وقایعی که موجب هراس ما می شود، می تواند درک واضح تری درباره ترس یا هراس درباره آن وقایع به ما بدهد. این آگاهی می تواند به ما کمک کند که بهتر با مسائل کنار بیاییم و راحت تر نسبت به وقایعی چون گذشت زمان یا اتفاقات آینده برخورد کنیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا