شخصیت شناسی

دسته بندی شخصیتی هلن فیشر – سازندگان

تیپ شخصیتی سازندگان چیست؟ در این مقاله به بررسی تیپ شخصیتی سازندگان می پردازیم.

در درس قبل  از دوره جامع شخصیت شناسی توانا به ویژگی های شخصیتی افراد با سیستم مغزی غالب دوپامین پرداختیم که فیشر آن ها را ماجراجویان می خواند.

در این درس به دسته ی دوم این دسته بندی چهارگانه خواهیم پرداخت که فیشر آن ها را Builders یا سازندگان می نامد.

تیپ شخصیتی سازندگان از نگاه فیشر، ستون های اجتماع هستند.

تیپ شخصیتی سازندگان – وفاداری و احترام به قدرت

در مقابل ماجراجویان که از سیستم های سلسله مراتبی و رئیس و مرئوسی فراری هستند، سازندگان به خوبی می توانند در این نوع محیط ها بدرخشند. آنها به خود را ملزم به انجام وظیفه می دانند و به قدرت و بالادستی ها احترام می گذارند.

وفاداری نیز از جمله ویژگی هایی است که در سازندگان مکررا دیده می شود. البته همه ی ما میزانی از وفاداری را به ارث می بریم و به مزایای وفاداری و وفای به عهد آگاهیم، اما سازندگان خود را وقف جامعه ی بزرگتر می کنند و در وظایفی که به آنها محول میشود تمام تلاش انرژی و احترامشان را به کار می گیرند.

 

نظم و قانون مندی

دیگر ویژگی رفتاری که با سیستم سروتونین در ارتباط است منظم بودن است. سازندگان عاشق نظم و ترتیب هستند. محل کار و زندگیشان معمولا مرتب است و همه چیز جای خاص خود را دارد. البته گاهی میزان زیاد آن باعث وسواس می شود و خودشان و دیگران را آزار می دهد.

سازندگان همچنین قوانین را دوست دارند و از قوانین پیروی می کنند که ناشی از نیاز بیولوژیکشان به نظم است. تعجب آور نیست که این افراد معمولا در شغل های دولتی، اداری، نظامی و سیستم ها ی قضایی مشغول هستند. چرا که در این مشاغل، نظم، قانون، وفاداری و ساختار و قانون حرف اول را  می زنند.

تیپ شخصیتی سازندگان دارای نظم و قانون می باشند.

تیپ شخصیتی سازندگان – برنامه ریزی

دیگر ویژگی سازندگان، علاقه ی آنها به برنامه ریزی است. سازندگان از قرار گرفتن در شرایط غیر قابل پیش بینی بیزاراند. آنها تمام برنامه های روزانه شان را از پیش مشخص می کنند. این افراد پیش از مسافرت تمام مسیرها را مشخص می کنند و هتل ها و رستوران ها را از پیش رزرو می کنند .

در تست فیشر، تنها سازندگان بودند که با جمله ی ” برای اینکه در زندگی آسوده خاطر باشیم باید کارها را بر اساس نظم و روتین روزانه انجام دهیم.” کاملا موافق بودند. اگر برنامه ریزی این افراد به صورت غیر منتظره تغییر کند، احتمالا دچار تشویش و نگرانی می شوند.

 

تیپ شخصیتی سازندگان – دقت و توجه به جزییات

جزییات برای سازندگان اهمیت دارد. آنها اسامی افراد، تاریخ های تولد دوستان و آشنایان و اطلاعات کوچک درباره ی همسایه ها یا همکاران را خوب به خاطر می سپارند. آنها حتی در صحبت های روزمره شان نیز افکارشان را با دقت و کامل به همراه تمام جزییات انتقال می دهند.

 

صبر و پشتکار

بر خلاف ماجراجویان که خیلی زود از تکرار در یک کار خسته می شوند، سازندگان تا آن کار را به سرانجام نرسانند دست بردار نیستند. در هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری ها نیز سازندگان با دقت، و توجه به جزییات، با صبر و استقامت تا آخر خط می روند.

تحقیقات نشان داده تکرار یک فعالیت خاص باعث افزایش سطح سروتونین می شود. احتمالا به همین دلیل است که وقتی شخصی عصبی است کاری را پشت سر هم تکرار می کند. این کار می تواند به صورت ناخودآگاه فعالیت سروتونین را تحریک کنند و به کاهش اضطراب منجر شود.

تیپ شخصیتی سازندگان دارای صبر و پشتکار می باشند.

تیپ شخصیتی سازندگان – نبوغ مدیریتی 

عجیب نیست که سازندگام مدیران خوبی از آب در می آیند. آنها از قوانین پیروی می کنند، بر اساس داده های واقعی تصمیم گیری می کنند و به تمام جزییات توجه میکنند، قابل اطمینان، با پشتکار و با وجدان هستند. و تمام این ها ویژگی های ضروری برای مدیران موفق است.

ارتباط این ویژگی ها نیز با سروتونین در مطالعات علمی مختلف نشان داده شده. افرادی که سروتونین مصرف میکردند در کارهای گروهی همکاری و هماهنگی بیشتری پیدا کردند، پیش نهادات بیشتری می دادند، دستورات کمتری می دادند و سعی نمیکردند خودشان به تنهایی مشکلات را حل کنند.

 

تیپ شخصیتی سازندگان – پیروان سنت 

سازندگان تنها دسته ای بودند که با جمله های ” من عقایدی سنتی و مطابق با فرهنگ و اعتقادات مرسوم  دارم” و ” به نظر من باید به سنت ها و آداب و رسوم دیرینه احترام گذاشت” کاملا موافق بودند.

سازندگان معمولا افراد مذهبی هستند و آداب رسوم مذهبی و سنتی را نیز به جا می آورند. زندگی کردن بر طبق اعتقادات اخلاقی و عرف جامعه برای آنها یک ارزش است که معمولا به آن پایبند هستند.

تیپ شخصیتی سازندگان – محافظه کاری 

سازندگان افراد ریسک پذیری نیستند. آنها سعی می کنند بر اساس اطلاعات واقعی و موجود تصمیم بگیرند تا شانس عوامل غیر قطعی را کمتر کنند.

باز هم بر خلاف ماجراجویان که از شرایط خطرناک و ریسکی لذت می برند ، سازندگان ترجیح می دهند در امن ترین شرایط باقی بمانند. برخلاف ماجراجویان که با دیدن چراغ راهنمایی زرد پایشان را روی پدال گاز می فشارند، سازندگان احتمال خیلی زود سرعتشان را کم می کنند. در مطالعات پزشکی این ویژگی را نیز با چند ژن در سیستم سروتونین مرتبط می دانند.

 

در این درس با ویژگی های شخصیتی سازندگان آشنا شدیم و تاثیر سیسم غالب مغی سروتونین را بر رفتار این افراد بررسی کردیم. 

در درس بعدی به بررسی دسته ی شخصیتی راهبران خواهیم پرداخت. 

 

 

 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا