مدیریت تعارض

تعارض درون فردی چیست و به چه شکل هایی در فرد بروز می کند؟

تعارض ممکن است در درون فرد اتفاق افتد که به آن تعارض درون فردی گفته می شود. این حالت زمانی رخ می ‌دهد که علایق و ارزش های فرد با نقش مورد انتظار او یکسان نباشند. درصورتی ‌که انتظار از فرد چیزی بیش از توان او باشد و نسبت به آن چه از او انتظار می ‌رود تردید داشته باشد تعارض در درون او اتفاق می ‌افتد. این نوع تعارض بر رفتار فرد در هنگام مواجهه با تعارضات سازمانی تاثیر می ‌گذارد. این تعارض به جهت تفاوت انگیزه ها با اهداف، تغایر ارزش ها و نقش ها و درک فرد به وجود می ‌آید و با فشار روانی رابطه دارد.

تعارض درون فردی به ‌واسطه فشار واقعی بین اهداف و انتظارها به وجود می ‌آید و به شکل های زیر در فرد نمایان می شود.

تعقیب- تعقیب: این تعارض زمانی اتفاق می افتد که شخص بخواهد از بین سه گزینه مثبت، یکسان و مطلوب یکی را انتخاب کند.

اجتناب- اجتناب: این تعارض در مواقعی رخ می ‌دهد که شخص بین سه گزینه یکسان، منفی و نا مطلوب بخواهد یک گزینه را انتخاب کند.

تعقیب- اجتناب: هنگامی که فرد برای یک دستی و انسجام کار مجبور است تصمیمی بگیرد که نتایج مثبت و منفی را به همراه دارد، این تعارض اتفاق می ‌دهد.

منظور از تعارض نقش و ابهام در نقش در تعارض بین فردی چیست؟

ابهام و تعارض فردی

منظور از تعارض میان فردی، تعارضی است که بین دو یا چند شخص در مورد مسائل و موضوعات متفاوت ایجاد می ‌شود. در این سطح تعارض برخی افراد نظرها و هدف های متفاوتی دارند که با نظر و هدف دیگران در تضاد است. درصورتی که تعارض به ‌خوبی کنترل و اداره نشود باعث جلوگیری از دستیابی به اهداف گروه یا سازمان می ‌شود. این نوع تعارض به دلیل تفاوت های شخصیتی، ارتباطات ناقص، فشار نقش و مسئولیت و شخصی کردن تعارض های بین گروه ها ایجاد می ‌شود. این تعارض بر پایه ‌ی «تعارض در نقش» یا مبهم بودن نقش است.

تعارض در نقش: منظور از نقش رفتارها و کارهایی است که سایرین از پذیرنده نقش انتظار انجام آن را دارند. در مقابل واگذارکنندگان نقش اشخاصی هستند که انتظار دارند نقش پذیرنده به گونه‌ ای معین رفتار کند. واگذارکنندگان از پذیرندگان نقش انتظار، درک و سنجشی از پیش تعیین ‌شده دارند. از همین رو قبل از ارسال پیام، انتظارات نقش نیز ارسال می شود. انتظارات رفتاری بر پیام که توسط واگذارکننده ارسال می شود اثر می گذارد و در نتیجه ی درک پذیرنده از پیام منجر به تعارض در نقش می ‌شود. منظور از تعارض در نقش تأثیری است که واگذارکننده بر پیام می ‌گذارد و دریافت‌ کننده نقش نیز به ‌طور مستقیم تحت تأثیر آن قرار می گیرد. نقش‌ها شامل رئیس، کارمند، مشتری و … می ‌باشد.

پیام ها و فشارهای ناسازگار بر نقش می ‌توانند منجر به چهار نوع تعارض شوند. از جمله:

تعارض در نقش درون فردی واگذار کننده نقش: این تعارض هنگامی رخ می ‌دهد که پیام های یکی از طرفین با دیگری متفاوت باشد.

تعارض در نقش بین واگذار کنندگان نقش: در این تعارض پیام های یکی از واگذارکنندگان نقش با افراد دیگر متفاوت و مخالف است.

تعارض بین نقش ها: درصورتی ‌که فشار نقش در یک گروه با فشار مدیریت در گروه دیگر یکسان نباشد این شکل از تعارض رخ می ‌دهد.

تعارض در نقش پذیرنده نقش: در زمانی که انتظار از نقش، با دیدگاه پذیرنده متفاوت باشد این تعارض رخ می ‌دهد.

ابهام در نقش: منظور عدم اعتماد یا آشکار نبودن انتظارات از یک نقش است. ابهام زیاد در نقش همانند تعارض در نقش بوده و رفتارهایی خاص را به دنبال خواهد داشت مانند رفتارهای تهاجمی، خصمانه، عقب ‌نشینی و عدم حضور و یا سعی در ایجاد ارتباط با واگذارکننده نقش.

تعارض میان گروهی چیست و انواع آن چه نام دارد؟

تفاوت تعارض یبن فردی و میان گروهی

تعارض میان گروهی شایع‌ ترین نوعی است که در سازمان ها وجود دارد. این نوع تعارض میان دو یا چند گروه که اهداف یکسانی ندارند بروز می ‌کند. تعارض میان گروهی زمانی رخ می ‌دهد که یک گروه در مقایسه با گروه دیگر از شرایط یا وضعیت بهتری برخوردار باشد و افراد گروه تصور کنند که گروه های دیگر مانعی برای آن ها در دستیابی به افراد هستند. در این تعارض ممکن است مدیر همسو با یکی از گروه های متعارض باشد و نتواند تعارض را رهبری و هدایت کند و اگر در هیچ ‌کدام از گروه ها نیز نباشد و نقش داور را داشته باشد بازهم حل مشکل به ‌راحتی ممکن نخواهد بود زیرا گروه ها به سادگی راه‌ حل را نخواهند پذیرفت.

تعارض میان گروهی به چهار شکل رخ می‌دهد:

تعارض عمودی: در این تعارض کارکنان با سایر سطوح سازمانی در تعارض هستند و معمولاً زمانی اتفاق می ‌افتد که سرپرستان قصد کنترل کارکنان را دارند و کارکنان نیز به مقابله برمی خیزند.

تعارض افقی: این‌ گونه تعارض در افراد و گروه های یک سطح سازمانی اتفاق می ‌افتد. زمانی که افراد یا گروه ها به دنبال رسیدن به اهداف خود باشند و به اهداف بخش های دیگر توجه نکنند، این نوع تعارض رخ می ‌دهد. عدم مطابقت اهداف گروه ها باعث تقویت تعارض می شود. همچنین نگرش متفاوت افراد نیز می ‌تواند باعث بروز تعارض شود.

تعارض صف و ستاد: افرادی که مسئولیت محصولات و خدمات سازمان را به عهده دارند، مدیران صفی گفته می‌شود و افرادی که وظیفه مشاوره و کنترل را دارند و دارای دانش تخصصی هستند، افراد ستادی نامیده میی شوند. اختیارات این دو گروه در برخی موارد با هم متضاد هستند و نتیجه آن تعارض بین دو گروه می ‌شود.

تعارض مبتنی بر تنوع: به جهت وجود تنوع و تفاوت کار، ممکن است تعارضاتی بین گروه ‌ها ایجاد شود. بیش‌ ترین تعارضی که دیده می ‌شود به دلیل تفاوت نژادی، جنسیتی، مذهبی و فرهنگی است. این گونه تعارض در تمامی سطوح تعارض قابل ‌رویت است.

تعارض بین فردی را به چه نحوی می ‌توان مدیریت کرد؟

حل تعارضات در صورتی امکان ‌پذیر می شود که افراد نگرشی مثبت و سازنده در مورد تعارض داشته باشند. به این منظور باید دانست که:

  • تعارض در بین افراد امری مسلم است چرا که تفاوت در نگرش و اهداف افراد باعث تعارض می ‌شود و وجود تعارض به ‌نوعی سازنده است و باعث خلاقیت و ابتکار در حل مسائل می ‌شود؛
  • در تعارض خواسته ها و اهداف طرفین ارزشی برابر دارند و نباید تنها به اهداف خود توجه داشت؛
  • باید با همکاری طرفین نسبت به حل تعارض اقدام کرد.

پس از داشتن نگرش مثبت اقدام دوم برای حل تعارض، مذاکره است. به این منظور ابتدا بایست خواسته های خود را مشخص کرد. و توجه داشت که مذاکره با هدف دستیابی به نتیجه مطلوب برای هر دو طرف صورت می ‌گیرد درنتیجه انعطاف ‌پذیر بودن به طرفین در رسیدن به هدفی مشترک کمک خواهد کرد.

در مقاله حاضر به بررسی تعارض بین فردی و انواع آن از جمله تعارضات درون فردی، میان فردی و میان گروهی پرداخته شد. در پایان به مدیریت تعارضات بین فردی اشاره شد.

5/5 - (3 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. The subsequent time I learn a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my option to learn, however I actually thought youd have something fascinating to say. All I hear is a bunch of whining about something that you can repair when you werent too busy looking for attention.

  2. I do agree with all the ideas you have presented in your post. They’re really convincing and will certainly work. Still, the posts are very short for beginners. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

  3. Needed to post you this little remark in order to give thanks the moment again for all the pleasant suggestions you have featured above. It has been simply tremendously open-handed of you to make unhampered all that some people would’ve advertised for an ebook in making some money for their own end, principally considering that you could have tried it in the event you considered necessary. Those good tips likewise acted to be a good way to be sure that some people have the identical eagerness much like my own to grasp great deal more with regards to this condition. Certainly there are lots of more pleasurable opportunities up front for individuals that look into your blog post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا