روانشناسی عشق

میانسالی چیست؟چرا بیشتر افراد دراین سن عشق را تجربه می کنند؟

میانسالی به دوره ی پس از جوانی و قبل از سالمندی گفته می شود.معمولا افراد در این سن دچار بحران هایی در زندگی می شوند که به آن بحران میانسالی گفته می شود چون افراد از جوانی فاصله گرفته و به مرگ نزدیک تر می شوند. خیلی ها ممکن است  در این سن عشق را تجربه کنند. بسیاری از افراد هم در دوران نوجوانی عشق را تجربه می کنند . عشق هایی که گاهی اوقات برایشان ناکامی به همراه دارد ولی اگر این احساس عشق در دوران میانسالی بروز کند باید دنبال دلیل آن گشت و آن را ریشه یابی کرد. باید کمبودها و کاستی های زندگی این افراد را بررسی کرد که آیا از همسر و زندگی زناشویی خود احساس رضایت دارد؟ آیا انتخاب درست داشته است یا نه؟

معمولاً در ازدواج های ناموفق که تأثیر مخرب به روح و روان زندگی انسان ها می گذارد این افراد برای تسکین موقت آلام و درد و رنج های روحی و روانی خود و هم چنین برای گریز از زندگی مشکل آفرین خود در مسیری قرار می گیرند که ناخواسته افرادی سر راهشان قرار می گیرد و آنها را در آن شرایط نامناسب جذب می کند. اکثر آنها به دنبال احساس امنیت روانی و پناهگاه امن خود هستند . چه بسا آقایانی که با وجود داشتن همسر ، عاشق زنان جوان می شوند و یا زنانی که عاشق مردان جوان می شوند.

مثلث عشقی چیست ؟ | مثلث عشق رابرت استنبرگ

میانسالی از چه سنی شروع می شود؟

روانشناسان سن 42 تا 49 سالگی را دوره میانسالی نامیده اند که یکی از مهمترین دوره های آسیب زننده برای زنان است و بحران هایی برای آنان رخ می دهد. زنان به خصوص در دوران میانسالی به ارزیابی دقیق زندگی خود می پردازند و سوالاتی از این قبیل از خود می پرسند؟ هدف من در زندگی چیست؟ من کیستم و از کجا آمده ام؟ هدف خداوند از خلقت من چه بوده است؟

زنان در دوران میانسالی مفهوم واقعی زندگی را در سه عنصر عشق و محبت، آرامش و خدمت به دیگران جستجو می کنند. برای یک زن گر چه دوران حساسی است ولی دوره پویایی و پر باری نیز می تواند باشد.

زن در دوره میانسالی گر چه با بحران هایی روبروست ولی از نظر توانایی هایی عقلانی در اوج بهار زندگی است.برای بسیاری از افراد بحران میانسالی خیلی چالش برانگیز است و آنها را دچار ترس و وحشت می کند.

چرا عشق در افراد میانسال بیشتر شایع است؟

زن و شوهر میانسال که با عشق در کنار هم هستند.

عشق در میانسالی پدیده ای ناپسندی نیست بلکه هم بسیار شایسته و درخور احترام است. انسانها در هر سن و سال و شرایطی که باشند عشق می تواند آنها را شادتر و با انگیزه تر کند.

افرادی که عاشق هستند می توانند از پس ناملایمات و مشکلات زندگی خود برآیند. عشق در هر سنی می تواند در فرد آغاز شود و افراد میانسالی که عاشق می شوند در واقع احساس نهفته ای در درون آنان بوده که الان بروز پیدا کرده است. در تحقیقاتی که صورت گرفته معمولاً رضایت زناشویی در زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند بالاتر است و این روند در میانسالی کاهش می یابد و در پیری دوباره افزایش پیدا می کند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد میانسال عاشق می شوند. شاید به این علت که بسیاری از افراد جامعه ما به دنبال مادیات هستند و بسیار به دنبال هیجانات زودگذر هستند و از معنویت دور شده اند. این افراد برای اینکه به آرامش برسند به دنبال چنین روابطی به ظاهر فریبنده می روند تا خود را به نوعی سرگرم بکنند یا به قول خودشان عشق جوانی خودشان را دوباره زنده کنند. شاید این عشق به دلیل عقده ها و کمبودهایی بوده که در گذشته داشته اند یا فعلاً با آن دست به گریبان هستند .عشق میانسالی در خارج از چارچوب خانواده بسیار مخرب است و موجب از هم پاشیدگی کانون گرم خانوادگی می شود.عشق میانسالی بسیار پذیرفته هم شده است زیرا می تواند فرد را با انگیزه تر و مقاوم تر کند.اگر عشق واقعی باشد می تواند فرد را در مسیر درست زندگی قرار دهد و استرس وتنش را از او دور کرده و به دو طرف آرامش وامنیت بدهد.

چگونه باید عشق واقعی در زمان میانسالی داشته باشیم؟

بعضی چیزها در زندگی همیشگی است مثل طلوع و غروب خورشید

آیا می شود گفت که خورشید چند روز طلوع نکند؟

عشق برای انسان چون خورشید است که همیشگی است.البته ممکن است بعد از گذر زمان این گرمای زندگی کاهش یابد و سرد شود.

زن و شوهر باید در میانسالی هم نسبت به هم مهربان و با احساس باشند. با همدیگر مصاحبه و گفتگو صمیمانه داشته باشند و زندگیشان را سراسر از هیجان بکنند ممکن است سرشان شلوغ باشد ولی باید به همدیگر بیشتر توجه کنند. بعضی همسران می گویند در میانسالی نیازی به آراستن نیست ولی باید هر دو طرف به جاذبه های ظاهری خود بیشتر توجه کنند. بوی عطر ، آرایش و لباس های خوشرنگ و زیبا نشانه آن است که برای همدیگر و روابطتان ارزش قائلید . با هم پیاده روی بروید و آشپزی کنید و از این دوران در کنار هم لذت ببرید.

آیا عشق دوران میانسالی با عشق دوران جوانی متفاوت است؟

دو واژه عشق و جوانی مکمل یکدیگرند و اغلب انسانها نگاهی منفی نسبت به عشق دوران میانسالی یا پیری دارند. آنان همیشه وجود عشق را در دوران میانسالی یا حتی پیری بسیار قبیح می دانند و آن را رسوایی تلقی می کنند. البته که نوع عشق از هر لحاظ در سنین مختلف نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالهای بعد متفاوت است. ممکن است عشق با شور و هیجان در دوران جوانی آغاز شود ولی عشق میان این دو زوج پس از سالها با عواملی چون صمیمت، دوستی، تفاهم، توجه و تعهد ادامه پیدا کند.

میانسالی در واقع در میانه جوانی و پیری قرار دارد. در دوران جوانی تفکرات انسان پر از شور، هیجان ، قدرت ، نشاط و سلامتی است ،ولی در میانسالی یک شریک خوب عاطفی می تواند این دوران را مانند جوانی پر از شور، آسایش و معنا کند.

آیا محدودیت سنی برای عاشق شدن وجود دارد؟

عشق جوانی و میانسالی نمی شناسد.

هر انسانی می تواند در هر سنی عشق را تجربه کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد علت عاشق شدن در سنین پایین بیشتر احساس تنهایی است افراد بیشتر  برای پر کردن خلاء تنهایی خود عاشق می شوند و خیلی به دنبال توجه ومحبت هستند. این گونه عاشق شدن خیلی مخرب است که باعث تنش، تپش قلب و بی قراری می شود .معمولاً این گونه افراد به جای اینکه شناخت کافی از طرف مقابل پیدا کنند عاشق و دلباخته اش می شوند و به تدریج او را شناسایی می کنند . چه بسا که صفات بد طرف مقابل را اصلاً نمی بیند و به عبارتی “کور و کر” می شوند ولی در سنین بالاتر یا میانسالی چون پختگی و تجربه بیشتری دارند خیلی عقلانی و منطقی فکر می کنند و بعد از اینکه شناخت کافی از طرف مقابل بدست آوردند عاشق و دلباخته او می شوند و علاقه آنها شدیدتر می شود. در هر صورت افراد  چه جوان و چه میانسال باید آگاهانه مسیر عاشق شدن و ازدواج را انتخاب کنند تا پایان خوبی برایشان رقم بخورد. سن و سال تو عاشقی مهم نیست مهم این است که دل انسانها با هم یکی باشد . انسانها وقتی عاشق می شوند معنای زندگی انگار برایشان مفهوم تازه ای می گیرد و احساس کامل شدن می کنند و روابط عاشقانه ، تأثیری شگرف بر سلامت جسم و روان آنها می گذارد.

2/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something informative to read?

  2. I have been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts on this kind of space . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site. Reading this information So i am satisfied to show that I have an incredibly good uncanny feeling I came upon just what I needed. I most for sure will make sure to do not omit this website and give it a glance regularly.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا