روانشناسی عشق

مراحل شکست عشقی چیست ؟

مراحل شکست عشقی در انسانها ممکن است به طرق مختلف رخ دهد.. برای همین انسانها در طول زندگی خود برای یکبار هم که شده، شکست عشقی را تجربه می کنند که این شکست عشقی مراحلی دارد و فرد احساسات متفاوتی را تجربه می کند.

بعضی از افراد دچار افسردگی می شوند و بعضیا هم در زندگی و ارتباطات خود دچار مشکل می شوند.مراحل شکست عشقی در هر فردی متفاوت است ولی اگر انسانها بتوانند از هیجانات خودآگاه شوند راحت تر می توانند این دوره را سپری کنند.

شکست عشقی چهار مرحله دارد که ممکن است ترتیبی هم نباشد.

مرحله اول- انکار یا عدم پذیرش: در این مرحله فرد اصلاً برایش قابل قبول و باور کردنی نیست . برای بعضی افراد ممکن است چند روز و برای بعضی ها شاید چند ساعت طول بکشد. اگر کسی در این مرحله بماند باید به یک متخصص روانشناس یا یک مشاور مراجعه کند.

مرحله دوم -خشم و عصبانیت: وقتی فرد متوجه می شود که شریک عاطفیش را از دست داده است و دیگر در دسترس او نیست .واقعیت را می بیند و دچار خشم و عصبانیت می شود .از اینکه  چرا وقتش را برای کسی تلف کرده است که هیچ نتیجه ای برایش نداشته است و عمرش تباه شده است.

 مرحله سوم.-غم و اندوه و سوگواری: این مرحله ممکن است کمی طولانی باشد .شاید چندین ماه طول بکشد..بعد  از بین رفتن خشم، غمگینی و رنج به سراغش می آید و حتی ممکن است فرد افسرده شود.

مرحله چهارم- پذیرفتن و کنار آمدن: در این مرحله سوگواری فرد به پایان می رسد.گر چه ممکن است خاطرات فرد در ذهنش باقی بماند و گهگاهی به یاد او بیفتد ولی با عقل و منطق این موضوع را تجزیه و تحلیل می کند.

زمان شروع رابطه جدید بعد از گذران مراحل شکست عشقی

 گذران مراحل شکست عشقی معمول زمان می برد تا بتوانیم وارد رابطه عاطفی جدید شویم. بعضی مردم فکر می کنند عشق و رابطه جدید عشقی می تواند تنهایی یا درد ناشی از شکست عشقی آنان را بهبود بخشد.

علائمی که نشان می دهد شما پذیرش عشق جدید را دارید:

1 – دیگر از خاطرات گذشته حس بد ندارید . این زمانی است که ترس هایتان از بین رفته اند و دیگر خشمگین و ناراحت نیستید . به خود یادآوری می کنید که آن دوران سخت درسهای خوبی به شما داده است .بیشتر و به آینده و اهدافتان توجه می کنید.

2 – دیگر تنهایی شما را نمی رنجاند. در این زمان حتی زمانی که خودتان آماده نیستید عشق به سراغتان می آید .چون از تنهایی نمی ترسید و منتظر نیستید تا کسی به شما پیام دهد ولی در عوض دست به کاری زده اید که برایتان بسیار سرگرم کننده بوده و علاقمند به آن هستید.

3 – هم آمادگی عاشق شدن و هم آمادگی حمایت کردن و بخشیدن شریک عاطفیتان را نیز دارید. در این زمان قلبتان مملو از عشق و شور و محبت است و شروع یک رابطه جدید برایتان فراهم است.مراحل شکست عشقی را با موفقیت سپری کرده اید.

4 – از دیدن خوشیها و عشق دیگران خوشحال می شوید . حسادت نمی کنید .چون مطمئنید که برای شما هم رخ خواهد دارد و شما هم قطعاً تمایل پیدا خواهید کرد که با فرد جدیدی آشنا شوید و دوباره عشق را تجربه کنید.

5 – شما یاد گرفتید که برای خود حد و مرزی تعیین کنید . آنقدر قوی شده اید که می توانید به رابطه­ای که احیاناً دوست ندارید نه بگوئید . حتی آمادگی پیدا کرده اید که از عادت های بد خود دست بکشید ، تغییر کنید و چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

علت عدم تمایل به ازدواج بعد ازبحران مراحل شکست عشقی

عدم تمایل به ازدواج بعد گذران مراحل عشقی

جدایی و پایان یک رابطه هر فردی را دچار آسیب های فراوانی می کند .همچنین باعث تضعیف اعتماد به نفس و از بین رفتن آرامش هر دو طرف می شود. در واقع شکست عشقی فرد را با واقعیت خودش روبرو می کند که ممکن است باعث افسردگی او و شاید هم باعث تغییر و تحولی در او شود. فرد ممکن است متوجه شود که هنوز مهارتهای لازم برای ایجاد یک رابطه سالم و موفق و شاد را بدست نیاورده است و باید دوباره در اهداف و معیارهای اصلی زندگی اش تجدیدنظر کند.با وجودی که مراحل شکست عشقی را گذرانده است.

1 – ارزیابی رابطه گذشته و شکست خورده خیلی مهم است. باید خاطرات منفی گذشته را دور ریخته و به آینده توجه کنید. سفر بروید و به تمام زوایای رابطه تخریب شده خود با صداقت بنگرید تا فضا را برای یک ازدواج خوب و سالم فراهم کنید.

2 – برای رابطه از دست رفته خود سوگواری و عزاداری کنید . احساسات غم و اندوه خود را بروز دهید و هیجانات خود را تخلیه کنید تا بتوانید دوباره آمادگی برقراری یک رابطه صحیح را بدست آورید.

3 – شکست عشقی خودتان را یک فرصت بدهید . خود را اسیر افکار ناخوشایند منفی نکنید. به دنبال کارهایی که موجبات شادی شما را فراهم می کنند بروید تا بتوانید کینه و نفرت را از خود دور کنید .این را بدانید که انسانها با همدیگر خیلی متفاوتند.

4 – مواظب باشید که اول از طرف مقابل شناخت کامل بدست آورید .نسبت به طرف مقابل هم خیلی احساسات به خرج ندهید و به او وابسته نشوید تا بتوانید آرام آرام به سمت ازدواج گام بردارید.

5 – در ازدواج معیار منطقی و عاقلانه داشته باشید، در لحظه حال زندگی کنید . در گذشته سیر نکنید. نگاهتان را عوض کنید و زاویه دیدتان را گسترده تر کنید. شما فرصت های خوبی برای زندگی مشترک و عاشقانه دارید.

با چراهای شکست عشقی خود چه باید کرد

بعداز عبور از مراحل شکست عشقی بالابردن بلوغ عافطی و آگاهی مهم است

چراهای زیادی در رابطه با شکست عشقی وجود دارد که در روح و روان ما ماندگار هستند و هیچ وقت پاسخی قانع کننده برای آن پیدا نشده است .معمولا همیشه سبب ناراحتی، خودخوری، مقصر دانستن و خود سرزنشی ما شده است حال چه باید کرد؟

الف) بالا بردن بلوغ و سواد عاطفی: قبل از اینکه وارد یک رابطه عاطفی دیگر شوید باید سواد و بلوغ عاطفی خود را با آموزش و تمرین بالا ببرید. .با آموزش و یادگیری زخم های عاطفی و روحی کمتری به خودتان وارد می کنید. و می توانید مراحل شکست عشقی خودرا با موفقیت سپری کنید.

ب) پیدا کردن الگوهای تکراری: برای رهایی از درد شکست عشقی و دوباره تجربه نکردن درد جدایی باید الگوهای شکست عشقی که به طور مداوم در زندگیتان تکرار می شوند را پیدا کنید.

ج) دنیا را به شکلی تازه دیدن: بعد از شکست عشقی هیچوقت دنیا به آخر نمی رسد و زندگی تیره و تار نخواهد بود .البته اگر با نگاهی جدید به زندگی عاطفی بنگرید .آنوقت از فضای تیره و تار و یخ زده جدایی به سمت فضایی گرم و نشاط آور حرکت خواهید کرد.

پس باید آموزش دید بجای آنکه تجربه کرد .چون تجربه با درد و رنج های زیادی همراه است و انرژی و وقت زیادی را می گیرد . آموزش کمک می کند که از گذشته های تلخ درس  عبرت گرفته و امکان و احتمال تکرار شدن شکست ها را بسیار کاهش دهید. همچنین ذهن آشناتر شده و رابطه جدید بهتر و عاقلانه تری آغاز خواهید کرد.

در شکست عشقی هیچ وقت متوقف نشوید .از مراحل شکست عشقی صبورانه گذر کنید و همواره به خود بگویید “این نیز بگذرد”.

جملات امیدوارکننده قوی بعد از گذران مراحل شکست عشقی

همه چیز خوب خواهد شد

کاربرد بعضی از جملات امیدوارکننده می تواند به افرادی که دچار شکست عشقی شده اند حال خوبی بدهد و وضعیت روحی نامناسب آنها را التیام بخشد.

1 – من عاشق خودم هستم و خودم را دوست داردم: این جملات باعث می شود که شما خود را سرزنش نکنید .اگر اشتباهی هم داشتید مسئولیت آن را می پذیرید.

2 – من باید خوشحال و با نشاط باشم: همواره لبخند بزنید و بدانید که لبخند زدن در شرایط سخت باعث کاهش استرس می شود و برای تغییر روحیه بسیار عالی است.

3 – گفتن نکات منفی شریک عاطفی: اگر از یکی از عادت های شریک عاطفیتان متنفر بودید با خودتان تکرار کنید و روی آن تأکید کنید. بدانید که او هیچوقت بی عیب و بی نقص نبوده است.

4 – من کارهای مورد علاقه ام را انجام می دهم: کارهایی که طرف مقابلتان دوست نداشت شما آن را انجام دهید . در صورتی که آن کار به شما حس مثبت می داد پس  حتما آن را انجام دهید تا شاد شوید .برای عبور از مراحل شکست عشقی این بهترین راهکار است.

5 – من به ندای قلبم گوش می کنم و احساس خوبی دارم: با گفتن این جمله احساس شما صادقانه تر و متفاوت تر از افکار شما خواهد شد آنگاه متوجه خواهی شد که چقدر با گذشت زمان احساس خوبی پیدا کرده اید.

6_ بهتراز او در زندگی ام خواهد آمد:این جمله باور شما را تغییر می دهد .قطعابه مرور زمان شما با فردی آشنا خواهید شد که به زندگیتان رنگ عشق و آرامش خواهد پاشید ورفتار مهربانانه و خوبی با شما خواهد داشت.

مقالات مرتبط :

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. Howdy are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you require any coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  2. I think that is one of the so much significant info for me. And i am glad reading your article. But should remark on few common things, The site style is wonderful, the articles is really excellent : D. Excellent job, cheers

  3. Hi! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to take a look. I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers! Terrific blog and brilliant design and style.

  4. Thanks for ones marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you might be a great author.I will be sure to bookmark your blog and definitely will come back sometime soon. I want to encourage you to continue your great job, have a nice weekend!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا