شخصیت شناسی

دسته بندی شخصیتی هلن فیشر – مذاکره کنندگان

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان چه می باشد؟ در این مقاله به تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان می پردازیم.

تا کنون سه تیپ شخصیتی در دسته بندی شخصیتی هلن فیشر را بررسی کردیم : ماجراجویان، سازندگان و راهبران.

در این درس به بررسی ویژگی های شخصیتی مذاکره کنندگان (Negotiators) میپردازیم.

در درس قبل گفتیم که ویژگی های شخصیتی که مربوط به تستسترون بودند از قدیم به صفات مردانه معروف بودند و البته عجیب هم نیست که تعداد مردان راهبر از زنان راهبر حدود 2.5 برابر بیشتر بود.

بالعکس ویژگی های شخصیتی مربوط به هورمون استروژن به صفات زنانه معروف هستند. تعداد مذاکره کنندگان زن هم تقریبا 2 برابر مردان مذاکره کننده است.

اما با این حال این هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و این ویژگی های شخصیتی منحصر به یک جنسیت نیستند.

 

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان – تفکر شبکه ای

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان دارای تفکر شبکه ای می باشند. 

تفکر شبکه ای از بارز ترین ویژگی های مذاکره کنندگان است. این افراد توانایی و تمایل زیادی به دیدن تصاویر بزرگتر دارند.

برخلاف راهبران که دوست دارند مسائل را به اجزای کوچکتر تقسیم کنند و روی بخش های کوچک تمرکز کنند، مذاکره کنندگان ترجیح می دهند تمام اطلاعاتی که بدست می آورند را مثل قطعات پازل کنار هم بچینند و ارتباط بین آن ها را بفهمند تا بتوانند فهم دقیق تری از کل مسئله داشته باشند.

 

 

 

اگر هنوز درس تفاوت آنالیز و سنتز را نخوانده اید ، پیش نهاد می کنیم همین الان این کار انجام دهید، تا فهم دقیق تری از این ویژگی های شخصیتی داشته باشید.

 

چارلز داروین یکی از معروف ترین مذاکره کنندگان بود. او در سفر 5 ساله ی خود به دور دنیا اطلاعات زیادی جمع آوری کرد. وقتی به خانه بازگشت شروع کرد به بررسی سنگ ها، گیاهان، فسیل پرنده ها و حیوانات مختلفی که در سفرش جمع آوری کرده بود. او تمام این قطعات اطلاعات را کنار هم چید تا تصویری بزرگتر بدست بیاورد و این تصویر بزرگتر نظریه تکامل و انتخاب طبیعی بود که یکی از بزرگترین اکتشافات بشر بوده است.

 

این تفاوت در نحوه ی تفکر راهبران و مذاکره کنندگان نیز ارتباط مستقیم با تفاوت هورمون های مغزی شان دارد.

در درس پیش توضیح دادیم که ارتباطات عصبی در مغز راهبران از رشته های کوتاه تری تشکیل می شوند و نواحی مختلف و دور مغز را بهم مرتبط نمی سازند.

اما مغز مذاکره کنندگان کاملا متفاوت است. در هنگام شکل گیری مغز این افراد در رحم، میزان بالای استروژن باعث بوجود آمدن رشته های عصبی طولانی شده که بخش های مختلف مغز و نیم کره ی  چپ و راست را با میلیون ها فیبر عصبی به هم متصل می کنند.

( روی عکس)  مغز راهبران بخش بندی شده و آماده برای آنالیز است، اما مغز مذاکره کنندگان درهم تنیده است و آماده است برای یافتن ارتباطات بین همه چیز.

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان دارای مغز در هم تنیده می باشند

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان – قوه ی تخیل 

فیشر می گوید ” خلاقیت چیزی متفاوت از تخیل است”. افرادی که قوه ی تخیل قوی دارند،  داده ها و اطلاعات موجودشان را با هم ترکیب می کنند و ترکیبی جدید بدست می آورند، اما افراد خلاق ایده ها اطلاعات کاملا جدید خلق می کنند. از نظر فیشر، تخیل از تفکر شبکه ای نشئت می گیرد.

مذاکره کنندگان عاشق فکر کردن به مسائل انتزاعی هستند: روح، حقیقت، عشق، خود… فکر کردن به چیز هایی که تنها می شود در خیالات دید. برای همین در تست شخصیت شناسی هلن فیشر برای سنجش میزان تخیل سه گزاره را استفاده کرده است.

  • در باره ی آینده ام خیلی رویاپردازی می کنم و در این رویا ها هم اتفاقات فوق العاده و هم اتفاقات وحشتناک تصور می کنم.
  • رویا بافی و تخیلاتم را به صورت تصاویر بسیار واضح می بینم.
  • وقتی موقع خواب دیدن از خواب بیدار میشوم، تا چند لحظه هنوز فکر می کنم دارم خواب می بینم و کمی طول می کشد تا به واقعیت برگردم.

غالب مذاکره کنندگان با تمام این گزاره ها کاملا موافق بودند.

 

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان – احساسات و شهود

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان به ندای قلبشان گوش می دهند.

ماجراجویان در پی تکانش های لحظه ای تصمیم می گیرند، سازندگان بر اساس ارزشهایشان، راهبران بر طبق عقل و منطق و مذاکره کنندگان به “ندای قلبشان” گوش می کنند.

اوپرا وینفری، یکی از معروف ترین و محبوب ترین مجریان تلویزیونی در آمریکا می گوید: “من کاملا بر اساس الهامات درونی و احساساتم تصمیم می  گیرم. تنها باری که یک تصمیم کاری اشتباه گرفتم، موقعی بود که به الهامات درونی ام را نادیده گرفتم”.

این افراد معمولا احساساتشان را راحت بروز می دهند. در کل احساسات بخش مهمی از زندگی مذاکره کنندگان است. این اهمین فقط منحصر به احساسات خودشان نیست، مذاکره کنندگان برای احساسات دیگران نیزاهمیت زیادی قائل اند.

 

همدلی 

یک مذاکره کننده می تواند براحتی احساسات شما را از روی حالت چهره تان، یا از لحن صحبت کردنتان یا حتی انتخاب کلماتتان بفهمد. تحمل درد و رنج دیگران برای این افراد سخت است. آنها حاضرند برای بهبود وضعیت دیگران از خودگذشتگی کنند.

در نتیجه ی تفکر شبکه ای ،این افراد معمولا زندگی دیگران را از زندگی خود جدا نمی بیند و بهبود زندگی دیگران را بهبود زندگی خودشان می بینند.

تیپ شخصیتی مذاکره کنندگان و همدلی

عصب شناسان سلول هایی را یافته اند که آن ها را “نورون های آینه ای” می نامند. وقتی سوزنی به بدنتان برخورد می کند شما احساس درد میکنید و عضلات صورتتان در هم کشیده می شود. اما به دلیل وجود نورون های آینه ای، حتی وقتی چنین واکنشی را در صورت شخص دیگری نیز ببینید ممکن است همان درد را احساس کنید.  میزان این سلول های آینه ای در افراد با شخصیت مذاکره کننده بیشتر از دیگران است. یعنی وقتی این افراد در چهره ی دیگران نشانه های اندوه ، درد یا ناراحتی میبینند به سرعت آن را تشخیص میدهند و درصدد همدردی بر می آیند.

از این رو مذاکره کنندگان در همدلی کردن با دیگران توانایی ویژه ای دارند.

 

 اعتماد 

مذاکره کنندگان خیلی زود به دیگران اعتماد می کنند. البته این ویژگی همیشه به نفعشان تمام نمی شود اما با این حال باعث می شود بتوانند روابط اجتماعی قوی ای با دیگران بسازند.

این ویژگی مذاکره کنندگان با هورمون اوکسی توسین ارتباط نزدیکی دارد. اوکسی توسین خود با ترشح استروژن تحریک می شود و رابطه ی نزدیکی با ویژگی های شخصیتی مذاکره کنندگان دارد.

در یک مطالعه ، تاثیر اوکسی توسین بر میزان اعتماد افراد سنجیده شد. در این مطالعه  چند غریبه باید در کنار هم در یک بازی شرط بندی شرکت میکردند. پیش از شروع بازی به بعضی از افراد حاضر مقداری اوکسی توسین داده شد تا از را بینی استنشاق کنند. نتایج مطالعه نشان داد که این افراد راحت تر به غریبه ها در بازی اعتماد می کردند و با آنها همکاری میکردند.

 

 توانایی کلامی 

رابطه ی بین فصاحت گفتار و هورمون استروژن در مطالعات متعدد مشخص شده است. اینکه زیاد حرف زدن یا تند حرف زدن و یافتن کلمات مناسب در کوتاه ترین زمان را به خانم ها نسبت می دهند را میتوان در این رابطه پیدا کرد چرا که میزان هورمون استروژن معمولا در خانم ها بیشتر از مردان است.

مذاکره کنندگان، چه آقایان چه خانم ها ، علاقه ی زیادی به خواندن کتاب دارند و در گفتارشان از استعاره ها، مثال ها و تصاویر رنگارنگ زیادی استفاده می کنند.

 

نوع دوستی

مذاکره کنندگان همیشه از دنیای اطرافشان آگاه هستند. به کمک تفکر شبکه ای، تخیل، شهود، انعطاف پذیری، مهارت های اجتماعی و همدلی، این افراد همواره در تلاش اند کمکی به بهبود وضعیت جهان بکنند. این افراد معمولا مشاغلی را انتخاب می کنند که ویژگی کمک کردن در آنها دیده می شود..

برای مثال در آمار کسانی که تست شخصیت هلن فیشر را پر کرده اند، اکثر پرستاران جز دسته ی مذاکره کننده بودند.

اما نوع کمک و نوع دوستی مذاکره کنندگان با دسته های دیگر متفاوت است. برای مثال راهبران تمایل به اقدامات شجاعانه برای نجات جان افراد در شرایط سخت دارند، که ناشی از فراوانی تستسترون می باشد، اما مذاکره کنندگان به کارهایی چون تمیز کردن محیط زیست ، پول جمع کردن برای درمان بیماران سرطانی یا وقت صرف کردن و استفاده از مهارت هایشان برای کمک به نیازمندان می پردازند.

کمک کردن از واجبات زندگی مذاکره کنندگان است و وقتی به دیگران کمک می کنند، حتی وقتی خود در شرایط سختی  هستند، از زندگی شان راضی هستند. آنها تصمیمی می گیرند که به نفع جمع باشد، حتی اگر مجبور باشند از حق خود بگذرند.

سمینار اصول و فنون مذاکره – استاد حامد سهرابزاده

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا