شخصیت شناسی

دسته بندی شخصیتی هلن فیشر- تیپ شخصیتی ماجراجویان

تیپ شخصیتی ماجراجویان چیست؟ در این مقاله به دسته بندی شخصیتی هلن فیشر، سری ماجراجویان می پردازیم.

اکنون که تست شخصیت هلن فیشر را انجام دادید، احتمالا با برخی ویژگی های هر کدام از دسته بندی های شخصیتی آشنا شدید.

در این درس به ویژگی های شخصیتی افراد با سیستم مغزی غالب دوپامین می پردازیم. هلن فیشر این افراد را Explorers یا ماجراجویان مینامد.

تیپ شخصیتی ماجراجویان در نظریه هلن فیشر

 

تیپ شخصیتی ماجراجویان – تنوع طلبی Novelty seeking

بارز ترین و رایج ترین ویژگی ماجراجویان تنوع طلبی آن ها است. آن ها خیلی زود از انجام دادن کارهای تکراری خسته می شوند و به دنبال تغییر هستند. معمولا این افراد را در کارهای اداری و مشاغلی که مجبور هستند در یک فضای تکراری کارهای تکراری انجام دهند پیدا نمی کند. اگر هم پیدا کردید احتمالا در حال غر زدن از این تکرار و روزمرگی هستند.

در نتیجه ی همین تنوع طلبی، علایق و سلایق ماجراجویان بسیار متنوع و گسترده است. اگر نگاهی به آرشیو موسیقی این افراد بیاندازید می بینید که از هر سبک و سلیقه ای در آن یافت می شود.

 

تیپ شخصیتی ماجراجویان – سطح بالای انرژی

از دیگر ویژگی های ماجراجویان سطح بالای انرژی است. انرژی ماجراجویان دوره ای و زودگذر نیست. آن ها همیشه در جنب و جوش و فعالیت هستند.

وجود مقادیر بالای دوپامین در مغز این افراد، این توانایی را برای آن ها به ارمغان می آورد. هلن کلر Helen Keller که از معروف ترین این ماجراجویان است ، با وجود تمام محدودیت های فیزیکی اش ( نابینایی، ناشنوایی ) قایق سواری می کرد، شنا می کرد، کوه نوردی می کرد، اسب دوانی می کرد و در کنار همه ی این ها کتاب می خواند و می نوشت ، سخنرانی میکرد و در کمپین های اجتماعی فراوانی مشارکت می کرد.

 

تیپ شخصیتی ماجراجویان – تکانشگری Impulsivity

ماجراجویان معتقد اند ” صبر کردن، مرگ تدریجی است”. آن ها برای آنچه می خواهند بی پروا و بدون برنامه ریزی دقیق حرکت می کنند. البته این ویژگی ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. در میان دسته بندی های شخصیتی مختلف، ماجراجویان بیش از دیگران درگیر مصرف مواد مخدر، الکل، قمار، روابط جنسی خطرناک و دیگر رفتارهای تکانشی هستند.

 

تیپ شخصیتی ماجراجویان وحالت های تکانشگری

خلاقیت

ماجراجویان بیش از تمام افراد دیگر با گزینه ی ” من از اکثر افراد خلاق تر هستم ” در تست شخصیت موافق بودند. این خلاقیت می تواند در زمینه های بسیار متفاوتی بروز کند، ادبیات، موسیقی، مجسمه سازی، سخنرانی، تئاتر، آشپزی، هنرهای صننعتی و مکانیکی و…

خلاقیت جزئی از وجود ماجراجویان است. در مطالعات مختلف نشان داده شد که خلاقیت بالا با میزان دوپامین رابطه ی مستقیمی دارد. برخی بیمارانی که به دلایل مختلف از داروهای حاوی دوپامین مصرف می کردند نیز گزارشاتی مبنی بر افزایش خلاقیت و سطح انرژی داشتند.

 

انگیزه

دوپامین همچنین باعث افزایش انگیزه و هدفمند شدن رفتار افراد می شود. میزان مطلوب دوپامین درمغز باعث افزایش انرژی، تمرکز، قاطعیت و میل به پیشرفت و موفقیت می شود. ماجرجویان همیشه می خواهند اثری از خود در دنیا به جای بگذارند.  

 

تیپ شخصیتی ماجراجویان – انعطاف پذیری

چارلز داروین که خود یک ماجراجو بود می گوید” این قدرتمند ترین یا باهوش ترین گونه ها نیستند که باقی می مانند، بلکه گونه هایی زنده می مانند که بیشترین میزان انعطاف پذیری را داشته باشند”.

تعصب و یک دندگی در این افراد کمتر به چشم می خورد. این افراد چندان بر سر عقاید سیاسی، دینی و سنتی اصراری ندارند. این افراد همچون یک آفتاب پرست توانایی تغییر رنگ و انطباق با محیط را دارند و هنگامی که در یک محیط جدید قرار میگیرند خیلی زود با افراد و موقعیت های جدید منطبق می شوند.

تیپ شخصیتی ماجراجویان منعطف می باشند.

استقلال طلبی

ماجراجویان آزاد به دنیا آمده اند. این افراد از کنترل شدن بیزارند و در محیطی با قوانین سفت و سخت دوام نخواهند آورد. ماجراجوویان رام شدنی نیستند. حتی برنامه ریزی و داشتند یک برنامه منظم آن ها را عذاب می دهد. آن ها باید آزاد باشند تا خود آنچه را که می خواهند انتخاب کنند.

اگر دو مسیر پیش روی یک ماجراجو باشد قطعا مسیری را انتخاب خواهد کرد که افراد کمتری از آن گذشته اند. یا حتی احتمالا مسیر جدیدی برای خودش خواهد ساخت.

 

 

 

به طور کلی ویژگی های شخصیتی که با دوپامین در ارتباط هستند عبارت اند از تنوع طلبی، انرژی زیاد، کنجکاوی، استقلال طلبی، تکانش گری، خوش بینی، بخشندگی، انطعاف پذیری، انگیزه بالا، تمرکز بالا، ریسک پذیری، خلاقیت و ویژگی های مشابه.

 

البته لازم به ذکر است که فردی که شخصیت غالبش ماجراجو است لزوما همه ی این ویژگی ها را ندارد. اما احتمالا بخش عمده ی این خصایص را می توان در او یافت, و همچنین افراد در دسته بندی های مختلف نیز قطعا برخی از این ویژگی ها را دارا هستند. 

در درس آینده با دسته بندی شخصیتی سازندگان آشنا خواهیم شد. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا